מניות הרכב החשמלי נסקו ב-2021; האם ההבטחה תמומש בשנה הבאה?
150 מיליארד דולר, זה השווי שהשוק מעניק לריוויאן RIVIAN AUTOMOTIVE ולוסיד LUCID GROUP שתי חברות שיצאו השנה בהנפקות IPO ללא הכנסות ממשיות, ושרק כעת מתחילות למסור מפתחות לידי הקונים. יצרניות נוספות כגון קאנו CANOO INC , לורדסאטון מוטורס LORDSTOWN MOTORS CORP או פיסקר FISKER INC נכנסו לשוק ההון הציבורי בשנה האחרונה עם הערכות שווי נמוכות יותר ומצפות למסור רכבים ראשונים בשנתיים הקרובות. חברת האופנועים הארלי דוידסון הודיעה כי תפצל את חטיבת האופנועים החשמליים שלה לפי שווי של 1.8 מיליארד דולר גם היא עדיין ללא מכירות. כל אלו, מייצגים הרבה מאד שווי שוק ומעט מאד תזרים מזומנים.
החברה היחידה שעוסקת רק ברכב חשמלי ובאמת מייצרת מכירות משמעותיות היא טסלה TESLA INC שהגיעה לשווי שוק של 1.2 טריליון דולר לפני שירדה ב-20%. מלבד ארבעת המודלים שמציעה טסלה, צרכן אמריקאי שרוצה לקנות רכב חשמלי יכול לפנות ליצרניות הרכב הוותיקות שרבות מהן מציעות כבר דגמים חשמליים שמחיריהם נעים בין 27 אלף דולר ללא פחות מ-150 אלף דולר.
אמנם, בעקבות הפופולריות של טסלה המשקיעים מהמרים על כך שהחל מ-2022 יותר חברות רכב חשמלי צעירות יתקדמו לשלב הממשי שמעבר לפיתוח הטכנולוגי ויצליחו לצלוח את השלב בו רבים כל כך נכשלו בעבר, שלב הייצור והמכירה. בכדי להגיע לשם עליהן להתגבר על הבעיות בשרשרת האספקה, שוק עבודה מקרטע, לחצים אינפלציוניים, תחרות הולכת וגוברת והאפשרות הסבירה למחיר גבוה יותר של ההון (העלאת ריבית).
"השאלה היא מי עתידה להתחיל בייצור ויש לה את היכולת להמיר את העניין במותג ואת ההשקעות ההוניות למסירות רכבים ולקוחות מרוצים. זהו באמת השלב הבא" אומר ויטאלי גולומב, בנקאי השקעות טכנולוגיות שמתמקד ברכב חשמלי בדרייק סטאר פרטנרס.
- פלישתם של האופנועים - האם כדאי לרכוש דו-גלגלי בישראל?
- בליץ מדברת על מכירות של עשרות אלפי אופנועים באפריקה. זה סביר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גולומב אומר שהוא עצמו השקיע בחברת ריוויאן כמעט לפני שנה והזמין כבר את הטנדר שלה, ה-R1S, שנה לפני כן. החברה קיבלה כבר 71 אלף הזמנות עד נובמבר. בזמן ההנפקה הראשונית לציבור הודיעה ריוויאן כי היא מקווה לסיים למסור את הרכבים שהוזמנו כבר עד סוף שנת 2023. בינתיים, מסרה ריוויאן את 11 הרכבים הראשונים ברבעון השלישי והרוויחה מיליון דולר בלבד, כאשר לשנת 2021 כולה היא מצפה למכור "כמה מאות כלי רכב פחות מהמצופה". ההפסד הרבעוני עמד על 1.23 מיליארד דולר, סכום לא נמוך אך כזה שהיא מסוגלת לבלוע לאור ה-13.7 מיליארד דולר שגייסה, ועם שווי שוק של 87 מיליארד דולר.
מקור הכנסות לא פחות חשוב לריוויאן הוא מכירה לציי רכב של חברות גדולות. אמזון כבר הזמינה 100 אלף רכבי וואן לצורך המשלוחים שלה "שמתוכננים כדי להשיג עלויות סופיות נמוכות יותר בעוד הם תומכים בדרך אל אפס פליטות חמצן". אמזון, שאף מושקעת בחברת ריוויאן מצפה שכבר בשנה הקרובה יעמדו לרשותה עשרת אלפים מהרכבים שהזמינה. גלומוב אומר שהוא שורי ביחס לריוויאן בגלל הצוות הטכני והמיקוד בייצור. הוא מצטרף בכך לאנליסט דויטשה בנק שנשאר שורי על המניה למרות הפספוס במסירות השנה.
גלומוב גם אופטימי ביחס ללוסיד שמנסה להגיע לסוג אחר לחלוטין של נהגים, ומתמקדת בשוק רכבי הסדאן. היא כבר מקבלת הזמנות עבור דגם ה-אייר פיור שמחירו מתחיל מ-77,400 דולר והוא מאפשר טווח של יותר מ-400 מיילים בין טעינה לטעינה (מעל 640 קילומטר) לפי אתר החברה. הדגם היוקרתי יותר, האייר גראנד טורינג מתחיל כבר במחיר של 139 אלף דולר ויכול להגיע גם ל-516 מייל (830 ק"מ) בין טעינות.
לוסיד שהונפקה דרך SPAC ביולי ומוערכת כעת ב-64 מיליארד דולר הכניסה רק 719 אלף דולר במשך השנה השנה האחרונה כאשר המשלוחים יתחילו באופן רשמי רק ב-30 לאוקטובר. בכל זאת גלומוב אופטימי לגביה "אלו שתי חברות שאני חושב שיצליחו היטב" אומר גלומוב. "זו שאלה של גדילה אל תוך השווי שלהן".
חברות הרכב החשמלי קיבלו תמריץ בנובמבר כאשר הקונגרס אישר את תקציב ההוצאות של ג'ו ביידן. במסגרת התוכנית מקווה הנשיא ביידן להתקין 500 אלף עמדות טעינה חשמלית ברחבי ארצות הברית עד שנת 2030, ובכך הצית ראלי קטן במניות חברות הטעינה כמו וולטה (VLTA) או אבגו (EVGO). "כולם מדברים על יצרניות הרכב ועל משלוחים, אל בסופו של דבר תחנות דלק (כלומר, עמדות טעינה) יהיו נצרכות גם" אומר דן פיפיטון מנכ"ל פלטפורמת המסחר טריייד זרו "אנו מדברים על צמיחה של 500% בשנים הקרובות במספר עמדות הטעינה"
חברות התשתיות ייהנו מבלי תלות בשאלה איזה רכב חשמלי יקנו הצרכנים כך שזו נראית השקעה בטוחה יותר. יחד עם זאת נראה שזה הולך להיות שוק תחרותי ולאף אחד מהחברות אין עדיין מותג שכבש את לב הצרכנים. זו הסיבה לכך שחברות כמו לוסיד או ריוויאן מקבלות "טיפול טסלה" של המשקיעים שמתעלמים מהנתונים הפונדמנטליים ומתחברים יותר להייפ של החברות האופנתיות. "יש להם (לטסלה) יתרון ענק אבל הערכה של 1.2 טריליון דולר? 60% יותר מכל חברות הרכב האחרות ביחד? הייתי אומר שלא" אומר פיפיטון.
הגל הבא של ההנפקות דרך SPAC התקבל כבר בפחות התלהבות של המשקיעים. הכישלון של הנפקת חברת ניקולה NIKOLA CORPORATION ביוני שנה שעברה עדיין צרוב בזכרונם. חברת המשאיות החשמליות הונפקה והגיעה לשווי שוק של 30 מיליארד דולר, יותר גבוה מפורד באותו זמן. שנה לאחר מכן הורשע מייסד החברה טרוור מילטון בהונאה על ידי חבר מושבעים פדרלי כיוון שיקר בנוגע "לכמעט כל האספקטים של העסק". מילטון לא הודה באשמה אך חברת ניקולה הסכימה לשלם השבוע 125 מיליון דולר כדי ליישב את האישומים בהונאת המשקיעים ביחס לנתוני הרכבים שהיא מייצרת.
התוצאה היא שחברות אחרות שהונפקו ב-SPAC סבלו מירידות. חברת לורדסטאון, יצרנית טנדרים חשמליים צנחה מאז מיזוגה ל-SPAC באוקטובר 2020 ב-87% מהשיא. גם היא נמצאת תחת חקירה בנוגע להצהרות שקריות שייתכן שסופקו למשקיעים על ידי ההנהלה הקודמת. לנוכח הקשיים השונים גם ניקולה ולורדסטאון עיכבו את לוח הזמנים שלהם.
חברה נוספת, קאנו, מבטיחה לפתח שלושה דגמים של רכבים ששיווקם יחל בסוף 2022 לכל המוקדם. לקוחות יכולים להירשם להזמנה מוקדמת בעלות של 100 דולרים. גם קאנו הגיע לשוק דרך SPAC בסוף 2020 ושווה כעת 2 מיליארד דולר. חברה נוספת, פיסקר, הגיעה לשוק בדרך דומה קצת לפני קאנו ושווה כעת 5 מיליארד דולר. פיסקר מקבלת הזמנות תמורת 250 דולר ומסמנת את נובמבר 2022 כזמן התחלת הייצור.
- 4.(ל"ת)25/12/2021 07:53הגב לתגובה זו
- סיניות... למה אין שום היזכור ??? (ל"ת)מאיר 25/12/2021 14:20הגב לתגובה זו
- 3.הלוואי שטסלה תשמור את השערים הקיימים היום 25/12/2021 07:53הגב לתגובה זוהלוואי שטסלה תשמור את השערים הקיימים היום
- 2.אמג'ד 24/12/2021 13:32הגב לתגובה זומה הצפי עבור שניהם?
- 1.הטסלה הבאה היא טסלה - תפנימו! (ל"ת)דובון 23/12/2021 23:25הגב לתגובה זו
תחזית משרד האנרגיה: 2 מיליון מכוניות חשמליות תוך עשור, 100% עד 2050
בשנת 2030 צפויה התחבורה החשמלית בישראל לצרוך כ-6% מהביקוש לחשמל במשק וכ-15% מהביקוש בשנת 2050, כך עולה מתחזית משרד האנרגיה והתשתיות. עוד אומרים במשרד כי בשנת 2030 ייסעו בכבישי ישראל ב-1.3 מיליון כי רכב חשמליים לעומת כ-70 אלף מכוניות ב-2023. במשך עשרות שנים היה הרכב החשמלי בגדר חלום אשר יביא לחסכון עצום בעלויות ובעצם ייתר את השימוש בדלק, יביא לשסביבה ירוקה יותר ויוזיל את העלויות עם המעבר לחשמל. שנים רבות לקח עד שהחלום הפך למציאות והמכוניות החשמליות הפכו כבר לדבר שבשגרה ומובן מאליו. הן בכל מקום. בין החלטות המששלה בתחום התחבורה החשמלית ניתן למצוא כי עד 2030 כ-95% מכלי הרכב הפרטיים החדשים יהיו חשמליים, עד 2026 כל האוטובוסים העירוניים החדשים יהיו חשמליים, עד 2035 כ-50% מכלי הרכב מעל 3.5 טון (משאיות) יהיו חשמליים וכן כי כל כלי הרכב הממשלתיים החל מ-2025 יהיו חשמליים. מדובר אם כן ביעדים מרשימים לכל הדעות אשר ממעידים באופן חד וברור על המחויבות הממשלתית למעבר לאנרגיה ירוקה, נקייה וחסכונית. המודל של משרד האנרגיה מתבסס על 4 משתנים עיקריים: מספר כלי הרכב הכולל, שיעור החדירה (סך כלי הרכב החשמליים מסך הרכבים), נסועה (כמה ק"מ כל כלי רכב חשמלי יעבור בשנה) וצריכת האנרגיה לרכב (כמה קילו-וואט שעה/חשמל הרכב צורך לכל ק"מ נסיעה). לכל משתנה הציגו במשרד האנרגיה תרחישים בדרגות שונות באשר להיתכנות. רכבים פרטיים
עד סוף השנה יהיו בכבישי ישראל כ-70 אלף רכבים חשמליים. עפ"י המודל של משרד האנרגיה צפויים להיות ב-2030 כ-1.29 מיליון רכבים חשמלים בכבישים וכ-6 מיליון רכבים פרטיים ב-2050, כך שבשנה זו כלל המכוניות החדשות תהיינה חשמליות.
מבחינת הנסועה, כיום מכונית חשמלית נוסעת כ-19.5 אלף ק"מ בשנה, נתון שצפוי לרדת ב-17 אלף ק"מ בשנת 2030 ול-15.2 אל ק"מ בשנת 2050. צריכת החשמל כיום לרכב חשמלי עומדת על 0.19 קילו-וואט שעה לק"מ, נתון שצפוי לרדת ל-0.181 קילו-וואט שעה לק"מ ב-2030 ול-0.15 קילו-וואט שעה לק"מ ב-2050.
שיעור החדירה של כלי הרכב החשמליים עומד כיום (2023) על כ-16% מהרכבים החדשים. המודל של משרד האנרגיה מצביע על עלייה ל-26% ב-2025 ולזינוק של 90% ב-2030. במשרד האנרגיה מעריכים כי עד שנת 2040 כ-100% מהמכוניות החדשות בישראל תהיינה חשמליות. ניסיון העבר מלמד שמוצר שהגיע לאחוז חדירה של כ-8% לפחות נמצא בפוטנציאל גבוה במיוחד להרחבת החדירה, על אחת כמה וכמה חדירה נוכחית של כ-16%.
בהתאם להתרחבות שיעור החדירה של כלי הרכב החשמליים, מציג המודל של משרד האנרגיה את הירידה הצפויה בכמות כלי הרכב מונעי בנזין לאורך השנים. למעט עלייה קלה בשנתיים הקרובות, המודל צופה ירידה עקבית לאורך השנים כך שב-2030 יהיו בישראל 2.8 מיליון כלי רכב בעלי מנוע בנזין, כ-1.74 מיליון כלי רכב בעלי מנוע בנזין ב-2035 וכ-880 אלף כלי רכב בעלי מנוע בנזין ב-2040.
אוטובוסים
עד סוף השנה צפויים להיות בישראל כ-1,400 אוטובוסים חשמליים, מספר שעתיד לגדול לכ-7,800 אוטובוסים חשמליים ב-2030 ולכ-58,100 אוטובוסים חשמליים ב-2050. שיעור החדירה עד סוף השנה הנוכחית צפוי לעמוד עפ"י מודל משרד האנרגיה על כ-22%, ב-2030 עתיד לעלות לכ-37%, ב-2035 לזנק ל-60% וב-2045 כלל האוטובוסים החדשים עתידים להיות חשמליים.
סך צריכת החשמל של האוטובוסים החשמליים צפויה לעמוד על כ-0.6 טרה-וואט ב-2030, כ-1.8 טרה-וואט ב-2040 ועל כ-3.4 טרה-וואט ב-2050. בהתאם, צריכת הדלקים עתידה לרדת לכ-439 מילון ליטר ב-2030, לכ-257 מיליון ליטר ב-2040 ולכ-26 מיליון ליטר בלבד ב-2050.
משאיות עד 3.5 טון
המודל של משרד האנרגיה צופה כ-18.6 אלף משאיות חשמליות של עד 3.5 טון בשנת 2030 וכ-250 אלף משאיות חשמליות של עד 3.5 טון בשנת 2050. עד סוף השנה הנוכחית צפוי לעמוד שיעור החדירה של המשאיות החשמליות של עד 3.5 טון על כ-18%, ללא שינוי משעותי עד 2030, אם כי בשנת 2035 הוא צפוי לזנק לכ-79% וב-2045 ל-100%.
סך צריכת החשמך של המשאיות החשמליות של עד 3.5 טון צפוי לעמוד עפ"י המודל על כ-0.5 טרה-וואט שעה ב-2035 ועל כ-1.3 טרה-וואט שעה ב-2050. בהתאם, צריכת הדלקים של משאיות אלו תרד כד שהצפי הוא לצריכת דלקים של כ-452 מיליארד ליטר ב-2030, כ-180 מיליארד ליטר ב-2040 וכ-6 מיליארד ליטר ב-2050.
משאיות במשקל 3.5-12 טון
מודל משרד האנרגיה מצביע על כ-900 משאיות חשמליות במשקל 3.5-12 טון בשנת 2030 ועל כ-113 אלף משאיות חשמליות במשקל 3.5-12 טון בשנת 2050. שיעור החדירה הצפוי של המשאיות החשמליות מסוג זה צפוי לעמוד על כ-5% ב-2030, לזנק לכ-46% ב-2040 ולעמוד על כ-59% בשנת 2050. צריכת החשמל של המשאיות החשמליות במשקל 3.5-12 טון צפויה לעמוד על 0.2 טרה-וואט שעה ב-2035 ועלכ-1.7 טרה-וואט שעה ב-2050. בהתאם צריכת הדלקים צפויה לרדת לכ-500 מיליון ליטר ב-2030, כ-340 מיליון ליטר ב-2040 ולכ-97 מיליון ליטר בלבד ב-2050.
משאיות מעל 12 טון
כיום אין בישראל משאיות חשמליות במשקל של מעל 12 טון אך לפי המודל של משרד האנרגיה אנו צפויים לראות כ-12 אלף משאיות כאלו עד שנת 2050. להבדיל משאר הקטגוריות, במשרד האנרגיה נקטו בקו מעט יותר שמרני בקטגוריה של משאיות אלו וצופים שיעור חדירה של כ-2% ב-2030, כ-8% ב-2040 ושל כ-12% ב-2050. הסיבה לכך היא שקיימת המון אי-וודאות בשוק בנוגע להתפתחות הטכנולוגית של קטגורית המשאיות הכבדות ונכון לעת הזו עדיין אין פתרון חשמלי שעונה בצורה מיטבית על השימוש הנוכחי בדלקים למשקלים אלו.
בהתאם לחוסר הוודאות בענף, במשרד האנרגיה צופים כי בקטגוריה זו לא צפויה להיות ירידה בכמות השימוש בדלקים כך שב-2030 הצפי הוא לשימוש בכ-880 מיליון ליטר דלקים, ב-2040 שימוש בכ-1.05 מיליארד ליטר דלקים וב-2050 שימוש בכ-1.21 מיליארד ליטר דלקים.
רכבות
המודל של משרד האנרגיה הביא בחבשבון גם את פרויקט החשמול של רכבת ישראל שנמצא בעיצומו, את הרק"לים בשונים בירושלים, תל אביב וקו חיפה-נצרת, ואף את פרויקט המטרו שעתיד לפעול החל מ-2035. במשרד צופים כי סך צריכת החשמל של הרכבות תעמוד עד סוף השנה הנוכחית על כ-0.24 טרה-וואט שעה, ב-2030 תעלה לכ-0.89 טרה-וואט שעה, ב-2035 תזנק לכ-2.12 טרה-וואט שעה וב-2050 תעמוד על כ-3.76 טרה-וואט שעה.
מה יהיה שיעור השימוש בחשמל בתחבורה היבשתית מסך הצריכה במשק?
המודל של משרד האנרגיה מפורט מאוד ושם דגש גדול על עצם המער מדלקים מזהמים לאנרגיה ירוקה ונקייה. עפ"י התחזיות, כבר במחצית השנייה של העשור הנוכחי אנו צפויים לראות גידול חד בצריכת החשמל של התחבורה היבשתית כך שאם הצריכה היום מהווה כ-1% מסך צריכת החשמל במשק, בשנת 2030 הצריכה צפויה לעמוד על 6% מסך הצריכה במשק ועל כ-15% בשנת 2045.
בהתאם, תחזית צריכת הדלקים יורדת בהתמדה למעט בקטגוריית המשאיות במשקל של מעל 12 טון משום שכאמור חוסר הוודאות בתחום זה עדיין גדולה.
טעינת כלי רכב חשמליים
האגף לתחבורה נקייה בחטיבה לאנרגיה מקיימת במשרד האנרגיה תומך בהקמת תשתיות טעינה ציבורית בכל רחבי הארץ. האגף פועל גם להקל ולעודד הקמה של עמדות טעינה פרטיות, בדגש על בניינים משותפים, ובמסגרת זאת מקדם רגולציה תומכת, הנגשת מידע לציבור הרחב, עידוד תחרות, ועוד. משרד האנרגיה והתשתיות גם מקדם את היערכות משק החשמל לביקושים הגדולים לחשמל הצפויים מסקטור התחבורה, בין היתר באמצעות פיתוח רשת ההולכה והחלוקה, קידום טעינה מנוהלת בכלי רכבים חשמליים וכלים נוספים.
