אביגדור ליברמן שר הביטחון
צילום: מסך חדשות 2
טור

בחירות 2019ב': הכלים ערוכים אחרת, כעת הקרב על הקול הרוסי

קהל הישראלים יוצאי מדינות חבר העמים יעמוד במוקד מערכת הבחירות הקרובה, למרות שיכולת הפילוח שלו מתעתעת. אבי זיתן על החודשים הקרובים בקרב על הכנסת
אבי זיתן |

פרק ב' של בחירות 2019 לא יהיו שידור חוזר של פרק א'. הכלים ערוכים אחרת והמטרות מסומנות בצורה שונה. על רקע מלחמות בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן, כבר בעת ברור שאחד מהקהלים האסטרטגיים לקביעת תוצאות הבחירות הוא המגזר הרוסי. בליכוד, בישראל ביתנו ובמפלגות אחרות מחפשים את הדרך לליבם ולפתקם של העולים ממדינות חבר העמים, או כפי שהם מכונים "ישראלים דוברים רוסית".

 

אחת הסיבות שהאתגר הזה הוא כה מורכב, היא שמדובר בפלח תקשורתי מתעתע כלפיו קיימות 2 תפיסות: הראשונה שמגדירה את המגזר במושגים "של פעם", בדפוסי הצבעה ישנים, בשיוכים תרבותיים ומנהגים שהיו מאפיינים את המגזר עם העלייה של שנות ה-90, והתפיסה המנוגדת שגורסת שכבר אין בעצם "מגזר רוסי" וכי העולים מחבר העמים השתלבו לחלוטין בחברה הישראלית.

 

אלא שהאמת נמצאת לא כאן ולא כאן. המגזר הרוסי קיים וההערכות על פי סקרים הן שהוא מונה כ-15 מנדטים. בהחלט קהל רחב עם פוטנציאל להכריע את הכף. ראינו למשל, כיצד בתקופת המתיחות הביטחונית בחודשים האחרונים, הקהל הרוסי חזר לצפות בחדשות ואקטואליה בשפה הרוסית בערוץ 9 ובפלטפורמות דיגיטליות בשפה הרוסית. נתוני הצפייה מעידים על התכנסות בתוך הקהילה שהיא חשובה בתכנון המדיה ויצירת כיסוי בקרב המגזר.

 

נראה כי המפתח להבנת המגזר הרוסי נמצאת דווקא בדור 1.5, הדור שעלה לארץ בצעירותו או אפילו נולד כאן וחי בין התרבות שבבית, לבין ההשתלבות בחברה הישראלית. מעניין לדעת כי בבחירות 1992 זכה יצחק רבין בכמעט מחצית הקולות של העולים מחבר העמים, והיו שסימנו את המילה העברית "עבודה" כמונח שהיה אטרקטיבי לעולים מחבר העמים שהתמודדו באותה תקופה עם שיעורי אבטלה גבוהים יחסית וסברו כי מפלגת העבודה כמפלגה שתקדם תעסוקה ו"עבודה" - מילים בעברית שגם עולים חדשים כבר הכירו.

 

כיום הצרכים של המגזר הרוסי שונים: בצורה מכלילה ניתן לזהות את המגזר כ"ניצים" בתחום המדיני וכ"ליברליים" בתחומי דת ומדינה. מגמות אלו עשויות להיתפס כסותרות את המציאות הישראלית בה יש זהות בין ימין מדיני ובין נושאי דת – כפי שאנו רואים במגזר אחר, הציבור הדתי-לאומי.

 

הנקודה החשובה ביותר היא לשוחח עם המגזר הרוסי בגובה העיניים ובאופן אותנטי. אחת התופעות המעניינות של "פרק א'" בבחירות 2019 הייתה מפלגתו של כוכב הרשת סמיון גרפמן – מפלגה הומוריסטית/פארודית שהצליחה לגרוף 0.11% מהקולות בבחירות. נכון - רחוק מאוד מאחוז החסימה (שעומד על 3.25%), אך במציאות שבה כל קול קובע, זהו הישג שיכול לשנות את המציאות הפוליטית בישראל לאחר יום הבחירות, במיוחד אם הפרסום על תכניתו של נתניהו כי גרפמן יהיה זה שימשוך קולות מליברמן וישראל ביתנו, שנואי נפשו של ראש הממשלה בימים אלו.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.