דעה

הרשת שמשלימה את פייסבוק: העולם של בני הנוער בווטסאפ

בני הנוער חווים את מהפכת הפרטיות ומחפשים את הרשת שתספק להם את הבטחון להיות גלוי ופתוח. אז איך נכון לעולם הפרסום לדבר איתם בווטסאפ?
יניב וייצמן | (2)

בני הנוער של היום התבגרו לעולם שאין בו פרטיות ואין בו סודות. הכל עולה לרשת, הכל משותף והכל גלוי. נראה כאילו חוקי הפייסבוק הפכו להיות גם חוקי החיים האמתיים. אם אתה לא שם אתה לא קיים. לא שיתפת - לא חווית.

אם יש לך המון חברים אתה יותר פופולארי וככל שאתה מקבל יותר לייקים ככה אתה יותר מעניין. עבור בני נוער זה עלול להיות מאוד מבלבל. לא פלא שלאחרונה הוגדרה הפרעת התנהגות חדשה תחת השם FOMO שפירושה FEAR OF MISSING OUT כלומר הפחד לפספס ולהפסיד. בן הנוער (ובואו נודה באמת - גם המבוגרים) חיים בתחושה של פספוס והחמצה. הרי בפייסבוק נראה כאילו כולם עושים חיים ונהנים ורק אני לבד בבית.

במקביל קרו מספר דברים שאט אט שינו את התמונה. הפייסבוק הצעיר והמגניב שהיה המקום הסודי של בני הנוער, מקום ללא פיקוח, ללא מבוגר אחראי וללא הורים שיציקו הפך להיות נחלת הכלל. למעלה מ-50% מבני הנוער מדווחים שהם חברים של אחד מההורים שלהם ולמעלה מ-20% מבני הנוער מדברים עם המורים שלהם בפייסבוק. כלומר, זו כבר מזמן לא הטריטוריה הפרטית והסודית של בני הנוער.

יותר ויותר גופי תקשורת החלו לתקשר ולחשוף את מה שקורה בפייסבוק בין בני הנוער, יותר כתבות על חרמות של ילדות, יותר פעולות כנגד בריונות ברשת ויותר תחקירים על עד כמה צריך להיות פיקוח הורים צמוד מידי. בני הנוער בפייסבוק הרגישו שהם תחת התקפה. כל סטטוס שלהם הפך לסיפור וכל שיתוף שלהם הפך לסערה. כבר אי אפשר להגיד הכל ולהרגיש חופשי וצריך לשים לב לכל מילה שכותבים. וזה הרי הפוך מטבעם האימפולסיבי של בני הנוער.

לאט לאט גם ירד השימוש של בני הנוער במחשב הביתי, שלרוב גם היה מחשב משותף לעוד חברי משפחה ולעיתים גם ממוקם בסלון לטובת הגדלת הפיקוח ההורי. הסמארטפון הפך להיות המחשב האישי הנייד של בני הנוער. הזירה החברתית החדשה עברה לסלולאר. שם אף אחד לא יכול להציץ ולהציק לי, הוא עלי 24/7 והוא רק שלי. כיום למעלה מ-80% מבני הנוער מדווחים שיש ברשותם מכשיר סלולארי חכם והשנה לראשונה עקף אחוז הגולשים בפייסבוק דרך הסלולארי את אלה שגולשים דרך המחשב.

אבל זה לא הספיק כדי להשלים את המהפכה שעוברת על בני הנוער. מהפכת הפרטיות. היה צורך באימוץ של רשת חברתית חדשה שתספק את הפרטיות שבני הנוער מחפשים ותחזיר להם את תחושת הביטחון. הרשת שזכתה בכל הקופה הייתה ה'ווטסאפ'. חלק מהמבוגרים אפילו לא מגדירים אותה כרשת חברתית אלא כ"סמסים בחינם" אבל עבור בני הנוער זוהי רשת חברתית לכל דבר. אפשר להתחלק לקבוצות, להגדיר מי בפנים ומי בחוץ, אפשר לדבר על הכל והכל גלוי ופתוח אבל בשליטה ולמי שאני בוחר.

יש קבוצה מיוחדת למשפחה שמופרדת מקבוצת החברים שמופרדת מקבוצת החברים הממש ממש טובים. והכי חשוב, הכל קורה בסלולאר. הווטסאפ השתלט לבני הנוער על החיים. בכל רגע נתון רצות בו אלפי שיחות באלפי קבוצות. לבן נוער ממוצע יש למעלה מ-10 קבוצות שונות כשבכל אחת מהן בממוצע 30 חברים. כל שיחה מתקיימת לעיניהם של עשרות חברים אחרים שבכל רגע יכולים להתערב. כללי המשחק השתנו.

האתגר שלנו כפרסומאים וכאנשי שיווק שרוצים להישאר רלוונטיים ולדבר עם בני הנוער במקום בו הם חיים הפך להיות גדול יותר. הקבוצות נחסמו בפני מבוגרים ומפרסמים והיום אנו נדרשים לבקש יפה כדי להיכנס, להיות מנומסים, מעניינים ולתת ערך מוסף אמתי כדי שנהיה חלק מהשיחה הזו . אחרת מהר מאוד ניחסם ונישאר בחוץ.

אז מה צריך כדי להצליח במשימה כדי לדבר עם בני הנוער בווטסאפ?

1.תוכן מתאים - עדיפות לתוכן וידאו שיהיה קצר מאוד, מצחיק מאוד, מפתיע מאוד ושיוכל להשתלב בשיחה הקיימת בלי להפריע.

2.שגרירי מותג בווטסאפ - כדי להצליח כדאי שיהיו לכם חברים מבפנים שיפתחו לך את הדלת. שגרירי המותג שפעלו עד היום בפייסבוק פועלים כיום בווטסאפ והם הדור-מן של הקבוצות אשר יחליטו מי נכנס ומי לא. טפחו את השגרירים האלה.

3.קבוצות ייעודיות - לא תמיד חייבים להידחף לקבוצות הקיימות ולהשתלב בשיחה. אפשר לפתוח (ועדיף באמצעות השגרירים) קבוצות ייעודיות ורלוונטיות לאותו מפרסם ולהזמין את בני הנוער להצטרף לקבוצה.

4.ערך מוסף - בואו נודה בזה, לא באמת מעניין את בני הנוער בווטסאפ מה יש לכם להגיד. במקום לחפור להם פשוט תציעו להם משהו שווה.

5.שמרו על חוקי המקום - הכי חושב הוא להבין את החוקים ולשמור עליהם. לבני הנוער ברור מה באתם לעשות אז אל תנסו להסוות או להסתיר. תהיו ישירים, קצרים וכנים.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    הומואים לא סובלים אותו אז איך בני נוער? (ל"ת)
    נדב 25/05/2013 23:40
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מישו 22/05/2013 12:05
    הגב לתגובה זו
    http://en.wikipedia.org/wiki/User:Thomasmwells/Fomo ויצמן, קרו עוד כמה דברים בעולם לפני הרשתות החברתיות.מאמין??
ארץ נהדרת
צילום: מסך קשת 12
רייטינג

הפריים טיים בשליטת קשת, והפעם עם "ארץ נהדרת"

גם אם נסתכל אחורה עשרות שנים, לא נמצא הרבה תכניות שמשודרות מעל 20 שנה, ובטח לא כאלה שהם להיט, אבל "ארץ נהדרת" היא אחת מהן וכך גם היה אתמול כשהיתה בראש לוח השידורים כולו; במהדורות המרכזיות נרשמה יציבות, כשרשת משפרת קצת את הנתונים

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 14.7% רייטינג ו-352 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 7.9% רייטינג ו-234 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבימים האחרונים, עם או בלי קשר לגל הפיטורין הצפוי, מצליחה שוב לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 5.9% רייטינג ו-146 אלף צופים, ובסוף הרשימה היתה המהדורה של כאן11, ששוב חזרה להיות בפער עצום מהמתחרים, עם 75 אלף צופים ו-3.5% רייטינג.

פריים טיים 

גם אם נסתכל אחורה עשרות שנים, לא נמצא הרבה תכניות שמשודרות מעל 20 שנה, ובטח לא כאלה שהם להיט, אבל "ארץ נהדרת" היא אחת מהן וכך גם היה אתמול כשהיתה בראש לוח השידורים כולו, עם רייטינג של 17.5% רייטינג ו-415 אלף צופים והיה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים. אחריו היתה "משחקי השף" של ערוץ 13, עם 9.3% רייטינג ו-225 אלף צופים, ואילו ההיעדרות של ינון מגל ככל הנראה הובילה לירידה של הפטריוטים למקום השלישי מבחינת רייטינג עם 8.2%, אך עם יותר מספר צופים מאשר המקום השני, עם 233 אלף צופים. למרות שהעונה נפתחה בסערה, "בואו לאכול איתי" של כאן11 סגרה את הרשימה עם 6.6% רייטינג ו-39 אלף צופים.

תכניות הבוקר והצהריים

מבחינת שאר הרצועות, רצועת הבוקר הולכת ותופסת תאוצה, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה את הרצועה, עם 3.4% ו-73 אלף צופים, במקום השני היה ערוץ 14, כשמהדורת "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, היתה במקום השני מבחינת רייטינג, עם 1.9% רייטינג ו-40 אלף צופים. "העולם הבוקר" של רשת סגרה את הרשימה, עם 1.4% רייטינג ו-35 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, המספרים ירדו מעט, ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה היה בראש ועמד על רייטינג של 2.5% ו-45 אלף צופים, ואילו אחריו היהי שוויון עם "על הבוקר" של ערוץ 14 עם 1.5% רייטינג, ו-32 אלף צופים. את הרשימה סגר "על הבוקר" ברשת, עם 1.5% רייטינג ו-31 אלף צופים. 

בצהריים, 14 בצהריים של חדשות 12 היה בראש, עם 3.7% ו-95 אלף צופים, בעוד האולפן הפתוח של עם בועז גולן היה במקום השני, עם 2.4% רייטינג ו-49 אלף צופים. את הרשימה סגרה רשת עם "הדוח היומי" שהיה עם 1.5% רייטינג ו-32 אלף צופים בלבד. 

ארץ נהדרת
צילום: מסך קשת 12
רייטינג

הפריים טיים בשליטת קשת, והפעם עם "ארץ נהדרת"

גם אם נסתכל אחורה עשרות שנים, לא נמצא הרבה תכניות שמשודרות מעל 20 שנה, ובטח לא כאלה שהם להיט, אבל "ארץ נהדרת" היא אחת מהן וכך גם היה אתמול כשהיתה בראש לוח השידורים כולו; במהדורות המרכזיות נרשמה יציבות, כשרשת משפרת קצת את הנתונים

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 14.7% רייטינג ו-352 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 7.9% רייטינג ו-234 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבימים האחרונים, עם או בלי קשר לגל הפיטורין הצפוי, מצליחה שוב לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 5.9% רייטינג ו-146 אלף צופים, ובסוף הרשימה היתה המהדורה של כאן11, ששוב חזרה להיות בפער עצום מהמתחרים, עם 75 אלף צופים ו-3.5% רייטינג.

פריים טיים 

גם אם נסתכל אחורה עשרות שנים, לא נמצא הרבה תכניות שמשודרות מעל 20 שנה, ובטח לא כאלה שהם להיט, אבל "ארץ נהדרת" היא אחת מהן וכך גם היה אתמול כשהיתה בראש לוח השידורים כולו, עם רייטינג של 17.5% רייטינג ו-415 אלף צופים והיה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים. אחריו היתה "משחקי השף" של ערוץ 13, עם 9.3% רייטינג ו-225 אלף צופים, ואילו ההיעדרות של ינון מגל ככל הנראה הובילה לירידה של הפטריוטים למקום השלישי מבחינת רייטינג עם 8.2%, אך עם יותר מספר צופים מאשר המקום השני, עם 233 אלף צופים. למרות שהעונה נפתחה בסערה, "בואו לאכול איתי" של כאן11 סגרה את הרשימה עם 6.6% רייטינג ו-39 אלף צופים.

תכניות הבוקר והצהריים

מבחינת שאר הרצועות, רצועת הבוקר הולכת ותופסת תאוצה, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה את הרצועה, עם 3.4% ו-73 אלף צופים, במקום השני היה ערוץ 14, כשמהדורת "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, היתה במקום השני מבחינת רייטינג, עם 1.9% רייטינג ו-40 אלף צופים. "העולם הבוקר" של רשת סגרה את הרשימה, עם 1.4% רייטינג ו-35 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, המספרים ירדו מעט, ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה היה בראש ועמד על רייטינג של 2.5% ו-45 אלף צופים, ואילו אחריו היהי שוויון עם "על הבוקר" של ערוץ 14 עם 1.5% רייטינג, ו-32 אלף צופים. את הרשימה סגר "על הבוקר" ברשת, עם 1.5% רייטינג ו-31 אלף צופים. 

בצהריים, 14 בצהריים של חדשות 12 היה בראש, עם 3.7% ו-95 אלף צופים, בעוד האולפן הפתוח של עם בועז גולן היה במקום השני, עם 2.4% רייטינג ו-49 אלף צופים. את הרשימה סגרה רשת עם "הדוח היומי" שהיה עם 1.5% רייטינג ו-32 אלף צופים בלבד.