העליות בת"א מתמתנות בצהרי היום: טבע יורדת ב-0.5%

פעילי שוק ההון איבדו במעט את התאבון, המדדים המובילים נסחרים בעליות קלות. מדד ת"א 25 עולה ב-0.16%, בכר כן או לא - מתמתנות העליות במניות הבנקים והביטוח
ליאור גוטליב |

יום המסחר שנפתח בקול תרועה רמה הלך ואיבד מומנטום בבורסה בתל אביב. בשעה האחרונה הולכות ומתמתנות העליות בבורסה לני"ע בת"א. פעילי שוק ההון שלחו את המניות להסחר בעליות חדות בפתיחה, תוך השפעה ניכרת מכיוונה של בורסת וול סטריט שחתמה אמש בעליות.

במישור המדיני העיקו הידיעות שהצטברו בתקשורת, שמתנגדי ההתנתקות לא עומדים לוותר על המחאה. והם חוזרים ומאיימים כי יחזרו להפגין ברבבות ובנחישות לקראת תחילת השבוע הבא. דבר זה מעיב גם כן על הסנטימנט בבורסה.

מדד ת"א 25 עולה ב-0.16% לרמה של 675.79 נקודות, מדד ת"א 100 מוסיף 0.19% לרמה של 689.42 הנקודות, ומדד התל טק 15 עולה ב-0.53% לרמה של 403.23 נקודות. מחזורי המסחר מסתכמים בכ-452 מיליוני שקלים.

טבע - שינוי מגמה

מניות ענקית הפרמצבטיקה הישראלית, טבע משנות מגמה בצהרי היום, ויורדות ב-0.5% במחזור של 28 מיליון שקל. לאחרונה דווחה טבע על קבלת אישור FDA מותנה לתרופה בעלת היקף מכירות של 338 מיליון דולר. כמו כן, המשקיעים מתחילים לגלות דריכות לקראת פרסום הדוחות של החברה בתחילת חודש אוגוסט.

מניות בנק הפועלים עולות ב-0.54% במחזור של 36.4 מיליון שקל. האנליסט יובל בן זאב, מבית ההשקעות כלל פיננסים בטוחה מעריך, שהחלטות ועדת הכספים צפויות לפגוע בבנק הפועלים. בן זאב מסביר כי, מחד, יידרש הבנק למכור את החזקותיו בקופות הגמל ובקרנות הנאמנות ומאידך ייארך זמן רב עד שיוכל להיכנס למכירת ביטוח חיים.

מניות לאומי עולות ב-0.24% במחזור של 40 מיליון שקל.

. היום פורסם ב"הארץ", כי בנק לאומי נערך מבעוד מועד והפריש כרבע מיליארד שקל כבר בשנת 2003 מחשש לקריסת רשת קלאבמרקט. ב"הארץ" ציינו, כי ייתכן והבנק זיהה קריסה עתידית של הרשת, אך המשיך לממן אותה באופן שוטף.

מניות דיסקונט עולות קלות ב-0.03%, ומניות הבינלאומי קופצות ב-1.73%. מדד התל בנקים עולה בכ-0.24% לרמה של 883.8 נקודות.

גם בקרב מניות הביטוח כמו בסקטור הבנקאות, התחלפו העליות בירידות בצהרי היום. מניות הראל וכלל עברו לירידות של 0.4% ו-0.2% בהתאמה, מניות מגדל יורדות ב-0.87% במחזור של 8.4 מיליון שקל.

גאון ממליץ אך פרטנר יורדת

מניות פרטנר יורדות בצהרי היום ב-0.7% במחזור של 2 מיליון שקל. זאת למרות, שהעלו היום בגאון בית השקעות את המלצתם למניית החברה ל"קניה" תוך קביעת מחיר יעד של 40.6 שקל, גבוה ב-16.6% ממחיר המניה בשוק. פרטנר, צפוייה לפרסם את דו"חותיה לרבעון השני בשבוע הבא.

מניות בזק עולות ב-0.23% במחזור של 15.5 מיליון שקל. ברקע, דווח ב-"ידיעות אחרונות", כי בזק תתחרה בחברות הסלולר עם מכשירי טלפון ביתיים התומכים בשיחות וידיאו. העיתון ציין, כי שירותי ה-SMS שהציעה בזק במכשירים הנייחים הדיגיטליים לא זכו להצלחה רבה. אך נראה שהמשקיעים נותנים הזדמנות. וכמו כן, הצרכנים ישמחו על התגברות התחרות בשוק התקשורת.

מניות מת"ב יורדות ב-2.8%. ברקע, חברת הכבלים הישראלית הוט מחפשת משקיעים לגיוס 800 מיליון דולר למימון חובות. כך עולה הבוקר מדיווח של חברת מת"ב שמניותיה נסחרות בבורסה. החברה מאשרת בפני ציבור המשקיעים כי היא פנתה יחד עם שתי מפעילות הכבלים האחרות, במגעים ראשוניים לבנקי השקעות.

מניות אופיר אופטרוניקה עולות ב-0.5%. החברה הודיעה היום על קבלת הזמנה בסך של כ-6.2 מיליון שקל, לעדשות אופטיות באמצעות חברת הבת בארה"ב, אופיר אופטיקס. בחברה הוסיפו, כי העדשות האופטיות ישולבו במערכות ראיית לילה תרמיות של הלקוח האמריקאי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בית ספר
צילום: Pixbay

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים

עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם) 

הדס ברטל |

למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.  

ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.

בשנת  2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.


קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם

חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון.  במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד. 

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.