מסיבת טראנס: זוגלובק מוציאה את שומן הטראנס מהמאפים

בזוגלובק מציינים כי השקיעו למעלה ממיליון שקל בהוצאת שומן הטראנס, שהופך לאויב בריאותי גלובלי - לדבריהם, ממוצרי המאפה של החברה
חזי שטרנליכט |

מסיבת טראנס, או יותר נכון: אנטי-טראנס. בזוגלובק החליטו להוציא את שומן הטראנס מהמאפים שלהם. שומן הטראנס הופך בחודשים האחרונים לשק החבטות התורני של תעשיית המזון. בתחילה ראינו אותו יוצא מהמרגרינה, שכמעט והתבססה עליו, ולעכשיו, גם מהמרגרינה שבה אפו את המאפים (בורקסים וכיוב').

מנכ"ל תשלובת מפעלי זוגלובק, בעז צפריר, אמר היום במסיבת עתונאים בתל אביב כי "זוגלובק גאה להנהיג מהפכה בתחום מוצרי המאפה בישראל באמצעות הוצאת השומן המוקשה (טראנס) מכל מוצרי סדרת המאפה של זוגלובק. אני סמוך ובטוח כי חברת זוגלובק תהווה מודל לחיקוי לכל תחום המאפה בישראל"

אך הגדילה להוסיף, מנהלת השיווק של זוגלובק,

טל לייזר, כשאמרה היום "שומן הטראנס נחשב לאויב התזונתי הגדול ביותר בתעשיית המזון. ובזכות פיתוחים טכנולוגים חדשניים ומתקדמים הצלחנו להגיע לפריצת דרך ולהביא לצרכן מוצר איכותי ובריא יותר ללא שומן מוקשה (טראנס) מבלי להתפשר על הטעם".

במשך עשרות בשנים האכילו אותנו תעשיות המזון בשומן הטראנס, ועכשיו הוא אויב. מי האויב הבא? האם היום בטוחים המזונות המעובדים תעשייתית? כרגע בועטים את הטראנס החוצה.

עם זאת, יש לברך את זוגלובק על שעשתה מאמצים ניכרים והיא החברה הראשונה המוציאה את אותו טראנס מהבורקס. נזכיר כי מעדנות התחילה בטרנד הבריאות בבורקסים, מוקדם יותר השנה, כאשר פתחה בסדרת בורקסים דלי שומן. לדברי מנהלת השיווק בזוגלובק, טל לייזר, עלות הפיתוח ותהליכי הייצור הסתכמו בלמעלה מ-1 מיליון שקל. מדובר בתהליך הפיתוח ארך כשנה ומהווה חלק ממהלך כולל של זוגלובק לשיפור הערכים התזונתיים של המוצרים בכל הקטגוריות בהם אנו פועלים.

בזוגלובק ציינו כי ברחבי העולם החלו לצאת במאבק באותו שומן טראנס. בחודש ינואר 2004 אסרה ממשלת דנמרק על שיווק מוצרי מזון המכילים מעל 2% טראנס, לדוגמא. בארה"ב, קיימת החל משנת 1999, חובת סימון על גבי האריזה של כמות שומן הטראנס המצוי במוצרי המזון.

שומן הטראנס חדר לתעשיית המזון בשנות העשרים, לדברי זוגלובק, מיד עם יציאתו לשוק החלו חוקרים רבים לזעוק על היותו מזיק לבריאות, דבר שלא מנע מכל החברות, ובכללן זוגלובק, מלשלבו בתוך מוצריהם במשך עשורים רבים. מוצרים שלדברי זוגלובק: "מתקשרים לחוויות חיוביות מבית אמא". איזו אמא? חורגת או טבעית? בכל מקרה בזוגלובק מציינים כי מאז ועד היום בוצעו עשרות מחקרים שהוכיחו קשר בין צריכת שומן טרנס לבין שורה של בעיות בריאות כאשר בשנים האחרונות קיימת מגמה עולמית של הפחתה, עד כמה שניתן, של שומן הטרנס בתזונה.

עוד קצת חומר מפחיד על שומן המוקשה (טראנס). מדובר בשומן לא טבעי שהגוף לא מכיר, נחשב לסותם העורקים מספר 1 בעולם וגורם בין היתר לסוכרת, סרטן ולפגיעה בנשים בהריון, תינוקות, ילדים ומבוגרים.

שומן הטרנס נוצר בתהליך הייצור של שומן מוקשה משמן צמחי נוזלי. מצוי במרבית המרגרינות וכן במוצרי מזון המכילים שומן צמחי מוקשה כמו גלידות, מאפים שונים, חטיפים ועוד. השומן, המוקשה מהווה מרכיב זול בתעשיית המזון ותורם להארכת חיי המדף של המוצר, למרקם ולטעם.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".