מסחר רגוע במטבעות - תיקון של העיקריים מול הדולר
הדולר האמריקני נסחר הבוקר ביציבות ביחס לשקל הישראלי. הדולר מנמיך ב-0.05% למחיר של 4.358 שקל. האירו נסחר בהתחזקות מתונה בשיעור של 0.09% למחיר של 5.599 שקל, וסל המטבעות עולה ב-0.03% ל-4.974 שקל.
אנליסט המטבעות, ירון וייס, מבית ההשקעות פינוטק, מציין כי הבוקר נראה תיקון קל של רוב העיקריים למול הדולר. כלכלנים מעריכים כי תשומת לב המשקיעים עוברת לפרסום נתוני גרעון הסחר האמריקאי ביום רביעי הקרוב. הגרעון צפוי להתרחב לשיא של 61.5 מיליארד דולר. ניכר כי חוזקו של הדולר במרבית שנת 2005 למול העיקריים צפוי לתת ביטוי בנתונים הללו.
כל עוד ארה"ב מצליחה למשוך תנועות הון זרות ולממן את הגירעון, סביר להניח כי רק רצף נתונים גרועים גרועים ביותר עשויים לשנות את המומנטום הנוכחי של קניית הדולרים בשווקים. היום לא צפויים להתפרסם בארה"ב נתוני מקרו כלכליים משמעותיים ותשומת לב המשקיעים תופנה לנאומי בכירי ה-FED מדלאס וקנזאס אשר צפויים לנאום בהמשך היום ועשויים להתייחס למדיניות המוניטרית בארה"ב.
האירו נסחר בסימן תיקון למול העיקריים. אמש פורסמו שוב נתונים מאכזבים מכיוון גרמניה, על פיהם התפוקה התעשייתית ירדה ב-0.80%. פערי התשואות בין האירו לדולר הולכים ומתרחבים ואמש הגיעו לשיא של 5 שנים באג"ח קצרות בעלות דורציה של שנתיים. תשואות אלו משקפות את ציפיות השוק בנוגע להפרשי הריביות לטווחים השונים.
כפי שפרסמנו, מסביר וייס, באיתותי השבוע, אמש התחזק האירו/יין על רקע התפוגגות הציפיות לניוד היואן בקרוב, הבוקר נסחר הזוג בסימן דשדוש סביב רמה של 135.74 וניכרת הפוגה בקרב קוניו. בתחזקות האירו/יין מסייעת לאירו/דולר להישאר בגבהים הנוכחיים ונראה כי כל ידיעה חדשה לגבי ניוד המטבע הסיני עשויה לחדש את מכירות שני הזוגות באופן משמעותי.
האירו נסחר סביב הדולר סביב רמה של 1.2850 וסוחרים מעידים כי אחת הסיבות העיקריות להתחזקות הזוג היר סגירת פוזיציות שורט לקראת פרסום נתוני גרעון הסחר ביום מחר.
אמש פורסמו נתונים כלכליים לא טובים מכיוון בריטניה. נראה כי סקטור הייצור והתעשייה סובל מהאטה לא קלה. גם החלטת השארת הריבית בשיעור של 4.75% אינה תורמת לחיזוק המטבע. סוחרים סבורים כי השוק "מרחם" על הסטרלינג רק בגלל הציפיות להתרחבות הגרעון האמריקאי מחר. הסטרלינג נחלש גם למול האירו ונראה כי עקב פרסומים גרועים לשתי המדינות, מסחר האירו/סטרלינג בטווח עשוי להיות מועדף בקרב משקיעים.
היין נסחר בסימן ירידה למול העיקריים ובעיקר למול האירו. דיווחים על חטיפת יפני בעיראק ע"י טרוריסטים איסלמיים אינה מקלה על המטבע. לאחר רגיעה בסוגיית היואן נראה כי משקיעים מחפשים תירוצים חדשים לקניית הדולר למול היין וברגע שימצאו תיתחדש העלייה בזוג. שמועות חדשות על רגולציה בסין באמצע מאי נשמעות בקרב כלכלנים.
אחרים טוענים כי רק בשלהי המחצית השניה של השנה ייראה שינוי בעיניין זה. בשעה זו נסחר היפני למול הדולר סביב רמה של 105.66. למול הסטרלינג נסחר סביב רמה של 199.02.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".