סוער במט"ח: הלירה שטרלינג הבריטית צוללת לשפל מאז 1985
במקביל לדרמה בשוקי המניות והאג"ח, תנודות חדות מאוד וחריגות נרשמות כעת בשוקי המט"ח. נראה כי מושג המפתח בשווקים בימים האחרונים היא 'Margin Call', כאשר גופים גדולים ומשקיעים נאלצים לסגור פוזיציות במהירות בעקבות תנודות חדות וזה מתרחש בכלל השווקים.
בשוק המט"ח, הלי"שט הבריטית בולטת כעת במיוחד, כאשר היא נופלת ביותר מ-3.5% מול המטבע האמריקני ונסחרת ברמה של 1.16 דולר לליש"ט. לזמן קצר נפלה הליש"ט לרמה של 1.14 מול המטבע האמריקני - הרמה הנמוכה ביותר מאז 1985!
הליש"ט הבריטית מול הדולר - היסטוריה הערב
במקביל, מספר רב של מטבעות מבצעים תנודות חדות מטה מול הדולר. הרובל הרוסי נופל כעת ב-9% מול הדולר ומשלים פיחות של 35% מתחילת 2020. הרובל נסחר כעת ברמה של 82 רובל לדולר קרוב לרמות שפל כל הזמנים, כאשר הצלילה במחיר הנפט צפויה לגרום לגידול משמעותי בגירעון הממשלתי. הריאל הברזילאי נופל כעת ב-3.5% מול המטבע האמריקני ויורד לרמה של 5.18 ריאל לדולר – שפל כל הזמנים.
בנוסף, המטבעות של 2 שותפות הסחר הגדולות של ארה"ב – קנדה ומקסיקו נופלים כעת בחדות. הפזו המקסיקני מאבד כעת 4% מול הדולר ומשלים פיחות של 30% מול הדולר בתוך פחות מחודש. הדולר הקנדי יורד ב-2.4% מול המטבע האמריקני ומשלים פיחות של 12.5% בחודש האחרון. ובמילים פשוטות: תנאי הסחר של ארה"ב הורעו.
- תיגבור איבדה 7%, דנאל 11%; ורידיס זינקה 8% - נעילה שלילית ברקע תקיפות אוויריות בעזה
- הבנקים עלו 0.8% - הביטוח ירדו 1.2%; לונג בנקים, שורט ביטוח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גרף שבועי של הדולר מול הרובל הרוסי: פיחות של 30% בבחודש האחרון
- 6.טלינסקי 19/03/2020 09:51הגב לתגובה זועשינו שיעורי בית
- 5.נדב 19/03/2020 09:43הגב לתגובה זוהפאונד יטפס בקפיצות חזקות מעלה עם פתיחת המלחמה גזור ושמור,אנגליה זה לא לבנון
- 4.תוצאה של מדיניות מטומטמת (ל"ת)שי 19/03/2020 08:11הגב לתגובה זו
- 3.מקס - אלחמדולילע 18/03/2020 22:00הגב לתגובה זוהדולר זה ה. . . .
- 2.הערה 18/03/2020 20:46הגב לתגובה זוהלירה האנגלית הגיעה בעבר קרוב מאוד לדולר האמריקני! כך שיש לה עוד מקום לירידה.
- 1.דולר 18/03/2020 20:29הגב לתגובה זושום דבר לא יעצור את המפולת העולמית.
- רון 19/03/2020 00:38הגב לתגובה זועושה דברו של ביבי בבנק ישראל פעל היום באגרסיביות לעצירת הפיחות החד בשקל
- הולכים למכור דולרים....השקל עלה כבר 3 רחוז היום (ל"ת)בנק ישראל 19/03/2020 00:29הגב לתגובה זו
איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותסעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם
האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים
סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו
באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.
האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.
הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק
הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.
הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים
פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.
- הבורסה בסעודיה מזנקת: ייתכן ויוסרו המגבלות על בעלות המניות במדינה
- בלקסטון ובלקרוק מתחרות על ה-AI הסעודי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב
הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.
הדמיית שבבים ורכבים. קרדיט: גרוקניסאן ומרצדס מזהירות: משבר שבבים חדש ישתק את תעשיית הרכב העולמית
עימות דיפלומטי בין הולנד לסין סביב יצרנית השבבים Nexperia מצית משבר אספקה חמור שמאיים על פסי הייצור של יצרניות רכב מובילות; בעוד ניסאן ומרצדס מחפשות בנרות אחר חלופות, ממשלות בעולם מנסות למנוע שיתוק רחב היקף של הענף
תעשיית הרכב העולמית ניצבת בימים אלה בפני אחד המשברים החריפים ביותר מאז מגפת הקורונה. ניסאן ומרצדס-בנץ, שתיים מיצרניות הרכב הבולטות בעולם, הזהירו השבוע מפני מחסור הולך ומחריף בשבבים, תוצאה ישירה של עימות פוליטי-טכנולוגי בין הולנד לסין על השליטה ביצרנית
השבבים ההולנדית נקספריה (Nexperia). המשבר, שמעמיק את המתיחות בין סין למערב, מאיים לשתק פסי ייצור באירופה, אסיה ודרום אמריקה כבר בשבועות הקרובים.
הגורם המרכזי למשבר הגיע לפני כחודש, לאחר החלטת ממשלת הולנד להשתלט על פעילותה המקומית של נקספריה, חברה
בבעלות סינית (חברת Wingtech), בחשש מדליפת טכנולוגיות רגישות לסין. בתגובה, אסרה בייג’ין על ייצוא של שבבים ומוצרים מוגמרים ממפעלי החברה שבסין, צעד שחתך בן רגע את הזרמת הרכיבים החיוניים לשרשראות האספקה של עשרות יצרניות רכב ברחבי העולם.
“זה לא נושא
קטן, מדובר במשבר משמעותי מאוד,” הזהיר גיום קרטייה, סמנכ"ל הביצועים של ניסאן, במהלך תערוכת רכב בטוקיו. לדבריו, מלאי השבבים של החברה צפוי להספיק “רק עד השבוע הראשון של נובמבר”, ומעבר לכך אין לה כל ודאות. מרצדס-בנץ, מצדה, דיווחה כי היא “סורקת את העולם” בחיפוש
אחר ספקים חלופיים, אך הודתה כי לא ברור כיצד תוכל הענף לצלוח את המשבר בטווח הקצר.
השלכות המשבר אינן מוגבלות ליפן או לגרמניה בלבד. בברזיל, אחת ממדינות הייצור החשובות בעולם לרכב, גורמים ממשלתיים מזהירים כי מפעלים עלולים להפסיק פעילות תוך שבועות ספורים
אם לא תימצא דרך לחדש את אספקת השבבים. ממשלת ברזיל, לפי דיווחים, כבר פתחה בערוץ הידברות עם סין בניסיון למנוע את קריסת המפעלים המקומיים.
- אלפי ישראלים עברו להולנד וגילו את האנטישמיות
- הפנסיה של ההולנדי לעומת הפנסיה של הישראלי - מצאו את ההבדלים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נקספריה נחשבת לאחת הספקיות החשובות בעולם לשבבים בסיסיים, טרנזיסטורים, דיודות ומעגלים פשוטים, והיא מחזיקה נתח שוק של כ-40%. ולמרות שאינה מייצרת שבבים מתקדמים, היא מהווה חוליה חיונית בשרשרת הייצור של רכבים מודרניים, בהם נדרשים מאות שבבים לשליטה במערכות הבקרה, הבלימה והבידור. לפי נתוני התאחדות יצרני הרכב האירופית (ACEA), כ-60% מתוצרת נקספריה מיועדת לענף הרכב, כאשר מרבית הרכיבים מיוצרים בסין ומורכבים מחדש באירופה.
