בישראל מתארגנים לתביעת מיליארדים מלבנון

בלה"ב גיבשו צוות בינלאומי של מומחים ובמקביל ירוכזו תביעות הרשויות המקומיות. המירוץ הוא מול לבנון בשאלה: מי יתבע קודם?
שי פאוזנר |

החברה למשק וכלכלה של השלטון המקומי מצטרפת לצוות הבינ"ל בראשות עו"ד יהודה טלמון, סגן נשיא ארגון לה"ב, המגבש את התביעות כנגד ממשלת לבנון בגין הנזקים העצומים שנגרמו לתושבי הצפון. החברה למשק וכלכלה תרכז דו"ח נזקים ישירים ועקיפים שנגרמו לרשויות המקומיות, למבני ציבור ולתשתיות.

הערכה בישראל היא, כי תביעה בסדר גודל עצום תוגש גם על ידי ממשלת לבנון נגד ישראל. ההכרזה היום של מארגני התביעה פותחת למעשה את המירוץ בשאלה: מי יתבע קודם?

עוה"ד יהודה טלמון, סגן נשיא לה"ב, גיבש צוות בינלאומי של מומחים בכירים מתחום המשפט וראיית החשבון לצורך הגשת תביעות כנגד ממשלת לבנון בשם חברות, בתי עסק ועובדים ועכשיו גם רשויות מקומיות, שנפגעו מהפגזות חיזבאללה. התביעה תוגש כנגד ממשלת לבנון כמי שאחראית לכך שמשטחה הריבוני אפשרה לגופי טרור לפגוע באזרחי מדינה אחרת ולא קיימה את התחייבויותיה הבסיסיות מתוקף אמנות בינלאומיות ותוך הפרה בוטה שלהן. עוד חברים בצוות השופט בדימוס ומנהל בתי המשפט לשעבר דן ארבל, עו"ד ד"ר יורם דנציגר, עו"ד ניצה ליבאי, יו"ר הועדה למשפט בינלאומי בלשכת עוה"ד, עו"ד דניאל רייזנר לשעבר ראש מחלקת דין בינלאומי בפרקליטות הצבאית, משרד רואי החשבון BDO זיו האפט, ד"ר עמיחי כהן, בעל תואר שלישי מאונ' ייל, מרצה למשפט בינלאומי בקריה האקדמית. בנוסף למומחים הנ"ל יצורף עוה"ד דיוויד שטרכמן, משפטן בעל שם עולמי שזכה לאחרונה בתביעה מטעם משפחה אמריקאית של נפגע טרור שנפגע בפעולת טרור בישראל.

נציגי החברה למשק וכלכלה יתפרסו בימים אלה בצפון בניסיון להעריך את מידת הנזק שנגרם לרשויות המקומיות. סוכנות הביטוח של החברה, בראשותו של עו"ד מיכאל ישיל, המשמש גם כסמנכ"ל החברה למשק וכלכלה, תרכז את המידע ותציג דו"ח נזקים שעל בסיסו יגובשו התביעות כנגד ממשלת לבנון. שאול מזרחי, יו"ר החברה, יצטרף לצוות הבינ"ל וייצג שם את הרשויות המקומיות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.