הרכב החשמלי הסיני Xpeng P7 מדלג על ארה"ב - ומגיע דווקא לאירופה
יצרנית הרכב החשמלי הסיני XPeng מתחילה למכור את רכבי ה-Xpeng P7 שלה בנורבגיה, ולמעשה זה יהיה השוק הראשון שלה מחוץ לסין. עבור התעשייה הסינית, ותעשיית הרכבים החשמליים בפרט מדובר באבן דרך משמעותית. האם Xpeng מתחילה להוות איום משמעותי על טסלה?
מאז הנפקתן, מניות Li ו- XPeng שילשו את ערכן פחות או יותר. מניית חברת NIO עלתה ביותר מ-1,000% מאז תחילת השנה. בנובמבר האחרון שלושתן יחד היו שוות יותר מאשר יצרניות הרכב האמריקאיות הענקיות ג'נרל מוטורס, פורד ופיאט קרייזלר. היצרניות הסיניות הראו צמיחה מרשימה בנתוני מסירת הרכבים, והציפיות להמשך היו גבוהות.
חודש דצמבר מסמן נפילה עבור היצרניות מסין. זה החל כאשר בית הנבחרים האמריקאי העביר את הצעת החוק שמאיימת למחוק חברות סיניות בבורסות בארה״ב (לכתבה המלאה). בהמשך שתי החברות, יחד עם NIO (סימול:NIO), ניצלו את תנאי השוק הנוכחיים ומכרו מניות נוספות לציבור בדאונסייד ממוצע של כ-10%, והשוק הגיב בהתאם. שלושתן רחוקות בעשרות אחוזים מהשיא השנה ומגיבות בקיצוניות לכל הודעה.
כעת מגיעה ההודעה שהחברה ״הצעירה״ מסין מרחיבה את גבולותיה אל עבר אירופה. למרות שמדובר בחדשות טובות עבור XPeng, המשקיעים לא התרשמו מכך וייתכן כי הם כבר תימחרו זאת מראש, שכן מניית XPeng ירדה אתמול במסחר ב-4.4% וכעת ממשיכה לרדת. גם NIO מתכננת למכור את רכביה אל מעבר לים, Li לעומתן לא חשפה את תוכניותיה.
- האם הפרמיה על "אפקט אילון" תעבור מטסלה ל-SpaceX?
- דויטשה בנק מציב את טסלה בראש רשימת מניות הרכב ל-2026 - לא בגלל הרכבים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האמת היא שנורבגיה היא נקודת התחלה מאוד נכונה עבור XPeng. במדינה ניתנות כמה מהסובסידיות העשירות ביותר של תעשיית הרכבים החשמליים, ביחס לכל מדינה אחרת. תמריצי המס במדינה יכולים להגיע לכשליש ממחיר הרכישה של הרכב. בעלי רכבים חשמליים בנורבגיה מקבלים גם הטבות נוספות כמו הנחה של עד 50% מהמחיר עבור חניה ואגרה.
מצידה של נורבגיה מדובר ב-'WIN-WIN', שכן המדינה רוצה להגיע למצב שעד שנת 2025 כל המכוניות החדשות שנמכרו יהיו ללא פליטות בנזין. לשם השוואה, סין מתכננת להגיע ליעד הזה רק עשור לאחר מכן, כאשר בסין המטרה כוללת רכבים חשמליים והיברידיים כאחד. כמחצית מכלל המכוניות הנמכרות כיום בנורבגיה הן ללא פליטה, אחוז החדירה של רכבים חשמליים בסין עומדת על כ-5% נכון להיום. מדיניות הממשלה, ירידת עלויות הסוללה, ו'ריבאונד' כללי לטובה במכירה של מכוניות מהשפל שנגרם כתוצאה ממגיפת הקורונה, הן הסיבות העיקריות לכך שמניות חברות הרכבים החשמליים בוערות, אבל לא רק.
השוק הסיני הוא השוק הגדול בעולם לרכבים חשמליים, כמעט וללא תחרות מול שאר האזורים הגאוגרפיים, וצומח בשיעורים גבוהים. כאשר מדברים על פוטנציאל מכירות לטווח הקצר והארוך, מדברים על סין, לכן לא פלא שטסלה מנסה בכל כוחה לחדור אל השוק מהמזרח והיצרנית הקטנה Xpeng עושה לאילון מאסק לא מעט בעיות. זה מתחיל בכך שמנכ״ל אקספנג הוא בכיר לשעבר בטסלה, מיליארדר סיני שהצהיר כי הוא ״לא מפחד מתחרות מול טסלה״, והמשיך במלחמת מחירים. טסלה צפויה למכור את דגם הדגל שלה בכ-33 אלף דולר בסין, בדומה לרכבים של אקספנג, שאלו מיהרו להוריד מחירים עם כניסתה של הענקית לכ-30 אלף דולר לרכב.
- קוינבייס נכנסת לשוק התחזיות וטוקני המניות
- טילריי מזנקת 40%, ברודקום נופלת 8%
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ליצרניות המקומיות יש יתרונות משמעותיים אך חסרונות גדולים. היתרון המשמעותי ביותר לחברות הסיניות נמצא דווקא בהבדלי ההתרבות שבין המדינות. טסלה פונה לשוק האמריקאי, וככזה היא משקיעה במהירות, במתלים ובבלמים שמיועדים לנהיגה ״אגרסיבית ״ ולסגנון הכבישים הפתוח בארה״ב. אקספנג פונה לשוק הסיני, היא מייצרת רכבים ״עדינים״ יותר, לצד אינספור גאדטים ואפליקציות, אלו מותאמים לסגנון הכבישים ולאורח החיים האסיאתי (כולל משחק מירוץ מכוניות ברכב, בשליטה מההגה ?!).
היתרון של טסלה הוא ביכולות פריסה המטענים, היא מפעילה אפליקציה שמדווחת על מיקום תחנות זמינות, ומייעלת את נקודות העצירה כך שהנוסע יבזבז מינימום של זמן במקסימום של נסיעה. היצרניות מסין עדיין לא חולמות על יכולות פריסת מטענים שכזאת, תוסיפו לזה את הקשיים שמרימה הממשלה על החברה, ותקבלו קוקטייל מושלם לירידת ערך. חשוב לציין שהחברות הסיניות לא מתכוונת בכלל לצאת לארה״ב, הם מתכוונות להתבסס ולשלוט בשוק המקומי ששווה הרבה מאד כסף, עם קריצה כמו ההודעה הזו לשוק האירופי.
- 3.יש פו מלכודת דבש היזהרו אין דבר כזה שבורסה רק עולה ועול (ל"ת)הננמי 17/12/2020 20:49הגב לתגובה זו
- 2.אני 20 שנה בבורסה בורסה שרק עולה ועולה לו היהה 20 שנה (ל"ת)הננמי 17/12/2020 20:48הגב לתגובה זו
- 1.? (ל"ת)מה המסקנה? 17/12/2020 20:07הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
וול סטריט שור וילדה (דאלי)טילריי מזנקת 40%, ברודקום נופלת 8%
המדדים חצויים - הנאסד"ק מינוס 0.3%, הדאו פלוס 0.3% ומה קורה בישראליות?
ברודקום נופלת ב-8%, אחרי דוחות טובים אבל תחזית חלשה להמשך ולוקחת איתה חלק ממניות ה-AI, ולמרות זאת הנאסד"ק יורד רק 0.3%. הדאו' עולה ב-0.3%
הספור של היום הוא הקנאביס - מניות הקנאביס מזנקות בעקבות טראמפ - מהפכה בשוק הקנאביס? טראמפ שוקל להוריד את הסיווג הפדרלי - מה המשמעות?
במניות הישראליות - Nova Measuring Instruments Ltd. -4.26% מאבדק 2%, אינטרקיור -0.07% עולה 10% כחלק מגל העליות בקנאביס
הסנטימנט עדיין חיובי, הביטקוין מתאושש
הסנטימנט הכללי נשאר חיובי יחסית, למרות כמה אכזבות בודדות שמורידות את השוק. הביטקוין, שמשמש לעתים קרובות כמדד מוביל לרמת הסיכון שהמשקיעים מוכנים לקחת, מציג התאוששות נאה - עלייה של 2.3% ב-24 השעות האחרונות לרמה של 92,250 דולר. זה מגיע אחרי ירידה זמנית מתחת ל-90,000 דולר אתמול, בעקבות חששות מהפסקה בהורדות הריבית של הפד ומכירה כללית בסקטור הטכנולוגיה.
- האם הפרמיה על "אפקט אילון" תעבור מטסלה ל-SpaceX?
- דויטשה בנק מציב את טסלה בראש רשימת מניות הרכב ל-2026 - לא בגלל הרכבים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשוק האג"ח, התשואה על אגרת 10 שנים אמריקאית עלתה בנקודת בסיס אחת ל-4.17%, מה שמשקף ציפיות ליציבות כלכלית יחסית. הדולר נשאר שטוח מול סל המטבעות העיקריים, והזהב מוסיף 0.3% ומגיע ל-4,328 דולר לאונקיה
