רכבים במגרש
צילום: istock
ניתוח

הבלוף הגדול של חברות הליסינג - חלק שני

מיליארדים של אג"ח בסכנה, ועכשיו יותר מתמיד - "אחרי הגאות, רואים מי שחה עירום", ובשוק חוששים - חברות הליסינג שחו בעירום; הבעיה הגדולה: מחירי האג"ח היורדים יכבידו על מחזור חוב, ובלי מחזור החוב החברות האלו בצרות צרורות; לחלק הראשון
אבישי עובדיה | (34)

חברות הדירוג מספקות במשך שנים דירוגים טובים לחברות הליסינג. חברות הליסינג מקבלות את "הפתק" הולכות לחתמים ומגייסות מיליארדים רבים. הבעיה שאת הכסף צריך להחזיר, והדרך הכמעט יחידה להחזיר היא דרך גיוס נוסף. אז הולכים שוב לחברות הדירוג, מקבלים "פתק" ומגייסים. עד ש...מגלים את הבלוף, עד שמגלים כמו שבאפט נוהג לומר - "בגאות זו לא בעיה לשחות, אחרי הגאות, רואים מי שחה עירום". חברות הליסינג, אבל יכולתם לדעת את זה כבר מזמן, שוחות כמעט בעירום מלא.

כבר כמה שנים שאנחנו תוהים איך חברות הדירוג יחזירו את החוב. הנה הפעם הקודמת. בפעם הנוכחית - אין כמעט הבדל מהפעם הקודמת חוץ מדבר אחד מאוד מאוד חשוב. חברות הדירוג יתקשו לספק "פתק" לחברות הליסינג על רקע הירידות באגרות החוב של החברות האלו. אז נכון, אולי יהיה תיקון, אבל יש נדנדה בשווקים, והנדנדה הזו חושפת את הבעיות שבמודל החזר הכסף של החברות - המשקיעים כבר לא ילכו בעיניים עצומות אחרי הדירוגים (חברות הדירוג גם ייזכרו שיש פתאום בעיות). החששות עלו, ובמקביל יש חששות שמגיעות מהשוק הריאלי - משבר כלכלי יפגע בחברות הליסינג, פגיעה מתבטאת באופן דרמטי יותר כאשר יש מינוף, וככל שהוא גדול כך הפגיעה אנושה יותר. בחברות הליסינג הוא גדול. 

המודל של חברות הליסינג הוא פשוט ועובד (עד שלא), גם בגלל שמדובר במעגל של שוטים - חברות הדירוג סיפקו עד כה הערכה חיובית בהסתמך על הדוחות הכספיים והשעבודים וגם בהינתן מחיר השוק, וחברות הליסינג יצאו לגייס ופרעו בכספי הגיוס חובות. עכשיו כשהשוק מגמגם ואגרות החוב של החברות האלו ירדו והתשואה עלתה, כבר לא יהיה קל לגייס, אם בכלל.

עכשיו, חברות הדרוג שנהנו במשך שנים מעמלות נאות כבר יתקשו לספק דירוגים חיוביים. נזכיר שהעמלות שמקבלות חברות הדירוג הן בהגדרה בעייתיות - כי אם הן מדרגות  נמוך מבעבר, אז אין גיוס ואין עמלה, יש בתרחיש מסוים קושי אפילו גדול להחזיר את החוב.

השיטה הזו מממחישה את הקשר החזק בין חברות הדירוג לחברות המדורגות, ואת הרצון הסמוי/ חבוי של חברות הדירוג לעודד דירוגים והנפקות של חברות הליסינג, אבל מה שממחיש הכי טוב את הקשר בין חברות הדירוג לחברות המדורגות הוא קטע קצר מתוך הסרט - מכונת הכסף (The Big Short) - סרט חובה לכל משקיע, על מנהלי קרנות גידור שעשו שורטים לפני הנפילות במשבר הסאבפריים בזכות הבנה וניתוח של שוק ההלוואות. הם מגיעים לחברות דירוג  ושואלים - "איך נתתם דירוג כה גבוהה?" והתשובה (אחרי ניסיונות התחמקות) - "נו, הן משלמות לנו, אם לא נדרג הן ילכו לאחרים". הנה קטע מהסרט:

אז לחברות הדירוג יגידו שהן מקבלות כסף מהחברה האם - העולמית, שאין להן קשר ישיר עם החברות המדורגות, שהן נקיות, טהורות, אובייקטיביות. אם זה נכון אז הן כנראה רשלניות - מה עדיף להיות רשלן או תאב בצע?

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

 

אבל החגיגה בסכנה, ושמתחילים הצרות הן מגיעות בצרורות. אז יש לנו את הירידה במחירי האג"ח בבורסה. יש לנו את הקורונה שעלולה לפגוע משמעותית בשוק הליסינג - פיטורים באלפים זו רק ההתחלה, וזה פחות רכבים בליסינג. ובכלל - כשחברות וארגונים חוסכים הן בראש וראשונה חוסכים ב"קצפת". רכבים זה לא הכרח - עדיף לקצץ ברכבים מאשר לקצץ באנשים. 

וכל זה כאשר חברות הליסינג  רושמות את הרכבים בספרים לפי מחירון לוי יצחק שהוא במקרים רבים, כנראה לרוב, מעל השווי הכלכלי של הרכבים. אז אם זה במצב רגיל, הרי שבמצב של האטה ומיתון המצב גרוע יותר - מחירי הרכבים עלולים לרדת.

חברות עם שומנים ישרדו את התקופה הקשה. אבל לרוב חברות הליסינג אין שומנים.  הן מכורות למימון זול בבורסה. הן עברו בעשור האחרון ממימון בנקאי למימון דרך אג"ח - הנה עוד דוגמה איך הבנקים זרקו בעקיפין את הלווים הבעייתים על הגופים המוסדיים ובעקיפין - על החסכונות שלנו. כן, הפנסיה שלנו מלאה באג"ח של חברות ליסינג.

תגובות לכתבה(34):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 24.
    הכל רקוב ומסריח 26/05/2020 13:25
    הגב לתגובה זו
    מי שעמדה בראש חברות הדירוג היא המפקחת על הביטוח לשעבר, במקום להכניס אותה לכלא,קידמו אותה לשמור על השמנת. לא צריך יותר משר אוצר מטומטם ומושחת כדי לגרום נזק לכל עם ישראל, ראה כחלון ופתרונו מימון
  • 23.
    יפה! אז קח בחינם 15/05/2020 00:37
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד המשך להציף! מעט כתבים ישרים, אתה אחד מהם "כבר כמה שנים" שדרג ל "כבר מספר שנים" "חברות הדירוג גם ייזכרו " - תזכרנה מתנה , כי אתה מדבר לעניין! יפה, המשך
  • 22.
    יפה! אז קח בחינם 15/05/2020 00:33
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד המשך להציף! מעט כתבים ישרים, אתה אחד מהם "כבר כמה שנים" שדרג ל "כבר מספר שנים" "חברות הדירוג גם ייזכרו " - תזכרנה מתנה , כי אתה מדבר לעניין! יפה, המשך
  • 21.
    אבי 01/05/2020 10:28
    הגב לתגובה זו
    אמרה בת 200 שנה , ועכשיו גם באפט מתגלה כחצי ערום . נבון , נסיון , אבל קמצן ... אין דיבידנדים, כנסים יפים,הכל דבש ,רק שבזמן האחרון קונה הכל עקום ! גנב etf של Daw יתן לך 1.7%, משרדי ה PR a שלו עובדים כמו משוגעים ואתמול מנגר השותף שלו אמר ״ אף אחד כבר לא מתקשר לבאפט ... מה זה אומר ??!!
  • 20.
    אזרח 19/04/2020 06:54
    הגב לתגובה זו
    בנדל"ן דירות הוא u, ברכבים לדעתי רף 60-70% שווי השעבוד של הרכבים עולה ריבית עולה. כרגע על ה0.6 במשבר לוקחים עוד פרמיה המצב כניסה היום ככה ככה לא מציאה אבל לא קסטרופה אם ויממשו שעבודים על החוב הסחיר בנקודה זו.
  • 19.
    יאיר 16/04/2020 16:35
    הגב לתגובה זו
    זה כסף שלנו. משהוא מהטייקונים עבד עלינו עם גיבוי של אי השגחה של משרד האוצר.
  • 18.
    יעקב 15/04/2020 12:29
    הגב לתגובה זו
    לעולם בעל החוב לא משלם את חובו ולוקח הלוואה נוספת לכסות את החוב. חברה כזאת כאשר מתעורר משבר פתאום היא עושה תספורת ובעל החוב לא ניזוק אלא המשקעים התמימים
  • 17.
    מה זה אומר לגבי מחירי הרכבים בסוף 2020 ? (ל"ת)
    עוזי 14/04/2020 12:53
    הגב לתגובה זו
  • שימי 26/04/2020 14:11
    הגב לתגובה זו
    אצלהם הכל מסודר. פנסיה תקציבית. ארגון חבר.מקבלים טיפול שיניים חינם לכל המשפחה לכל החיים. מלונות בהנחה. פנסיה תקציבית שמגיעה עד 90 אחוז אם אתה במוסד. בגיל 45 חופשיים לקריירה חדשה או לטיולים בחול
  • 16.
    מעגל קסמים 14/04/2020 10:53
    הגב לתגובה זו
    מדינת ישראל צריכה את חברות הליסינג כמו אויר לנשימה. כמות הכסף שחברות הליסינג מזרימות לקופת האוצר היא בעשרות מליארדים של שקלים בשנה.
  • 15.
    חברות הדירוג ימשיכו את הבלוף - עד היצוגית הראשונה (ל"ת)
    מומו 11/04/2020 12:24
    הגב לתגובה זו
  • נתן 15/04/2020 12:25
    הגב לתגובה זו
    אחרי שמתגלים קשיים בחברה אז הם נזכרות להוריד דרוג כאשר המשקיעים כבר איבדו את כספם. אותו דבר גם לגבי יועצי ההשקעות שבכלכלה העכשוית וגם הקודמת לא נושאים באחריות להפסד לקוחותיהם אך ממשיכים לקבל את דמי הניהול
  • 14.
    שמיל 10/04/2020 17:07
    הגב לתגובה זו
    בעלי חברות הליסינג הם סחבק של חברי הכנסת, מזמן נושא הליסינג היה חייב להתפוצץ! זאת הסיבה שהעלו שווי שימוש מ 750 שח בזמנו ל 2.5% היום ממחיר הרכב. מספיק עם הקנוניה בטל נושא הליסינג. ומייד.!! חברה שרוצה לצפר את המנהלים שתקנה רכבים מהמזומן שאצלה בבנק.
  • 13.
    z 09/04/2020 13:28
    הגב לתגובה זו
    לאחר עשור בריביות אפסיות - אם אין גלגול חובות אין עסק חי... גם ארהב הגדולה ככה רק שהיא בינתים מדפיסה כסף..
  • 12.
    רמן ח. 09/04/2020 08:19
    הגב לתגובה זו
    של חברות הליסינג העירומות
  • 11.
    הנביא 25/03/2020 19:00
    הגב לתגובה זו
    איך כל פרחולה בת 19 נוסעת ברכב של 150000 ש"ח. וזה הרי ברור הכל בהלוואות ... אנשים לא צנועים ולא יודעים להתנהל. עכשיו נראה את כל אותם שחשבו שניתן לקחת הלוואה ולא להחזיר... זה בומרנג הרסני.
  • 10.
    שיתנו להם פתק אכלתם אותה (ל"ת)
    jacob 23/03/2020 12:44
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    אריק 19/03/2020 14:40
    הגב לתגובה זו
    מדינה רקובה ומושחתת הכל רקוב כאן, דפקו את האזרח הקטן בכל ,דירות ,רכב,מזון,מיסים . הוא רואה רק נתב"ג מלא ,כבישים עמוסים,מחלפים . הכל בלוף כולם בהלוואות מטורפות עכשיו בלי עבודה נראה את כל הממונפים.
  • נדב 06/04/2020 11:45
    הגב לתגובה זו
    ומי שמאשים בזה את המדינה - לא למד לקח ויעשה זאת שוב..
  • 8.
    אחלה כתבה שאפו הרמה באתר עלתה (ל"ת)
    יוני 15/03/2020 07:37
    הגב לתגובה זו
  • הרמה עלתה (ל"ת)
    אכן צודק 20/03/2020 19:21
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    תומר 11/03/2020 21:13
    הגב לתגובה זו
    כבר הרבה זמן מדברים שכל שוק הליסינג זה גם בועה שעתידה להתפוצץ, כל הבורסה נופלת ואין שום דבר יציב לדעתי מישהו צריך להתעורר ולטפל גם בשוק הזה להפסיק את ההלוואות שנותנים לכל אחד בלי שום כיסוי. אני אישית חושב שאפשר להסתפק ברכב יד 2 שהוא גם יעלה הרבה פחות וגם אפשר למצוא עם קמ"ז במקומות כמו טרייד מוביל למשל שיש להם אחלה דגמים.
  • 6.
    avnersh1 11/03/2020 11:30
    הגב לתגובה זו
    רצו לדפוק את הבנקים אז דפקו את הציבור בישראל. סביר שהבנקים היו קצת יותר נזהרים.
  • 5.
    אבישי עובדיה הפכת לליצן התורן ואני לא מגיב מטעם של אף.. (ל"ת)
    אחד 11/03/2020 11:19
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    כתבה נהדרת (ל"ת)
    דניאל 11/03/2020 10:54
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אחד העם 11/03/2020 10:02
    הגב לתגובה זו
    לפחות לאגחים אלו יש בטחונות גם אם הם לא יספיקו לפרוע פרעון מלא של הקרן והריבית זה יותר טוב מאשר הרבה חברות אחרות שגייסו מהציבור חוב ללא ביטוחונות
  • באיזה סרט אתה חי? (ל"ת)
    דוד 11/03/2020 11:15
    הגב לתגובה זו
  • הרצל 11/03/2020 12:12
    במצב שהעובדים מחזירים רכבים כי אין להם עבודה אז מי אמור לקנות רכבים מליסינגאני מקווה שיצחק לוי יתחיל לתמחר את הרכבים במחיר ריאלי אמיתי ואז ניראה כמה שווה המלאי של החברות האלה
  • איזה בטחונות??? מאזדה 3 שנת 2017 עם נזילת שמן? (ל"ת)
    אופטימיות קוסמית 11/03/2020 10:45
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    בהצלחה לכל מי שלקח הלוואת בלון עם תקווה למכור את הרכב (ל"ת)
    אופטימי 11/03/2020 09:53
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מר בין 11/03/2020 09:32
    הגב לתגובה זו
    ששוב משחקים בכספנו...למשבר נוסף...
  • דור 11/03/2020 09:54
    הגב לתגובה זו
    שהמשחק לא בטוח, מעבירים לקרנןת הפנסיה
  • אופטימי 11/03/2020 09:54
    הגב לתגובה זו
    כל 7 שנים בממוצע, אך האנשים כל פעם מקווים שהפעם זה יהיה שונה..
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.