הדולר ממשיך לשבור שיאים-חצה את רמת 4.3 ש' כלפי מטה
הבוקר ממשיך המטבע האמריקני לשבור שיאים שלילים, בשעה זו נסחר הדולר סביב רמת 4.298 שקל, ירידה של 0.12%. רמתו הנמוכה ביותר מאז חודש יוני 2003. מנגד, האירו מתחזק בשעור של 0.61%, ונסחר סביב רמת 5.735 שקל.
בעולם
מחדר העסקאות של פינוטק נמסר כי, אתמול, שילוב של אמירות מטעם נגידי בנקים מרכזיים, עלייה במחיר הנפט, ודאגות לגבי מצב הגירעונות גרמו להיחלשותו של הדולר לרמתו הנמוכה מזה חודשיים אל מול האירו ושפל של שנתיים וחצי אל מול הסטרלינג. מחירי הנפט עלו למעל רמת 54.5 דולר לחבית. העובדה שמחירי הנפט ממשיכים לראות סימני התייקרות מעוררים דאגה לכלכלה האמריקנית וישנה סבירות גבוהה למדי שמחירו ימשיך לעלות. הסיבה לכך נובעת באופן חלקי מכך שצפון מזרח ארה"ב נמצא תחת מכת סערות שלגים, דבר שגורם לצריכת שמן חימום ומוצרי נפט אחרים לטפס מעלה.
בימים אלה השוק רגיש יותר למחירי הנפט מכיוון שמתפרסם מדד מלאי הנפט של ארה"ב היום אחה"צ, דבר שעשוי להעיד על מצב ההיצע בארה"ב. אמירותו של בן ברנקה, מטעם ה-FED, הבנק המרכזי של ארה"ב, גרמו לדולר לתפוס תאוצה בנפילתו לאחר שטען כי בעקבות העובדה ששיעור הריבית הניטרלי, אשר יחסית נמוך משנים קודמות, מעלה דאגה שהעלאות הריבית לא יימשכו לזמן רב. השוק מודאג מפני האפשרות שיתרחשו העלאת שיעור הריבית באופן מתון יותר או לסירוגין, דבר שגורם לדולר להיחלש.
סיבה נוספת להיחלשותו של הדולר, ואולי גם פחות ידועה, היא שמשקיעים מודאגים מקורלציה חזקה בין עליות ניכרות במחירי הסחורות לבין הירידות בדולר. מדד ה- REUTERS-CRB, מדד מחירי 17 סחורות, עלה לרמתו הגבוהה מאז ינואר 1981. אנו מציעים למשקיעים בשוק המט"ח להסב את תשומת ליבם לעבר שוק הסחורות ע"מ לקבל אינדיקציה לגבי הדולר ועתידו.
בבוקר זה שומר האירו על רמותיו הגבוהות מאמש על רקע דבריו של בכיר הבנק האירופאי המרכזי (ECB), נוט וולינק, אשר אמר כי על הבנק לשקול העלאת ריבית בשל פריצות אינפלציוניות אפשריות בעתיד. האירו/דולר שבר את רמת המפתח הטכנית ב-1.33 ובשעה זו נסחר סביב רמה של 1.3337, לאחר שהגיע לשיא יומי סביב רמה של 1.3359. ישנם אנליסטים המביעים סקפטיות בנוגע להמשך התחזקות האירו למול הדולר. "עליית האירו למול הדולר מעלה חששות לאחר ששבר מהר מאוד את רמת רמת המפתח הטכנית ב-1.3300", כך אומרת קיקוקו טקדה, אנליסטית מט"ח בבנק טוקיו.
סיבה נוספת להתחזקות האירו היא עליית מחירי הנפט ועליה ברווחיות מדינות OPEC, אשר בעקבותיו יבוצעו המרות רזרבות מט"ח מדולר לאירו.היום צפויים להתפרסם נתוני מחירים סיטונאיים מגרמניה עם נטיה לעלייה ותפוקה תעשייתית אשר צפוי לרדת. השוק יבחן מעתה ביתר שאת את רמות המחירים באירופה לאור הערותיו אמש של בכיר ה-FED. בשעה זו נסחר האירו מול הסטרלינג סביב רמה של 0.6920 וסביב רמה של 1.5509 למול השוויצרי.
אמש נאם ראש ה-FED של סנט לואיס, פול, ואמר כי בעודף המסחרי של יפן אשר התפרסם לאחרונה יצטמצם באופן משמעותי עקב גיוון סחר החוץ היפני למול סין ומדינות אסיה על חשבון הסחר עם ארה"ב. דבריו העלו את הדולר/יין אשר נסחר בשעה זו סביב רמה של 104.66. אנליסטים סבורים שהדולר צפוי להחלש למול היין בשבועות הקרובים לאור משקיעים יפנים אשר מחזירים למולדת רווחים לקראת סוף החודש. "אך לאחר אפריל עשוי הזוג (דולר/יין) לחזור לרמות של 108 יין לדולר עם חזרתם ההשקעות מעבר לים", כך אומרת קיקוקו טקדה, אנליסטית מט"ח בבנק טוקיו. בנוסף, היין נסחר למול האירו סביב רמה של 139.60.
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףהממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף
הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.
בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.
הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים
עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.
התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.
- שיא- 361,255 נוסעים ברכבת ביום חמישי האחרון
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.

הממשלה הכריעה: גלי צה״ל תיסגר
גלי צה״ל תיסגר עד מרץ 2026: הצעת שר הביטחון ישראל כ״ץ אושרה פה אחד, בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה; המיונים לתחנה נעצרו מיידית, חיילי היחידה ישובצו מחדש, וגלגלצ תיבחן בנפרד
אחרי דיונים ארוכים, המלצות ועתירות, הממשלה קיבלה הבוקר החלטה דרמטית בנוגע לאחת התחנות המזוהות ביותר עם המרחב הציבורי בישראל. שרי הממשלה אישרו פה אחד את הצעת שר הביטחון ישראל כ"ץ לסגור את תחנת הרדיו הצבאית גלי צה״ל, במהלך שצפוי להסתיים עד 1 במרץ 2026. ההחלטה כוללת צעדים מיידיים בשטח, ובראשם עצירת המיונים לתחנה ושיבוץ מחדש של החיילים המשרתים בה, והיא מתקבלת בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, שהזהירה מפני פגיעה בשידור הציבורי ובחופש הביטוי.
"תחנה צבאית עם פוליטיקה אינה מודל דמוקרטי"
בדבריו בישיבת הממשלה הציג שר הביטחון את הקו שלו. לשיטתו, עצם קיומה של תחנה צבאית המשדרת תכני אקטואליה ופוליטיקה הוא חריג ואינו מקובל בדמוקרטיות מערביות. כ״ץ טען כי גלי צה״ל חרגה לאורך השנים מהמנדט שניתן לה, והפכה מגוף שנועד לשרת את חיילי צה״ל ומשפחותיהם לבמה לדעות פוליטיות, שחלקן כוללות ביקורת ישירה ולעיתים חריפה על הצבא עצמו, מפקדיו ופעילותו.
לדבריו, העיסוק הפוליטי פוגע באחדות הצבא ובמורל הלוחמים, בעיקר בתקופה של מלחמה מתמשכת, ואף יוצר בלבול מסוכן בזירה החיצונית. כ״ץ ציין כי אויבי ישראל עלולים לפרש מסרים המשודרים בתחנה כעמדה רשמית של צה״ל, בשל היותה יחידה צבאית. ראש הממשלה בנימין נתניהו הצטרף לעמדה הזו וחיזק אותה, כשהדגיש כי המצב הקיים אינו סביר ואינו מתאים למדינה דמוקרטית, ואף השווה אותו למודלים הנהוגים במשטרים שאינם רלוונטיים לישראל.
שרים נוספים בדיון העלו טענות משלימות, ובהן היעדר תשתית חוקית מוצקה להפעלת התחנה. לטענתם, האישור המקורי שניתן לגלי צה"ל בשנת 1950 היה זמני ומוגבל, ומאז לא עוגן בהחלטת ממשלה מסודרת או בחקיקה. כ״ץ הסתמך גם על עמדות של בכירי צבא בעבר ובהווה, כפי שהוצגו בפני ועדות מקצועיות, שלפיהן יש קושי מובנה בכך שיחידה צבאית פועלת כגוף תקשורת עצמאי עם חופש עריכה מלא.
- תיסגר או לא תיסגר: מה יקרה לגלי צה"ל וכמה היא מפסידה בשנה?
- גנץ לאחר סערת ברדוגו: "אין מקום לתחנה צבאית בישראל"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התנגדות משפטית ועתירות לבג"ץ
לצד ההכרעה העקרונית, הממשלה אישרה שורה של צעדים אופרטיביים שנכנסים לתוקף באופן מיידי. שר הביטחון הנחה לעצור לאלתר את כלל המיונים לגלי צה״ל, הן לשירות סדיר והן לשירות מילואים, ולהפסיק שיבוץ של חיילים חדשים בתחנה. החיילים המשרתים כיום בגלי צה״ל צפויים לעבור תהליך הדרגתי של שיבוץ מחדש ביחידות צה״ל השונות, תוך מתן עדיפות לתפקידי לוחמה ותפקידי תומכי לחימה.
