הנפט המשיך להכות גם היום באירופה

מניות התעופה והרכב איבדו גובה. בפרנקפורט ירד הדאקס ב-0.93% בלונדון איבד הפוטסי 0.7%. בריטיש-אייר-ווייאס נפלה ב-5.5% - הוצאות הדלק שלה יזנקו בכ-40%
רם דגן |

באירופה נחתם יום המסחר הראשון של השבוע כהמשך למגמה השלילית ששלטה בשווקים של היבשת ביום שישי האחרון. מחירי הנפט הגבוהים, אשר מאיימים על רווחי הפירמות האירופאיות הביאו היום לירידות של כ-1% במרבית המרכזים הפיננסיים של היבשת.

בפרנקפורט ירד היום מדד הדאקס ב-0.93% לשער של 4,523 נקודות. בלונדון איבד הפוטסי 0.7% לשער של 5,043 נקודות. מדד היורוסטוקס 50 ירד ב-0.9% ל-3,132 נקודות.

בין המניות הבולטות היום היו מניותה של יצרנית הרכב החמישית בגודלה בעולם, דיימלר-קרייזלר אשר ירדה ב-1.2%. כל הסקטור נסחר היום במגמה שלילית ואיבד באופן כללי כ-1.1% מערכות, זאת לאור העליה במחירי הנפט שמפחיתה את הדרישה לרכבים. מניותה של רנו הצרפתית ירדו ב-1.3%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חותים
צילום: טוויטר
מלחמה

הסיבה שהחות'ים הצליחו לפגוע בשדה התעופה; והאם אפשר למנוע את הפגיעות בהמשך?

שאלות ותשובות על הטכניקה של החות'ים להגביר את הפגיעות; ומה ישראל עושה בעניין

רן קידר |
נושאים בכתבה כטב"ם חות'ים

החות'ים, ארגון מורדים שיעי מתימן, המזוהה עם איראן, מנהלים מלחמה מקומית מול כוחות הקואליציה הסעודית, אך בהמשך למלחמה בעזה הם פועלים נגד ישראל, בעיקר באמצעות שיגור כטב"מים וטילים בליסטיים. ישראל מגיבה וגורמת לפגיעות וחיסולים רבים כשלאחרונה חוסלה ההנהגה הפוליטית של החות'ים (להבדיל מההנהגה הצבאית). בימים האחרונים שיגרו החות'ים כטב"מים שהצליחו לעבור את ההגנות של הצבא וחיל האוויר. אתמול נפגע על ידי כטב"מ שדה התעופה רמון. 


 

מה קרה באירוע האחרון?
היום  שיגרו החות'ים כטב"ם שחדר לשטח ישראל ויורט לאחר כחצי שעה מעל אזור ים המלח. יום קודם לכן פגע כטב"ם בנמל התעופה רמון, ללא התרעה מוקדמת, הפעם השנייה בחודשים האחרונים שבה החות'ים מצליחים לפגוע בנמל תעופה בישראל. הפעם הקודמת היתה בצמוד לנתב"ג. 

מדוע לא הופעלה אזעקה בזמן התקיפה ברמון?
מערכת ההתרעה לא זיהתה את הכטב"ם בזמן כסכנה ולכן לא הופעלה אזעקה. תחקיר ראשוני העלה כי הכטב"ם זוהה במערכות אך לא סווג כעוין. בצה"ל הדגישו כי לא מדובר בתקלה טכנית אלא באתגר מבצעי.

במה שונה כטב"ם מטיל או רקטה?
רקטות וטילים נעים במסלול בליסטי קבוע שקל יחסית לחזות. כטב"ם לעומת זאת קטן יותר, טס נמוך, מתמרן ומשנה מסלול, מה שמקשה מאוד על זיהויו. בנוסף, שטח החתך המכ"מי שלו נמוך,  ולכן ההחזר ממערכות המכ"ם חלש וקשה לגילוי.

כמה פעמים הצליחו החות'ים לפגוע בישראל?
מאז פתיחת המלחמה היו שש פגיעות של כטב"מים וטילים חות'יים בישראל. האירוע הקשה ביותר היה ביולי 2024, אז פגע כטב"ם בבניין בתל אביב וגרם למותו של אזרח. שתי פגיעות היו בנמלי תעופה, בנתב"ג ובשדה רמון.