המסחר בוול סטריט
צילום: CC
וול סטריט

סגירה סביב האפס; אופקו איבדה 10%

אור צרפתי | (2)
נושאים בכתבה וול סטריט

המדדים המרכזיים בוול סטריט סגרו סביב האפס. הסיפור של היום היה (שוב) הביטקוין ששבר שיאים. 

המדדים המרכזיים:

S&P 500 0.13%           

                                                              

   דאו ג'ונס 0.16%           

                                                               

    נאסד"ק -0.21%                                                                      

BITCOIN 1.69%

 

     

    ב-1929 וול סטריט קרסה וגררה את ארה"ב והעולם לשנים של "השפל הגדול". מה קדם לשפל הגדול? שנות ה-20 העליזות. האם יש קווי דמיון למה שקורה עכשיו? "הצעירים מגלים את הבורסה", ריבית נמוכה וחגיגת אשראי. ומה ההבדל בין משקיעים למהמרים?

    רועי גרון- וול סטריט הפכה למקום הכי מעניין: ואז הגיעה המפולת הגדולה

    קיראו עוד ב"גלובל"

     

    סיכום שבועי 
    סחורות 

    הסערה הקשה שפוקדת את טקסס ומשביתה אותה לגמרי, חשפה משבר תשתיתי עמוק בארה"ב. הסערה הביאה גם להשבתה של 40% מתפוקת הנפט בטקסס (3 מיליון חביות ביום), שמהווה 27% מכלל תפוקת הנפט בארה"ב. הסופה העלתה את מחירי הנפט לשיא מאז ינואר אשתקד. (לכתבה המלאה)

    מטבעות דיגטליים 

    שבוע שבר הביטקוין BITCOIN 1.69%    את שיא כל הזמנים שלו וחצה את רף ה-54,000 אלף דולר וזאת לעומת 30 סנט לדולר בתחילת דרכו כנכס להשקעה. הדרך מ-30 סנט לאזור ה-51,700 דולר (המחיר כיום) רצופה בזעזועים מפחידים. במהלך 2017 להזכירכם עלה הביטקוין ב-2150%. אבל עד סוף 2018 איבד 84% מערכו ומאז מרץ (משבר הקורונה)  עלה פי 12.5. הטור של גרינברג- הביטקוין: נכס לגיטימי להשקעה או בועה?

     

    למה הביטקוין עולה בצורה כה מטאורית? בשתי מילים: חוק מטקלף בניגוד לכלכלה שבה מדברים על 'תפוקה שולית פוחתת', הביטקוין גדל כמו רשת חברתית, ככל שיותר משתמשים בו כך הערך שלו הופך למוחשי. לטור של לירן רוז

    השם ביטקוין מוכר לכולם, האתר'יום (ETH) מוכר פחות, למרות שהוא המטבע הווירטואלי השני בכוחו בעולם, כשבשנה שעברה הוא השלים זינוק של כ-600%. מתחילת השנה הנוכחית המטבע המריא בכ-150% ונסחר בעת כתיבת שורות אלה לפי כ-1,923 דולר.

    הטור של נתנאל אריאל- המטבעות הווירטואליים שוברים שיאים: הביטקויין והאתר'יום ממשיכים למעלה

    מאקרו 

    12 שנים של שוק שורי, SPAC  מאניה, הנפקות שהוכפלו ביום המסחר הראשון, צבא של סוחרים חובבנים, ו-15% הפך לתשואה שבועית- מרגיש כמו שפע לא הגיוני שמעורר אזעקות עבור אלו שזוכרים את בועת הדוט קום בסוף שנות ה-90. למרות תיקון חד שלמעלה מ-30% במהלך חודש מרץ 20, ה-S&P 500 זינק כמעט ב-300% במהלך עשר השנים האחרונות. בעשר השנים שקדמו לקריסת הדוט קום התשואה הייתה דומה, רק שלאחר מכן השוק ירד בכ-40% במשך שנתיים. מבין 11 האינדיקטורים העיקריים לבחינת בועות שוק ובהשוואה לבועת הדוט קום, 2021 דוב או שור? (מה האינדקטורים הכלכליים צופים לוול סטריט)

     

    מניות בכותרות 

     

    הקמעונאית הגדולה בעולם וולמארט WALMART  (סימול:WMT) ירדה אמש כ-6% למרות שהיכתה את צפי האנליסטים להכנסות, בגלל שבשורת הרווח למניה (EPS) החברה הציגה 1.39 דולר, לעומת צפי של השוק ל-1.5 דולר למניה.  היום המסחר היה רגוע יותר  והמניה הוסיפה 0.5% (לדוחות המלאים)

    מניית טסלה TESLA INC (סימול: TSLA) ירדה אמש לאחר שהודיעה כי תחתוך מחירים למכוניות הזולות שלה מודל 3 ומודל Y והעלתה את המחירים של המכוניות המפוארות יותר. היום המשיכה המניה לרדת בשיעור של 0.7% (לכתבה המלאה)

    ענקית הקנאביס הקנדית טילריי TILRAY INC (סימול: TLRY), ממשיכה ליהנות מהעליות שאחרי הדוח הטוב. החברה הציגה לפני מספר ימים הפסד מתואם של 2 סנט למניה, כשהקונצנזוס צפה הפסד של 15 סנט, כשגם ההכנסות היכו את התחזית של השוק. המניה מאוד תנודתית, אך התשואה חיובית (לדוחות המלאים)

    פלנטיר PALANTIR TECHNOLOGIES (סימול: PLTR) בהפוך על הפוך. כולם חשוב שהמניה הולכת לרדת בגלל ש-80% ממניות החברה מפשירות לשוק החופשי (אחרי תקופת חסימה). בפועל, החשש הזה גרם להרבה משקיעים לשבת על הגדר וכשהם ראו שהכל בדר והמניה לא יורדת הם חזרו לקנות והמניה זינקה. 

     

    מניות ישראליות במרכז

     

    הנהלת וויקס   התראיינה לביזפורטל בראיון אופטימי וחיובי לאחר הדוחות שפורסמו אתמול. מנית החברה זינקה אמש ב-14% ל-345 דולר - שווי של קרוב ל-20 מיליארד דולר - החברה הישראלית הגדולה בוול סטריט. ניר זוהר, נשיא WIX  מדבר על החלום, על הביטקוין ועל התחרות מצד פייסבוק-לראיון המלא.

    חברת אופקו -1.04%   הדואלית מציגה תוצאות טובות ברבעון הרביעי. החברה נהנית ממגפת הקורונה כאשר היא אחת מספקיות בדיקות הקורונה הגדולות בארה"ב. הרווח ברבעון הרביעי של 2020 הסתכם ב-32.3 מיליון דולר - 5 סנט למניה בדילול מלא - בהשוואה להפסד נקי של 112.4 מיליון דולר - 18 סנט למניה  בתקופה המקבילה ב-2019. האנליסטים ציפו לרווח של 3 סנט למניה. ועדיין אחרי ריצה של מאות אחוזים, השוק ציפה יותר. מה גם שלא ברורא מה יהיה מנוע הצמיחה אחרי הקורונה - המניה התממשה (לדוחות המלאים)

    מניית נייס (US) דיווחה כי ההכנסות לשנת 2020 הסתכמו ב-435 מיליון דולר, גידול כ-1% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, ומעל צפי אנליסטים של 433.1 מיליון דולר. הכנסות מענן הסתכמו בכ-219 מיליון דולר, עם שיעור רווח גולמי של 58.3% לעומת 54.2% אשתקד. עם זאת, התחזית של החברה חלשה מהצפי בשוק והמניה יורדת. (לדוחות המלאים)

     

    מניית פייבר  (FVRR) חוזרת לעלות. אתמול פרסמה החברה דוחות טובים לרבעון הרביעי של 2020, כשההכנסות ב-2020 עלו ב-80% ל-190 מיליון דולר עם צפי של 50% צמיחה ב-2021. (לדוחות המלאים).

    תגובות לכתבה(2):

    הגב לכתבה

    השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
    • 2.
      שוקי 19/02/2021 23:39
      הגב לתגובה זו
      וגם לא נראה טוב - מגדל קלפים מטורף
    • 1.
      ירידות 19/02/2021 17:07
      הגב לתגובה זו
      לעוד סיבוב שבועי יש כבר רטואל קבוע בבוקר עליות בערב ירידות סוחרי היום מנקים שולחן
    מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

    "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

    מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

    רן קידר |

    הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

    לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

    הדיון מסתכל אחורה 

    הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

    שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

    תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

    יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

    המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

    הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

    בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

    אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

    להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

    "KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

    רן קידר |
    נושאים בכתבה נטפליקס סוני

    נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

    על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

    איפה המרצ'נדייז? 

    אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

    הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

    במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.