זו ענקית הרכב החשמלי הסיני שתיכנס לישראל - מי ייבא אותה?
שוק הרכב החשמלי בישראל רותח והתחרות רק גוברת. למרות תקלות ושיבושים קשים בשרשראות האספקה לאור מגפת הקורונה, מלחמת רוסיה-אוקראינה והמחסור בשבבים, השוק מתעורר מחדש והביקוש מתעצם.
בשוק הישראלי ניתן למצוא כיום מגוון של רכבים חשמליים בין היתר טסלה, BYD, ג'ילי, AIWAYS, ועוד לצד חברות מסורתיות יותר כמו פיאט, רנו, פיאג'ו ומרצדס שהשיקו דגמים חשמליים. לכל אלו תצטרף בקרוב ענקית הרכב הסינית אקספנג (XPENG) XPENG הידועה לעתים בשם "שיאופנג". למרות השוק הישראלי הקטן בהשוואה לעולם, היצרנית הסינית כבר ניסתה בעבר להיכנס לארץ, אך השהתה זאת לאור קשיים רבים שספגה התעשייה בכל העולם.
את רכבי החברה צפויה לייבא לארץ חברת קרסו מוטורס קרסו מוטורס 1.19% שמתמחה בתחום ומייבאת בין היתר את רכבי רנו, ניסאן, דאצ׳יה, צ׳רי ואינפיניטי. עם זאת, העסקה לזיכיונה של קרסו מוטורס טרם הבשילה ויבואנים נוספים לא הרימו ידיים בניסיון לזכות בו ובהם קבוצת בליליוס, קבוצת לובינסקי ועוד.
אקספנג מסרה 18,230 רכבים ברבעון הראשון השנה, נתון שנמצא בטווח שנתנה למסירות של בין 18,000 ל-19,000 רכבים ברבעון. בחודש מרץ לבדו החברה מסרה 7,002 מכוניות - עלייה של 17% לעומת החודש הקודם שעמד על מסירות של 6,010 מכוניות. במקביל, החברה הציגה רכב חדש מסוג סדאן בשם P7i, שקיבל ביקורות חיוביות וצובר הזמנות.
- אקספנג מחזקת אחיזה - מייסד החברה ורשת עמדות טעינה
- הסיניות דוהרות, טסלה בנסיגה: הפער בשוק הרכב החשמלי הולך וגדל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההכנסות של אקספנג ברבעון האחרון של 2022 עמדו על 745 מיליון דולר בעוד צפי האנליסטים עמד על 834 מיליון דולר. בשורה התחתונה החברה רשמה הפסד (Non GAAP) של 0.2 דולר למניה. המסירות ברבעון האחרון של 2022 הסתכמו ב-22.2 אלף רכבים, ירידה של 47% לעומת הרבעון המקביל. מנכ"ל החברה, הי שיאופנג, אמר עם שחרור הדוחות - "בחנו ביסודיות את האסטרטגיה שלנו וקיבלנו החלטה לבצע תהליך של ארגון מחדש בחברה. מ-2023 ועד 2027 התעשיה תעבור משלב של חדירה משמעותית של רכבים חשמליים לעידן של האצה טכנולוגית ואנחנו בטוחים שאנו נמשיך לחזק את ההנהגה שלנו בטכנולוגיות לרכבי חשמליים חכמים".
מניית החברה נותרה יציבה מתחילת השנה ונסחרת תמורת 10.3 דולר המבטא שווי שוק של 8.86 מיליארד דולר.
- 10.לרון 30/06/2023 09:39הגב לתגובה זולמי שאוהב סיכון מתממש,כמו גם רוסיה ,תורכיה,ארגנטינה,ולא נשכח אותנו ישראל הקטנה והמתאבדת
- 9.אחד העם 06/06/2023 18:31הגב לתגובה זואני עוקב אחריה כבר יותר משנה, הפסדתי מהמניה ואני לא מאמין שתצליח להחזיק מעמד עוד הרבה זמן. הבטחה ענקית, אך פיספוס בפוקוס (התחילו פרימיום ולא ייצרו ערך מוסף, התחילו עם הבטחה אוטונומי וליידאר ולא ימשיכו כי יקר) עומס דגמים ושטיקים של מושבים רוקדים עם הבאס. ואי הבנה של המיקום שלהם במגרש הגלובלי - הביאו לירידה במכירות וסיכון אמיתי לגמירת המזומנים לפני מעבר לרווחיות. לדעתי הם יירכשו ע"י המתחרים, והמנכל שלהם כבר רמז שלא כל החברות בתחום תשרודנה. ראו הוזהרתם
- 8.איציק 11/04/2023 00:14הגב לתגובה זוהמינימום הנדרש מכתב. הגהה על הכתוב.
- שולפי 12/04/2023 19:09הגב לתגובה זואולי לזה התכוונו.... חחחח
- 7.זליג 10/04/2023 21:32הגב לתגובה זוFor me the best and forget the Rest מדוע לקנות רכב חשמלי? פעם אחת תתקעו עם סוללה ריקה ותחזרו בריצה לרכב קונבנציונלי.
- 6.קרסו לא מייבאת את bmw (ל"ת)טעות 10/04/2023 21:02הגב לתגובה זו
- 5.בעל רכב חשמלי 10/04/2023 19:06הגב לתגובה זובסין יש חברת רעב אחת ענקית byd וכל השאר בינוניות או קטנות
- 4.אחד העם 10/04/2023 18:28הגב לתגובה זוזבל סיני נוחת כאן וכל הנהגים בציון החכמולוגים קונים בלי הכרה
- 3.MEIR 10/04/2023 17:47הגב לתגובה זואוי לנו אם נקבל את השירות והמחירים של חברת קרסו מוטורס חברה שלא יודעת לתת שירות והמחירים נושקים לשמיים על מיכל פלסטיק של אוריה ביקשו ממני תשע וחצי אלף שקל לפני מעמ עוד הפעם אני חוזר ואומר מיכל מפלסטיק אז למה כבר יש לצפות חברה שלא יודעת שובע
- 2.יש לי Byd הזהרו מהמזגן (ל"ת)משה 10/04/2023 17:47הגב לתגובה זו
- מה הבעיה עם המזגן? (ל"ת)טל 12/04/2023 12:26הגב לתגובה זו
- 1.במונחים של סין חברה צעצוע לא ענקית (ל"ת)לילי 10/04/2023 15:29הגב לתגובה זו
רשות המסים: מס הקנייה על רכבים חשמליים יעלה - מה יהיה המס על רכבים שונים?
בעוד כשבועיים ייכנסו לתוקף שינויים משמעותיים במס הקנייה על רכבים חשמליים. לפי הצו החדש, מס הקנייה על רכבים חשמליים יעמוד על 45% עם תקרת הטבה של 35 אלף שקל, במקום 50 אלף שקל כפי שהיה בשנת 2024. המשמעות היא כמובן העלאת סכום הרכישה - בטבלה למטה תראו את העלייה במס לפי סוגי רכב.
עליית מסים עם צמצום בהטבות
בנוסף, בעוד שמס הקנייה על רכבים חשמליים היה אמור לעלות ל-83% ב-2025, הצו מבקש להמשיך את מתווה המס המופחת על רכבים חשמליים עד לשנת 2027. אבל, הצו מציע צמצום בהטבת המס לרכבים לא חשמליים, בהתאמה לדרגת זיהום האוויר שלהם, ומבצע שינוי במיסוי הירוק הכללי, במטרה לעודד רכישת רכבים עם פחות זיהום.
השינויים הצפויים במיסוי הירוק יביאו להחמרה במס הקנייה עבור רכבים מזהמים, במיוחד עבור רכבים בדרגות הזיהום הגבוהות ביותר. המטרה היא ליצור תמריץ לרכוש רכבים פחות מזהמים, כאשר ההטבות יצומצמו לרכבים שאינם חשמליים, ויוספו להם תוספות מס בהתאם לרמות הזיהום.
בשנת 2025, בנוסף לצמצום ההטבות, תוכל להיות תוספת של 750 שקל למס הקנייה על רכבים מזהמים, מה שיביא לעליית המחיר של רכבים אלה. בעוד שהרכבים החשמליים ייהנו מהטבה נוספת ויוכלו להימנע מהעלאות המיסוי עד 2027, במטרה להמשיך ולעודד את המעבר לרכב חשמלי, המיסוי הכללי ידרבן את הציבור לבחור ברכבים פחות מזהמים מתוך הקטגוריות השונות.
החמרת התנאים על רכבים מזהמים
בנוסף, הצו החדש מציע התאמות במיסוי גם לגבי רכבים בדרגת זיהום 15, הקבוצה המזהמת ביותר, כאשר מוצע לפצל את קבוצה זו לשלוש רמות מיסוי נפרדות עם תוספת מס עולה. הצעדים הללו מצביעים על כוונה ברורה להחמיר את המיסוי על רכבים מזהמים, תוך שמירה על הטבות משמעותיות לרכבים חשמליים, בכדי להמשיך ולעודד את המעבר לכלי רכב פחות מזהמים.
העלאת המס לסוגי רכבים שונים: