יצרן הרכב הסיני, אקספנג
צילום: צילום מסך: אתר החברה

הרכב החשמלי הסיני Xpeng P7 מדלג על ארה"ב - ומגיע דווקא לאירופה

יצרנית המכוניות החשמליות הסינית XPeng תדלג על ארה"ב ותתחיל למכור מכוניות חשמליות בנורבגיה: מדובר באבן דרך רצינית עבור כלל תעשיית יצרניות המכוניות החשמליות הסיניות
 
נתנאל אריאל | (3)

יצרנית הרכב החשמלי הסיני XPeng מתחילה למכור את רכבי ה-Xpeng P7 שלה בנורבגיה, ולמעשה זה יהיה השוק הראשון שלה מחוץ לסין. עבור התעשייה הסינית, ותעשיית הרכבים החשמליים בפרט מדובר באבן דרך משמעותית. האם Xpeng מתחילה להוות איום משמעותי על טסלה? 

מאז הנפקתן, מניות Li ו- XPeng שילשו את ערכן פחות או יותר. מניית חברת NIO עלתה ביותר מ-1,000% מאז תחילת השנה. בנובמבר האחרון שלושתן יחד היו שוות יותר מאשר יצרניות הרכב האמריקאיות הענקיות ג'נרל מוטורס, פורד ופיאט קרייזלר. היצרניות הסיניות הראו צמיחה מרשימה בנתוני מסירת הרכבים, והציפיות להמשך היו גבוהות. 

חודש דצמבר מסמן נפילה עבור היצרניות מסין. זה החל כאשר בית הנבחרים האמריקאי העביר את הצעת החוק שמאיימת למחוק חברות סיניות בבורסות בארה״ב (לכתבה המלאה). בהמשך שתי החברות, יחד עם NIO (סימול:NIO), ניצלו את תנאי השוק הנוכחיים ומכרו מניות נוספות לציבור בדאונסייד ממוצע של כ-10%, והשוק הגיב בהתאם. שלושתן רחוקות בעשרות אחוזים מהשיא השנה ומגיבות בקיצוניות לכל הודעה. 

כעת מגיעה ההודעה שהחברה ״הצעירה״ מסין מרחיבה את גבולותיה אל עבר אירופה. למרות שמדובר בחדשות טובות עבור XPeng, המשקיעים לא התרשמו מכך וייתכן כי הם כבר תימחרו זאת מראש, שכן מניית XPeng ירדה אתמול במסחר ב-4.4% וכעת ממשיכה לרדת. גם NIO מתכננת למכור את רכביה אל מעבר לים, Li לעומתן לא חשפה את תוכניותיה.

 

האמת היא שנורבגיה היא נקודת התחלה מאוד נכונה עבור XPeng. במדינה ניתנות כמה מהסובסידיות העשירות ביותר של תעשיית הרכבים החשמליים, ביחס לכל מדינה אחרת. תמריצי המס במדינה יכולים להגיע לכשליש ממחיר הרכישה של הרכב. בעלי רכבים חשמליים בנורבגיה מקבלים גם הטבות נוספות כמו הנחה של עד 50% מהמחיר עבור חניה ואגרה.

 

מצידה של נורבגיה מדובר ב-'WIN-WIN', שכן המדינה רוצה להגיע למצב שעד שנת 2025 כל המכוניות החדשות שנמכרו יהיו ללא פליטות בנזין. לשם השוואה, סין מתכננת להגיע ליעד הזה רק עשור לאחר מכן, כאשר בסין המטרה כוללת רכבים חשמליים והיברידיים כאחד. כמחצית מכלל המכוניות הנמכרות כיום בנורבגיה הן ללא פליטה, אחוז החדירה של רכבים חשמליים בסין עומדת על כ-5% נכון להיום. מדיניות הממשלה, ירידת עלויות הסוללה, ו'ריבאונד' כללי לטובה במכירה של מכוניות מהשפל שנגרם כתוצאה ממגיפת הקורונה, הן הסיבות העיקריות לכך שמניות חברות הרכבים החשמליים בוערות, אבל לא רק. 

השוק הסיני הוא השוק הגדול בעולם לרכבים חשמליים, כמעט וללא תחרות מול שאר האזורים הגאוגרפיים, וצומח בשיעורים גבוהים. כאשר מדברים על פוטנציאל מכירות לטווח הקצר והארוך, מדברים על סין, לכן לא פלא שטסלה מנסה בכל כוחה לחדור אל השוק מהמזרח והיצרנית הקטנה Xpeng עושה לאילון מאסק לא מעט בעיות. זה מתחיל בכך שמנכ״ל אקספנג הוא בכיר לשעבר בטסלה, מיליארדר סיני שהצהיר כי הוא ״לא מפחד מתחרות מול טסלה״, והמשיך במלחמת מחירים. טסלה צפויה למכור את דגם הדגל שלה בכ-33 אלף דולר בסין, בדומה לרכבים של אקספנג, שאלו מיהרו להוריד מחירים עם כניסתה של הענקית לכ-30 אלף דולר לרכב. 

קיראו עוד ב"גלובל"

ליצרניות המקומיות יש יתרונות משמעותיים אך חסרונות גדולים. היתרון המשמעותי ביותר לחברות הסיניות נמצא דווקא בהבדלי ההתרבות שבין המדינות. טסלה פונה לשוק האמריקאי, וככזה היא משקיעה במהירות, במתלים ובבלמים שמיועדים לנהיגה ״אגרסיבית ״ ולסגנון הכבישים הפתוח בארה״ב. אקספנג פונה לשוק הסיני, היא מייצרת רכבים ״עדינים״ יותר, לצד אינספור גאדטים ואפליקציות, אלו מותאמים לסגנון הכבישים ולאורח החיים האסיאתי (כולל משחק מירוץ מכוניות ברכב, בשליטה מההגה ?!). 

היתרון של טסלה הוא ביכולות פריסה המטענים, היא מפעילה אפליקציה שמדווחת על מיקום תחנות זמינות, ומייעלת את נקודות העצירה כך שהנוסע יבזבז מינימום של זמן במקסימום של נסיעה. היצרניות מסין עדיין לא חולמות על יכולות פריסת מטענים שכזאת, תוסיפו לזה את הקשיים שמרימה הממשלה על החברה, ותקבלו קוקטייל מושלם לירידת ערך. חשוב לציין שהחברות הסיניות לא מתכוונת בכלל לצאת לארה״ב, הם מתכוונות להתבסס ולשלוט בשוק המקומי ששווה הרבה מאד כסף, עם קריצה כמו ההודעה הזו לשוק האירופי. 

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    יש פו מלכודת דבש היזהרו אין דבר כזה שבורסה רק עולה ועול (ל"ת)
    הננמי 17/12/2020 20:49
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אני 20 שנה בבורסה בורסה שרק עולה ועולה לו היהה 20 שנה (ל"ת)
    הננמי 17/12/2020 20:48
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ? (ל"ת)
    מה המסקנה? 17/12/2020 20:07
    הגב לתגובה זו
Wearable Devices, צילום: רשתות חברתיותWearable Devices, צילום: רשתות חברתיות

המניה הישראלית שזינקה אתמול פי 5 וצפויה להמשיך לעלות גם היום

חברה ישראלית מיקנעם, כמעט אלמונית, זינקה אתמול יותר מ-410%, וגם עכשיו הראלי לא נרגע כשבמסחר המאוחר היא מוסיפה 25%: אחרי שנתיים של מו"פ היא מדווחת שמוצר הדגל שלה - צמיד לביש שמאפשר לשלוט במכשירים דיגיטליים עם מחוות ידיים - יצא למשלוחים מסחריים וגם הוגן בפטנט; Wearable Devices הולכת ראש-בראש עם ענקיות הטק, שורפת מליונים אבל וול סטריט בכל זאת נותנת לה צ'אנס 

מנדי הניג |
נושאים בכתבה Wearable Devices

אתמול תוך שעות בודדות היא הפכה לשם הכי חם בוול סטריט.  Wearable Devices או אם נתרגם את השם שלה לעברית - "מוצרים לבישים" חברה קטנה מיקנעם, עם עשרות עובדים קפצה 410% ומשווי שמגרד את ה-3 מיליון הדולר היא הגיעה לכ-12 מיליון דולר. החברה מייצרת צמיד לביש שאמור לאפשר לכם לשלוט במכשיר הנייד או המחשב עם מחוות ידיים עדינות. זה קורה על ידי זה שהצמיד שנקרא Mudra Link מזהה עם אלקטרודות חכמות אותות עצביים שמורגשים על פני העור כשמוח שולח פקודה למשל להזיז את היד - וזה אפילו אם לא ביצעתם את התנועה בפועל. מה שאומר שאתם יכולים לחשוב או לדמיין שאתם מזיזים את העכבר במחשב ימינה ומיד זה יקרה.

הטכנולוגיה הזאת רלוונטית להרבה תחומים, גם בידוריים וגם רפואיים, היא מושכת עניין גם מצד ענקיות כמו אפל, מטא, סמסונג ואחרות שהן פועלות בזירת הממשקים הלבישים והשליטה ללא מגע, בעיקר דרך מצלמות, חיישני תנועה או משקפי XR. אבל בניגוד אליהן, Wearable Devices מנסה להציע פתרון פשוט יותר, לביש, אפילו דיסקרטי שמבוסס על קריאת אותות עצביים אמיתיים מהיד עצמה, ולא על ראייה ממוחשבת או חיישנים חיצוניים. זה נותן לה יתרון בשוק שבו יש צורך בממשקים אינטואיטיביים, מהירים, ואישיים יותר במיוחד באפליקציות כמו בריאות דיגיטלית, תפעול צבאי וגם ברכבים חכמים.

מאחורי החברה, שהוקמה ב־2014, עומדים שלושה יזמים ישראלים - אשר דהן, גיא ואגנר וליאור לנגר. אחרי כמעט עשור של פיתוחים, הצגה בתערוכות וגם השקעה בקניין הרוחני, החברה הודיעה שהמוצר נכנס לראשונה לשלב המסחרי, מה שעשוי להפוך את Mudra Link לפלטפורמה שניתן יהיה לשלב במוצרים צרכניים, מקצועיים וצבאיים כאחד (ואולי גם לגרום לאחת מהענקיות לרכוש אותם?)

שנים של מו"פ ונקודת המפנה?

כמה שזה נשמע עתידני - שליטה במחשב באמצעות כח המחשבה - הדרך לשם עבור החברה מיקנעם לא הייתה פשוטה. השנתיים האחרונות היו מתסכלות עבור Wearable Devices או אם נדייק בעיקר לבעלי המניות שלה. היא שרפה מליונים על מו"פ, על שיווק והצגה בתערוכות והמשקיעים התחילו לאבד סבלנות. השווי שוק שלה צלל והיא נאלצה לדלל בלי סוף כדי לשרוד את השנה. מאז ההנפקה בספטמבר 2022 בנאסד"ק, שבה גייסה כ-16 מיליון דולר, צנחה המניה ביותר מ־90% והפכה מבחינת רבים לסיפור של פוטנציאל לא ממומש. שווי השוק של החברה גירד לאחרונה את רף המיליון דולר כשהיא כמעט מסתכנת בזריקה מהבורסה כשבנאסד"ק הדרישה היא לשווי שוק של לפחות 2.5 מיליון דולר בנוסף לנזילות וסחירות.

אבל שלשום הגיעה מה שנראה ככל הנראה נקודת המפנה שלה. זה התחיל בפרסום הדוחות החצי־שנתיים: החברה אמנם רשמה ירידה בהכנסות ל־294 אלף דולר במחצית הראשונה של 2025, לעומת 394 אלף בתקופה המקבילה, במקביל להפסד נקי שהצטמצם ל-3.7 מיליון דולר, לעומת הפסד של 4.2 מיליון דולר בתקופה המקבילה אבל וול סטריט לא התמקדהבשורה העליונה וגם לא בשורת הרווח. מה שבלט לעין המשקיעים היה שבפעם הראשונה מאז ההקמה, החברה מדווחת על התחלת משלוחים מסחריים בפועל של ה־Mudra Link, מה שמסמן מעבר ממחקר ופיתוח להכנסות אמיתיות ממכירות.

IonQIonQ

מניית IONQ מזנקת: "אנחנו השלב הבא במהפכת המחשוב"

חברת המחשוב הקוונטי קיימה יום אנליסטים בניו יורק ובמקביל הודיעה על אישור רגולטורי בבריטניה לרכישת Oxford Ionics; המנכ"ל הצהיר כי החברה מתכננת להגיע למיליוני קיוביטים עד 2030 ולהוביל את מהפכת הקוונטום

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה IonQ מחשב קוונטי

חברת המחשוב הקוונטי IONQ IonQ 17.11%   מזנקת היום ברקע יום האנליסטים שערכה בניו יורק שבו הציגה הנהלה החברה חזון שאפתני, לצד אישור רגולטורי חשוב בבריטניה לעסקת רכישה גדולה.

רכישה במיליארד דולר

החברה הודיעה לפני פתיחת המסחר כי קיבלה את אישור יחידת הביטחון להשקעות של ממשלת בריטניה (UK Investment Security Unit) לרכישת חברת Oxford Ionics, ובכך הוסרו כל התנאים המתלים בעסקה שנחתמה מוקדם יותר השנה. העסקה, בהיקף של יותר ממיליארד דולר במזומן ובמניות, נחשבת לאחת הרכישות הגדולות בתולדות תחום המחשוב הקוונטי, וצפויה להיסגר בתקופה הקרובה. ב-IONQ ציינו כי האישור מהווה אבן דרך משמעותית באסטרטגיית ההתרחבות של החברה, שמטרתה לבסס הובלה גם בשוק המחשוב הקוונטי וגם בתחום רשתות התקשורת הקוונטיות (Quantum Networking).

בהודעת החברה נמסר כי שילוב הטכנולוגיה והצוותים של Oxford Ionics צפוי להאיץ את מפת הדרכים של IONQ ולהעניק לה יתרון תחרותי נוסף בשוק מתפתח שצפוי להוות בסיס למחשוב, הצפנה וסייבר בעשורים הקרובים. "הרכישה הזו היא צעד מרכזי במסלול שלנו לבניית מערכות קוונטיות בקנה מידה של מרכזי נתונים, ולמימוש החזון שלנו של מחשבים בעלי שני מיליון קיוביטים עד 2030", נמסר מהחברה. ב-IONQ הדגישו כי הן היכולות המדעיות והן הניסיון ההנדסי של Oxford Ionics ישולבו במערכות העתידיות, כחלק מהמאמץ להקדים את המתחרות ולהפוך את החברה לשחקנית המרכזית בתחום.

יום האנליסטים

המנכ"ל ניקולו דה מאסי הצהיר כי IONQ היא "חברת המחשוב הקוונטי הגדולה בעולם", עם שווי שוק שהגיע היום לכ-16.5 מיליארד דולר ושני עיסוקים עיקריים: מחשוב קוונטי ורישות קוונטי. לדבריו, החברה מובילה בפער ניכר על פני מתחרותיה, כולל IBM ומיקרוסופט, ומצויה בנקודת מפנה ביכולות החישוביות שלה. "יחידות העיבוד הקוונטיות (QPU) הן השלב הבא במחשוב, אחרי עידן המעבדים הרגילים והמעבדים הגרפיים", אמר, והשווה את החברה לאנבידיה NVIDIA Corp. 0.22%   בתחילת דרכה בעולם הבינה המלאכותית.

IONQ מתבססת כיום על מערכות עם 36 קיוביטים "אלגוריתמיים", אך מציבה יעד של מיליוני קיוביטים עד 2030, דבר שהרכישה הנוכחית תעזור לה להשיג. החברה מתכוונת להשתמש במערכותיה לפתרון בעיות מורכבות בתחומי הפארמה, מדעי החומרים, פיננסים ולוגיסטיקה, ולבסס את תחום הרישות הקוונטי כבסיס לדור הבא של אבטחת המידע.