אייל גורביץ': פסח אמנם מאחורינו - אבל מה נשתנה?
1. תזכורת
למרות שחג הפסח מאחורינו הרי שעדיין אפשר לשאול "מה נשתנה"? במשך שבועות מספר דומה שדבר לא התרחש. שלושת השבועות האחרונים, ואולי נכון יותר יהיה לומר, שלושת החודשים האחרונים, לא מותירים חותם משמעותי על התנהלות השוק. בתחילת פברואר השנה, אחרי מרוץ לא קצר, הגיע מדד המעו"ף לרמה של 656 נקודות.
אם לא משתמשים בפלס, הרי שהרמה הזאת לא נשברה ומאז תחילת פברואר מדשדש השוק בין רמת 630 הנקודות לרמת 660 הנקודות. למטבע שני צדדים. הצד השלילי הוא שלמעשה לא קורה כלום. אין שום דבר חדש לכתוב הביתה. הצד החיובי הוא שככל שהדשדוש ימשך פרק זמן ארוך יותר, הפריצה ממנו תוביל למהלך ארוך ומשמעותי יותר. לגבי כיוון הפריצה הרי שהניסיונות לדלות רמזים ולנחש מתי ואיפה הם חסרי וחלת. כאשר השוק יפרוץ, תגיע הודעה ועד אז, רצוי להמתין בסבלנות.
מטבע הדברים נותרת הסקירה מהשבוע שעבר על כנה. ללא שינויים וללא תוספות.
2. הנחת עבודה
מזה שבועות מספר נותרה הנחת העבודה על כנה. בבסיס מגמת העלייה ארוכת הטווח נשמרת ורמת 664 הנקודות צפויה להישבר כלפי מעלה בשלב כלשהו. בטווח הקצר, כפי שהערכתי בשבועות האחרונים, השוק פגיע ועלול לסבול מתנודתיות ומירידות שערים. לשבועות הקרובים דומה שמדד המעו"ף ישאר בין רמות 630 ל-660 הנקודות. רק שבירה מעלה של רמת השיא בליווי מחזור גדול תחייב בחינה חוזרת של הנחת העבודה.
3. מי נגד מי
ניתוח ממוקד של השוק חייב לכלול שלוש מגמות עיקריות: הראשית, שאחראית ישירות לפוטנציאל הרווח, הסיכון, וההמלצה לגבי כיוון המסחר. המשנית, שעליה יש לבצע את המסחר בפועל. המינורית שמטרתה לסייע למשקיע לתזמן במהירות וביעילות פנימה והחוצה.
המגמה הראשית: נקודת ההתחלה מצוייה ברמת 292 הנקודות אי שם בפברואר 2003. מי היה מאמין. מנקודה זו מוגדרת המגמה הראשית כמגמת עלייה. העובדה שהשוק עולה, אינה מספיקה דייה כדי להגדירו ככזה. למגמת עלייה מתווספים פרמטרים שמסייעים לא רק להגדרה עצמה אלא גם כדי לקבוע את איכותה. ועד לנקודת הנוכחית אפשר לומר שהמגמה הראשית היא מגמת עלייה ברורה.
המגמה המשנית: המגמה המשנית היא המקטעים המרכיבים את המגמה הראשית. המגמה המשנית הרלוונטית היא המקטע או רצף המקטעים האחרון. כפי שאפשר לראות על הגרף המגמה המשנית היא דשדוש. מדד המעו"ף מתנודד כשיכור בין רמת 630 הנקודות לרמת 660 הנקודות. דשדוש פירושו איזון בין כוחות הביקוש לכוחות ההיצע. כלומר, אין קונצנזוס לגבי הכיוון העתידי ודומה שהמשקיעים מחזיקים בדיעה שונה. את התשובה נקבל כאשר אחת מהרמות תישבר.
המגמה המינורית: המגמה המינורית היא הפרדוקס הגדול של השוק. מחד אין לה ערך טכני והיא מבטאת את המרכיב הרגשי של השוק. מנגד, היא זו שיוצרת רעש וכותרות וגורמת למשקיעים רבים לייחס לה משמעות גדולה פי כמה מזו האמיתית. המגמה המינורית היא אותן תנודות זניחות בין טווח הדשדוש המוגדר על ידי המגמה המשנית.
4. מסקנות
אחרי שעשינו סדר במגמות וכעת ברור מי נגד מי, אילו מגמות מצויות בעלייה ובאילו מגמות התפוגג הקונצנזוס, לא נותר לנו אלא לעבור את הימים הקרובים ולהמתין למוצא פיו של השוק.
אין בסקירה זו משום המלצה לקנות אתח הנייר או למוכרו והעושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד.
הערה: כל הזכויות שמורות. אין לשכפל, להעתיק, לתרגם, לצלם, להקליט או להעביר בכל צורה שהיא כל חלק מן החומר אלא באישור מפורש בכתב מן המחבר.
מאת: אייל גורביץ'

תלוש פיקטיבי - המנכ"ל שהוציא תלוש לאשתו ומה העונש?
פורמולה וונצ'רס רשמה שכר של קרוב ל-1 מיליון שקל לאשתו של שי בייליס, בעל השליטה, למרות מעולם לא עבדה בחברה; ובכך העבירה החברה כסף לקרובו של בעל השליטה וגם הפחיתה את חבות המס בחברה
הדרכים להפחתת המס מרובות. חלק מהן במסגרת תכנון מס לגיטימי, חלק אחר אפור, אבל אפשרי וחלק אחר כבר חוצה את הקו האדום. בהתחלה מנסים לתכנן בהתאם לחוק, ואז במקרים לא מעטים גולשים ועוברים את הגבול. לפעמים זו מעידה קלה ורשות המס מוותרת על הליך פלילי, אבל קובעת כופר. הנה מקרה של הגדלת הוצאות באופן פיקטיבי שמבטא גם העברת כספים גדולה של 1 מיליון שקל לבעל השליטה מבלי שהוא צריך לשלם על זה מס.
המקרה של פורמולה וונצ'רס ויו"ר ומנכ"ל החברה שי בייליס - על פי פרסום רשמי של רשות המסים, בין השנים 2017 ל-2022 רשמה החברה בספריה תשלומי שכר בסך כולל של קרוב ל-1 מיליון שקל לאשתו של בעל השליטה - מינה בייליס. על אף שמעולם לא עבדה בפועל בחברה. כלומר, הכסף שולם ללא כל תרומה עסקית מצידה. המהלך הזה סיפק לחברה 'תועלת כפולה' - אך לא חוקית: העברת כסף למקורב, במקרה זה, לאשתו של בעל השליטה, מבלי שנדרשה לבצע עבודה בפועל. ובכך היא ביצעה הפחתה של חבות המס, הרי ששכר עבודה נחשב כהוצאה מוכרת לצורכי מס. כשהחברה רושמת הוצאה כזו, היא מקטינה את ההכנסה החייבת שלה, וכך משלמת פחות מס לקופת המדינה. אלא שהמשמעות בפועל היא פגיעה כפולה: מצד אחד, המדינה, כלומר הציבור - מקבל פחות הכנסות ממסים. אבל מצד שני, והחמור יותר - משקיעי החברה רואים חלק מהכסף שלהם מנותב למטרות שאין להן ערך עסקי אמיתי. ולא נועדו כדי להצמיח את החברה אלא כדי להונות את המשקיעים באופן של תרמית מתוחכמת כביכול, והפעם במקרה שלנו - היא יצאה מזה עם קנס של פחות מ-300 אלף שקל.
במקום לנהל הליך פלילי שיכול להיגרר שנים, לרשות המסים יש אפשרות להציע לנישום הסדר כופר - תשלום קנס מוסכם שמחליף את ההליך הפלילי. זה לא 'פיצוי' בלבד, אלא סוג של עסקת טיעון אזרחית-מנהלית: הנישום לא מודה באשמה בבית משפט, אבל משלם סכום שנקבע, ומנקה את התיק הפלילי הספציפי הזה. במקרה של פורמולה וונצ'רס, ההסדר הזה הסתיים בתשלום כופר של 275 אלף שקל לרשות המסים. מבחינת המדינה, זה חוסך זמן, משאבים ודיונים משפטיים; מבחינת החברה, זה סוגר את הפרשה בלי להגיע לכתב אישום - אך כמובן לא מונע את הצורך לשלם את חבות המס האמיתית, שכוללת גם ריבית וקנסות. רשות המסים לא מסתפקת בקריאת דוחות שנתיים. היא משווה נתוני שכר מול ביטוח לאומי, בודקת היתכנות מקצועית (האם ה''עובד' מדווח במקביל על משרה אחרת, האם יש לו כתובת דואר אלקטרוני פעילה בחברה, האם הוא נוכח בפגישות), ולעיתים מקבלת מידע פנימי מעובדים או שותפים לשעבר.
מסלול של 'הסדר כופר'
על פי פקודת מס הכנסה, רישום כוזב של הוצאות - ובכלל זה שכר לעובד פיקטיבי, מוגדר כ'עבירה פלילית חמורה', כאשר סעיפים מוגדרים בפקודה קובעים כי במקרים של כוונה להתחמק ממס מדובר בעבירה שעונשה עד שבע שנות מאסר, לצד קנסות כבדים. במקרים מסוימים בתי המשפט אף שלחו נאשמים למאסר בפועל, במיוחד כשנמצא דפוס פעולה שיטתי והיקפים כספיים גבוהים. במקביל, רשות המסים יכולה לבחור במסלול של 'הסדר כופר' - תשלום מוסכם שמחליף את ההליך הפלילי. פתרון שחוסך זמן ומשאבים לשני הצדדים, אך מונע הכרעת דין פומבית ואינו מרתיע כמו הרשעה.

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"
שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו, "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"
יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.
בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.
בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".
בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".