שופינג באירופה
צילום: Pexels

לא רוצים שיפספסו אתכם? על אסטרטגיות השקת המוצר הנכונות

למרות הגידול המתמיד במספר ההשקות מדי שנה, יש חברות ששמרו על טקטיקת השקות שנכונה למאה הקודמת. מחקר של טוויטר ו-Bain & Company חושף מהן 5 האסטרטגיות המובילות להשקה מוצלחת
 
כתבי אייס |

בין אם אתם מציגים בושם חדש לגברים, חושפים דגם חדש של רכבי שטח או מקדמים פרמיירה לסרט חדש, הדרך בה אתם משיקים זאת לציבור תקבע כמה מוצלחים יהיו המוצרים, השירותים או המסרים בקרב קהל היעד שלכם. השקות הנערכות כראוי, יכולות לעורר עניין, ליצור באז ולקדם משמעותית את המכירות. לעומת זאת, כאשר משיקים ללא תכנון נכון, ישנה אפשרות לפגוע במוניטין של המותג.

 

כמה חשובה אסטרטגיית ההשקה? הרשת החברתית טוויטר חברה לחברת המחקר Bain & Company על מנת לגלות זאת. מחקר שערכו השתיים בשוק האמריקאי, הראה כי השקה מרשימה ונכונה חשובה במיוחד בעולם בו מאות מוצרים חדשים מושקים מידי יום. על פי Bain, מספר ההשקות של חברות ב-2018 גדל ב-27% בממוצע בהשוואה למספר ההשקות בשנה קודמת. תעשיית המזון והמשקאות האמריקאית לבדה הציגה ממוצע של 55 מוצרים חדשים בכל יום ב-2018.

 

יחד עם זאת, המחקר הראה כי חלון ההזדמנויות של ההשקות להצליח מצטמצם כל הזמן. המשמעות היא כי מוצרים שאינם מצליחים להוכיח את יתרונותיהם במסגרת תקופת ההשקה מורדים מהמדפים, שירותים חדשים מאבדים את המומנטום, ומסרים של חברה נעלמים מהר מתמיד.

 

על אף שינויים דרמטיים אלו בשוק, למעלה ממחצית החברות שהשתתפו במחקר של Bain כמעט ולא שינו את טקטיקת ההשקה שלהן ב-2 העשורים האחרונים. לעומת זאת, אלו שכן הצליחו ליישם את גישות ההשקה המתוחכמות יותר, קצרו הצלחות. מנתוני המחקר עולה כי מותגים שהשתמשו באסטרטגיות ההשקה המתקדמות ביותר זכו לקצב צמיחה בהכנסות הגבוה פי 1.5-2 בהשוואה לאלו שלא השתמשו בקביעות באסטרטגיות אלו.

 

מוקדם יותר השנה, טוויטר שיתפה פעולה עם Bain & Company על מנת לקבוע מהם הגורמים התורמים להשקה מוצלחת. ב-Bain ראיינו למעלה מ-650 בכירים מובילים בארה"ב בתחום שיווק מותגים וזיהו טקטיקות מרכזיות של מובילי השקות (15% המותגים המובילים ביותר מבין אלו שנשאלו ודיווחו על השקות מוצלחות, לצד צמיחה בהכנסות ובנתח שוק בשנה שעברה).

 

מנתוני המחקר, זוהו 5 אסטרטגיות המבדלות את מובילי ההשקות משאר הנשאלים: 

1. למד לפני שאתה משיק: בעוד שמשווקים רבים עדיין מסתמכים על האינסטינקטים, מובילי ההשקות מזהים ומבינים את קהל היעד שלהם עוד לפני החשיפה הגדולה. מובילים אלו נוטים פי 2.4 להשתמש יותר בהאזנה חברתית בפלטפורמות כמו טוויטר לפני כל השקה. כתוצאה מכך, היה להם סיכוי של פי 2 להבין את קהל היעד שלהם.

2. קחו אחריות על מה שאתם אומרים: מובילי השקות נוטים יותר מפי 2 להביע נקודת מבט ייחודית במהלך ההשקה וליצור חיבור רגשי עם קהל היעד שלהם. יכולת זו עוזרת להם לבלוט מעל מתחרים זהירים יותר. לפיכך, האותנטיות חשובה ולהאזנה החברתית תפקיד משמעותי ביצירת מסר שנראה ומרגיש אמיתי.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

3. השפעה מובילה לחשיפה: מובילי השקות נעזרים באנשי השיווק החזקים ביותר שלהם כדי להפיץ את הבשורה אודות המוצר או השירות החדש שלהם; הם מודעים לכח שיש בשיתוף הודעות שיוצרות תהודה בקרב אנשים עם הסיכוי הגבוה ביותר להפיץ את התוכן שלהם. מובילי השקות מכירים בערך התוכן הוויראלי ולכן יש להם נטייה של פי 2.4 ליצור מאגר תכנים לשיתוף עם מובילי דעה, המסייע להבטיח את הצלחת ההשקה.

4. תכננו חשיפה ענקית: כאשר משיקים, אין זה הזמן להיות ביישנים. השקה מוצלחת של מוצר, שירות או מסר חדש דורשת פעולה בו זמנית במספר ערוצי שיווק, והשקעה מאסיבית יותר בתחילת ההשקה, עד וכולל ליום הראשון. למובילי השקות נטיה של פי 2 להשיק את המוצר או השירות ב-3 ערוצים שונים או יותר בו זמנית;  המוצלחים ביותר ישיקו בממוצע ב-6 ערוצים שונים, הכוללים רשתות חברתיות, מודעות פרסום ברשת, קידום ממומן, פרסום בעיתונות מודפסת, דיוור ישיר וקמפיינים של יחסי ציבור.

5. הערכות לשינויים: מעטים הם הדברים בחיים שהתקדמו לפי התכנית והשקות יכולות להיות בלתי צפויות במיוחד. לכן קיים סיכוי של פי 3 בקרב מובילי ההשקות שהם יפקחו מקרוב על כל ערוץ במהלך ההשקה ויערכו התאמות לאסטרטגיה שלהם תוך כדי תנועה. אך כדי לגרום לזה לקרות צריך שיהיה לכם את הטאלנט המתאים. למובילי ההשקות ישנה נטיה של פי 2.5 להעסיק צוות מומחים אשר יוכלו לנתח ולתאם את פעולות כלל צוותי השיווק.

 

המחקר של טוויטר גם מפרגן כמובן לטוויטר עצמה, איך לא. "טוויטר זה המקום לדעת מה קורה בעולם ועל מה אנשים מדברים עכשיו. המשתמשים בטוויטר מעצבים את התרבות ומניעים את השיח החברתי, בין אם מדובר בחדשות, בבידור, בספורט, בפוליטיקה או בכל נושא אקטואלי אחר", אומר מארק סטוקס, מנהל בכיר בטוויטר לפתרונות לקוח. "השקת דבר חדש בטוויטר הינה אחת הדרכים הטובות ביותר עבור חברות ישראליות ליצור קשר עם קהל המשתמשים שלנו הידוע בפתיחות שלו, ביכולות ההשפעה הגבוהות, ובהיותו חלק מנושא השיחה היום. השקות חשובות מאד למשווקים, וחברות שעושות זאת נכון זוכות להצלחה משמעותית יותר. אנו רואים עליה בפניה של מובילים בתחום זה לטוויטר, על מנת להשיק משהו חדש".

 

 

המתודולוגיה של החקר:

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.