תל אביב תקבל דחיפה לירוק מהמניות הדואליות

ברקע יעיב המצב הבטחוני על המסחר בפתיחה, המתנגדים להתנתקות ממשיכים בכוונתם לצעוד לרצועת עזה, דבר שיגביר את המתח. רפורמת בכר שנמצאת בדרך לאישור בכנסת תשפיע גם כן
ליאור גוטליב |

הבורסה בתל אביב תפתח את המסחר הבוקר כאשר ועדת הכספים של הכנסת אישרה אתמול את מסקנות ועדת בכר, והן תובאנה לאישור המליאה בימים הקרובים. מעבר לכך, המתנגדים של ההתנתקות ממשיכים לשהות בכפר מימון והמתיחות הגוברת בינם לבין המשטרה עלולה להעיב על האווירה הציבורית. המניות הדואליות מעניקות דחיפה לירוק הבוקר, והפערים הבולטים הם חיוביים.

מדד ת"א 25 יפתח ברמה של 664.54 נקודות, לאחר שעלה אתמול ב-1.2% מדד ת"א 100 יחל להסחר ברמה של 678.59 הנקודות, לאחר שעלה אתמול כ-1% ומדד התל טק 15 שעלה אתמול ב-0.56%יפתח את יום המסחר הרביעי בשבוע ברמה של 399.26 נקודות.

וול סטריט, כאמור, חתמה אמש בעליות שערים. מדד הנאסד"ק קפץ ב-1.32% לשער של 2,173 נקודות. מדד הדאו-ג'ונס עלה ב-0.68% לשער של 10,646 נקודות.

מניות הדואליות שבמעו"ף תפתחנה במגמה חיובית של פערי ארביטראז': אלביט מערכות עם פער של 0.66%, כור 0.15%, ליפמן 0.56%, פריגו 1.02%, פרטנר 1.03%. פערים בולטים נוספים: בי.או.אס (BOS) תפתחנה עם פער שלילי של 4.23% וטאואר מן העבר השני עם פער חיובי של 3.6%.

ב"ידיעות אחרונות" דווח הבוקר כי חברת אל על מתכננת מהפכה בתחום הבידור במטוסיה, עוד מוסיפים מהעיתון שהחברה פנתה לאחרונה לחברת הכבלים הוט וחברת הלוויין יס, כדי לקבל הצעות. מניות אל על עשויות להגיב.

ענקית הפרמצבטיקה הישראלית, טבע תמשיך גם היום לרכז את עניין המשקיעים, המניות יפתחו את המסחר עם פער ארביטראז' חיובי של 0.36%. טבע דווחה על קבלת אישור FDA מותנה לתרופה בעלת היקף מכירות של 338 מיליון דולר. האישור הסופי יתקבל בתום הבירור המשפטי בעניין הפטנט של מקניל.

מניות שטראוס-עלית עשויות למשוך את תשומת לב המשקיעים, ב"ידיעות אחרונות" דווח הבוקר שהחברה מנהלת מו"מ עם קונצרן הנדל"ן האמריקני קרסנט-הייטקס למכירת מתחם עלית ברמת גן, מהעיתון נמסר כי היקף העסקה צפוי להסתכם בכ-44 מיליון דולר.

מחריף הסכסוך במזרחי, כך מדווח לנו הבוקר "ידיעות אחרונות", הוועד הודיע אתמול לעובדים לא להגיע לבנק. מניות המזרחי עשויות להגיב.

מניות רדוור יפתחו עם פער ארביטראז' שלילי של 1.1%. אמש חתמו מניות החברה בירידה של 1.18% . ברקע, רדוור פרסמה אזהרת רווח לפני יותר משבועיים וסבלה עקב כך מחולשה במסחר ומעידכונים שליליים של בנקי ההשקעות המובילים. אתמול פרסמה דוח"ות והציגה רווח רבעוני של 1 מיליון דולר שהוא 5 סנט למניה, כפי שחזתה בתחילת יולי. תוצאות אלה גבוהות בסנט מקונצנזוס תחזיות האנליסטים.

מניות רדויז'ן יפתחו עם פער ארביטראז' שלילי של 2.3%, אמש חתמה המניה בוול סטריט בירידות שערים של 2.8%. ברקע, החברה פרסמה אתמול דו"חות והציגה רווח של 13 סנט למניה הגבוהה מצפי האנליסטים, אך מכירות החברה הסתכמו ב-17.6 מיליון דולר, נמוך מהתחזיות שהעניקה החברה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".