פערי הארביטראז' מכוונים לפתיחה מעורבת בת"א

מצד אחד, המשקיעים ינסו להמשיך באווירה החיובית איתה חתמו אתמול המדדים המובילים, אך העצבנות בשוק המקומי וירידות השערים אמש בוול סטריט צפויים להקשות על המדדים המקומיים
דרור איטח |

הבורסה התל אביבית צפויה לפתיחה מעורבת תוך נטיה לירידות שערים. מצד אחד, המשקיעים ינסו להמשיך באווירה החיובית איתה חתמו אתמול המדדים המובילים, אך העצבנות בשוק המקומי וירידות השערים אמש בוול סטריט צפויים להקשות על המדדים המקומיים. מרבית הישראליות בוול סטריט חתמו את המסחר אמש בירידות שערים ופערי הארביטראז' צפויים להיות מעורבים.

אתמול פרסם נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר את גובה הריבית הבסיסית במשק לחודש יולי הקרוב. כצפוי, הותיר הנגיד את הריבית על רמת 3.5% פעם נוספת. ביום ה' הקרוב תפורסם הריבית הדולרית בארה"ב. על פי הערכות, צפוי נגיד הפדרל ריזרב, אלן גרינספאן, להעלות שוב את הריבית ברבע אחוז, לרמה של 3.25%. לפיכך, יצתמצם פער הריביות בין השקל לדולר לרבע אחוז בלבד.

מדד ת"א 25 יחל להיסחר ברמת 637.4 נקודות, מדד ת"א 100 י]תח ברמת 650.47 הנקודות, ומדד התל טק 15 יבחן את רמת 402.61 הנקודות.

מניית טבע חתמה את המסחר בנאסד"ק בירידה של כ-0.77% אך צפויה לפתוח את יום המסחר בפער ארביטראז' חיובי בן 0.54%. אתמול דווחה החברה על השקתו של האז'ילקט גם באנגליה ביחד עם חברת לונדבק. השקות במדינות נוספות באיחוד האירופי מתוכננות בהמשך השנה וב-2006.

לאחר שאתמול פורסם כי בכוונת שרת התקשורת, דליה איציק, לפתוח את שוק יבוא מכשירי הסלולר לתחרות, הודיעו שתי חברות הסלולר הגדולות במשק - סלקום ופרטנר, כי לא יתנגדו למהלך. בפרטנר טוענים כי לחברה אין רווחים ממכירת המכשירים ולפיכך הפגיעה בהכנסותיה תהיה שולית. מסלקום מסרו כי הם אינם מתנגדים למהלך, אך הם מתנים זאת בקביעת סטנדרט איכות ליבואנים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שר האוצר בצלאל סמוטריץ
צילום: לע"מ/יוסי זמיר

סמוטריץ׳: ״מי שלא יוריד מחירים, ימוסה״

״אני לא נגד עשירים״ אומר שר האוצר סמוטריץ׳ בנאום לקראת אישור התקציב ״אבל חייבים לטפל במונופולים״ הוא מכריז מלחמה על הבנקים והיבואנים; ״נצביע רק על חוק גיוס שוויוני״ מוסיף

מנדי הניג |
נושאים בכתבה משרד האוצר

לקראת אישור תקציב המדינה, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' קיים מסיבת עיתונאים במשרד האוצר בירושלים במהלכה נשא נאום שבו הוא פרש את קווי המדיניות הכלכלית שלו ואת המאבק ביוקר המחיה, במונופולים ובמערכת הבנקאית. בדבריו הדגיש השר את חשיבותן של הרפורמות הכלולות בתקציב ואת הצורך, לדבריו, להחזיר כוח לציבור ולשבור ריכוזיות בשווקים המרכזיים.


״אזרחי ישראל, הבנקים לא היו איתכם, בזמן שאתם התמודדתם עם ריבית גבוהה, יוקר מחיה ומשבר ביטחוני, הם גרפו עוד ועוד רווחים. וכך גם המונופולים. הם העלו מחירים כי הם פשוט יכולים. הם ניצלו את המלחמה וגרפו רווחי עתק. תסתכלו על הדוחות הכספיים שלהם ותראו בעצמכם מי שילם את המחיר.

״אנחנו הולכים לטפל בזה. לוודא שהם ישלמו את חלקם, ושאתם תקבלו בחזרה את מה שמגיע לכם. ההצלחות הביטחוניות והכלכליות של מדינת ישראל חייבות לחזור לחשבון שלכם. זה שלכם. אנחנו מרימים את הכלכלה, ומורידים את המחירים. ואני אומר לכם ביושר, אני עובד רק בשבילכם. לא מעניין אותי כמה מיליונים שפכו עליי בקמפיינים פרסומיים כדי לפגוע בי. מה שחשוב לי הוא שאתם תוכלו לחיות פה בזול וברווחה.

״אני לא נגד עשירים. ההפך. אני בעד יוזמה, עבודה ויצירה. אבל אני נגד עושק וניצול. וזה מה שעשו הבנקים בתקופת המלחמה. הייתי שר האוצר הראשון שהטיל עליהם מס, וגם עכשיו אנחנו נמסה אותם. לא ייתכן שבזמן שאתם נלחמים על הקיום הכלכלי שלכם, יש מי שגוזר קופון בעמלות ובריביות.

״לכן אנחנו פותחים את שוק הבנקאות לתחרות אמיתית. תחרות שתגרום לכל אזרח בישראל לשלם פחות ריבית על האשראי והאוברדראפט, ולקבל יותר כסף על הכסף שנמצא בפיקדונות. שוק בנקאי חייב לשרת את הציבור, לא את עצמו. במקביל, אנחנו מורידים מסים. פחות מס הכנסה בכל חודש, יותר כסף שנשאר אצלכם בכיס. זו הדרך לחזק את המשק, זו הדרך להחזיר את האיזון.

אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services 1.38%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.