אילון מאסק אומר שיצרנית רכב סינית תהיה שנייה לטסלה: "הם עובדים הכי חכם"
אילון מאסק אמר שיצרנית רכב סינית עשויה להיות המתחרה הקרובה ביותר לטסלה TESLA INC , תוך שהדגיש כי החברה "מנצחת בסין" כרגע לדבריו. לטסלה יש מספר אתגרים בסין בתחום הרכב החשמלי, כולל שלל סטארט-אפים כמו Nio NIO INC , Xpeng XPENG ו-Li Auto LI AUTO INC .
היריבה הגדולה ביותר של טסלה בסין כרגע היא יצרנית הרכב BYD BYD COMPANY LTD ADR הנתמכת על ידי וורן באפט. בשנה שעברה, BYD מכרה 911,140 כלי רכב חשמליים עם סוללות ברחבי העולם ובסך הכל 1.8 מיליון כלי רכב, כאשר נלקח בחשבון היברידיות פלאג-אין. טסלה מסרה 1.31 מיליון מכוניות בסך הכל בשנת 2022.
מאסק ענה על שאלה לגבי הנוף התחרותי של המכוניות החשמליות בשיחה שאחרי הדוחות של טסלה אמש, ואמר שהחברה "מבוהלת לגבי העתיד, ובכן, זה הולך להיות נהדר". מאסק הוסיף ואמר כי "יש לנו הרבה כבוד לחברות הרכב בסין. הם התחרותיים ביותר בעולם... הם עובדים הכי קשה והם עובדים הכי חכם... אז הרבה כבוד לחברות הרכב הסיניות שאנחנו מתחרים בהן. ולכן, אם הייתי מנחש... כנראה שחברה כלשהי מסין היא בעלת הסבירות הגבוהה ביותר להיות השנייה לטסלה".
דגם 3 של טסלה היה המכונית החמישית הנמכרת ביותר לרכבי אנרגיה חדשים בסין בשנת 2022, על פי איגוד רכב הנוסעים בסין. מכוניות מתוצרת BYD ו-SAIC-GM-Wuling נמכרו יותר בשנת 2022 מאשר דגם 3 של טסלה. דגם Y של טסלה היה רכב הספורט החשמלי השני הנמכר ביותר בסין, אחרי הדגם מבית BYD.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יצרנית הרכב של מאסק התמודדה עם מספר אתגרים בסין בשנה שעברה, כולל שיבושים בייצור במפעל שלה בשנחאי בגלל מדיניות הקורונה המחמירה של המדינה ומחסור ברכיבים. טסלה גם הורידה את מחירי המכוניות שלה בסין בשנת 2022, על רקע סביבה מאקרו-כלכלית קשה וירידת הביקוש של הצרכנים. לא רק יצרניות הרכב הסיניות מתחרות בטסלה. גם ענקיות הרכב המסורתיות בארה"ב ובאירופה רוצות נתח מעוגת הרכב החשמלי. הרברט דיס, מנכ"ל יצרנית הרכב הגרמנית פולקסווגן VOLKSWAGEN A G ORD , אמר כי הוא מאמין שהחברה שלו יכולה לעקוף את טסלה כדי להפוך למוכרת הגדולה בעולם של כלי רכב חשמליים עד 2025.
כמה עולה טסלה משומשת והאם המחיר ימשיך לרדת?
ענקית המכוניות החשמליות הודיעה פעם אחר פעם על הורדות מחירים כאשר בפעם האחרונה היא הורידה את המחירים של רכבי דגם Y מגרסת "long range" ו"performance" ב-3,000 דולר כל אחד ואת דגם 3 מגרסת "rear-wheel drive" ב-2,000 דולר ל-39,990 דולר. החברה בראשות אילון מאסק הורידה את המחירים בארה"ב של דגם הבסיס שלה ב-11% עד כה השנה ושל דגם Y שלה ב-20% - מהלכים שמגיעים בזמן שארה"ב, השוק הגדול ביותר שלה, מתכוננת להציג סטנדרטים מחמירים יותר שיגבילו זיכוי מס על רכבים חשמליים. הורדת המחירים בעולם הגיעה כמובן גם למחירים בארץ. אתם יכולים לקנות טסלה 3 חדשה במחיר של קצת מעל 190 אלף שקל.
כשלוקחים בחשבון את העלויות השוטפות של רכב חשמלי לעומת רכב על בנזין, מבינים שהפער בעת הרכישה בין טסלה לרכב על בנזין שמגיע ל-50 אלף שקל בממוצע, מוחזר תוך כמה שנים של שימוש ברכב החשמלי. יש סיכונים כלכליים - הסוללה הולכת ומשתפרת ובעוד כמה שנים, הסוללות הקיימות יהיו כמעט לא רלבנטיות. מעבר לכך, השחיקה וירידת המחירים בחשמליות צפויה להיות משמעותית יותר, גם כי בסוף הדרך וזה לא רחוק - מחירי הרכבים החשמליים יתקרבו למחירי הרכבים על בנזין. ועדיין רכב חשמלי מספק כדאיות כלכלית לארוך זמן. הכדאיות הזו רק תלך ותגבר במקביל לירידת מחירי הרכבים האלו. למי שמעוניין להתעמק בעניין - הנה מדריך: איזו מכוניות משתלמת כלכלית? בנזין או חשמלית?