54% מהציבור מעריך כי יפחית את השימוש בסלולר

עקב העלאת המחירים הצפוייה. סקר ביזפורטל הגל-החדש חושף את כוחו של הפרסום: 70% מהצעירים מעריכים שזול יותר לשוחח בין מכשירי הסלולר על פני קווי בזק
חזי שטרנליכט |

סקר Bizportal והגל החדש חושף כי רובו של הציבור הישראלי (54.3%) מעריך כי ישתמש יותר בתקשורת הקווית של "בזק" על פני שיחות במכשירי הסלולר. הסקר שבוצע בעת האחרונה, מוצא את הציבור מודע למהלך ההתייקרות הצפוי בשיחות במכשירי הטלפון הניידים. כזכור, החליט משרד התקשורת על הפחתת דמי הקישוריות בקיץ שעבר. לאחר שהופחתו דמי הקישוריות, החליטו חברות הסלולר לייקר את המחירים על השיחות המבוצעות דרכן.

הסקר שנערך על ידי Bizportal והגל החדש חשף את המודעות הגוברת בציבור לגובה התשלום על שירותי השיחות בין מכשירי הסלולר ובין מכשירי הסלולר למכשירי הבזק הקוויים. חברות הסלולר מרכזות סכומי עתק של השקעות בפרסום ושיווק של המוצרים והשירותים שלהם. החברות רווחיות מאוד. שלושת חברות הסלולר הגדולות רשמו הכנסות של 15.1 מיליארד שקל ב-2004 והרוויחו סכום של 1.43 מיליארד שקל במשותף (נתונים פרטניים בתחתית הידיעה).

ביקשנו לגלות אם הסכומים הגדולים שמוציאות חברות הסלולר על שיווק השירותים שלהם, מצליחים לשנות את הערכות הציבור ביחס לעלותן. חברות הסלולר השקיעו בפרסום סכום עצום של 170.85 מיליון דולר ב-2004, לפי נתוני יפעת בקרת פרסום, (הנקובים במחירי מחירון) מול השקעה של כ-32 מיליון דולר שביצעה בזק באותה העת.

רוב רובו של הציבור (80.5%) מעריך כי שיחה מבזק לבזק זולה יותר משיחות בתוך הרשתות הסלולריות, אך כשהנסקרים נשאלים מה יותר יקר שיחה בין סלולרי לסלולרי או בין בזק לסלולרי, מעריכים רוב קטן יותר (כ-57.7%) כי שיחה מסלולרי לסלולרי זולה יותר מאשר מבזק לסלולרי.

בבדיקת ההתפלגויות השונות עולה כי ככל שעולה הגיל מתגברת ההערכה כי עקב העלאת מחירי השיחות בסלולר, יעבור הנשאל לבזק ויעדיף את השיחה הקווית על פני השיחה הסלולרית. בעוד שכ-52% מהצעירים בגילאי 18 עד גיל 24 מעריכים כי יעדיפו את בזק, כ-63.7% מבני 65 ומעלה מציינים כי יעברו להעדיף שיחה קווית על פני שיחה סלולרית. כך שנראה כי סכום הפרסום הגדול שהשקיעו החברות הסלולריות ושאף גדל בין השנים 2003 ל-2004 בכ-22%, משפיע יותר על הצעירים ששומרים על נאמנות רבה יותר לסלולר שנתפס על ידים כעל מוצר מותגי בעל ערך מוסף, לעומת הקהל המבוגר התופס אותו ככלי שימושי ייעודי.

הצעירים ממשיכים להראות אמון במדיניות המחירים של הסלולר, והם מאמינים באחוזים הולכים וגדלים, ככל שיורד הגיל, כי שיחה מסלולרי לסלולרי זולה יותר משיחה בין בזק לסלולרי. מהנתונים עולה כי כ-70.5% מהנסקרים בגילאי 18 עד 24 סבורים כי זול יותר לשוחח מנייד אחד לנייד אחר, מאשר להרים טלפון ולעשות שיחה קווית לטלפון אחר. ייתכן כי גם כאן מדובר בהצלחה של השיווק הסלולרי, שמעדיף אולי, את ה"דברנים" הצעירים על פני המתבגרים ה"שתקנים". זאת משום שרק כמחצית מהשיעור שהוזכר אצל הצעירים נמצא בעניין זה בקרב גילאי 65. רק 35.6% סבורים כפי שהצעירים סבורים, ששיחה מסלולר לסלולר זולה משיחה בין בזק לסלולר.

נתון מעניין נוסף חושף כי הצעירים נוטים יותר להאמין, ביחס לחתכי גיל אחרים, כי השיחות בין הסלולרי לסלולרי זולות יותר משיחות בין בזק לבזק. ייתכן כי זהו הפרסום הממוקד בצעירים של חברות הסלולר, או פשוט מה שהם מעדיפים לחשוב ביחס לאחרים, אבל הסקר של Bizportal-הגל החדש חשף כי כ-11.4% מהצעירים בגילאי 18 עד 24 סבורים כי זול יותר בין מכשיר נייד אחד לרעהו, על פני שיחה בין בזק לבזק, בעוד שרק כמחצית משיעור זה (כ-5.5%) מהנסקרים בגילאי 45 עד 55 היה סבור כך.

עוד עולה בניתוח לפי מגזרים, כי המגזר החרדי הוא המודע ביותר לייקור תעריפי השיחה, שם מצהירים כ-59.6% כי יעדיפו את השיחות בקו הבזק על פני הסלולר, עקב העלאת מחירים צפויה. 52.3% בקרב אילו שהגדירו את עצמם כדתיים יעדיפו במצב זה את בזק, כ-54.3% מהמגדירים את עצמם מסורתיים מעריכים כי יעדיפו את קו הבזק וכ-54.9% מהחילונים ענו ברוח דומה. ייתכן כי זאת משום שבזק משקיעה יותר בפרסום למגזר הדתי כחלק מעוגת הפרסום שלה מאשר חברות הסלולר. מנתוני יפעת בקרת פרסום עולה כי בזק השקיעה כ-0.94% מסך הפרסום שלה ב-2004 באופן ממוקד במגזר הדתי, והסכום הסתכם בכ-301 אלף דולר, סכום זה הוגדל בכ-16.2% ביחס לשנת 2003. חברות הסלולר השקיעו במשותף סכום של כ-1.26 מיליון דולר בפרסום הממוקד למגזר הדתי ב-2004, סכום שהיווה כ-0.74% מסך עוגת הפרסום שלהן.

חשיפה אחרת העולה מהממצאים היא שככל שעולה רמת ההשכלה המוצהרת של הנשאל, כך הוא מעריך כי שיחה מבזק לבזק זולה משיחה מסלולרי לסלולרי. רק כ-38% מבעלי ההשכלה התיכונית החלקית או פחות מכך, ידעו להעריך שזול לדבר מבזק לבזק על פני סלולרי לסלולרי, בעוד שכ-62.8% מבעלי ההשכלה האקדמית העריכו כך.

עוד גילה הסקר כי כ-50.7% מ"בעלי ההכנסה הנמוכה בהרבה מתחת לממוצע" (כפי שהגדירו עצמם לסוקרים) העריכו כי זול יותר לדבר מסלולרי לסלולרי על פני שיחות מבזק לבזק. זאת בעוד שכ-68.2% מבעלי ההכנסה הגבוהה בהרבה מעל הממוצע, מעריכים כי זול יותר לשוחח בין בזק לבזק על פני סלולרי לסלולרי. תגובת פרטנר תקשורת לגבי תוצאות הסקר: השירות הסלולרי מעניק ללמעלה מ-2.3 מיליון לקוחות orange אפשרויות ניידות, שירותים מתקדמים, יכולות טכנולוגיות ואיכות שיחה שאינם קיימים ברשתות קוויות. לקוחות orange נהנים מתעריפים מוזלים בחיוג ליעדים ברשת - לבני משפחה, חברים, בשעות הפנאי ובסופי שבוע. בין השירותים המתקדמים העומדים לרשות לקוחות orange נמצא שירות משלוח הודעות טקסט ממכשיר למכשיר, הזמין בכל המכשירים ומאפשר לשלוח הודעות בתוך הרשת ומרשת סלולרית אחת לאחרת, ושירות התא הקולי - שירותים שזמינים אצל מספר זעום מלקוחות בזק.

שירותים נוספים העומדים לרשות הלקוחות כוללים משלוח קבצי תמונה ווידיאו, שיחת וידיאו במסגרת שירותי הדור השלישי, גלישה באינטרנט ממכשיר הסלולר, שירותי מידע ופנאי ועוד. לקוחות קיימים ברשת orange אינם משלמים תשלום חודשי קבוע לעומת תשלום חודשי קבוע של כ- 50 שקל בבזק.

במסגרת עדכון התעריפים שבוצע לאחרונה, מציעה orange מגוון של תוכניות חדשות, בתשלום חודשי החל מ- 9.6 שקל בלבד, המיועדות לקהלים מגוונים, כגון משפחות, סטודנטים, חיילים וצעירים, אשר נבנו לאור דפוסי שימוש אמיתיים של לקוחות. התוכניות מצטיינות בפשטות, שקיפות וגמישות ומטרתן לסייע ללקוח לבחור את התכנית המתאימה לו ביותר. התוכניות מציעות שיחות בחינם במסגרת המשפחה (עד 100 דקות בחודש, כל דקה נוספת ב- 12 אג' בלבד) ,והטבות נוספות המותאמות לקהלים שונים - כגון שיחות בחינם בסופי שבוע או בשעות הפנאי לחיילים וצעירים. orange ממשיכה ללמוד מקרוב את צרכי הלקוחות כדי להמשיך ולספק להם הצעה מנצחת."

תגובות נוספות: בחברות סלקום, פלאפון, ובזק בחרו שלא להגיב לממצאי הסקר.

ביצועי חברות הסלולר ובזק ב-2004: חברת פרטנר חתמה את שנת 2004 בהיקף מכירות של 5.1 מיליארד שקל, וברווחים של 471 מיליון שקל. חברת פלאפון, שהיא חברה בת של בזק, הרוויחה ב-2004 כ-301 מיליון שקל, ורשמה הכנסות של 4.4 מיליארד שקל, סלקום מכרה בשנה זאת בכ-5.6 מיליארד שקל והרוויחה 667 מיליון שקל. מכירות בזק (שתוצאות פלאפון כלולות בה) הסתכמו ב-9.27 מיליארד שקל ב-2004, והרווח עמד על 620 מיליון שקל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה