דעה

הרשת שמשלימה את פייסבוק: העולם של בני הנוער בווטסאפ

בני הנוער חווים את מהפכת הפרטיות ומחפשים את הרשת שתספק להם את הבטחון להיות גלוי ופתוח. אז איך נכון לעולם הפרסום לדבר איתם בווטסאפ?
יניב וייצמן | (2)

בני הנוער של היום התבגרו לעולם שאין בו פרטיות ואין בו סודות. הכל עולה לרשת, הכל משותף והכל גלוי. נראה כאילו חוקי הפייסבוק הפכו להיות גם חוקי החיים האמתיים. אם אתה לא שם אתה לא קיים. לא שיתפת - לא חווית.

אם יש לך המון חברים אתה יותר פופולארי וככל שאתה מקבל יותר לייקים ככה אתה יותר מעניין. עבור בני נוער זה עלול להיות מאוד מבלבל. לא פלא שלאחרונה הוגדרה הפרעת התנהגות חדשה תחת השם FOMO שפירושה FEAR OF MISSING OUT כלומר הפחד לפספס ולהפסיד. בן הנוער (ובואו נודה באמת - גם המבוגרים) חיים בתחושה של פספוס והחמצה. הרי בפייסבוק נראה כאילו כולם עושים חיים ונהנים ורק אני לבד בבית.

במקביל קרו מספר דברים שאט אט שינו את התמונה. הפייסבוק הצעיר והמגניב שהיה המקום הסודי של בני הנוער, מקום ללא פיקוח, ללא מבוגר אחראי וללא הורים שיציקו הפך להיות נחלת הכלל. למעלה מ-50% מבני הנוער מדווחים שהם חברים של אחד מההורים שלהם ולמעלה מ-20% מבני הנוער מדברים עם המורים שלהם בפייסבוק. כלומר, זו כבר מזמן לא הטריטוריה הפרטית והסודית של בני הנוער.

יותר ויותר גופי תקשורת החלו לתקשר ולחשוף את מה שקורה בפייסבוק בין בני הנוער, יותר כתבות על חרמות של ילדות, יותר פעולות כנגד בריונות ברשת ויותר תחקירים על עד כמה צריך להיות פיקוח הורים צמוד מידי. בני הנוער בפייסבוק הרגישו שהם תחת התקפה. כל סטטוס שלהם הפך לסיפור וכל שיתוף שלהם הפך לסערה. כבר אי אפשר להגיד הכל ולהרגיש חופשי וצריך לשים לב לכל מילה שכותבים. וזה הרי הפוך מטבעם האימפולסיבי של בני הנוער.

לאט לאט גם ירד השימוש של בני הנוער במחשב הביתי, שלרוב גם היה מחשב משותף לעוד חברי משפחה ולעיתים גם ממוקם בסלון לטובת הגדלת הפיקוח ההורי. הסמארטפון הפך להיות המחשב האישי הנייד של בני הנוער. הזירה החברתית החדשה עברה לסלולאר. שם אף אחד לא יכול להציץ ולהציק לי, הוא עלי 24/7 והוא רק שלי. כיום למעלה מ-80% מבני הנוער מדווחים שיש ברשותם מכשיר סלולארי חכם והשנה לראשונה עקף אחוז הגולשים בפייסבוק דרך הסלולארי את אלה שגולשים דרך המחשב.

אבל זה לא הספיק כדי להשלים את המהפכה שעוברת על בני הנוער. מהפכת הפרטיות. היה צורך באימוץ של רשת חברתית חדשה שתספק את הפרטיות שבני הנוער מחפשים ותחזיר להם את תחושת הביטחון. הרשת שזכתה בכל הקופה הייתה ה'ווטסאפ'. חלק מהמבוגרים אפילו לא מגדירים אותה כרשת חברתית אלא כ"סמסים בחינם" אבל עבור בני הנוער זוהי רשת חברתית לכל דבר. אפשר להתחלק לקבוצות, להגדיר מי בפנים ומי בחוץ, אפשר לדבר על הכל והכל גלוי ופתוח אבל בשליטה ולמי שאני בוחר.

יש קבוצה מיוחדת למשפחה שמופרדת מקבוצת החברים שמופרדת מקבוצת החברים הממש ממש טובים. והכי חשוב, הכל קורה בסלולאר. הווטסאפ השתלט לבני הנוער על החיים. בכל רגע נתון רצות בו אלפי שיחות באלפי קבוצות. לבן נוער ממוצע יש למעלה מ-10 קבוצות שונות כשבכל אחת מהן בממוצע 30 חברים. כל שיחה מתקיימת לעיניהם של עשרות חברים אחרים שבכל רגע יכולים להתערב. כללי המשחק השתנו.

האתגר שלנו כפרסומאים וכאנשי שיווק שרוצים להישאר רלוונטיים ולדבר עם בני הנוער במקום בו הם חיים הפך להיות גדול יותר. הקבוצות נחסמו בפני מבוגרים ומפרסמים והיום אנו נדרשים לבקש יפה כדי להיכנס, להיות מנומסים, מעניינים ולתת ערך מוסף אמתי כדי שנהיה חלק מהשיחה הזו . אחרת מהר מאוד ניחסם ונישאר בחוץ.

אז מה צריך כדי להצליח במשימה כדי לדבר עם בני הנוער בווטסאפ?

1.תוכן מתאים - עדיפות לתוכן וידאו שיהיה קצר מאוד, מצחיק מאוד, מפתיע מאוד ושיוכל להשתלב בשיחה הקיימת בלי להפריע.

2.שגרירי מותג בווטסאפ - כדי להצליח כדאי שיהיו לכם חברים מבפנים שיפתחו לך את הדלת. שגרירי המותג שפעלו עד היום בפייסבוק פועלים כיום בווטסאפ והם הדור-מן של הקבוצות אשר יחליטו מי נכנס ומי לא. טפחו את השגרירים האלה.

3.קבוצות ייעודיות - לא תמיד חייבים להידחף לקבוצות הקיימות ולהשתלב בשיחה. אפשר לפתוח (ועדיף באמצעות השגרירים) קבוצות ייעודיות ורלוונטיות לאותו מפרסם ולהזמין את בני הנוער להצטרף לקבוצה.

4.ערך מוסף - בואו נודה בזה, לא באמת מעניין את בני הנוער בווטסאפ מה יש לכם להגיד. במקום לחפור להם פשוט תציעו להם משהו שווה.

5.שמרו על חוקי המקום - הכי חושב הוא להבין את החוקים ולשמור עליהם. לבני הנוער ברור מה באתם לעשות אז אל תנסו להסוות או להסתיר. תהיו ישירים, קצרים וכנים.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    הומואים לא סובלים אותו אז איך בני נוער? (ל"ת)
    נדב 25/05/2013 23:40
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מישו 22/05/2013 12:05
    הגב לתגובה זו
    http://en.wikipedia.org/wiki/User:Thomasmwells/Fomo ויצמן, קרו עוד כמה דברים בעולם לפני הרשתות החברתיות.מאמין??
קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)

ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר

בגיל 66 ואחרי קריירה מפוארת, השחקן שזכה ב-2 פרסי אוסקר וכיכב בסדרת בית הקלפים לצד סדרות וסרטים רבים, נותר כמעט חסר כל; הוא נלחם משפטית בטענות כי ביצע עבירות מין בקטנים, הגיע לפשרות מבלי להודות, והפסיד את התדמית ואת הכסף וגם - כמה מרוויחים שחקני אוסקר?

רן קידר |

קווין ספייסי, השחקן זוכה שני פרסי האוסקר, חשף בריאיון לטלגרף כי הוא חי כיום ללא מגורים קבועים, נודד בין מלונות לדירות Airbnb בעקבות הוצאות משפטיות אדירות שהצטברו מאז 2017. "אני הולך לאן שיש עבודה. אין לי ממש בית", אמר ספייסי והוסיף כי "העלויות בשבע השנים האחרונות היו אסטרונומיות. כמעט ולא נכנס כסף, והכול יצא". הדברים נאמרו במקביל להופעתו בתל אביב בשבוע שעבר.

ספייסי, בן 66, בנה קריירה מזהירה שהחלה בשנות ה-80.ההכנסות העיקריות הגיעו משכר בסרטים, סדרות טלוויזיה והפקות שונות. בשיא הקריירה שלו, סביב 2017, ההון הנקי של ספייסי הוערך ב-70 מיליון דולר. חלק ניכר מהסכום נבע מהופעות בסרטים מצליחים, אך המקור המשמעותי ביותר היה הסדרה "בית הקלפים" של נטפליקס. הסדרה, ששודרה בין 2013 ל-2018, הניבה לספייסי 500 אלף דולר לפרק, מה שהצטבר לכ-50 מיליון דולר נטו עם בונוסים כמפיק. נטפליקס השקיעה בסדרה תקציב של מאות מיליונים, כאשר חלקו הגדול הופנה לשכר השחקנים הבכירים. ההצלחה של "בית הקלפים" גם חיזקה את מעמדו כשחקן מוביל, מה שהוביל לחוזים נוספים גדולים בתעשייה.

לפני "בית הקלפים", ספייסי גרף סכומים משמעותיים מסרטים קלאסיים. בסרט "החשוד המיידי" מ-1995, שבו זכה באוסקר הראשון שלו כשחקן משנה, השכר שלו לא פורסם רשמית, אך ההערכה היא שקיבל כ-1-2 מיליון דולר, בהתחשב בתקציב הסרט של 6 מיליון דולר והצלחתו הקופתית של 23 מיליון דולר. הסרט, שהפך אותו לכוכב בינלאומי, פתח בפניו דלתות לחוזים נוספים. על האוסקר השני שלו, עבור "אמריקן ביוטי" מ-1999, השכר עמד על כ-4 מיליון דולר, והסרט גרף 356 מיליון דולר בקופות בעולם, מה שהגדיל משמעותית את ערכו בשוק. 

כמה מרוויח שחקן אוסקר בסרט?

סרטים נוספים תרמו להונו: "שבעה חטאים" מ-1995: כ-2.5 מיליון דולר; "המתווך" מ-1998, כ-5 מיליון דולר. בסך הכול, ההכנסות מסרטים בין 1995 ל-2010 הגיעו לכ-50 מיליון דולר, לפני ניכויי מסים והוצאות הפקה. ספייסי השתתף גם בסרטים כמו "אינטליגנציה מלאכותית" מ-2001, ששילם לו כ-3 מיליון דולר, ו"סופרמן חוזר" מ-2006, עם שכר של כ-10 מיליון דולר, כולל אחוזים מהרווחים. הסרט האחרון גרף 391 מיליון דולר בקופות, אך ההפקה הייתה יקרה במיוחד, מה שהשפיע על הרווחים הנקיים.

מעבר לשכר ישיר, ספייסי הרוויח מפרסומות, חוזי ייעוץ והפקות עצמאיות. הוא הקים חברת הפקה בשנות ה-90, "טריגר סטריט פרודקשנס", שייצרה סרטים מצליחים כמו "21" מ-2008, שגרף 183 מיליון דולר בקופות. ההערכה היא שהחברה הניבה לו 10-15 מיליון דולר. בנוסף, חוזים עם מותגי ענק כמו אמריקן אקספרס וסוני תרמו כ-5 מיליון דולר בשנה בתקופת השיא. 

קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)

ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר

בגיל 66 ואחרי קריירה מפוארת, השחקן שזכה ב-2 פרסי אוסקר וכיכב בסדרת בית הקלפים לצד סדרות וסרטים רבים, נותר כמעט חסר כל; הוא נלחם משפטית בטענות כי ביצע עבירות מין בקטנים, הגיע לפשרות מבלי להודות, והפסיד את התדמית ואת הכסף וגם - כמה מרוויחים שחקני אוסקר?

רן קידר |

קווין ספייסי, השחקן זוכה שני פרסי האוסקר, חשף בריאיון לטלגרף כי הוא חי כיום ללא מגורים קבועים, נודד בין מלונות לדירות Airbnb בעקבות הוצאות משפטיות אדירות שהצטברו מאז 2017. "אני הולך לאן שיש עבודה. אין לי ממש בית", אמר ספייסי והוסיף כי "העלויות בשבע השנים האחרונות היו אסטרונומיות. כמעט ולא נכנס כסף, והכול יצא". הדברים נאמרו במקביל להופעתו בתל אביב בשבוע שעבר.

ספייסי, בן 66, בנה קריירה מזהירה שהחלה בשנות ה-80.ההכנסות העיקריות הגיעו משכר בסרטים, סדרות טלוויזיה והפקות שונות. בשיא הקריירה שלו, סביב 2017, ההון הנקי של ספייסי הוערך ב-70 מיליון דולר. חלק ניכר מהסכום נבע מהופעות בסרטים מצליחים, אך המקור המשמעותי ביותר היה הסדרה "בית הקלפים" של נטפליקס. הסדרה, ששודרה בין 2013 ל-2018, הניבה לספייסי 500 אלף דולר לפרק, מה שהצטבר לכ-50 מיליון דולר נטו עם בונוסים כמפיק. נטפליקס השקיעה בסדרה תקציב של מאות מיליונים, כאשר חלקו הגדול הופנה לשכר השחקנים הבכירים. ההצלחה של "בית הקלפים" גם חיזקה את מעמדו כשחקן מוביל, מה שהוביל לחוזים נוספים גדולים בתעשייה.

לפני "בית הקלפים", ספייסי גרף סכומים משמעותיים מסרטים קלאסיים. בסרט "החשוד המיידי" מ-1995, שבו זכה באוסקר הראשון שלו כשחקן משנה, השכר שלו לא פורסם רשמית, אך ההערכה היא שקיבל כ-1-2 מיליון דולר, בהתחשב בתקציב הסרט של 6 מיליון דולר והצלחתו הקופתית של 23 מיליון דולר. הסרט, שהפך אותו לכוכב בינלאומי, פתח בפניו דלתות לחוזים נוספים. על האוסקר השני שלו, עבור "אמריקן ביוטי" מ-1999, השכר עמד על כ-4 מיליון דולר, והסרט גרף 356 מיליון דולר בקופות בעולם, מה שהגדיל משמעותית את ערכו בשוק. 

כמה מרוויח שחקן אוסקר בסרט?

סרטים נוספים תרמו להונו: "שבעה חטאים" מ-1995: כ-2.5 מיליון דולר; "המתווך" מ-1998, כ-5 מיליון דולר. בסך הכול, ההכנסות מסרטים בין 1995 ל-2010 הגיעו לכ-50 מיליון דולר, לפני ניכויי מסים והוצאות הפקה. ספייסי השתתף גם בסרטים כמו "אינטליגנציה מלאכותית" מ-2001, ששילם לו כ-3 מיליון דולר, ו"סופרמן חוזר" מ-2006, עם שכר של כ-10 מיליון דולר, כולל אחוזים מהרווחים. הסרט האחרון גרף 391 מיליון דולר בקופות, אך ההפקה הייתה יקרה במיוחד, מה שהשפיע על הרווחים הנקיים.

מעבר לשכר ישיר, ספייסי הרוויח מפרסומות, חוזי ייעוץ והפקות עצמאיות. הוא הקים חברת הפקה בשנות ה-90, "טריגר סטריט פרודקשנס", שייצרה סרטים מצליחים כמו "21" מ-2008, שגרף 183 מיליון דולר בקופות. ההערכה היא שהחברה הניבה לו 10-15 מיליון דולר. בנוסף, חוזים עם מותגי ענק כמו אמריקן אקספרס וסוני תרמו כ-5 מיליון דולר בשנה בתקופת השיא.