כיצד משפיעה הפלישה לאוקראינה על החברות הגדולות בעולם?
פלישתה של רוסיה לאוקראינה בימים האחרונים השפיעה על מספר רב של עסקים ברחבי העולם. רבים מאותם עסקים יפנו תשומת לב יתרה לפעילות שמתרחשת בימים אלו באוקראינה, כאשר קיים חשש שחלקם אף יסגרו חלק מהמפעלים במדינה.
רבים מאותן חברות הן חברות רכב, להן פעילות עסקית רבה באוקראינה. אחת מאותן יצרניות רכב היא הענקית היפנית טויוטה. בראיון אותו נתנה החברה לרשת FOX מסרה האחרונה כי תסגור את כל המפעלים והסוכנויות במדינה החל מהיום. לה ולחברת הבת, לקסוס, כ-37 כאלו באוקראינה.
לקריאה נוספת:
>>> UBS: "הפער בין החוזים העתידיים על הנפט בשיא בעקבות חשש מסנקציות"
>>> איך ישפיעו הסנקציות המתקרבות על כלכלת רוסיה, ומה יפסיד המערב?
- ליברמן וברביבאי מבקשים מהחברות - "אל תעלו מחירים". ברצינות?
- "סקטור ההסעדה אולי מעניין וצומח - אבל מבחינת התזמון רצוי לחכות"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
>>> האם באמת יש משבר בשוק השבבים?
מנגד, מסרה החברה כי המפעל בסנט פטרסבורג שברוסיה ממשיך לפעול כרגיל. טויוטה סרבה בשלב זה למסור פרטים נוספים בעניין, אם כי ציינה שתפנה כאמור תשומת לב יתרה לאיזור בימים הקרובים כאשר היא שמה את בטחון עובדיה ומשפחות עובדיה (רוסים ואוקראינים כאחד) בעדיפות עליונה. לחברה כ-2,600 עובדים ברוסיה, בין השאר במפעל החברה בסנט פטסבורג ובמשרד המכירות במוסקבה.
השיבושים בפעילות נוגעים כמובן לא רק לסוכניות ויצרניות הרכב, כי אם גם לרשתות ועסקים נוספים. אחת מהם היא קבוצת Ingka, אשר מתפעלת את חנויות רשת המוצרים לבית הפופולארית Ikea, שמסרה כי הסנקציות הצפויות ברוסיה יפגעו בפעילות החברה, אם כי סרבה לפרט באיזו צורה או היקף.
"לקבוצת אינקה קשרים הדוקים עם הלקוחות, העובדים והספקים ברוסיה ואוקראינה", מסרה החברה בתצהיר לתקשורת האמריקאית והוסיפה כי "הסנקציות המוזכרות ישפיעו על כל החברות הבינלאומיות, ביניהן גם שלנו". בשלב זה מסרה החברה כי היא מתרכזת בעיקר בשמירה על בטחון העובדים שלה.
- אנת'רופיק חוזה הכנסה שנתית של 9 מיליארד דולר ל-2025
- מייסד סיטאדל: ״בהשקעות צריכים אינטואציה; ה-AI נכשל בזה״
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- 5,900% בשנה מ-80 סנט ל-46 דולר, שווי של 15 מיליארד, מי אמר...
לחברת האחזקות ההולנדית סדר גודל של 10 אלף עובדים, 14 חנויות איקאה ו-9 סטודיואים לתכנון ברוסיה, כמו כן 400 עובדים, חנות איקאה אחת ועסק מכירות מקוון באוקראינה.
גם חברת המזון השוויצרית נסטלה הגיבה לפלישה, ומסרה כי לה שישה מפעלים ברוסיה, כאשר כולם פועלים בתחום ייצור המזון, הקפה, המתוקים ותוספי התזונה לתינוקות וכי כולם ממשיכים לפעול כרגיל בשלב זה.
"מוצרניו נמכרו ברוסיה במהלך 150 השנים האחרונות", מסר נציג מטעם החברה והוסיף כי "מעל ל-90% מהמוצרים שאותם אנחנו מוכרים במדינה מיוצרים באופן מקומי ואנו עומלים על מנת להמשיך ייצור סדיר עבור הלקוחות הרוסים". גם מנסטלה נמסר כי עיקר תשומת הלב שלה מופנה כעת לשמירת ביטחונם של העובדים.
חברה נוספת שמושפעת מהפלישה הרוסית היא יצרנית מוצרי הטבק PHILIP MORRIS INTL INC (סימול: PM), שהודיעה כי תשהה באופן זמני את פעילות המפעלים באוקראינה. לחברה, לה מפעל אחד בעיר חרקוב ומעל ל-1,300 עובדים במדינה, מסרה כי בידיה "תוכניות להמשך הפעילות העסקית במדינה בשלב בו התנאים יאפשרו חזרה לשגרה."
מנכ"ל PM, יאצק אולצ'ק התייחס גם הוא לתקיפה ומסר כי הוא "מצפה מעובדי החברה להישאר בבתים או בכל מרחב מוגן בו יוכלו לשהות וכי יצייטו להוראות החוק והרשויות המקומיות" בעת בה פוקחת עין החברה על המתרחש במדינה.
ובחזרה לתחום הרכב, יצרנית הענק הגרמנית Volkswagen, לה מפעל אחד באוקראינה ואחד ברוסיה, טרם הגיבה לפלישה הרוסית. מנגד, מסרה יצרנית הרכב לסוכנות הידיעות רויטרס כי "היקף הפגיעה במפעלי החברה והשפעתו על העסק אינה ידועה כעת" וכי החברה עומלת על מנת לאמוד אותו בימים הקרובים. כמו כן מסרה החברה כי תעצור את יצור הרכבים בימים הקרובים דווקא במפעל בגרמניה וזאת בעקבות עיכוב באספקת סחורות מסויימות ממפעל הייצור שלהם באוקראינה.
דיווחים אלו מגיעים בהמשך להודעת נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן כי יטיל סנקציות חמורות על רוסיה ועל הנשיא פוטין, וטען כי בין השאר יגביל את יכולתה של רוסיה לעשות עסקים בדולרים, אירו, פאונד וין וזאת במטרה לעצור את היכולת לממן את הצבא הרוסי.
הגבלות נוספות עליהן הכריז הנשיא נוגעות בתחום הגבלת הגישה של רוסיה למוצרי יצוא וייבוא במגוון תחומים החל ממוצרי צריכה אלקטרונים ועד מחשבים, מוליכים למחצה וחומרים המיועדים לתעשיית האווירונאוטיקה במדינה.
גוף הדאטה האמריקאי J.D. Power אף חתך בעקבות הפלישה את תחזית מכירת הרכבים החדשים שלו עבור שנת 2022 בכ-400 אלף רכבים לכזו שמסתכמת כעת בכ-85.8 מיליון יחידות, זאת לאחר שתעשיית הרכב בן כה וכה התמודדה בתקופה האחרונה עם הפגיעה בשרשרת אספקת השבבים העולמית.
לקריאה נוספת:
>>> לאחר הדוחות: פורד מאמינה שמשבר השבבים העולמי יפתר בקרוב
"שרשרת אספקת הרכבים העולמית הייתה נתונה תחת לחץ רב בחודשים האחרונים, דבר שהוביל לגידול במחירים. אותה שרשרת אספקה תהיה נתונה כעת תחת לחץ מוגבר בעקבות המשבר באוקראינה, ותהיה תלויה במשך ובחומרת המשבר במדינה", מסר נציג מטעם J.D. Power.
מחירי הנפט והאלומיניום, שנמצאים בעליה מאז תחילת המשבר, צפויים להשפיע גם הם על הצרכנים, כאשר מחירי הנפט עקפו כבר ביום חמישי האחרון את רף 100 הדולר לחבית, נתון שהגביר מנגד גם את הלחץ האינפלציוני על הצרכן האירופאי והאמריקאי.
"חרף העובדה שהלקוחות מוכנים היו לשלם מחירים גבוהים יותר עבור הרכבים בתקופה האחרונה, הצמיחה במחירי הדלק צפויה להשפיע על החלטת הצרכנים בנוגע לרכישת או אי רכישת רכב חדש", מסר אנליסט Wells Fargo, קולין לנגן.
מגוון רב נוסף של יצרניות רכב ומתכות הגיב גם הוא לפלישה ומסר כי ישפיע על המשך הפעילות העסקית בחודשים הקרובים. ענקית התעופה האמריקאית DELTA AIR LINES (סימול: DAL), שלא מתפעלת בשלב זה (ללא קשר לפלישה) קווי טיסה לאוקראינה או לרוסיה, מסרה כבר כי השהתה את שיתוף הפעולה (codeshare) שלה עם חברת התעופה הרוסית אירופלוט.
- 1.ידיד 25/02/2022 21:58הגב לתגובה זולדוג', בריטניה אסרה על מעבר מטוסים רוסיים בשטחה וכנגד אסרה רוסיה מעבר מטוסים בריטיים בשטחה. במקרה הזה הנזק לבריטניה הרבה יותר גדול. רוסיה שולטת ועלולה לשלוט גם באמצעות אוקראינה על סחורות ומתכות שהן כמעט בלעדיות

שער הדולר מזנק ב-1.1%, קמטק תזנק מחר במעל 12%
במסחר דליל במיוחד מזנק שער הדולר ב-1.1% ל-3.32 שקלים לדולר. דולר שקל רציף 0.23%
נזכיר שיש מתאם הפוך בין הכיוון בוול סטריט לבין הכיוון בשער הדולר. כאשר יש ירידות בוול סטריט הערך הדולרי של החשיפה יורד והגופים המוסדיים קונים דולרים וההיפך. היום הם בצד הקונים ובאין מוכרים - שער הדולר מזנק. כמו כן, יש חשש מסוים שהעיכובים בהחזרת גופות החללים יובילו להמשך המערכה בעזה, וזה מגדיל את אי הוודאות והרצון להחזיק נכסים שנתפסים כבטוחים כמו הדולר והזהב.
מניית קמטק קמטק 1.59% מזנקת בוול סטריט ב-3%, והיא בפער ארביטראז' חיובי מרשים של 12%
סקירת וול סטריט - הירידות במדדים מתמתנות; צים קופצת ב-4%, קאמטק עם 3%
- נעילה מעורבת בוול-סטריט; הנאסד״ק עלה ב-0.6%, AMD קפצה ב-9%
- נעילה מעורבת בוול-סטריט; וולס פארגו קפצה ב-7%, צים עלתה ב-5%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוקדם יותר היום:
החוזים על המדדים המובילים בוול סטריט בירידה. החשש מהחמרה במשבר בין טראמפ לשי בין ארה"ב לסין עולים מדרגה כשסין של שי הגבילה חברות ספנות של ארה"ב מלפעול מול חברה בקוראיה הדרומית - שי לא מוותר - מגבלות על חברות ספנות אמריקאיות; החוזים יורדים. הירידות החלו כבר בבוקר בשווקי אסיה, התרחבו לאירופה ומגיעות לשוק האמריקאי כשהנאסד"ק מוביל את הירידה עם מינוס 1.3%.
"מניית יונייטד איירליינס תזנק פי 3 תוך שנתיים"
האנליסט הבכיר שצופה מהפכה בענף התעופה; שוק הפרימיום מניע צמיחה, והמחסור במטוסים מעלה את המחירים
תחזית דרמטית לענף התעופה: ג'ק וודרוף, מייסד קרן הגידור קנדלסטיק קפיטל ובוגר קרן סיטדל, מעריך שמניית יונייטד איירליינס תזנק פי 2.5 עד פי 3.5 בתוך 18-24 חודשים. התחזית האגרסיבית נחשפה בכנס ההשקעות היוקרתי של ג'יי.פי מורגן וקרן רובינהוד.
וודרוף טוען כי השוק טרם תמחר במלואו את השינויים המבניים העמוקים שעובר ענף התעופה. "המעבר למודל עסקי חדש, המתמקד בנוסעי פרימיום ובשירותי יוקרה, יוצר הזדמנות השקעה יוצאת דופן". לטענתו, חברות תעופה מסורתיות כמו יונייטד ודלתא נמצאות בעמדה אידיאלית לנצל את המגמה.
הגורם המרכזי לאופטימיות הוא הצמיחה המואצת בביקוש לטיסות פרימיום. נוסעים ממעמד סוציו-אקונומי גבוה בוחרים יותר ויותר במחלקות עסקים ומחלקות ראשונות, גם בטיסות פנימיות קצרות. התופעה מאפשרת לחברות המסורתיות להעלות מחירים ולשפר את שולי הרווח, בעוד חברות הלואו-קוסט נאבקות להישאר רלוונטיות.
הדוח הרבעוני האחרון של יונייטד מציג תמונה מורכבת. ההכנסות הכוללות עלו ב-2.6% לעומת הרבעון המקביל - נמוך באחוז מהתחזיות. עם זאת, המגזרים האסטרטגיים מציגים ביצועים מרשימים: ההכנסות ממושבי פרימיום זינקו ב-6%, ותוכניות הנאמנות רשמו צמיחה של 9%.
- כששמיים נסגרים: מתי מגיע פיצוי על ביטול טיסה?
- פיצוי של יותר מ-40 אלף ש' למשפחה שטיסתה בוטלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החברה צופה רבעון רביעי חזק במיוחד עם שיא הכנסות חדש, מה שמחזק את הערכות וודרוף לגבי המשך מגמת הצמיחה. "המספרים הגולמיים אולי לא מרשימים, אבל המגמות הבסיסיות חזקות מאוד",