פישר ניער את שוק האג"ח: השחרים זינקו עד 1.5% במחזור אדיר, עליות חדות בקונצרני

שלמה מעוז: "המהלך יביא לעליות באפיקים הארוכים ולירידות בקצרים. תוך שנתיים אני רואה את האינפלציה ב-6%" בקונצרני - הניירות של כור, כלכלית ונכסים ובניין רשמו עליות במחזורים גבוהים
יוסי פינק |

שוק האג"ח געש היום בעקבות הודעת בנק ישראל כי ירחיב את ההתערבות שלו וירכוש אג"ח ממשלתי בכ-200 מיליון שקלים בממוצע ליום. כמו כן, ימשיך בנק ישראל בתוכניתו להגדיל את יתרות המט"ח בקצב של 100 מיליון דולר בממוצע ליום.

היום הודיעה בנק ישראל כי בחודש פברואר רכש אג"ח ב-263 שקלים בלבד, כלומר ממוצע של כ-32 מיליון שקלים ביום. מזה ניתן להבין כי רכישה יומית של 200 מיליון שקלים זו הגדלה משמעותית בתוכנית הרכישות של הבנק והשוק מגיב בהתאם.

לפיכך, בתגובה להודעת בנק ישראל, זינק הדולר בשיעור של 1.1% וסגר במחיר של 4.14 שקלים. בשוק האג"ח הגיבו השחרים בעליות שערים חדות ובירידה בתשואה. 'ממשלתי שקלי 0219' רשם עלייה של 1.1% וריכז מחזור חריג של למעלה מ-900 מיליון שקלים. מנגד, גילון 0817 (פדיון ב-2017) סגר בעלייה קלה של 0.31% וגילון 2302 (פדיון נובמבר 2009) סגר בעלייה של0.54% לתשואה של 0.8% (תשואה זהה לתשואת המק"מ הממוצעת שעומדת על 0.8%).

שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של אקסלנס-נשואה, התייחס בשיחה עם BIzportal להשפעה של המהלך של פישר ואמר כי "הרכישה של האג"חים והמט"ח זה למעשה הזרמה של מאות מיליוני שקלים. פישר יספוג את המהלך הזה באמצעות הנפקת מק"מים והמשמעות היא פגיעה באפיקים הקצים והתחזקות באפיקים הארוכים ואפשר לקראות את זה כבר הבוקר".

מעוז התייחס בקצרה גם לאווירה החיובית בשווקים ואמר כי "למרות נתון כזה או אחר שהינו חיובי, המגמה בכלכלה היא עדיין של החרפה במצב. הבנקים הגדולים אומנם אומרים שהמצב מתחיל להשתפר אבל זה בעיקר בגלל העזרה הממשלתית שהם קיבלו. אני לא רואה פה שינוי אמיתי באווירה".

עליות חדות גם בשוק הקונצרני - התל בונד 40 עלה 1.57%

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


יבוא יצוא
צילום: תמר מצפי

הפטור ממע"מ ביבוא אישי עולה ל-150 דולר והלחץ עובר לשוק המקומי

התקרה החדשה נכנסת לתוקף בחצות, באוצר מציגים לחץ תחרותי על המחירים, ובשוק המקומי מזהירים מפגיעה בעסקים המקומיים

ליאור דנקנר |

הלילה בחצות נכנסת לתוקף הרחבת הפטור ממע"מ ביבוא אישי, כך שהתקרה עולה מ-75 דולר ל-150 דולר. בפועל זה פותח עוד שכבה גדולה של הזמנות מחו"ל שעד היום נפלו בין הכיסאות ונדרשו במע"מ.

הבדיקה נעשית לפי ערך החבילה ולא לפי מועד ההזמנה, והקובע הוא מועד הגעת החבילה למכס בישראל. המשמעות היא שאותה רכישה יכולה לקבל טיפול שונה לפי מועד השחרור, וגם לפי הדרך שבה החבילה פוצלה או אוחדה בדרך.

ההרחבה הגיעה אחרי פרסום טיוטת הצו להערות הציבור והשלמת הליך החתימה. באוצר מציגים את המהלך כחלק ממדיניות שנועדה לחזק תחרות וללחוץ את מחירי המדף בישראל דרך חלופה מחו"ל, בעיקר בתחומי האופנה ומוצרי הצריכה.


איך זה עובד בשטח ומה נחשב בתוך התקרה

הפטור מתייחס לערך המוצר עצמו. עלויות משלוח לא נכללות בחישוב המע"מ, אבל בפועל יכולות להתווסף עלויות טיפול ושחרור שמשתנות לפי אתר, ספק וחברת שילוח.

מבחינת המכס, הערך נבחן ברמת החבילה. כשכמה פריטים מגיעים יחד באותה חבילה, הם נספרים יחד לצורך התקרה, ובמקרים מסוימים המכס יכול להתייחס לפיצול שנראה מלאכותי כניסיון לעקוף את הכללים ולחייב בהתאם.