גנרל אלקטריק
צילום: Google Street View/Baris Onur

מניית GE Aerospace מזנקת: רווחים גבוהים ואופטימיות לעתיד

ענף התעופה מתעורר מחדש, ו-GE Aerospace מדווחת על צמיחה חזקה ומבטיחה.


חיים בן הקון |
נושאים בכתבה ג'נרל אלקטריק

מניית GE Aerospace, חטיבת התעופה של ג'נרל אלקטריק, מזנקת בעקבות דוחות רבעון רביעי שממשיכים להרשים. החברה דיווחה על הכנסות של 9.9 מיליארד דולר ורווח תפעולי של 1.9 מיליארד דולר – הרבה מעל התחזיות של וול סטריט שעמדו על 9.5 מיליארד דולר ו-1.7 מיליארד דולר בהתאמה. הרווח למניה הגיע ל-1.32 דולר, כשגם כאן מדובר בהפתעה חיובית מול הציפיות שעמדו על 1.04 דולר בלבד.

שנת 2024 הייתה טובה במיוחד עבור החברה, שסיימה אותה עם הזמנות חדשות בסך 50 מיליארד דולר, עלייה מרשימה של 32% לעומת השנה הקודמת. ההכנסות השנתיות הסתכמו ב-35.1 מיליארד דולר, זינוק של 10%. ומה לגבי השנה הקרובה? החברה צופה צמיחה של מעל 10% במכירות, עם רווח תפעולי שמתקרב ל-8 מיליארד דולר ורווח של כ-5.30 דולר למניה.

המנכ"ל, לארי קאלפ, מדגיש שיפור בשרשרת האספקה, מה שהקל על הייצור בשנה החולפת. עם זאת, הייצור בענף עדיין רחוק מהשיאים של 2018. אז ייצרו בואינג ואיירבוס יחד כ-1,600 מטוסים, בעוד שב-2024 ייצרו רק כ-1,100 מטוסים. המגבלות הללו יצרו מחסור של כ-3,000 מטוסים במהלך שש השנים האחרונות, מה שגרם לקשיים רבים עבור חברות התעופה וספקי החלקים.

החדשות הטובות הן שיש אופטימיות לעתיד. התחזיות לשנת 2025 צופות שיפור נוסף בייצור, כשהמספר צפוי לעלות לכ-1,400 מטוסים, וב-2026 ל-1,600 מטוסים. זה לא רק מחסור במטוסים – הביקוש למנועים של GE ממשיך לגדול, במיוחד כשהשוק המסחרי והביטחוני ממשיך להתחזק.

מניית GE Aerospace זינקה בשנה האחרונה בכ-80%, כשהיא משאירה את מדד S&P 500 מאחור. עם תחזיות שמדברות על צמיחה נוספת, נראה שהחברה ממשיכה להיות מובילה בענף ומספקת ביטחון למשקיעים גם בשנה הקרובה.

ההתאוששות של ענף התעופה אולי איטית, אבל GE Aerospace מוכיחה שהיא נמצאת בדיוק במקום הנכון. עם הביקוש העצום למטוסים, מנועים ושיפור בשרשרת האספקה – נראה שהעתיד נראה ורוד מתמיד.


הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אבישי אברהמי וויקס
צילום: אלן צצקין

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר

כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וויקס

מניית וויקס Wix Wix.com -3.98%  התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר. 

הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף. 

כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?



ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן
ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן - קרדיט: אלן צצקין



המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות  חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.

צבא סין (יוטיוב)צבא סין (יוטיוב)

האי הקטן שעלול להצית מלחמת עולם שלישית; כל התרחישים

בעוד סין מהדקת את החנק וארה"ב משדרת אותות מבלבלים, טייוואן נאבקת על עתידה

רן קידר |

טייוואן, הדמוקרטיה היציבה באסיה ומעצמת השבבים העולמית, ניצבת בעיצומו של משבר גאופוליטי חסר תקדים. הלחץ הסיני מתגבר מיום ליום, בעוד ארצות הברית, השותפה הביטחונית המרכזית – משדרת מסרים סותרים המערערים את היציבות בטאיפיי.

לא רק שבבים: המשמעות האסטרטגית

מיקומה של טייוואן ב"שרשרת האיים הראשונה", המשתרעת מיפן לאינדונזיה, מעניק לה שליטה בגישה לים סין הדרומי. כל עוד היא בידיים ידידותיות למערב, היא מגבילה את חופש התנועה הימי של בייג'ינג. נפילתה לידיים סיניות תשנה לחלוטין את מאזן הכוחות האזורי – זו הסיבה האמיתית למתיחות הגוברת.

שי ג'ינפינג אינו ממהר למלחמה. במקום זאת, הוא מפעיל לחץ רב-שכבתי: תמרונים צבאיים מסביב לאי, ניתוק כבלי תקשורת תת-ימיים, מתקפות סייבר ומסעות דיסאינפורמציה. במקביל, סין בונה יכולת פלישה מלאה – חיל האוויר, הצי והכוחות האמפיביים נערכים לתרחיש אלים, אם הלחצים הרכים ייכשלו.

השנה האחרונה חשפה שינוי מדאיג במדיניות האמריקאית. מצד אחד, וושינגטון אישרה עסקאות נשק במיליארדי דולרים והעמיקה את התיאומים הביטחוניים. מצד שני, הטלת מכסים על סחורות טייוואניות, עיכוב משלוחי נשק שכבר שולמו ודחיית ביקור נשיא טייוואן – כל אלה מעבירים מסר מבלבל.

החשש הגדול בטאיפיי: שטראמפ ישתמש באי כקלף מיקוח במשא ומתן הכלכלי עם סין. הפגישות השקטות בין וושינגטון לבייג'ינג רק מחזקות את החששות.

פילוג פנימי משתק

הבעיות החיצוניות מחמירות בגלל המשבר הפנימי. מפלגת השלטון (DPP) והאופוזיציה (KMT) כמעט אינן משתפות פעולה. כל יוזמה ביטחונית נבלמת, כולל תקציב שאמור להביא את ההוצאה הצבאית ל-5% מהתמ"ג עד 2030 – יעד קריטי לנוכח האיומים.