פורסטר: רוגלות? מי בכלל יודע מה זה - וזאת הסכנה

תוצאות מחקר חדש מגלות כי כמחצית מכלל המשתמשים הביתיים כלל אינם מודעים לנושא הרוגלות, אותן ה-spyware וה-adware השורצות במחשבים שלנו ומדווחות עלינו מידע לא מורשה
חזי שטרנליכט |

למרות הסכנות הרבות והפגיעה בפרטיות ובביטחון האישי, הנגרמים על-ידי רוגלות מסוגים שונים (spyware ו-adware), כמחצית מכלל המשתמשים הביתיים כלל אינם מודעים לנושא זה ולבעייתיות הכרוכה בה, כך עולה במחקר מקיף שערכה חברת המחקר והייעוץ הבינלאומית פורסטר ריסרץ', בקרב אלפי בתי-אב בצפון אמריקה.

תוצאות המחקר מלמדות כי גם בקרב אלה שכן מודעים לסכנות הטמונות ברוגלות, יש רבים שאינם טורחים להגן על עצמם מפניה, או מגינים על עצמם בצורה בלתי מספיקה.

רוגלות לסוגיהן השונים הן תוכנות זעירות המתקינות את עצמן על מחשבו של המשתמש, תוך כדי גלישה ברשת האינטרנט, או מרמות את הגולש, וגורמות לו להתקינן על-גבי המחשב. התוכנות הללו עוקבות אחר פעולותיו והרגלי הגלישה של המשתמש, ומדווחות על פעולות המשתמש לחברות מסחריות שונות חוטפות ומשנות את עמוד הבית בדפדפן האינטרנט ולעתים אף משנות קבצים חשובים של מערכת ההפעלה המותקנת במחשב, כדי למנוע את הסרת הרוגלות.

המחקר של פורסטר מגלה כי למרות הסכנות הטמונות בתופעה, ורבות שנכתב עליה, רק כ-55% מהצרכנים יודעים מהי רוגלה, ו-28% נוספים שמעו על המושג, אך אינם יודעים על מה מדובר. בחלוקה פנימית בקרב בתי-האב, נמצא כי אחוז המודעות לרוגלות גבוה יותר בקרב צרכנים הגולשים באינטרנט מהיר אולם גם בקרב הגולשים באינטרנט מהיר, קיימים כמעט 40% שאינם יודעים בדיוק על מה מדובר, או שמעולם לא שמעו על המושג רוגלה.

בהשוואה לחוסר המודעות היחסי לבעיית הרוגלות, צרכנים כן מתגוננים כנגד תופעת הווירוסים, המוכרת היטב לרובם, ולמעלה מ-90% מהצרכנים במחקר ציינו כי הם משתמשים בתוכנת אנטי-וירוס.

נתון מעניין עוד יותר העולה מהמחקר הוא כי גם אם למעלה ממחצית מהצרכנים מודעים לבעיית הרוגלות, הרי 47% מהם לא משתמשים בכל תוכנה שהיא להתגוננות מפני רוגלות. בקרב יתר הצרכנים, רק 40% מריצים תוכנה לסריקת המחשב כנגד רוגלות בתדירות העולה על אחת לחודש, בעוד 13% הנותרים שאצלם מותקנות התוכנות, לא עושים אפילו את זה.

המצב מעט טוב יותר בבתים בהם מותקן אינטרנט מהיר 53% מהם מריצים את התוכנה לסריקת המחשב, בתדירות העולה על אחת לחודש.

פורסטר מציינת כי אחד הדברים החשובים שנראו במחקר, הוא כי קיימת שונות גדולה בין צרכנים המחוברים לספקי אינטרנט שונים. חברת המחקר מציינת כי קיימים ספקי אינטרנט, הדואגים להסביר ללקוחותיהם את הבעייתיות הקיימות בתופעת הרוגלות ולהעלות את המודעות לסכנה אחוז ההתגוננות בקרב צרכני החברות הדואגות להעלאת המודעות של לקוחותיהן, גבוה בעשרות אחוזים, לעומת ספקי אינטרנט המקפידים פחות על יצירת מודעות בקרב הגולשים שלהם.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה