לקראת התאוששות? מכירות ה-EV בסין מרימות את הראש
אחרי מספר חודשים מקרטעים בכל הנוגע לנתוני מסירות רכבים חשמליים בסין ובעולם, מכירות הרכבים החשמליים בסין מתאוששות, מה שכנראה מעיד על תחילת התאוששות בכל העולם. עם זאת, מכירות הרכבים ההיברידיים עדיין עוקפות את מכירות הרכבים החשמליים, מה שיכול להקשות על חברות הרכבים החשמליים כמו למשל טסלה TESLA INC בחודשים הקרובים. בינתיים, נתוני המכירות של BYD הסינית מעידים על כך שאולי אנחנו לקראת התאוששות.
הנתונים החזקים של BYD
יצרנית הרכב החשמלי הסינית BYD דיווחה על נתוני המכירות לחודש מאי. החברה מכרה 330,488 מכוניות נוסעים, כולל 146,395 מכוניות חשמליות ו-184,093 מכוניות היברידיות נטענות. סך מכירות הרכבים של החברה גדל ב-6% מאפריל וב-38% מחודש מאי בשנה שעברה. מכירות הרכבים החשמליים גדלו ב-8% בהשוואה לאפריל וב-22% לעומת חודש מאי שעבר. מכירות הרכבים ההיברידיים הנטענים גדלו ב-4% בהשוואה לאפריל וב-54% לעומת חודש מאי שעבר.
בשנת 2024 עד כה, BYD מכרה 1,266,934 מכוניות, עלייה של 27% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2023. מכירות הרכבים החשמלייםהסתכמו ב-580,974, עלייה של 19%. מכירות הרכבים ההיברידיים הנטענים הסתכמו ב-685,960, עלייה של 35%. ייצוא הרכב הסתכם ב-176,409 יחידות השנה, עלייה של כ-177% מ-63,753 הרכבים ש-BYD ייצאה בתקופה המקבילה ב-2023. המכירות בחו"ל היוו כ-14% מסך מכירות המכוניות הפרטיות של BYD בשנת 2024.
מהנתונים ש-BYD הציגה עולה כי חלה עלייה של כ-9% במכירות רכבים חשמליים בסין ברבעון הראשון של 2024, מה שמביא לאופטימיות אצל המשקיעים שמעלים את מניית BYD ב-5% במסחר. הנתונים של BYD מצביעים גם על ביקוש חזק לרכבי פלאג-אין היברידיים השנה. צרכני רכב בסין ובעולם מחפשים רכב חשמלי עם טווח נסיעה סביר במחיר תחרותי, ורכבי פלאג אין היברידיים בדרך כלל זולים יותר מדגמים חשמליים.
- ויימו דוהרת קדימה עם Via: טסלה עדיין תקועה באוסטין
- מאסק קונה מניות טסלה - והמשקיעים נופלים בפח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באירופה, מכירות הרכבים ההיברידיים עלו ב-10% ברבעון הראשון בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, ועקפו את הצמיחה של 4% בלבד שנרשמה ברכבים החשמליים. בארה"ב, מכירות הרכבים ההיברידיים בכלל זינקו ב-65%, בעוד שמכירות הרכבים החשמליים עלו רק ב-3%. נתון זה כולל גם רכבי פלאג אין היברידיים וגם רכבים היברידיים מסורתיים שאינם נטענים בחשמל, כמו הפריוס של טויוטה.
החברות שישמחו לשמוע על התאוששות
ההאטה במכירות הרכבים החשמליים שנרשמה בחודשים האחרונים פוגעת במניות של רוב יצרניות הרכב החשמלי. מניית טסלה TESLA INC ירדה בכ-28% מתחילת השנה, מניית NIO NIO INC צנחה בכ-41% ומניית ריביאן RIVIAN AUTOMOTIVE ירדה בכ-53%. לעומת זאת, מניית BYD עלתה בכ-2%, בפיגור אחרי השוק אך נתמכת על ידי נתוני המכירות החזקים. טסלה עצמה לא מדווחת על נתוני מכירות חודשיים או אזוריים. הדוח הבא שלה לגבי מסירות רכב יפורסם בתחילת יולי, עם פרסום נתוני המסירות לרבעון השני.
המשקיעים עוקבים אחר נתוני המכירות והמסירות כדי לקבל תמונה לגבי תוצאותיה האפשריות של טסלה ושל החברות האחרות. באפריל, הייצור של טסלה בסין ירד בכ-18% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. באירופה, מכירות טסלה ירדו בכ-2%. לגבי הרבעון השני, וול סטריט צופה שטסלה תמסור כ-452,000 רכבים, ירידה בהשוואה ל-466,000 יחידות שמסרה ברבעון השני של 2023.
- 10 הרכבים הכי נמכרים בהיסטוריה - מה הפך אותם לסיפורי הצלחה?
- רכבי אספנות: מתחביב לשוק של מיליארדים; ההשקעה שמביסה מניות ונדל"ן
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?

בקרוב: יותר דוחות על עבירות תנועה - הנה הסיבה
המשטרה הופכת את כל הרכבים שלה לניידות עם מצלמות ואפליקציה ויכולת לשגר דוחות על עבירות תנועה; אם התוצאה תהיה נסיעה בטוחה יותר - כולם ירוויחו
המשטרה צפויה להשיק בשנה הבאה את מיזם "שוטרי הדרך", רכבים מנהליים ללא סימני זיהוי יצוידו במצלמות חכמות שיחוברו לאפליקציה בטלפון השוטר. המשמעות: כל רכב משטרתי עשוי להיות כלי אכיפה, וכל שוטר יוכל לרשום דוחות בלחיצת כפתור. המהלך הזה יכול להיות חשוב על מנת לספק ביטחון גדול יותר בכבישים ולמנוע נהיגה מסוכנת.
המודל מזכיר את תוכנית "שומרי הדרך" של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, אך עם הבדל מהותי: בעוד שאזרחים ב"שומרי הדרך" מתעדים עבירות שמובילות לאזהרות בלבד, כאן מדובר בשוטרים שיוכלו להפיק דוחות תנועה מחייבים.
נהגים לא יוכלו לזהות בקלות רכב משטרתי. כל רכב שעומד לצדכם בפקק עלול להכיל שוטר שמתעד חציית קו הפרדה רצוף, מעבר באור אדום, כניסה לצומת פקוקה, שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה ועוד. כל שוטר, גם אם הוא בדרך למשימה מנהלית, יהפוך לכלי אכיפה פוטנציאלי. זה יגדיל את היקף הדוחות. כוח האדם של המשטרה והכלים שיעמדו לרשותה יהיו מאוד משמעותיים ביחס להיום.
שאלות ותשובות על המיזם המשטרתי ואכיפת תנועה בישראל
האם רכב עם מצלמה יכול להוות ראיה משפטית לדוח תנועה, ומה ההבדל בין זה לצילום של אזרח רגיל?
- נתפס במהירות של 190 קמ"ש - אבל זוכה בביהמ"ש
- בקרוב: מלכודות המהירות החדשות של המשטרה; היקף הדוחות יעלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השאלה נוגעת בלב הבעייתיות המשפטית של המיזם. כיום, סעיף 27א לפקודת התעבורה מאפשר הסתמכות על צילום ממצלמה קבועה או ניידת כראיה לעבירת תנועה, אך החוק מתייחס בעיקר למצלמות מכוילות ומאושרות. כשמדובר בשוטר המצלם מרכב לא מסומן, נוצר מצב ביניים מורכב - מצד אחד זוהי עדות של שוטר בתפקיד, מצד שני זו לא מצלמה מכוילת רשמית. בבתי המשפט, עדות שוטר נחשבת לראיה חזקה יותר מצילום אזרח, אך השימוש באפליקציה סלולרית מרכב לא מסומן עלול לעורר טענות הגנה חדשות. ייתכן שיידרש תיקון חקיקה או לכל הפחות נהלים ברורים שיבטיחו שהתיעוד עומד בסטנדרטים משפטיים. החשש הוא שללא הסדרה ברורה, חלק מהדוחות עלולים להיפסל בבתי משפט.
מה קורה אם שוטר מחוץ לשעות העבודה שלו רואה עבירת תנועה חמורה - האם הוא יכול להשתמש במערכת החדשה?