הבשורה האמיתית בחיסונים של פייזר ומודרנה
התחרות העולמית לחיסון לנגיף הקורונה הובילה להישגים מרשימים במיוחד בשבוע שחלף. פייזר ומודרנה הודיעו כי בעוד מספר חודשים הן תוכלנה לספק חיסונים בקנה מידה רחב לכל העולם. אבל האם הבשורה האמיתית היא גדיעת שרשרת ההדבקה? ייתכן ויש כאן משהו הרבה יותר חשוב... פייזר (PFE) - חברת התרופות האמריקאית הגדולה פייזר (Pfizer) והחברה הגרמנית BioNtech, הכריזו לפני קצת יותר משבוע כי הם נמצאים בשלב מתקדם מאוד בפיתוח חיסון יעיל נגד קורונה (Covid-19). שיעור ההצלחה של החיסון דווח במעל 90% והוא צפוי להיות מיוצר בקנה מידה ענקי בחודשים ובשנים הקרובות. מנכ"ל פייזר, אלברט בורלה, התהדר בכך שהוא קבע אסטרטגיה שכמעט ולא לקחה מענקים ממשלתיים אמריקאיים, מתוך הבנה כי המדענים במרכזי המחקר והפיתוח חייבים לעבוד ללא מגבלות ודיווחים בירוקרטים. הוא הסביר בעבר, כי לא ניתן לקחת כספים מהממשל הפדרלי בארה"ב, מבלי להתחייב לרמה מסוימת של פיקוח ודיווח. הוא העדיף לתת לצוות המדעי שלו לעבוד בלי כבלים והגבלות, ועם הקצאת כל המשאבים הנדרשים. האסטרטגיה שלו הוכיחה את את עצמה ופייזר הייתה הראשונה להגיע לשלב המתקדם בפיתוח החיסון החדש. התחרות והשוק החופשי הובילו לפריצת הדרך המדעית שיכולה לעזור לכולנו. מנכ"ל פייזר מוכר מניות סוגייה מעניינת שתפסה הרבה כותרות הייתה הדיווח כי ביום ההכרזה על ההצלחה של החיסון החדש, מנכ"ל פייזר ועוד מספר בכירים בחברה מכרו חלק משמעותי ממניותיהן בחברה. העיתונות הכלכלית שאלה את הקוראים והצופים: מדוע הם מוכרים? מה הם יודעים שאנחנו לא? והשאירה לציבור לפתח ספקולציות ותיאוריות קונספירציה... אבל בדיקה מהירה מגלה כי, ככל הנראה, המכירות הינן במסגרת חוקית ומקובלת, שבו הבכירים קובעים מראש את כמות המניות למכירה, והתהליך מתנהל לטווח ארוך ובאופן כמעט אוטומטי (ללא מעורבות ישירה של המוכר) בנאמנות עיוורת. מודרנה (MRNA) - חברת התרופות האמריקאית מודרנה (Moderna), הכריזה בימים האחרונים כי גם היא נמצאת בשלב מתקדם מאוד בפיתוח חיסון יעיל נגד קורונה, וכי הצליחה להגיע לשיעור הצלחה של מעל 94% בניסויים שביצעה. מניית מודרנה זינקה במעל 9.5% ביום אחד. מעבר לשיעור הצלחה הקצת יותר גבוה מפייזר, מודרנה מתהדרת בכך שהחיסון שהיא פיתחה דורש פחות קירור (בשלב האחסון וההפצה), מהחיסון של פייזר. זה לא ההבדל היחיד, מודרנה הסתמכה בצורה ניכרת על תוכניות העזרה והמימון של הממשל הפדרלי האמריקאי, והיכולת המדעית המרשימה שלה הינה עדות ממשית להצלחה היוצאת דופן של שיתוף פעולה ממשלתי-פרטי. זה מאוד מפתיע, וראוי לבחינה מעמיקה ואולי לשכפול במיזמים ציבוריים נוספים. מודרנה הראתה לעולם כי מימון ממשלתי לא בהכרח יוצר עיכובים. ייתכן ודווקא הקרדיט הינו לממשלת ארצות הברית, שהשכילה לכתוב צ'קים שמנים, ולא להתערב יתר על המידה בתהליך המדעי המתמשך. AC ו-BC נהוג לחלק את העת המודרנית לשני תקופות ממשיות ושונות; AC ו- BC. למרות שחלקכם בטוח שאני מדבר על לפני הספירה ועל אחרי הספירה, אני דווקא ממוקד ב-לפני הקורונה (BC=Before Corona) וב-לאחר הקורונה (AC=After Corona). שוקי ההון בעולם, ובראשם האמריקאי הגיבו להודעות על החיסונים בקול תרועה רמה! מבחינת המשקיעים מדובר על חדשות מצוינות, שיוצרות ציפיות לחזרה מהירה לשגרה של לפני הקורונה (BC)... ענפי האנרגיה, האירוח, התעופה, הפנאי, התיירות וחברות השייט - עלו בצורה מאוד משמעותית, עם גל מחודש של ביקושים עזים למניות של החברות, שנפגעו קשות ממשבר הקורונה. שוק ההון מתודלק מריבית אפסית, ותמיכה מאסיבית של הבנקים המרכזיים (ובראשם ה-Fed האמריקאי), וכעת נוספה לחגיגה גם אופטימיות רחבה, שמחזירה משקיעים גם לענפים הפחות נחשבים בתקופת הקורונה. נראה שחלק ניכר מהמשקיעים בטוחים שאנו לקראת חזרה מהירה לשגרה רגילה, כאילו לא היה כלום. אני לא כל כך בטוח. מה המשמעות האמיתית של החיסון? מעבר לפיתוח המואץ של חיסון, שיציל רבים וטובים מהמחלה הארורה הזאת, החיסונים החדשים של מודרנה ופייזר מבטאים הצלחה לטכנולוגיה חדשנית ופורצת דרך בשם messenger RNA או בקיצור m-RNA (להבדיל מסמל המניה של מודרנה). נסביר בקצרה: החיסונים שפותחו מלמדים את התאים בגוף האדם לפתח חלבון מיוחד (לא מזיק), עם תכונות דמויות קורונה (במבנה). החלבון שמיוצר בגוף האדם, מוביל לתגובת שרשרת במערכת החיסונית, שמייצרת נוגדנים שיודעים להתמודד עם החלבון המיוחד ובעיקר עם חלבון דומה במבנה שלו - הקורונה (Covid-19). שיטה זו יוצרת חיסון והגנה טבעיים וחזקים כנגד הווירוס ההרסני. מה שמייחד חיסון זה הוא שאנו משתמשים בתאים הפנימיים של הגוף על מנת לייצר את החלבון הנדרש, ולא נדרשים לייצר אותם בחוץ, במפעלים. נפשט את הדברים: מדובר על טכנולוגיה חדשנית ומתקדמת בתחום התרופות והחיסונים, שעד עתה לא הוכחה כיעילה. m-RNA גם בתרופות "הצורך הינו אם כל ההמצאות" (necessity is the mother of all invention). הדבר נכון שבעתיים ביחס לטכנולוגיית ה-m-RNA. הפיתוח המאוד מהיר של חיסונים מוצלחים לקורונה הינה תעודת כבוד לחברה המודרנית, למדע ואפילו לממשלות העולם (שמימנו ולרוב לא הפריעו). שיתופי הפעולה הצולבים, הובילו לתחרות ממשית שגרם לפיתוח חיסון - כנגד נגיף קטלני שעשה נזק רפואי, כלכלי וחברתי בקנה מידה שלא הכרנו בעשורים האחרונים. אבל, מעז אולי יצא מתוק... ייתכן וזוהי רק ההתחלה. אשרור טכנולוגיית ה-m-RNA יכול לפתוח דלת לעולם של חדשנות רפואית ותרופות עתידיות, שישנו לחלוטין את העתיד של כולנו. קל להבין כי טכנולוגיה זו יכולה להיות מיושמת גם למשל במקרה של ווירוס חדש שיפתיע אותנו בשנים הקרובות. ייתכן וזמן הפיתוח יתקצר ויהפוך את ההתמודדות האנושית עם ווירוסים שכאלה, לעניין שגרתי ופשוט (כמו החיסון נגד שפעת). תהליך הפיתוח המואץ שבוצע, שהוביל לחיסונים יעילים מבוססי m-RNA, עוד ישלם דיבידנדים מתמשכים לקהילה העולמית ולאנושות. מה זה אומר למשקיעים? ייתכן ויותר מדי אנשים, שמים דגש גדול מדי על המשמעות המידית של חיסון קורונה, וקצת מפספסים את המשמעויות ארוכות הטווח האמיתיות. אולי ציבור המשקיעים שנמצא כבר חודשים רבים בסגר (כזה או אחר), עסוק מדי במציאות האישית ופחות מדי במציאות הכלכלית/ הטכנולוגית הגלובלית. אולי במקום לקנות מניות של חברות תעופה, תיירות ואנרגיה – צריך לבדוק יותר לעומק את חברות התרופות, ותחום הביו-טק המתחדש. יש בענפים הטכנולוגיים-רפואיים הזדמנות השקעה מאוד מעניינת. חלק מהחברות נמצאות בתמחור חסר ממשי ביחס לפוטנציאל שלהם. בעוד משקיעים רבים חושבים שהחיסון כנגד קורונה היא תרופה חד פעמית שתגדע את הוירוס ותחזיר את כל העולם לשגרה, נראה כי הרווחים מפיתוח טכנולוגיות חדשניות (כמו m-RNA) יכולים להוביל לחידושים רפואיים שאנו לא יכולים אפילו לדמיין. ראוי לציין, בהקשר זה, את קרנות הסל (ETF) הגדולות בתחום: iShares Nasdaq Biotechnology (IBB) שבדומה למדדי השוק המוכרים נותנים לכל מניה משקל לפי שווי שוק, ו- SPDR S&P Biotech (XBI) שנותנים לכל מניה משקל כמעט זהה. הלל בש ([email protected]) - מנהל סיכונים פיננסים בחברת סמארט אופשנס בע"מ, מרצה במרכז האקדמי לב ובאוניברסיטת בר אילן. אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
- 10.חוץ מכסף, הכתבה הזאת ערימה של שטויות (ל"ת)אבי 20/11/2020 02:04הגב לתגובה זו
- 9.חיסונים 19/11/2020 12:30הגב לתגובה זוקודם נראה את מנכלי החברות האילו ובעיקר את ראש הממשלה שלנו הזחוח מזריקים לעצמם את החיסונים!! נמתין כמה חודשים לפחות לראוות שאין תופעות לואי ואז נחליט אם להתחסן! הליך של 6 שנים לפיתוח חיסון , הורידו ל5 חודשים מטורף לא??? ניסויים בבני אדם!!
- 8.מאמר מצויין יש ETF בתחום? (ל"ת)18/11/2020 13:21הגב לתגובה זו
- הכותב ציין את IBB ואת XBI...כאפשרויות השקעה לטווח רחוק (ל"ת)לדעת לקרוא 18/11/2020 14:53הגב לתגובה זו
- 7.זה הכול לריץ את השווקים עד אין סוף בגלל זה טרמפ לו רוצא (ל"ת)אבי 18/11/2020 12:43הגב לתגובה זו
- 6.הכול זה רק בדיקות אין עוד בתוח שזה טוב (ל"ת)הננמי 18/11/2020 12:42הגב לתגובה זו
- 5.חברים אין עוד ודאות הכול להריץ את הבורסה כבלו זריקות נג (ל"ת)vbb 18/11/2020 12:41הגב לתגובה זו
- 4.גיל1 18/11/2020 11:53הגב לתגובה זוכל החיסונים תופסים פה - חיסון לצהבת וירוס פפילומה מושגים בטכנולוגיה של דחיפת חלבון שפותח בחוץ.טכנולוגיה זו יצרה את מספר הנוגדנים הגבוה ביותר עד היום לקורונה.זה חיסון שלא דורש קירור והרבה יותר יציב מבחינת המטולקולה שלו.
- 3.דוד ס 18/11/2020 11:27הגב לתגובה זוהתמרמרו לבד
- התמרמרו לבד 18/11/2020 15:24הגב לתגובה זוכלום חחח מי זה איצי 100
- 2.חחח 18/11/2020 11:20הגב לתגובה זול BB לפני ביבי AC אחרי ביבי מתת אלוהים לאנושות ולמדינה איך הוא דואג לנו אין עליו
- 1.מה שבטוח וורן באפט חושב כמוך (ל"ת)אנונימי 18/11/2020 11:06הגב לתגובה זו

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?
XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026
המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת.
בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.
כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.
הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.
- המוניות המעופפות ממריאות: ג’ובי נערכת לרכוש את בלייד;היכן אנשים טסים לעבודה במונית?
- לעבור באדום ולהישאר בחיים - המכונית המעופפת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?
XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026
המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת.
בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.
כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.
הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.
- המוניות המעופפות ממריאות: ג’ובי נערכת לרכוש את בלייד;היכן אנשים טסים לעבודה במונית?
- לעבור באדום ולהישאר בחיים - המכונית המעופפת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.