דעה

הרשת שמשלימה את פייסבוק: העולם של בני הנוער בווטסאפ

בני הנוער חווים את מהפכת הפרטיות ומחפשים את הרשת שתספק להם את הבטחון להיות גלוי ופתוח. אז איך נכון לעולם הפרסום לדבר איתם בווטסאפ?
יניב וייצמן | (2)

בני הנוער של היום התבגרו לעולם שאין בו פרטיות ואין בו סודות. הכל עולה לרשת, הכל משותף והכל גלוי. נראה כאילו חוקי הפייסבוק הפכו להיות גם חוקי החיים האמתיים. אם אתה לא שם אתה לא קיים. לא שיתפת - לא חווית.

אם יש לך המון חברים אתה יותר פופולארי וככל שאתה מקבל יותר לייקים ככה אתה יותר מעניין. עבור בני נוער זה עלול להיות מאוד מבלבל. לא פלא שלאחרונה הוגדרה הפרעת התנהגות חדשה תחת השם FOMO שפירושה FEAR OF MISSING OUT כלומר הפחד לפספס ולהפסיד. בן הנוער (ובואו נודה באמת - גם המבוגרים) חיים בתחושה של פספוס והחמצה. הרי בפייסבוק נראה כאילו כולם עושים חיים ונהנים ורק אני לבד בבית.

במקביל קרו מספר דברים שאט אט שינו את התמונה. הפייסבוק הצעיר והמגניב שהיה המקום הסודי של בני הנוער, מקום ללא פיקוח, ללא מבוגר אחראי וללא הורים שיציקו הפך להיות נחלת הכלל. למעלה מ-50% מבני הנוער מדווחים שהם חברים של אחד מההורים שלהם ולמעלה מ-20% מבני הנוער מדברים עם המורים שלהם בפייסבוק. כלומר, זו כבר מזמן לא הטריטוריה הפרטית והסודית של בני הנוער.

יותר ויותר גופי תקשורת החלו לתקשר ולחשוף את מה שקורה בפייסבוק בין בני הנוער, יותר כתבות על חרמות של ילדות, יותר פעולות כנגד בריונות ברשת ויותר תחקירים על עד כמה צריך להיות פיקוח הורים צמוד מידי. בני הנוער בפייסבוק הרגישו שהם תחת התקפה. כל סטטוס שלהם הפך לסיפור וכל שיתוף שלהם הפך לסערה. כבר אי אפשר להגיד הכל ולהרגיש חופשי וצריך לשים לב לכל מילה שכותבים. וזה הרי הפוך מטבעם האימפולסיבי של בני הנוער.

לאט לאט גם ירד השימוש של בני הנוער במחשב הביתי, שלרוב גם היה מחשב משותף לעוד חברי משפחה ולעיתים גם ממוקם בסלון לטובת הגדלת הפיקוח ההורי. הסמארטפון הפך להיות המחשב האישי הנייד של בני הנוער. הזירה החברתית החדשה עברה לסלולאר. שם אף אחד לא יכול להציץ ולהציק לי, הוא עלי 24/7 והוא רק שלי. כיום למעלה מ-80% מבני הנוער מדווחים שיש ברשותם מכשיר סלולארי חכם והשנה לראשונה עקף אחוז הגולשים בפייסבוק דרך הסלולארי את אלה שגולשים דרך המחשב.

אבל זה לא הספיק כדי להשלים את המהפכה שעוברת על בני הנוער. מהפכת הפרטיות. היה צורך באימוץ של רשת חברתית חדשה שתספק את הפרטיות שבני הנוער מחפשים ותחזיר להם את תחושת הביטחון. הרשת שזכתה בכל הקופה הייתה ה'ווטסאפ'. חלק מהמבוגרים אפילו לא מגדירים אותה כרשת חברתית אלא כ"סמסים בחינם" אבל עבור בני הנוער זוהי רשת חברתית לכל דבר. אפשר להתחלק לקבוצות, להגדיר מי בפנים ומי בחוץ, אפשר לדבר על הכל והכל גלוי ופתוח אבל בשליטה ולמי שאני בוחר.

יש קבוצה מיוחדת למשפחה שמופרדת מקבוצת החברים שמופרדת מקבוצת החברים הממש ממש טובים. והכי חשוב, הכל קורה בסלולאר. הווטסאפ השתלט לבני הנוער על החיים. בכל רגע נתון רצות בו אלפי שיחות באלפי קבוצות. לבן נוער ממוצע יש למעלה מ-10 קבוצות שונות כשבכל אחת מהן בממוצע 30 חברים. כל שיחה מתקיימת לעיניהם של עשרות חברים אחרים שבכל רגע יכולים להתערב. כללי המשחק השתנו.

האתגר שלנו כפרסומאים וכאנשי שיווק שרוצים להישאר רלוונטיים ולדבר עם בני הנוער במקום בו הם חיים הפך להיות גדול יותר. הקבוצות נחסמו בפני מבוגרים ומפרסמים והיום אנו נדרשים לבקש יפה כדי להיכנס, להיות מנומסים, מעניינים ולתת ערך מוסף אמתי כדי שנהיה חלק מהשיחה הזו . אחרת מהר מאוד ניחסם ונישאר בחוץ.

אז מה צריך כדי להצליח במשימה כדי לדבר עם בני הנוער בווטסאפ?

1.תוכן מתאים - עדיפות לתוכן וידאו שיהיה קצר מאוד, מצחיק מאוד, מפתיע מאוד ושיוכל להשתלב בשיחה הקיימת בלי להפריע.

2.שגרירי מותג בווטסאפ - כדי להצליח כדאי שיהיו לכם חברים מבפנים שיפתחו לך את הדלת. שגרירי המותג שפעלו עד היום בפייסבוק פועלים כיום בווטסאפ והם הדור-מן של הקבוצות אשר יחליטו מי נכנס ומי לא. טפחו את השגרירים האלה.

3.קבוצות ייעודיות - לא תמיד חייבים להידחף לקבוצות הקיימות ולהשתלב בשיחה. אפשר לפתוח (ועדיף באמצעות השגרירים) קבוצות ייעודיות ורלוונטיות לאותו מפרסם ולהזמין את בני הנוער להצטרף לקבוצה.

4.ערך מוסף - בואו נודה בזה, לא באמת מעניין את בני הנוער בווטסאפ מה יש לכם להגיד. במקום לחפור להם פשוט תציעו להם משהו שווה.

5.שמרו על חוקי המקום - הכי חושב הוא להבין את החוקים ולשמור עליהם. לבני הנוער ברור מה באתם לעשות אז אל תנסו להסוות או להסתיר. תהיו ישירים, קצרים וכנים.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    הומואים לא סובלים אותו אז איך בני נוער? (ל"ת)
    נדב 25/05/2013 23:40
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מישו 22/05/2013 12:05
    הגב לתגובה זו
    http://en.wikipedia.org/wiki/User:Thomasmwells/Fomo ויצמן, קרו עוד כמה דברים בעולם לפני הרשתות החברתיות.מאמין??
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.

ארץ נהדרת
צילום: מסך קשת 12
רייטינג

השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות

האם אנחנו לקראת רפורמה מקיפה בשידורי הטלוויזיה? לאחר שחוק השידורים עבר בקריאה ראשונה, ייתכן ונראה שינוי אמיתי באופן שבו מודדים את נתוני הצפייה בטלוויזיה; עד אז, נסתמך על הנתונים הקיימים, שמראים נפילה של ערוץ 13 והתגברות התחרות בין 12 ל-14

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

אחרי שחוק השידורים של שר התקשורת, ד"ר שלמה קרעי, עבר לפני יומיים בקריאה ראשונה בכנסת, ייתכן ואנחנו לקראת מהפיכה של ממש. מעבר לשינויים דרמטיים שכוללים את הפחתת רגולציה ופתיחת השוק לתחרות, החוק ישנה את האופן בו נמדד הרייטינג כיום, ממערכת שמבוססת על הערכות, ויהפוך אותו למבוסס על נתוני אמת. במסגרת החוק, ספקי התכנים יידרשו לפרסם באתר האינטרנט את התפלגות נתוני הצפייה בזמן אמת. עד אז, נמשיך להסתמך על המערכת האנכרוניסטית ועל הנתונים שיש בידינו כיום. ספרו לנו בתגובות אם אתם או חברים שלכם אי פעם השתתפתם במדגם המייצג ה-People Meter, השיטה המקובלת כיום, שבה מותקנים מכשירים אלקטרוניים על כל מקלטי הטלוויזיה בבתיהם של המשתתפים בפאנל, המונה 700 משקי בית, וכ-2,200 פרטים, המהווים מדגם מייצג של אוכלוסיית בעלי המקלטים בישראל.

המשמעות היא אדירה, היות וההכנסות מפרסומות מתבססות, בחלקן לפחות, על נתוני הצפייה. אם נשווה בין שלושת הגופים המסחריים לאורך כל רצועות השידור, על פי הנתונים הנוכחיים, נראה תמונת מצב, שהפערים שמוצגים בה אמורים להשתקף בתקציבי הפרסום של הערוצים השונים. 


בכל אופן, מבחינת הנתונים עצמם, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 14.7% רייטינג ו-400 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 8.1% רייטינג ו-249 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שהצליחה שוב לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 5% רייטינג ו-119 אלף צופים, ובסוף הרשימה היתה המהדורה של כאן11, עם נתונים טובים יחסית לחוסר הפופולריות שלה, עם 94 אלף צופים ו-3.8% רייטינג.

פריים טיים והנפילה של ערוץ 13

אחת התכניות הותיקות בישראל, "ארץ נהדרת" היא אחד ממנועי הרייטינג של קשת, וגם אמש, כששודרה, היתה בראש, מעל כולם, עם רייטינג של 19.1% רייטינג ו-488 אלף צופים והיתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים. אחריה היתה התכנית העקבית ביותר בטלוויזיה, "הפטריוטים" שמשודרת מדי ערב וזוכה לרייטינג גבוה ולמקום השני כמעט בקביעות, ועמדה אמש על 8.5% רייטינג עם 286 אלף צופים. כאן11 עם ריאליטי האוכל שלהם, שמתעלה מעל לממוצע הרייטינג של התאגיד הציבורי, עמדה על 8.1% רייטינג ו-186 אלף צופים, ואילו ערוץ 13 היה עם מספרים כמעט לא רלבנטיים לערוץ מסחרי, ו-"צומת רבין" עמדה על רייטינג של 1.3% ו-26 אלף צופים בלבד.