ביומד, בדיקת דם, בדיקה
צילום: ThisisEngineering RAEng,Unsplash

נובהווקס מתחילה את הניסוי שלב 3 למציאת החיסון לנגיף

לאחר ההודעה של ג'ונסון אנד ג'ונסון מוקדם יותר השבוע, חברה נוספת מצטרפת לשלב האחרון במירוץ לחיסון. בחברה טוענים כי אם הניסוי יצליח, הם יכולים לספק יותר מ-2 מיליארד מנות חיסון עד אמצע 2021
עמית נעם טל | (2)

המרוץ למציאת החיסון לנגיף הקורונה: מניית נובהווקס (סימול:NVAX) בולטת בפתיחת המסחר בוול סטריט עם עליות של יותר מ-5%. למרות העליות, מניית החברה נסחרת ברמה הנמוכה ב-40% מהשיא שקבעה בחודש שעבר. ועדיין, עם שווי שוק של 6.2 מיליארד דולר - רבים יכולים לטעון כי שווי החברה יקר מידי. 

החברה הודיעה אתמול לאחר המסחר כי היא מתחילה בבריטניה את הרישום לניסוי שלב 3 למציאת חיסון לנגיף הקורונה. מדובר בשיתוף פעולה של החברה עם הממשל המקומי, כאשר בחברה מצפים שהניסוי יערך ב-4-6 השבועות הבאים והוא יכלול כ-10,000 משתתפים בגילאים 18-84. 

בחברה טוענים כי אם תירשם הצלחה בניסוי, הם יוכלו לייצר כ-2 מיליארד מנות חיסון עד לאמצע 2021. 

נכון להיום, יש כ-38 חברות בעולם המבצעות כבר ניסויים בבני אדם למציאת חיסון לנגיף. בנוסף יש עוד כ-140 חברות הנמצאות בשלבים מוקדמים יותר. מלבד נווהקס, יש עוד כ-4 חברות בולטות במרוץ לחיסון:

J&J -  החברה הודיעה מוקדם יותר השבוע כי החלה בניסוי שלב 3 הכי גדול שנוסה עד כה לחיסון בקורונה ויכלול 60,000 מתנדבים בארה"ב, ברזיל, דרום אפריקה ומדינות נוספות. הממשל בארה"ב מעורב ישירות בניסוי הזה ומממן את חלקו.

 

החיסון מבוסס על חיסון האבולה שפיתחה J&J, ושבניסויים הקודמים הראה יעילות כבר במנה הראשונה. עובדה זו מקצרת משמעותית את משך הניסוי, שתוצאותיו הראשוניות צפויות לצאת בנובמבר, אבל התוצאות הרשמיות יגיעו, ככל הנראה, רק לקראת 2021.

 

אסטרה זנקה (AZN) – החברה נמצאת בשיתוף פעולה עם אוניברסיטת אוקספורד היוקרתית, כשהחיסון כבר זכה ללמעלה ממיליארד הזמנות ברחבי העולם. החברה החלה את הניסוי שלב 3 בחודש שעבר. זה נעצר לכמה ימים לאחר שאחד החולים חלה במחלה לא ידוע, אך הניסוי שב לסדרו. החברה מצפה לקבל את התוצאות הראשוניות לקראת סוף 2020.

 

מודרנה (MRNA) – אחת מהחברות שהרוויחו הכי הרבה עד כה מהמשבר, למרות שעדיין אין להן מוצר ביד. המניה התנודתית, שיום אחד העלתה את שווי החברה ב-5 מיליארד דולר ויום לאחר מכן מחקה 2 מיליארד, נמצאת בשלב השלישי גם כן, אך בינתיים לא מצליחה לגייס 30 אלף מטופלים. במקרה הרע, הצפי של החברה הוא לקבל תוצאות ראשוניות עד דצמבר.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

פייזר (PFE) וביונטק (BNTX) הגרמנית – נמצאות עמוק בשלב השלישי של הניסוי, כשהתוצאות הראשוניות צפויות לצאת בסוף אוקטובר השנה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אלירן 26/09/2020 11:35
    הגב לתגובה זו
    חברה בצמיחה עם חיסון נגד שפעת למבוגרים שעבר כבר שלב 3 בדרך לאישור עם שוק של מעל 2 מיליארד דולר בשנה וחיסון נגד קורונה בשלב 3 עם שווי של רבע ממודרנה זה מנופח?
  • 1.
    ישראל ישראלי 25/09/2020 18:13
    הגב לתגובה זו
    אשמח לתשובה.תודה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.