הדולר פותח יום שלישי רצוף של עליות - מוסיף 0.14%

נסחר הדולר סביב רמת 4.318 שקל. מנגד, האירו נחלש בשעור של 0.29% ונסחר סביב רמת 5.755 שקל. בעולם: הדולר התחזק על רקע שיפור בתזרים ההון לתוך ארה"ב
דרור איטח |

המטבע האמריקני פותח את יום המסחר בעליות קלות זה היום השלישי ברציפות. בשעה זו נסחר הדולר בתוספת של 0.14% סביב רמת 4.318 שקל. מנגד, האירו נחלש בשעור של 0.29% ונסחר סביב רמת 5.755 שקל.

בעולם

מחדר העסקאות של פינוטק נמסר כי, אתמול, הדולר התחזק על רקע שיפור בתזרים ההון לתוך ארה"ב. הנתון עלה ל-91.5 מיליארד דולר בינואר, כאשר התחזיות עמדו על 48 מיליארד דולר. הנתון מייצג שיפור ניכר מהנתון של דצמבר אשר התפרסם בשיעור של 60.7 מיליארד דולר, פירושו של דבר שארה"ב מכניסה הון דיו לממן את הגירעון בחשבון השוטף.

שבוע שעבר התפרסם כי גירעון במאזן המסחרי עומד בשיעור של 58 מיליארד דולר ולכן השוק התייחס לתזרים, אשר היה ה-2 בגודלו מכל הזמנים, בתור אפשרות שארה"ב אכן יכולה לחיות אם גירעון ובשלבים, לקצצו. משקיעים בשוק קנו דולרים בעקבות החדשות הטובות, אולם, עלייתו של הדולר נראת מרוסנת בעקבות העובדה שלא ישתקף השיפור בחשבון השוטף עבור התקופה המגבילה. נראה כי גודלו של התזרים יגולם בחשבון השוטף הבא.

נושא מרכזי אשר מכביד על הדולר וטרם נמצא פיתרון, הוא מחירי הנפט אשר לא מראים סימני ירידה. אתמול, שר הנפט של הסעודי, אל-נעימי, טען כי הוא מעוניין לשכנע את OPEC להעלות את מכסת היצור ב-500 אלף חביות ביום. חברי OPEC אחרים טענו כי הם אינם רואים כיצד הם יכולים להעלות את כושר היצור, דבר שהותיר את מחיר הנפט סביב 55 דולר לחבית. היום, המסחר צפוי להיות מרוסן עד פרסום חשבון השוטף אחה"צ וניתן יהיה לסחור בטווח הנוכחי.

האירו ממשיך להיסחר סביב רמותיו הנמוכות שהושגו לאחר פרסום תזרים ההון לארה"ב אתמול. בשעה זו נסחר האירופאי סביב רמה של 1.3314 למול הדולר ונראה שהשוק יחליט להיכן פונה הזוג בהמשך היום עם פרסום נתוני המחירים באירופה (12:00 לפי שעון ישראל) והמאזן השוטף בארה"ב (15:30 לפי שעון ישראל).

מדד המחירים לצרכן המורכב צפוי לעלות בעיקר ברמה החודשית, ואם אכן כך יהיה, יהווה הדבר סיבה טובה לקוני האירו לחדש פוזיציות. לאחר שהתברר אמש כי ארה"ב עדיין אטרקטיבית למשקיעים, יחזרו המשקיעים להשוות את שתי הכלכלות על פי קריטריוני צמיחה ורמות ריבית ועל כן נתוני מדדי מחירים חוזרים להיות רלוונטים במיוחד. בנוסף לכך, סקר ה-ZEW, הגבוה בשישה חודשים האחרונים, שפורסם אמש בגרמניה עשוי להחזיר את המשקיעים לקנות אירו.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


יבוא יצוא
צילום: תמר מצפי

הפטור ממע"מ ביבוא אישי עולה ל-150 דולר והלחץ עובר לשוק המקומי

התקרה החדשה נכנסת לתוקף בחצות, באוצר מציגים לחץ תחרותי על המחירים, ובשוק המקומי מזהירים מפגיעה בעסקים המקומיים

ליאור דנקנר |

הלילה בחצות נכנסת לתוקף הרחבת הפטור ממע"מ ביבוא אישי, כך שהתקרה עולה מ-75 דולר ל-150 דולר. בפועל זה פותח עוד שכבה גדולה של הזמנות מחו"ל שעד היום נפלו בין הכיסאות ונדרשו במע"מ.

הבדיקה נעשית לפי ערך החבילה ולא לפי מועד ההזמנה, והקובע הוא מועד הגעת החבילה למכס בישראל. המשמעות היא שאותה רכישה יכולה לקבל טיפול שונה לפי מועד השחרור, וגם לפי הדרך שבה החבילה פוצלה או אוחדה בדרך.

ההרחבה הגיעה אחרי פרסום טיוטת הצו להערות הציבור והשלמת הליך החתימה. באוצר מציגים את המהלך כחלק ממדיניות שנועדה לחזק תחרות וללחוץ את מחירי המדף בישראל דרך חלופה מחו"ל, בעיקר בתחומי האופנה ומוצרי הצריכה.


איך זה עובד בשטח ומה נחשב בתוך התקרה

הפטור מתייחס לערך המוצר עצמו. עלויות משלוח לא נכללות בחישוב המע"מ, אבל בפועל יכולות להתווסף עלויות טיפול ושחרור שמשתנות לפי אתר, ספק וחברת שילוח.

מבחינת המכס, הערך נבחן ברמת החבילה. כשכמה פריטים מגיעים יחד באותה חבילה, הם נספרים יחד לצורך התקרה, ובמקרים מסוימים המכס יכול להתייחס לפיצול שנראה מלאכותי כניסיון לעקוף את הכללים ולחייב בהתאם.