וול סטריט תעקוב אחר הנפט - האם המחיר ירד מ-50 ד'?
החוזים העתידיים מאותתים - עליות שערים קלות נכונות לוול סטריט בפתיחת יום המסחר הרביעי בשבוע. המשקיעים יעקבו בעניין אחר מחירי החוזים העתידיים על מחירי הנפט - האם יצליחו לחצות מטה את רף ה-50 דולר לחבית. בשעה זו של המסחר האלקטרוני בבורסת הסחורות בניו יורק, נסחרים החוזים בעליה של 0.3% סביב מחיר של 50.37 דולר לחבית, לאחר שבמהלך הבוקר אף הצליחו לגעת בגובה 50.06 דולר לחבית. מאז ה-1 באפריל אז נגעו מחירי הנפט בשיא סגירה חדש של כל הזמנים בגובה 57.27 דולר (ו-58.18 דולר במהלך יום המסחר) הם איבדו כ-12% מרמתם.
אתמול, נזכיר, חתמה וול סטריט, במגמה אדומה ובוהקת. ברקע לירידות בבורסות התפוח הגדול ניצבו אמש שני גורמים: האחד - נתונים מאכזבים של המכירות הקמעונאיות והשני - אכזבה מתוצאות הנפקת אגרות החוב של המששל האמריקני, שהביאה לזינוק בתשאות של שוק האג"ח. מדד הנאסד"ק נפל ב-1.55% ל-1,974 נקודות. מדד הדאו-ג'ונס איבד 0.99% ל-10,404 נקודות.
על המסחר ישפיעו גם שני נתוני מאקרו מעניינים: האחד - מספר התביעות החדשות לדמי אבטלה (הקרוי בפי האמריקנים: הג'ובלס קליימס), כשהצפי הוא לירידה עד ל-330 אלף תביעות חדשות בשבוע שהסתיים ב-9 באפריל מ-334 אלף תביעות חדשות בשבוע שקדם לו והשני - המלאים העסקיים לחודש פברואר, כשהקונצנזוס בשווקים הוא לעליה בת 0.5%, לאחר עליה של 0.9% בחודש ינואר שקדם לו.
במרכז המסחר תעמודנה היום מניות חברת אפל (AAPL), לאחר שפרסמה אמש, לאחר נעילת שעריה של וול סטריט, את דו"חות הרבעון הראשון של 2005. החברה אמנם הצליחה לעקוף את תחזיות האנליסטים עם רווח גבוה מהצפוי, אך עם זאת, היתה זהירה ביחס להשגת יעד הכנסות ברבעון הנוכחי - השני של 2005.
גם מניותיה של אדבנס מיקרו דיווייסס (AMD) תמשוכנה את תשומת לב המשקיעים. החברה דיווחה על מעבר להפסד ברבעון החולף, בעוד האנליסטים צפו לה אך ורק צמצום ברווח הנקי ולא הרחיקו עד כדי הפסד רבעוני. ועם זאת, המניה עשויה אף לככב היום בצידו הירוק של המתרס, כשהמשקיעים ישאבו עידוד מהודעתה על ספין אופ מתוכנן לפעילות שבבי הזכרון של החברה.
ובישראליות. ידיעות אחרונות פרסם הבוקר, כי התעשיה האווירית העבירה לממונה על ההגבלים העסקיים התנגדות למיזוג בין השתיים, כשהיא מונעת על ידי החשש, כי המיזוג ייצור תחרות קשה בשוק הבטחוני. הממונה עתיד להתנות את עסקת תדיראן קשר במכירת אחזקות אלביט מערכות והאחרונה עשויה להגיב לפרסום.
מניות כור תסחרנה על רקע הודעתה היום, כי משקיע מוסדי זר רכש מניות רדומות ב-11.3 מיליון דולר. הפעולה משקפת מחיר של 257.77 שקל עבור מניית כור - דיסקאונט של כ-15% לעומת מחיר המניה הבוקר בתל אביב שעמד על 261.7 שקל.
ECI רוכשת טכנולוגיה אופטית בסין של חברת Eastern Communications. נשיא ומנכ"ל החברה, דורון ענבר מסר, כי "הרכישה מוסיפה לחברה תשתית יעילה של מחקר, פיתוח וייצור בסין והיא חלק מהאסטרטגיה להרחיב ולגוון משאבי הפיתוח הגלובליים ולהגדיל את קו המוצרים הממוקד".

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה
אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)
לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI.
אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים.
מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד.
כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז
תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים
עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.
- ה-AI כבר מחליף עובדים וזה הולך ומתעצם - נתונים מדוח התעסוקה בארה"ב
- עובד ותיק פוטר כשנה לפני פרישתו, תבע - ויפוצה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות.

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר
משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה
כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים
משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".
בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.
אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.
לצפיה בועידה -
- משרד התחבורה מגביר היערכות לרעידת אדמה הרסנית
- מהומה בועדת הכלכלה: "מחירי התחבורה הציבורית יעלו ב-18% בשנת 2024"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה
איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה
האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.
לא נתקעת בפקקים?