מהו מס נסועה והאם הוא יהפוך את הרכבים החשמליים ללא משתלמים?
שר האוצר אומנם דחה את העלאת המס על רכבים חשמליים מ-20% ל-35%, אבל לאחרונה הוא גם פרסם שר האוצר תכנית של צעדים שצפויים להכניס לקופת המדינה סכום של 15-20 מיליארד שקל. אחד הצעדים בתכנית הוא הטלת מס נסועה בשנת 2026, אבל מהו מס נסועה בכלל?
מה זה מס נסועה?
מס נסועה הוא מס המוטל בהתאם למרחק שנוסעים ברחב. המס הוא לא המצאה חדשה של משרד האוצר והוא נשקל במקומות אחרים בעולם כמו מדינות מסוימות בארה"ב ובברטיניה. לפי התכנית שגיבש משרד האוצר גובה המס יעמוד על 15 שקל ל-100 ק"מ והוא יוטל על מכוניות פרטיות, מוניות, אופנועים ומסחריות שמונעים בחשמל או בגפ"מ. חשוב לציין שמשרד האוצר גם מתכנן להעלות את מס הקנייה על רכב חשמלי ל-50% בשנת 2025. קשה לדעת אם הצעד אכן יעבור, אבל מס נסועה כבר נכנס לחוק ההסדרים בעבר אך הוצא ממנו בסופו של דבר.
גם אם המס אכן יוטל, סביר להניח שהוא לא ישפיע על הביקושים באופן מהותי. עם מחירי הדלק הגבוהים, הישראלים מוכנים לספוג את העלויות הכרוכות ברכישת רכב חשמלי לאור החיסכון על הדלק. לשם השוואה, עלות הדלק ל-100 ק"מ לרכב היברידי היא באזור ה-35 שקלים, בעוד הרכב החשמלי ישלם 15 שקלים רק במס הנסועה.
המדינה פועלת הפוך - מעודדת רכבי בנזין במקום רכבים חשמליים
מס הרכישה על רכבים חשמליים פוגע באימוץ שלהם גם ככה, ומס הנסועה יפגע בזאת עוד יותר. "המדינה מעודדת שימוש ברכב גדול ובזבזני על ידי מתן החזר הוצאות רכב לעובדים במגזר הציבורי ועל ידי מיסוי מופחת על רכב מסחרי לבעלי עסקים", מוסיף דן הרמן, ראש ההתמחות להנדסת מערכות רכב בתוכנית לתואר ראשון בהנדסת מכונות של מכללת אפקה. "כלומר בעל חנות יעדיף לקנות טנדר אמריקני גדול במקום מכונית נוסעים בינונית. התוצאה היא ריכוזיות במשק וגודש בכבישים".
מס נסועה כשלעצמו הוא לא בהכרח רעיון רע, אבל כשהוא מוחל רק על סוג רכבים מסוימים, ועוד כזה שגם ככה סובל ממיסוי יתר ודווקא אמור לקבל הטבות על מנת הקידום שלו, אז יש פה בעיה: "מס נסועה הוא רעיון מוצלח אם הוא מבוצע על כל כלי הרכב במדינה, במקביל להשקעה בתחבורה ציבורית יעילה ונוחה", מוסיף הרמן. "כמו כן במקביל לבחינה רחבה של הנושא הכוללת החלפת הטבות שכר בגין אחזקת רכב והטבות שכר אחרות וקביעת מדיניות מיסוי כוללת. מכאן שאיני מזהה אף גורם שירוויח ממס נסועה על רכב חשמלי בלבד".
LCC - עלות מחזור השימוש ברכב
כבאים לבחון האם רכב הוא משתלם בשבלינו או לא, כדאי להסתכל על ה-LCC שלו (Life Cycle Cost). ה-LCC מורכב מעלות הרכישה פחות עלות המכירה בסוף תקופת האחזקה בתוספת עלות השימוש. עלות השימוש מורכבת מעלות האנרגיה, דהיינו דלק או חשמל, ועלויות כגון ביטוח, טסט ואחזקה.
מחיר הקניה הוא קבוע בעוד מחיר האנרגיה תלוי בנסועה. מחיר הרכישה של רכב חשמלי גבוה יותר ממחיר מכונית מקבילה עם מנוע בעירה פנימית. לכן, רכב חשמלי משתלם היום למי שמבצע כמות קילומטרים גדולה יחסית. כאשר עלות האנרגיה תעלה, רכבים חשמליים תהיה קבוצה של בעלי רכב שתצא מקבוצת הכדאיות הכלכלית.
- היזמית התעכבה שנתיים - וזה מה שנגזר עליה
- חמישה חודשים אחרי המלחמה: קבלנים מסרבים לשפץ בתים שנפגעו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 22.חיים ל 26/01/2024 00:43הגב לתגובה זומטילים מס נסועה על רכבים חשמליים ופוטרים רכבים שמונעים על גז, למרות שרוב החברות הגדולות מחזיקות משאיות ואוטובוסים שמונעים בגז
- 21.חיים 18/01/2024 13:31הגב לתגובה זורוכשי רכב חשמלי משומש יצטרכו להתחשבן עם המוכר בגין המס אחרת ישלמו מס בגין נסחעות שלא עשו
- 20.אני יודע שאין ארוחות חינם, ולכן: יעלה כמה שיעלה. (ל"ת)אסיר ציון 14/01/2024 14:29הגב לתגובה זו
- 19.אילן 12/01/2024 12:25הגב לתגובה זוסוללה זה משהו שמחזיק כל החיים והעלות החלפה שלו מטורפתהמון אי דיוקים בכתבה
- 18.דורון 12/01/2024 08:37הגב לתגובה זוועלות קניה יקרה ב-30-50 אלף מרכב בנזין מקביל.... אם המיסים הללו יכנסו אל הפועל תהיה ירידה חדה בביקוש לרכב חשמלי. מה עוד שרוצים לבטל את ההנחה של אגרת הטסט
- 17.מנשה קליימט 12/01/2024 07:35הגב לתגובה זואבל לא בשביל לאתר אותו כשייגנב, חס וחלילה. זה יםגע בפרטיות של הגנב. זה רק בשביל לדעת מתי ואיםה *אתם* נסעתם כדי לגבות עוד מיסים (ולתפור לכם תיקים אם צריך)
- 16.בן +80 12/01/2024 05:54הגב לתגובה זוביבי וסמוטריץ - ריכוז מוחות מפוצץ אאינפלציה.
- 15.אני 11/01/2024 23:07הגב לתגובה זושקל בשנה, ותגבה אותו בצורה כזאת או אחרת
- 14.אנונימי 11/01/2024 22:56הגב לתגובה זורק מסים ומסים חנקו אותנו ולא מקבלים כלום בתמורה. לא רווחה ובטח לא ביטחון
- 13.המי שהתקין קולטים סולאריים לקבלת זיכוי מחברת חשמל כנראה גם ישלם מס הכנסה הממשלה הזאת רק גונבת כסף (ל"ת)רון 11/01/2024 19:34הגב לתגובה זו
- 12.לוקו 11/01/2024 18:23הגב לתגובה זומס גודש, שכחתם?
- 11.אמיר 11/01/2024 17:10הגב לתגובה זובאמת אכפת לכם מהסביבה? רוצים להיות דוגמא אישית ולנסוע ברכב חשמלי? להרגיש טוב עם עצמכם? מעולה, אני בעד, אבל למה אתם מצפים שהמדינה תממן אתכם?הזוי, מי שקונה רכב חשמלי ב 200 אלף ש"ח, המדינה ממש לא צריכה לעזור לו.
- 10.ירקות סוג ב' 11/01/2024 16:06הגב לתגובה זולפרק אותם
- 9.הנעה במימן - זה העתיד .....למה חברות הרכב לא מספרים לנו (ל"ת)דן 11/01/2024 15:59הגב לתגובה זו
- ירון 11/01/2024 17:05הגב לתגובה זוגם אם תסע על אוויר המדינה בצורה כזו או אחרת , תוציא ממך את הכסף בשביל התקציב שלה .ידפקו לך 150 אחוז מס קניה . אנחנו משחקים בגן ילדים והם צוחקים עלינו
- 8.ברק 11/01/2024 15:45הגב לתגובה זוהמדינה רק שוכחת לציין שחשמל מופק מגז ופחםעל פחם יש מס של מאות אחוזיםעל גז יש מס של עשרות אחוזיםעל זה ישנו מס חברות שהמדינה מקבלת גם מחברות הגז וגם מחברת החשמללהציג את זה שרכב חשמלי לא משלם מס זה שקר ענק!!!!!גם מחיר החשמל כולל בתוכו עשרות אחוזי מס!!!!!
- נכון, אבל זה כבר מתומחר. (ל"ת)לוקו 11/01/2024 18:16הגב לתגובה זו
- 7.דוד 11/01/2024 15:35הגב לתגובה זותוסיפו עלות החלפת מצבר כל מספר שנים תוסיפו ביטוחים יקרים מאד ועלות תיקונים יקרים בחברה בלבד
- 6.יעקב 11/01/2024 15:34הגב לתגובה זוגם מס נסועה כי הוא כבר קיים, החשיבה צריכה להיות איך תגבה את הכסף של מס הנסועה הזה?< אם בזמן הטסט, מי אמר שלא ימסרו בציבורים שונים מס קמ שונה
- 5.כלכלן 11/01/2024 15:32הגב לתגובה זומס נסועה זה יגרום להפסקת רכישות של רכבים חשמלים אם ידברו על זה
- 4.אלעד 11/01/2024 15:29הגב לתגובה זוהפוליטיקאים שלה שהם מושחתים ולא משנה מימין או משמאל.
- 3.חסכוני מבחינת דלק לא מבחינת עלות הרכב (ל"ת)מיכה 11/01/2024 15:26הגב לתגובה זו
- 2.מס רכישה גבוה? מה יגידו מי שקונים רכב רגיל כמה מס הם משלמים! (ל"ת)אמנון 11/01/2024 15:20הגב לתגובה זו
- 1.עו"ד 11/01/2024 15:09הגב לתגובה זוהסבר: מס *נסועה* הוא על נסועה - ולכן צריך לחול על כל הכלים המורשים הנוסעים בכביש. אפשר להטיל מס על חשמל מעל צריכה "ביתית" מסויימת (לפי ממוצע כלשהו) - אבל זהו. זה מה שקורה שנערי האוצר התרגלו לקדוח לנו בכיס דרך הדלק למכונית - והעולם התפתח
- מס הנסועה ברכבי בנזין קיים כבר היום וקוראים לו בלו (ל"ת)אין כאן שום אפליה 11/01/2024 22:44הגב לתגובה זו
בנק אוף אמריקה: קריסה של 40% בחדירת הרכב החשמלי - האם אנחנו לפני שינוי מגמה?
ממבט ראשוני בנתוני מכירות הרכבים החשמליים (EV) בינואר 2024 התמונה לא נראית רעה עם מכירות EV של כ-700,000 יחידות בסך הכל, עלייה של 54% בהשוואה לתחזית לשנת 2024 שלבנק אוף אמריקה לעלייה של 21% משנה לשנה. אבל במבט שני זה נראה הרבה פחות טוב. ולמה? הבסיס לפני שנה היה חלש, כאשר מכירות ה-EV היו קבועות ב-2019 וירדו ב-50% לעומת דצמבר 2022. בנוסף, שיעור חדירת ה-EV אכזב ב-10.1% בלבד (לעומת 14.1% בדצמבר 2023). בבנק אוף אמריקה רואים בסין ואירופה ירידות רצופות במכירות של EV של כ-40% בינואר 2024. השאלה המתבקשת היא אם זו פשוט ירידה הקשורה לעונתיות או שמא היא תהפוך לצמיתות? בבנק אוף אמריקה חושבים שזה יכול להיות שילוב של שניהם. ינואר הוא בדרך כלל חודש חלש יותר, מכיוון שהיצרנים דוחפים את המכירות במידה רבה יותר בדצמבר, עם זאת, באזורים מסוימים בוטלו גם ההפחתות. לדוגמה, בגרמניה הסובסידיה על רכבים פסקה בהדרגה ובכמה ערים סיניות הסבסוד המקומי פג בדצמבר 2023 (3-8k יואן סיני) והוחלף במס רכישה על רכבים עם מחיר קמעונאי של עד 339 אלף יואן סיני החל מינואר 2024. יש לציין שמכירות הרכבים ההיברידים החזיקו מעמד טוב יותר בעולם וירדו רק ב-18% ושיעור החדירה רק ירד במעט ב-0.5% לעומת דצמבר 2023. פתיחת שנה רעה זו הייתה הכל מלבד התחלה חזקה לשנה עבור ענקיות ה-EV. היצרנית BYD מאבדת נתח שוק של ה-EV מאז נובמבר (16% בינואר 2024, ירידה מ-17.1% ברבעון הרביעי של 2023). גם נתח השוק של טסלה ירד בינואר, אם כי זה בדרך כלל המקרה בתחילת הרבעון. ה-Cybertruck עדיין לא מהווה דחיפה למכירות מכיוון שרק 300 כלי רכב נמסרו בינואר. פולקסווגן איבדה 0.8% מנתח השוק העולמי שלה, וכתוצאה מכך היא בין המפסידות העיקריות. באירופה נראה כי צבר ההזמנות של ה-ID.4 ו-ID.3 נחלש משמעותית. שני הדגמים נמכרו באופן גרוע בינואר, בעוד שאאודי Q4 e-tron (עם פוטנציאל הזמנות טוב יותר) גוברת כעת על מותגי ה-VV הזולים יותר. מלחמות המחירים באיחוד האירופי ובסין מתפתחות מלחמת המחירים של האיחוד האירופי: מחירי רכבים משומשים בבריטניה עדיין ירדו בכ-20% בשנה שעברה, כאשר מחירי ה-EV פרימיום עדיין תחת קצת יותר לחץ. ההנחות על רכבי EV חדשים זינקו גם בינואר/פברואר. אבל בסין לא רגוע, היצרנית BYD הורידה מחירים בקיצוניות כדי לשמור על נתח שוק עם מחירים שמתחילים כעת ב-79,800 יואן סיני, הנחה של כ-20%. כמו כן, חלק מדגמי ה-EV היוקרתיים יותר הוזלו גם כן. תחזית מכירות חלשה של כמה יצרנים סיניים לרבעון הראשון של 2024: Nio מספקת כ-35% בשו"ת, Li Auto כ-25% בשו"ת. גם עלויות סוללה יורדות: S&P אומרת שמחירי הסוללה המשיכו לרדת בכ-8% מאז ינואר 2024, בנוסף לירידה של כ-45% בשנת 2023. לכן, במידה מסוימת יצרני ה-EV היוקרתיים יכולים להרשות לעצמם הנחות מחירים גדולות יותר ב-2024.
