ASML,  אתר החברה
צילום: ASML, אתר החברה

ענקית השבבים שנפלה ב-30% ולמה אנליסטים סבורים שהיא תחזור לעלות?

האם הירידה במניה היא הזדמנות, מה הפרמיה שמספקים האנליסטים ל-ASML, מה הייחוד שלה ומה הסיכונים?

עמית בר | (1)
נושאים בכתבה ASML שבבים

חברת ASML ההולנדית היא אחת החברות החשובות ביותר בתעשיית השבבים העולמית. היא מספקת ציוד ליתוגרפיה מתוחכם שמשמש לייצור השבבים המתקדמים ביותר, ובכך תומכת ישירות בהתפתחות טכנולוגיות חדשות, כולל בינה מלאכותית ומחשוב מתקדם. החברה נחשבת לחוליה קריטית בשרשרת האספקה של חברות ענק כמו אנבידיה ו-TSMC, שתי השחקניות המרכזיות כיום בעולם השבבים.


בשנים האחרונות, מניית ASML רשמה ביצועים מרשימים עם עלייה מצטברת של כ-800% בעשור האחרון. עם זאת, מאז הקיץ האחרון, המניה חווה ירידה של כשליש במחירה, בין היתר בעקבות הנמכת תחזיות ההכנסות באוקטובר האחרון.


ההשפעות המרכזיות על מניית ASML

לירידה במניה תרמו שלושה גורמים עיקריים. הראשון, מגבלות הסחר שהוטלו על סין, שהובילו לרכישה מוגברת של ציוד ברמה נמוכה יותר מצד הסינים, לפני הגברת ההגבלות. מדובר במוצרים עם שיעורי רווחיות נמוכים. השני, עיכובים מצד אינטל וסמסונג בהזמנות ציוד למפעלים חדשים. השלישי, האטה בביקוש למכשירים צרכניים, כמו טלפונים חכמים ומחשבים אישיים, שמשפיעה על תעשיית השבבים בכללותה.

יתרון טכנולוגי

המכונות של ASML נחשבות לטובות טכנולוגית. הן מבוססות על טכנולוגיית EUV (קרינה אולטרה-סגולה קיצונית), שמאפשרת הדפסה של שבבים בצפיפות גבוהה במיוחד. כל מכונה עולה יותר מ-220 מיליון דולר, והדור הבא של המכונות, שיתמוך בייצור שבבים בגודל 2 ננומטר, צפוי לעלות בין 380 ל-400 מיליון דולר למכונה. הטכנולוגיה הזו שומרת על קצב התקדמות חוק מור, שמכפיל את צפיפות הטרנזיסטורים בשבבים כל שנתיים לערך.


תחזיות עתידיות

על אף הירידה במניה, האנליסטים רואים פוטנציאל חזק ל-ASML. הצמיחה בטכנולוגיות בינה מלאכותית, מחשוב ענן ורכבים חכמים צפויה להגדיל את הביקוש לשבבים מתקדמים. בבנק אוף אמריקה מעריכים כי הרווחים של החברה יגדלו בקצב שנתי ממוצע של 16% בחמש השנים הקרובות. רוב האנליסטים 


קונסנזוס האנליסטים מספק מחיר יעד הגבוה ב-19% ממחיר המניה - 743 דולר. מחיר שמבטא שווי של 295 מיליארד דולר.


האנליסטים מצפים לרווח למניה של 30 דולר בשנה הבאה, כלומר מכפיל רווח עתידי של 24. זה מכפיל סביר יחסית לתעשיית השבבים.  עם זאת, צריך לזכור שמדובר בחברה שמלחמת הסחר שטראמפ עלול להאיץ יכולה לפגוע ב-ASML. סין עדיין לקוחה גדולה. האנליסטים לקחו את זה בחשבון בהערכות שלהם והם אופטימיים ורואים פיצוי לירידות בהכנסות מסין דרך הגידול בהצטיידות של היצרניות ברחבי העולם. 

אגב, סיכון גדול לכל תעשיית השבבים שלא בטוח שמגולם באופן מלא הוא התחממות בין סין לטיוואן. טיוואן מאוימת על ייד סין שרואה את עצמה כריבונית בטיוואן שכמובן מתנגדת. ארה"ב מספקת הגנה על טיוואן, אך טראמפ עצמו הצהיר שההגנה הזו עולה הרבה והטייואנים צריכים להשתתף בעלותה. מכל מקום, התחממות שם, עלולה לעצור את החברה המובילה בעולם בייצור שבבים - טיוואן סמיקונקטורס TSCM וזה עלול להוביל לעצירה של אספקת שבבים שהם חומרי הגלם לייצור כל מוצר חשמלי, אלקטרוני, מיחשובי.

קיראו עוד ב"גלובל"




שאלות ותשובות בנושא ASML והשבבים


מה תפקיד ASML בשרשרת הייצור של שבבים?


ASML מספקת מכונות ליתוגרפיה המאפשרות הדפסה של מעגלים אלקטרוניים זעירים על פרוסות סיליקון. זהו תהליך קריטי לייצור שבבים מתקדמים, שמשמשים בכל תעשיות הטכנולוגיה המובילות.


למה החברה חווה ירידה במניה?


הירידה נגרמה בעקבות ירידה זמנית בביקוש מצד סין, עיכובים בהזמנות של אינטל וסמסונג, והאטה כללית בביקוש למכשירים צרכניים כמו סמארטפונים ומחשבים.


מה מייחד את הטכנולוגיה של ASML?


המכונות שלה מבוססות על טכנולוגיית EUV, שמאפשרת הדפסה של שבבים ברזולוציות זעירות במיוחד. המכונות כוללות מערכות מתקדמות כמו לייזרים רבי-עוצמה ומראות שטוחות במיוחד, שפותחו בשיתוף פעולה עם חברות מובילות כמו Carl Zeiss ו-Trumpf.


איך המגבלות על סין משפיעות על החברה?


סין היא אחת הלקוחות הגדולות של ASML. המגבלות שהטילו מדינות המערב על רכישת מכונות מתקדמות הגבילו את היכולת של סין לרכוש את הציוד המתקדם ביותר, אך במקביל גרמו לרכישות מוגברות של מכונות ברמות נמוכות יותר.


האם יש לחברה מתחרים משמעותיים?


ל-ASML אין מתחרים ישירים בטכנולוגיית EUV. חברות אחרות עוסקות בתחומים משיקים, אך רמת המורכבות של הטכנולוגיה מקשה על כניסת מתחרים חדשים לשוק.


מה התחזיות לשנים הקרובות?


האנליסטים צופים חזרה לצמיחה עם עלייה בביקוש למוצרים טכנולוגיים מתקדמים, כולל טלפונים חכמים, מחשבים ורכבים חכמים. המעבר לדור הבא של מכונות NA EUV צפוי להוסיף לצמיחה.


איך השוק מתמודד עם עלויות המכשור הגבוהות?


עלויות המכשור הגבוהות נחשבות להשקעה חיונית בתעשיית השבבים. יצרנים מובילים כמו TSMC, אינטל ואפל רואים בכך מנוף לייצור שבבים מתקדמים שמעניקים יתרון תחרותי משמעותי.


מה הקשר בין ASML לבין חברות השבבים הגדולות?

חברות כמו אנבידיה ו-TSMC תלויות בציוד של ASML לייצור השבבים שלהן. למעשה, ללא המכונות של ASML, ייצור שבבים מתקדמים לא היה אפשרי.


תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ארז 10/01/2025 11:28
    הגב לתגובה זו
    הממוצע הוא מכפיל רווח עתידי של 30
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.