גרטנר: שוק ה-IT יצמח ב-17.5% עד 2008
בשנת 2005 ישוב שוק שירותי ה-IT לצמוח ויגיע ל-163 מיליארד אירו, גידול של 3.5% בהשוואה לשנת 2004, כך נמסר מגרטנר, חברת המחקר והייעוץ ל-ICT. בין השנים 2004 עד 2008 ימשיך שוק שירותי ה- IT לצמוח בקצב שנתי של 3.9% ויגיע ל-185 מיליארד אירו ב-2008. השוק בבריטניה יוביל צמיחה זו, וב-2005 יציג צמיחה של 2.7 מיליארד אירו, או 5.6%, לסכום של 50.3 מיליארד אירו.
מיקור חוץ יוסיף להוביל את שוק שירותי ה-IT ב-2005, עם צמיחה של 4.6%, מיקור חוץ של תהליכים עסקיים (BPO) יהיה הענף שיציג את הצמיחה המהירה ביותר, עם קצב צמיחה צפוי של 6.6%. השירותים הפיננסיים והמגזר הציבורי יבלטו כתחומים בעלי הצמיחה המשמעותית ביותר בשירותי מיקור חוץ לתהליכים עסקיים בהתמחות ספציפית.
מנכ"ל גרטנר המזה"ת, ברוך גינדין: "שוק שירותי ה-IT בישראל מהווה 2% מגודל השוק בבריטניה ב-2004, עם כמעט אותו מספר של ספקים מתחרים. לפיכך לחברות רב - לאומיות קשה להגיע למסה קריטית בישראל. קצב הצמיחה בישראל צפוי להיות גבוה במעט ממערב אירופה מאחר וחווינו תקופה ארוכה של האטה כלכלית, ולכן חלק מהצמיחה המואצת הוא הפיצוי על עשרות פרויקטים שנדחו משנה לשנה מאז 2001 ועד לסוף 2004. המתודולוגיה של גרטנר מבחינה בין פעילויות הניתנות להעברה למיקור חוץ וכאלו שלא ניתן להעביר למיקור חוץ כגון אפליקציות. בישראל זוהו מספר תחומי פעילות, כגון תשתיות IT, אשר הגיעו לבשלות והעברתם למיקור חוץ עשויה לחסוך לארגון או להאיץ את קצב הצמיחה שלו". אנליסט בכיר בגרטנר, ניקולה פראנס, אמר: "לאחר תקופה קשה בתעשיית שירותי ה- IT בארבע השנים האחרונות, אנו רואים סימני התאוששות ממשיים בכל פלחי השוק, כאשר קצב צמיחת השוק חוזר להיות חיובי. למרות קצב הגידול האיטי בתחום הייעוץ ובתחום שירותי אינטגרציית המערכות, חתימת הסכמים לקבלת שירותי מיקור חוץ, כאמצעי לרכישת שירותי IT מקצועיים, הם הבסיס לצמיחה המואצת בכל תעשיית שירותי ה- IT האירופית. מגמה זו תימשך, ככל שחברות יתחילו לקחת על עצמן את הטיפול בפרויקטים לחידוש הטכנולוגיות שעוקבו למשך זמן רב ויתמקדו בפרויקטים שיציבו אותם בעמדת צמיחה".
על פי גרטנר, פונקצית ה- IT עוברת תהליך תיעוש, המשפיע על הדרך בה פועלות גם חברות שירותי IT וגם מחלקות IT פנימיות. ארגונים רבים עוברים מהתבססות על מחלקת IT פנימית להסתמכות על חברות שירות מקצועיות המציעות מיקוד רב יותר על הסטנדרטים בביצועים ותמורה גבוהה יותר ללקוחות. מחלקות ה- IT לא תיעלמנה, אך ברוב המקרים תפקידן העיקרי יהיה להבין מה נמצא בראש סדר העדיפויות של הארגון ולספק את כלי ה- IT המתאימים ביותר להשגתם.
פראנס מוסיף: "אנו רואים כעת מיקוד עז של לקוחות בערך העסקי ובאומדני ביצועים. חברות מתמקדות, במידה הולכת וגוברת, בתוצאות שיספקו קשרי ה- IT החיצוניים שלהם ודורשים החזר טוב יותר על השקעותיהם. לקוחות דורשים שירותים שממנפים את התועלות של המוצרים הטובים ביותר מסוגם, טכנולוגיות וסטנדרטי השירות, כמו גם עלויות שירות נמוכות".
"השוק מתבגר ומתגבש, וספקי שירות נאלצים להבין ולתת מענה לא רק ברמת האותיות הקטנות בחוזה אלא גם ברמת הרוח הכללית של החוזה. המיקוד צריך להיות על בניית מערכת יחסים חיובית ונושאת פירות בין הספק ללקוח."
בגרטנר אומרים כי בבריטניה קיימת הצמיחה הגדולה והמהירה ביותר בשוק שירותי ה- IT במערב אירופה. זהו גם השוק הגדול ביותר למודלים בתחום אספקת שירותים גלובליים באירופה. הצמיחה מונעת בעיקר על ידי BPO (שירותי מיקור חוץ של תהליכים עסקיים) ומספר משמעותי של עסקאות גדולות ממדים במגזר הציבורי בבריטניה. בנוסף הולך וגדל רצונם של הלקוחות לראות קשר הדוק בין ההשקעות לתוצאות. תפקידה של מחלקת ה- IT השתנה ממיקוד באיסוף וניהול כל המיומנויות והיכולות הדרושות, לאחריות על התיאום והניהול של רמות השירות הכרוכות בעסקאות מיקור חוץ שונות.
השוק בגרמניה מורכב ממספר קבוצות שונות בעלות מאפיינים משותפים: אחריות ממשלתית, מרכזי תעשייה, מרכזי קניה בתוך ארגונים ומבנים ניהוליים. מבנה שוק זה הנו ייחודי לגרמניה גם בכל הקשור לעשיית עסקים באופן כללי וגם לגבי ניהול המשא ומתן בעסקאות שירותי IT משמעותיות. תהליכי קבלת ההחלטות בגרמניה נוטה להיות ארוך יותר ודורש יותר בניית קונצנזוס מאשר בחלקים אחרים באירופה. אף על פי שנראה כי התעשייה בגרמניה 'מפגרת' בתחום מיקור חוץ, חברות גרמניות רבות ביצעו חלק ניכר מהאופטימיזציה אשר יוזמות BPO עכשוויות מכוונות להן. בגרטנר צופים מגמה חשובה גוברת, שבמסגרתה קבוצות מסחריות ותעשייתיות רבות שוקלות למכור את יכולות ה- IT שלהן לספקי שירותים.
גם צרפת נחשבת זמן רב כמי ש'מפגרת' במגמת מיקור החוץ. אולם עסקאות בתחום מיקור החוץ שנערכו לאחרונה מצביעות על תחילתו של שינוי ממשי תוך מיקוד חדש וחשוב על מיקור חוץ של יישומים. בנוסף, מזהים בגרטנר שינוי גדול גם בדרך בה ארגונים בצרפת עושים שימוש בסוגים שונים של שירותי IT . ככל שגובר הלחץ להפחית עלויות ולשפר ביצועים, ארגונים גדולים משנים את הגישה בה לפיה הם מעסיקים ספקי שירותים חיצוניים, ולעיתים קרובות מפחיתים את התלות בשירותים מאוישים ובוחרים בסוגי התקשרות אחרים. מיקור חוץ מעבר לים של שירותי IT הנו עדיין בבחינת טאבו בצרפת, כאשר רגולציות בתחום העבודה ואיגודי העובדים גורמים לכך שמעטים מוכנים לדון בנושא זה בגלוי.
גם איטליה מתמהמהת באימוץ שירותי מיקור חוץ ל- IT, מאחר ומס ערך מוסף והיעדר ניסיון בניהול קשרי מיקור חוץ הגבילו את מספר העסקאות. יחד עם זאת, הקיפאון בצמיחה הכלכלית מוביל חברות איטלקיות רבות לבחון מחדש את האסטרטגיות העסקיות שלהם להניע התרחבות גיאוגרפית המולידה ביקוש למיקור חוץ. חלק נכבד מהחברות באיטליה נמנה על שוק ה-SMB, עקב כך זה קריטי מבחינת ספקי השירות לצמצם את הצעותיהם לענפי שוק מוגדרים באופן ספציפי. עובדה זאת מקנה יתרון במהלך המו"מ לחברות גלובליות וגדולות יותר המציעות שירותי IT.
בהולנד קיים אחד השווקים המובילים באירופה לשירותי IT. השוק בהולנד בוגר ותחרותי ועוקב ברובו אחרי השוק בבריטניה. השוק ההולנדי נגיש לחברות שירות רבות מהודו הפועלות באירופה עקב מספר גבוה של חברות גדולות ורב- לאומיות, נטייה בכלכלה ההולנדית לפנות לספקים חיצוניים ושליטה חזקה בשפה האנגלית.
השוק בספרד הנו אחד השווקים הדינמיים באירופה, אם כי לא אחד מהגדולים שבהם. בסיס הלקוחות מתחלק בין הסקטור הציבורי, קבוצות רב-לאומיות גדולות ו-SMBs הממוקדים יותר בשוק המקומי. ספרד היא שוק מעורב מאוד עם כיסים של אימוץ חידושי IT, קונים בשלים של שירותי ה- IT כמו גם מאמצי IT פחות מתוחכמים. למרות שמיקור החוץ כבר נפוץ בקרב החברות הספרדיות הגדולות יותר, בסך הכללי האימוץ של שירותי IT חיצוניים בספרד הולך ומתגבר.