בחירות 2019ב': הכלים ערוכים אחרת, כעת הקרב על הקול הרוסי
פרק ב' של בחירות 2019 לא יהיו שידור חוזר של פרק א'. הכלים ערוכים אחרת והמטרות מסומנות בצורה שונה. על רקע מלחמות בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן, כבר בעת ברור שאחד מהקהלים האסטרטגיים לקביעת תוצאות הבחירות הוא המגזר הרוסי. בליכוד, בישראל ביתנו ובמפלגות אחרות מחפשים את הדרך לליבם ולפתקם של העולים ממדינות חבר העמים, או כפי שהם מכונים "ישראלים דוברים רוסית".
אחת הסיבות שהאתגר הזה הוא כה מורכב, היא שמדובר בפלח תקשורתי מתעתע כלפיו קיימות 2 תפיסות: הראשונה שמגדירה את המגזר במושגים "של פעם", בדפוסי הצבעה ישנים, בשיוכים תרבותיים ומנהגים שהיו מאפיינים את המגזר עם העלייה של שנות ה-90, והתפיסה המנוגדת שגורסת שכבר אין בעצם "מגזר רוסי" וכי העולים מחבר העמים השתלבו לחלוטין בחברה הישראלית.
אלא שהאמת נמצאת לא כאן ולא כאן. המגזר הרוסי קיים וההערכות על פי סקרים הן שהוא מונה כ-15 מנדטים. בהחלט קהל רחב עם פוטנציאל להכריע את הכף. ראינו למשל, כיצד בתקופת המתיחות הביטחונית בחודשים האחרונים, הקהל הרוסי חזר לצפות בחדשות ואקטואליה בשפה הרוסית בערוץ 9 ובפלטפורמות דיגיטליות בשפה הרוסית. נתוני הצפייה מעידים על התכנסות בתוך הקהילה שהיא חשובה בתכנון המדיה ויצירת כיסוי בקרב המגזר.
נראה כי המפתח להבנת המגזר הרוסי נמצאת דווקא בדור 1.5, הדור שעלה לארץ בצעירותו או אפילו נולד כאן וחי בין התרבות שבבית, לבין ההשתלבות בחברה הישראלית. מעניין לדעת כי בבחירות 1992 זכה יצחק רבין בכמעט מחצית הקולות של העולים מחבר העמים, והיו שסימנו את המילה העברית "עבודה" כמונח שהיה אטרקטיבי לעולים מחבר העמים שהתמודדו באותה תקופה עם שיעורי אבטלה גבוהים יחסית וסברו כי מפלגת העבודה כמפלגה שתקדם תעסוקה ו"עבודה" - מילים בעברית שגם עולים חדשים כבר הכירו.
כיום הצרכים של המגזר הרוסי שונים: בצורה מכלילה ניתן לזהות את המגזר כ"ניצים" בתחום המדיני וכ"ליברליים" בתחומי דת ומדינה. מגמות אלו עשויות להיתפס כסותרות את המציאות הישראלית בה יש זהות בין ימין מדיני ובין נושאי דת – כפי שאנו רואים במגזר אחר, הציבור הדתי-לאומי.
הנקודה החשובה ביותר היא לשוחח עם המגזר הרוסי בגובה העיניים ובאופן אותנטי. אחת התופעות המעניינות של "פרק א'" בבחירות 2019 הייתה מפלגתו של כוכב הרשת סמיון גרפמן – מפלגה הומוריסטית/פארודית שהצליחה לגרוף 0.11% מהקולות בבחירות. נכון - רחוק מאוד מאחוז החסימה (שעומד על 3.25%), אך במציאות שבה כל קול קובע, זהו הישג שיכול לשנות את המציאות הפוליטית בישראל לאחר יום הבחירות, במיוחד אם הפרסום על תכניתו של נתניהו כי גרפמן יהיה זה שימשוך קולות מליברמן וישראל ביתנו, שנואי נפשו של ראש הממשלה בימים אלו.
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריהאם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.
יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור.
התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות
לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי.
ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.
- הסכם עבודה חדש בסלקום: פיילוט עבודה מהבית ותוכנית פרישה מרצון בתנאים משופרים
- סלקום מציעה חצי מיליארד שקל על הפעילות הקווית של הוט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריהאם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.
יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור.
התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות
לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי.
ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.
- הסכם עבודה חדש בסלקום: פיילוט עבודה מהבית ותוכנית פרישה מרצון בתנאים משופרים
- סלקום מציעה חצי מיליארד שקל על הפעילות הקווית של הוט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.
