שטראוס-עלית: עליה של 1.2% ברווח הנקי ברבעון

ל-719 מיליון שקל. ההכנסות צמחו למרות עיתוי הפסח ב-3.5% ל-954 מיליון שקל. עלית אינטרנשיונל צמחה ברבעון ב-11%. ה-ROE עמד ברבעון על 21.4%
שי פאוזנר |

שטראוס-עלית ממשיכה לצמוח ומציגה רבעון נוסף של עליה במכירות. מחזור המכירות המאוחד של החברה ברבעון הראשון של שנת 2005 הסתכם ב-954.2 מיליון שקל, עליה של 3.5% מול הרבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי המאוחד שלה ברבעון הראשון של שנת 2005 הסתכם בכ-52.2 מיליון שקל, לעומת כ-47.6 מיליון שקל ברבעון הראשון של שנת 2004.

מחזור המכירות של החברה בישראל (כולל ייצוא) הסתכם בסך של 719.3 מיליון שקל, עליה של 1.2%.

בקבוצה של משפחת שטראוס אומרים, כי השיפור במכירות נרשם למרות עיתוי חג הפסח שחל השנה ברבעון השני לעומת רבעון ראשון בשנת 2004. מחזור המכירות של עלית אינטרנשיונל ברבעון הראשון של שנת 2005, הסתכם ברבעון הראשון ב-234.9 מיליון שקל, עליה של 11.2% בנטרול השפעות המטבע צמחו המכירות ב-9.9%.

צמיחת המכירות המאוחדות של החברה ברבעון הראשון של שנת 2005 לעומת התקופה המקבילה אשתקד ניכרה ברוב תחומי הפעילות העסקיים שלה למעט תחום החטיפים, אשר הושפע מעונתיות חג הפסח, וירד ברבעון הראשון של שנת 2005 בכ-2.1%, תחום המזון הטרי צמח בכ-10.4%, ותחום המשקאות צמח בכ-2.2%.

הרווח הגולמי המאוחד של החברה הסתכם בכ- 398.4 מיליון ש"ח (כ-41.8% ממכירות), לעומת כ-387.2 מיליון ש"ח (כ- 42% ממכירות) בתקופה המקבילה אשתקד, עליה של כ- 2.9% . הגידול ברווח הגולמי נבע בעיקר מהצמיחה החדה במכירות החברה בפעילויותיה השונות בארץ ובחו"ל. מאידך, חלה שחיקה של כ ? 0.2% בשיעור הרוח הגולמי ממחזור המכירות. השחיקה בשיעור הרווח הגולמי ניכרה בכל תחומי הפעילות בישראל ונבע בעיקר בעליה במחירי חומרי הגלם שהתקזזה בחלקה בהתייעלות בהוצאות ייצור אחרות. הפעילות הבינלאומית שיפרה את שיעור הרווח הגולמי ברבעון הראשון השנה לעומת השנה שעברה, בעיקר בשל הפרשי עיתוי של העלאת מחירים , בחלק מהמדינות. התייקרות מחירי הקפה הירוק עדיין לא קיבלה את ביטויה בעליות חומרי הגלם בשל כיסוי קיימים במחיר טוב יותר וכן בשל הורדת מכס על קפה ירוק באחת המדינות שהוזילה את מחיר חומרי הגלם ועדין לא תורגמה למחירי מכירה באותה מדינה.

הרווח המאוחד מפעולות רגילות שלה ברבעון הסתכם בכ-96.1 מיליון שקל (כ-10.1% ממכירות), לעומת כ-95.3 מיליון שקל (כ-10.3% ממכירות) בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח מפעולות רגילות בפעילות בישראל ברבעון הראשון של שנת 2005 הסתכם בכ-84 מיליון שקל (11.7% מהמכירות) בהשוואה לרווח של כ-88.9 מיליון שקל (12.5% מהמכירות) אשתקד, ירידה של כ-5.5%, בעיקר בשל עיתוי חג הפסח.

הרווח מפעולות רגילות בפעילות עלית אינטרנשיונל ברבעון הראשון של שנת 2005 הסתכם בכ-12.1 מיליון ש"ח לעומת כ- 6.4 מיליון ש"ח ברבעון הראשון של שנת 2004, שיפור של כ-89.1%, בעיקר בשל השיפור בשיעור הרווח הגולמי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.