לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט, האנליסטים מנתחים
שבוע המסחר בוול סטריט ייפתח היום על רקע הירידות החדות בסוף שבוע המסחר החולף. להערכת האנליסטים, מדובר בהיערכות של השוק ליום שאחרי הפצת החיסון לקורונה, ובשלב זה לא מדובר בתחילתו של היפוך מגמה. בנוסף, הם שואבים עידוד מהשיפור בנתוני האבטלה בארה"ב חרף העלייה בתחלואה. ביום שני לא היה מסחר בוול סטריט לרגל יום העבודה (Labor Day) האמריקאי.
עדכון 13:10
לקראת פתיחת המסחר בהמשך היום, החוזים העתידיים על מדדי ווול סטריט עברו להתנהל במגמת ירידה. את הירידה החדה ביותר עושה החוזה על מדד הנאסד"ק 100 שיורד כעת ביותר מ-2%. במקביל, החוזה על מדד ה-S&P 500 יורד ב-0.6%, והחוזה על הדאו ג'ונס נסחר ללא שינוי.
השוק מתחיל להתארגן לעידן של אחרי החיסון
על רקע ירידות השערים החדות בהובלת סקטור הטכנולוגיה בסוף השבוע החולף, מעריך אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש כי, "בדרך כלל לא כדאי לפרשן ירידות של יומיים בשוק המניות אחרי חודש אוגוסט כל כך חיובי, אך עושה רושם שהשוק מתארגן לעידן חדש של אחרי החיסון".
לדבריו, "מספר סימנים מצביעים על כך: ראשית, הירידות התחילו לאחר מספר הודעות על התקדמות בפיתוח חיסון. שנית, לא התפרסמו נתונים כלכליים שליליים מיוחדים שהיו יכולים להיות טריגר לירידות. שלישית, שינוי סקטוריאלי – מניות סקטור הטכנולוגיה שהובילו את המגמה בחצי השנה האחרונה וספגו ירידות חזקות ביומיים האחרונים לא רק צפויות להרוויח פחות מהחיסון מהמניות בסקטורים המסורתיים, אלא אף עלולות להיפגע ממנו. לבסוף, במהלך הירידות לא נרשמה בריחת המשקיעים לנכסים 'בטוחים' - הדולר כמעט לא עלה, מחירי הזהב אף ירדו, התשואות של האג"ח הממשלתיות עלו בחדות במקום לרדת".
- חבר הפד מירן מזהיר: הריבית גבוהה מדי ועלולה להוביל לעלייה באבטלה
- שיא של 4 שנים בבקשות החוזרות לדמי אבטלה בארה"ב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הירידות לא מסמנות תחילת מגמה
גם ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון מסרבים להתרגש מהירידות החדות בסוף השבוע. לדבריהם, "ישנם מספר גורמים ממתני תיקון הראויים לציון בעת הנוכחית. ראשית, לא נראה שהשוק נתקף פאניקה רוחבית וגדולה, והתגובה המקבילה בשוק האג"ח של ממשלת ארה"ב הייתה מתונה יחסית ולא שיקפה נהירה למקלט.
"שנית, תוך כדי התיקון, הדולר התחזק במעט ולא המשיך ונחלש, כלומר שיתכן וירידות המחירים מתפרשות כהזדמנות לקנייה ולאו דווקא התחלה של מגמת ירידות מתמשכת. בהמשך לכך, לא נצפתה התנהגות מדאיגה במטבעות החלשים של העולם, שלרוב נופלות בתקופות משבר (מקסיקו, דרא"פ ואחרות).
"בנוסף, לא חלה הרעה במצב התחלואה או בנתוני המאקרו בדרך שעשויה הייתה להצדיק תיקון מתמשך בשוק המניות כלפי מטה. לבסוף, אין ספק שמניות הטכנולוגיה, לפחות בחלקן, עברו עליות שהיו בחזקת "מהלך יתר" מאז אמצע חודש מרץ ויתכן שיש מקום לעוד היחלשות בהן, זאת מבלי לאותת על בעיה רחבה יותר בשוק ובכלכלת ארה"ב.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
למרות העלייה בתחלואה המשק האמריקאי ממשיך להתאושש
נתון שהלך מעט לאיבוד בשל הירידות בסוף השבוע, הוא הירידה בשיעור האבטלה בארה"ב. במהלך חודש אוגוסט, נוספו 1.37 מיליון מועסקים חדשים, מעט מעל הציפיות לתוספת של 1.33 מיליון. מספר המועסקים בסקטור העסקי עלה ב-1.027 מיליון (מול ציפיות ל- 1.325 מיליון). ענף הפנאי והאירוח הוסיף 172 אלף, המסחר הוסיף 249 אלף, ואילו בתעשייה נוספו 29 אלף מועסקים בלבד. כמו כן, כמחצית מהמובטלים בחודשים מרץ-אפריל חזרו לעבודה.
כך, שיעור האבטלה ירד ל-8.4% לעומת 10.1% בחודש הקודם. להערכת יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון, "מדובר בנתונים מעודדים כאשר למרות העלייה בתחלואה והטלת מגבלות במספר מדינות, המשק האמריקאי ממשיך להתאושש. שוק האג"ח הגיב ביום שישי בעליית תשואות".
כמו כן, מסתמנת ירידה במספר אנשים שהיו בחל"ת אך גם עלייה במספר המפוטרים:
- 5.ציון 08/09/2020 18:42הגב לתגובה זואין היפוך מגמה ,יש קאזינו ולא יותר. עם 2,200₪ הצלחתי להזיז מנייה מ-4.16%- ל- 3.38%-, מה זה אומר?
- 4.בעל הון ענק 08/09/2020 14:01הגב לתגובה זואת שמו.
- 3.לשים לב 08/09/2020 13:33הגב לתגובה זולשנה הנוכחית וכתב לפני שבועיים שהצטבר יהנה מהריביצ הנמוכה והוא למעשה ה sahe haven הכי טוב מכל המטבעות בגלל הירידות החדות לאחרונה
- 2.דולר 08/09/2020 13:23הגב לתגובה זוהמגזר העסקי יצטרך להגדיל בטוחות בדולרים לאור המפולת בארהב, מרץ חוזר.
- 1.יהודה נחשון 08/09/2020 13:18הגב לתגובה זוהאם הכתבה תקפה גם לחודש נובמבר?חה חה הח .שם יתחילו הירידות האמיתיות
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
