מהו מס נסועה והאם הוא יהפוך את הרכבים החשמליים ללא משתלמים?

בעוד רצוי שהמדינה תקדם את תחום הרכבים החשמליים, היא רק מקשה על הרוכשים עם מס רכישה גבוה, ועכשיו, לאור הגירעון הגדול, היא שוקלת גם הטלה של מס נסועה החל משנת 2026; מהו מס נסועה ואיך הוא ישפיע על בעלי הרכבים החשמליים?
רוי שיינמן | (25)

שר האוצר אומנם דחה את העלאת המס על רכבים חשמליים מ-20% ל-35%, אבל לאחרונה הוא גם פרסם שר האוצר תכנית של צעדים שצפויים להכניס לקופת המדינה סכום של 15-20 מיליארד שקל. אחד הצעדים בתכנית הוא הטלת מס נסועה בשנת 2026, אבל מהו מס נסועה בכלל?

מה זה מס נסועה?

מס נסועה הוא מס המוטל בהתאם למרחק שנוסעים ברחב. המס הוא לא המצאה חדשה של משרד האוצר והוא נשקל במקומות אחרים בעולם כמו מדינות מסוימות בארה"ב ובברטיניה. לפי התכנית שגיבש משרד האוצר גובה המס יעמוד על 15 שקל ל-100 ק"מ והוא יוטל על מכוניות פרטיות, מוניות, אופנועים ומסחריות שמונעים בחשמל או בגפ"מ. חשוב לציין שמשרד האוצר גם מתכנן להעלות את מס הקנייה על רכב חשמלי ל-50% בשנת 2025. קשה לדעת אם הצעד אכן יעבור, אבל מס נסועה כבר נכנס לחוק ההסדרים בעבר אך הוצא ממנו בסופו של דבר.

גם אם המס אכן יוטל, סביר להניח שהוא לא ישפיע על הביקושים באופן מהותי. עם מחירי הדלק הגבוהים, הישראלים מוכנים לספוג את העלויות הכרוכות ברכישת רכב חשמלי לאור החיסכון על הדלק. לשם השוואה, עלות הדלק ל-100 ק"מ לרכב היברידי היא באזור ה-35 שקלים, בעוד הרכב החשמלי ישלם 15 שקלים רק במס הנסועה.

המדינה פועלת הפוך - מעודדת רכבי בנזין במקום רכבים חשמליים

מס הרכישה על רכבים חשמליים פוגע באימוץ שלהם גם ככה, ומס הנסועה יפגע בזאת עוד יותר. "המדינה מעודדת שימוש ברכב גדול ובזבזני על ידי מתן החזר הוצאות רכב לעובדים במגזר הציבורי ועל ידי מיסוי מופחת על רכב מסחרי לבעלי עסקים", מוסיף דן הרמן, ראש ההתמחות להנדסת מערכות רכב בתוכנית לתואר ראשון בהנדסת מכונות של מכללת אפקה. "כלומר בעל חנות יעדיף לקנות טנדר אמריקני גדול במקום מכונית נוסעים בינונית. התוצאה היא ריכוזיות במשק וגודש בכבישים".

מס נסועה כשלעצמו הוא לא בהכרח רעיון רע, אבל כשהוא מוחל רק על סוג רכבים מסוימים, ועוד כזה שגם ככה סובל ממיסוי יתר ודווקא אמור לקבל הטבות על מנת הקידום שלו, אז יש פה בעיה: "מס נסועה הוא רעיון מוצלח אם הוא מבוצע על כל כלי הרכב במדינה, במקביל להשקעה בתחבורה ציבורית יעילה ונוחה", מוסיף הרמן. "כמו כן במקביל לבחינה רחבה של הנושא הכוללת החלפת הטבות שכר בגין אחזקת רכב והטבות שכר אחרות וקביעת מדיניות מיסוי כוללת. מכאן שאיני מזהה אף גורם שירוויח ממס נסועה על רכב חשמלי בלבד".

LCC - עלות מחזור השימוש ברכב

כבאים לבחון האם רכב הוא משתלם בשבלינו או לא, כדאי להסתכל על ה-LCC שלו (Life Cycle Cost). ה-LCC מורכב מעלות הרכישה פחות עלות המכירה בסוף תקופת האחזקה בתוספת עלות השימוש. עלות השימוש מורכבת מעלות האנרגיה, דהיינו דלק או חשמל, ועלויות כגון ביטוח, טסט ואחזקה. 

מחיר הקניה הוא קבוע בעוד מחיר האנרגיה תלוי בנסועה. מחיר הרכישה של רכב חשמלי גבוה יותר ממחיר מכונית מקבילה עם מנוע בעירה פנימית. לכן, רכב חשמלי משתלם היום למי שמבצע כמות קילומטרים גדולה יחסית. כאשר עלות האנרגיה תעלה, רכבים חשמליים תהיה קבוצה של בעלי רכב שתצא מקבוצת הכדאיות הכלכלית. 

תגובות לכתבה(25):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 22.
    חיים ל 26/01/2024 00:43
    הגב לתגובה זו
    מטילים מס נסועה על רכבים חשמליים ופוטרים רכבים שמונעים על גז, למרות שרוב החברות הגדולות מחזיקות משאיות ואוטובוסים שמונעים בגז
  • 21.
    חיים 18/01/2024 13:31
    הגב לתגובה זו
    רוכשי רכב חשמלי משומש יצטרכו להתחשבן עם המוכר בגין המס אחרת ישלמו מס בגין נסחעות שלא עשו
  • 20.
    אני יודע שאין ארוחות חינם, ולכן: יעלה כמה שיעלה. (ל"ת)
    אסיר ציון 14/01/2024 14:29
    הגב לתגובה זו
  • 19.
    אילן 12/01/2024 12:25
    הגב לתגובה זו
    סוללה זה משהו שמחזיק כל החיים והעלות החלפה שלו מטורפתהמון אי דיוקים בכתבה
  • 18.
    דורון 12/01/2024 08:37
    הגב לתגובה זו
    ועלות קניה יקרה ב-30-50 אלף מרכב בנזין מקביל.... אם המיסים הללו יכנסו אל הפועל תהיה ירידה חדה בביקוש לרכב חשמלי. מה עוד שרוצים לבטל את ההנחה של אגרת הטסט
  • 17.
    מנשה קליימט 12/01/2024 07:35
    הגב לתגובה זו
    אבל לא בשביל לאתר אותו כשייגנב, חס וחלילה. זה יםגע בפרטיות של הגנב. זה רק בשביל לדעת מתי ואיםה *אתם* נסעתם כדי לגבות עוד מיסים (ולתפור לכם תיקים אם צריך)
  • 16.
    בן +80 12/01/2024 05:54
    הגב לתגובה זו
    ביבי וסמוטריץ - ריכוז מוחות מפוצץ אאינפלציה.
  • 15.
    אני 11/01/2024 23:07
    הגב לתגובה זו
    שקל בשנה, ותגבה אותו בצורה כזאת או אחרת
  • 14.
    אנונימי 11/01/2024 22:56
    הגב לתגובה זו
    רק מסים ומסים חנקו אותנו ולא מקבלים כלום בתמורה. לא רווחה ובטח לא ביטחון
  • 13.
    המי שהתקין קולטים סולאריים לקבלת זיכוי מחברת חשמל כנראה גם ישלם מס הכנסה הממשלה הזאת רק גונבת כסף (ל"ת)
    רון 11/01/2024 19:34
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    לוקו 11/01/2024 18:23
    הגב לתגובה זו
    מס גודש, שכחתם?
  • 11.
    אמיר 11/01/2024 17:10
    הגב לתגובה זו
    באמת אכפת לכם מהסביבה? רוצים להיות דוגמא אישית ולנסוע ברכב חשמלי? להרגיש טוב עם עצמכם? מעולה, אני בעד, אבל למה אתם מצפים שהמדינה תממן אתכם?הזוי, מי שקונה רכב חשמלי ב 200 אלף ש"ח, המדינה ממש לא צריכה לעזור לו.
  • 10.
    ירקות סוג ב' 11/01/2024 16:06
    הגב לתגובה זו
    לפרק אותם
  • 9.
    הנעה במימן - זה העתיד .....למה חברות הרכב לא מספרים לנו (ל"ת)
    דן 11/01/2024 15:59
    הגב לתגובה זו
  • ירון 11/01/2024 17:05
    הגב לתגובה זו
    גם אם תסע על אוויר המדינה בצורה כזו או אחרת , תוציא ממך את הכסף בשביל התקציב שלה .ידפקו לך 150 אחוז מס קניה . אנחנו משחקים בגן ילדים והם צוחקים עלינו
  • 8.
    ברק 11/01/2024 15:45
    הגב לתגובה זו
    המדינה רק שוכחת לציין שחשמל מופק מגז ופחםעל פחם יש מס של מאות אחוזיםעל גז יש מס של עשרות אחוזיםעל זה ישנו מס חברות שהמדינה מקבלת גם מחברות הגז וגם מחברת החשמללהציג את זה שרכב חשמלי לא משלם מס זה שקר ענק!!!!!גם מחיר החשמל כולל בתוכו עשרות אחוזי מס!!!!!
  • נכון, אבל זה כבר מתומחר. (ל"ת)
    לוקו 11/01/2024 18:16
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    דוד 11/01/2024 15:35
    הגב לתגובה זו
    תוסיפו עלות החלפת מצבר כל מספר שנים תוסיפו ביטוחים יקרים מאד ועלות תיקונים יקרים בחברה בלבד
  • 6.
    יעקב 11/01/2024 15:34
    הגב לתגובה זו
    גם מס נסועה כי הוא כבר קיים, החשיבה צריכה להיות איך תגבה את הכסף של מס הנסועה הזה?< אם בזמן הטסט, מי אמר שלא ימסרו בציבורים שונים מס קמ שונה
  • 5.
    כלכלן 11/01/2024 15:32
    הגב לתגובה זו
    מס נסועה זה יגרום להפסקת רכישות של רכבים חשמלים אם ידברו על זה
  • 4.
    אלעד 11/01/2024 15:29
    הגב לתגובה זו
    הפוליטיקאים שלה שהם מושחתים ולא משנה מימין או משמאל.
  • 3.
    חסכוני מבחינת דלק לא מבחינת עלות הרכב (ל"ת)
    מיכה 11/01/2024 15:26
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מס רכישה גבוה? מה יגידו מי שקונים רכב רגיל כמה מס הם משלמים! (ל"ת)
    אמנון 11/01/2024 15:20
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    עו"ד 11/01/2024 15:09
    הגב לתגובה זו
    הסבר: מס *נסועה* הוא על נסועה - ולכן צריך לחול על כל הכלים המורשים הנוסעים בכביש. אפשר להטיל מס על חשמל מעל צריכה "ביתית" מסויימת (לפי ממוצע כלשהו) - אבל זהו. זה מה שקורה שנערי האוצר התרגלו לקדוח לנו בכיס דרך הדלק למכונית - והעולם התפתח
  • מס הנסועה ברכבי בנזין קיים כבר היום וקוראים לו בלו (ל"ת)
    אין כאן שום אפליה 11/01/2024 22:44
    הגב לתגובה זו

צי הרכבים הממשלתי עובר להנעה אלטרנטיבית, חשמלית והיברידית

החשב הכללי במשרד האוצר פירסם את רשימת הדגמים שזכו בתיחור הרכבים ההיברידיים של מנהל הרכב הממשלתי

רן קידר |

שדגככ

החשב הכללי במשרד האוצר פרסם את רשימת הרכבים ההיברידיים שזכו בתיחור החדש של מינהל הרכב הממשלתי. מדובר במהלך רחב היקף שנועד לקדם את יישום החלטת הממשלה על מעבר הדרגתי לרכבים עם הנעה אלטרנטיבית בלבד – היברידיים וחשמליים. בין הדגמים שזכו: יונדאי אלנטרה על כל גרסאותיה, MG ZS HYBRID, רנו ארקנה, ניסאן ג'וק היברידי, קיה נירו, טויוטה יאריס קרוס, דאצ'יה דאסטר וג'וגר, טויוטה קורולה קרוס, קיה ספורטאז', טויוטה ראב 4, קאמרי, יונדאי סונטה וסנטה פה, ודגמים נוספים.

לדברי החשב הכללי, יהלי רוטנברג, כיום כ-70 אחוז מכלי הרכב המשמשים את משרדי הממשלה הם כבר בעלי הנעה אלטרנטיבית, לעומת כ-18 אחוז בלבד בתחילת 2022. התיחור החדש מרחיב את מגוון האפשרויות לעובדי המדינה ומאפשר בחירה בין דגמים היברידיים וחשמליים. רוטנברג הודה לחטיבת הנכסים ולמינהל הרכב על קידום המהלך. הרחבת ההיצע ההיברידי מתבצעת במקביל להיערכות לקראת פרסום תיחור נוסף עבור רכבים חשמליים, שצפוי להתפרסם בשבועות הקרובים.

חשוב לציין כי בשוק הרכב הממשלתי והפרטי, עובדי ציי רכב נהנים מהטבת שווי שימוש חודשית – 1 310 שקל לרכב חשמלי, 1 090 שקל לפלאג‑אין, ו‑540 שקל להיברידי מלא. עם זאת הטבות אלה מוגבלות לעד סוף 2025 והמדינה עשויה לרענן אותן לאחר מכן. 

לדברי החשב הכללי, יהלי רוטנברג, כיום כ-70 אחוז מכלי הרכב המשמשים את משרדי הממשלה הם כבר בעלי הנעה אלטרנטיבית, לעומת כ-18 אחוז בלבד בתחילת 2022. התיחור החדש מרחיב את מגוון האפשרויות לעובדי המדינה ומאפשר בחירה בין דגמים היברידיים וחשמליים. רוטנברג הודה לחטיבת הנכסים ולמינהל הרכב על קידום המהלך.

צמצום עלויות ושיפור סביבתי

המעבר להנעה אלטרנטיבית אינו רק צעד טכנולוגי, אלא גם כלכלי וסביבתי. במשרד האוצר מדגישים כי השימוש ברכבים היברידיים וחשמליים מפחית את הוצאות הממשלה על דלק ותחזוקה, מפחית את זיהום האוויר, ומייעל את פעילות גופי המגזר הציבורי.