משאלת לב: האם WISH תנסוק ביום ההנפקה ואז תצלול?
אתר המסחר האלקטרוני וויש (WISH) מוביל כעת את ההנפקות הקרובות בנאסד"ק, וזאת לאחר שתי הנפקות הענק של Airbnb ו-DoorDash בשבוע החולף.
חברת האם של וויש, ContextLogic, מנפיקה את המניות למשקיעים לפי המחיר בקצה העליון בטווח שהגדירה החברה לצורך ההנפקה, העומד על 24 דולר למניה, סימן לביקושים הגדולים הצפויים למניה ביומה הראשון בנאסד"ק ומקווה לגייס כ-1.1 מיליארד שקל, מה שישקף לחברה שווי שוק צפוי של למעלה מ-14 מיליארד דולר
וויש מדווחת על מכירות של כ-1.8 מיליון פריטים ביום, כתוצאה מאלגוריתמים שמתאימים אישית את הפיד למוצרים הרלוונטים למעמד הנמוך והבינוני. היא מצליחה להציע מחירים זולים ולמכור בהיקפים אלו בעיקר הודות לרכישת מוצרים זולים מהמזרח, בדגש על סין.
בתשעת החודשים הראשונים של 2020 רשמה החברה הכנסות של למעלה מ-1.7 מיליארד דולר, אך ההפסדים נטו של WISH האמירו בצורה משמעותית מ-5 מיליון דולר בשנה שעברה ל-176 מיליון דולר.
בעבר הוערכה החברה בכ-11 מיליארד דולר, ובנקאים שונים בעולם העריכו את שוויה בטווח שבין 25 ל-30 מיליארד דולר. אלא שלאחר הטיסה של Airbnb ו-DoorDash בהחלט ייתכן שנראה גם את השווי של WISH טס למעלה עם פתיחת המסחר.
- בעלי הדירות נגד Airbnb: נדחתה בקשה לסילוק ייצוגית
- בית המשפט אסר על השכרת דירות לטווח קצר: 'שימוש חורג ללא היתר'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המייסד ומנכ"ל החברה, פיטר סזולצ'בסקי, מחזיק בבעלות על מניות בשווי של יותר מ-2.5 מיליארד דולר בחברה על פי המחיר המתוכנן בהנפקה ומתכנן לשמור על שליטתו בחברה גם לאחר ההנפקה.
בחזרה לבועת הדוט.קום?
האופוריה בשוק מזכירה למשקיעים את התקופה של לפני התפוצצות בועת הדוט.קום (בשינויים המתבקשים כמובן), ומצביעה על נכונותם של משקיעים גדולים לקנות חברות טכנולוגיה שנמצאות בצמיחה מהירה אך עדיין מפסידות. בשבוע שעבר הונפקה Airbnb לפי שווי של 68 מיליארד דולר ומיד זינקה ל-100 מיליארד דולר, ובינתיים הספיקה לאבד כ-14% משוויה. חברת DoorDash זינקה ל-60 מיליארד דולר ובינתיים הספיקה לאבד כ-16%.
כך או כך, יש דעות לשני הכיוונים. האופטימיים מנפנפים במהפכה טכנולוגית ענקית, בריבית אפסית, בכסף גדול שמחפש השקעה. הפסימיים מסתכלים על החברות ולא מבינים איך הן מתומחרות במכפילי רווח של 50, 60, 100 ויותר. אז נכון שאין נביאים, אבל כדאי וחשוב ללמוד ולהפנים מה שהיה בהיסטוריה - ההיסטוריה תמיד חוזרת (מבלי להתחייב על תאריך מדוייק) (הרחבה כאן).
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
"כבוגר מפולת 2000 אני יכול לומר שחוסר ההיגיון בשוויי השוק בהנפקות בוול סטריט מאד מזכיר את אז" אמר שלומי כהן, פעיל ותיק ומומחה לשוק המניות האמריקאי. בריאיון לביזפורטל ניתח כהן את חגיגת ההנפקות בוול סטריט: "דורדאש מקבלת שליש מהשווי של מקדונלדס, זאת בדיחה. אתה חושב על זה ואומר לעצמך איזה פער בין חברה שפרושה בכל העולם ורווחית לעומת אחת שפועלת רק באמריקה ועדיין הפסדית".
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
