הקבלנים: המדינה לא עומדת בהבטחה בתחום עובדים זרים
במכתב חריף שהפנו נשיא התאחדות הקבלנים, ניסים בובליל ונשיא איגוד לשכות המסחר , אוריאל לין לשר התמ"ת , אלי ישי, טוענים ראשי הארגונים הכלכליים כי ממשלת ישראל מפרה הסכם חתום עם התאחדות הקבלנים ואת החלטות הממשלה בכל הנוגע להיקף העובדים הזרים המועסקים בענף הבנייה ודורשים מהשר לפעול בדחיפות לקיום החלטת הממשלה ולהשלמת היקף העובדים הזרים המועסק בענף.
נשיא התאחדות הקבלנים, ניסים בובליל ציין כי , על פי הערכת הקבלנים ותאגידי כח האדם הזר לבניין המאוגדים באיגוד לשכות המסחר, נמצאים בישראל כ- 7500 עובדים זרים בלבד וזאת על אף המדינה התחייבה להיקף של 15,000 עובדים.
על פי הנטען במכתב , בראשית שנת 2005 הונהגה רפורמה בשיטת העסקת עובדים זרים בענף הבניין, במסגרתה נחתם הסכם בין התאחדות הקבלנים ומשרדי התמ"ת והאוצר ונקבע כי היקף העובדים הזרים שיועסקו בענף יעמוד על 17,500 עובדים בשנת 2005 ועל 15,000 עובדים בשנת 2006 – ההסכם לא קוים.
בנוסף, על פי החלטת ממשלה מ- 12/9/06 היקף העובדים הזרים בענף הבניין יעמוד על 15,000 עובדים עד אוק' 2007 ולאחר מכן יצומצם באופן הדרגתי, גם החלטת הממשלה לא קוימה.
בובליל ציין כי : " אנו רואים בחומרה רבה את הפרת ההסכמים והחלטות הממשלה בעניין. המחסור בעובדים מקצועיים מחד, וההימנעות מעידוד אמיתי להכשרת עובדים ישראליים, מאידך, יוצרים מחסור חמור בידיים עובדות, הפוגע פגיעה קשה ביותר בענף הבנייה בישראל. המשמעות של מחסור בעובדים בענף היא הארכת משך הבנייה, איחורים במסירת דירות ופרויקטים, והעלאת עלויות השכר המשפיעות על מחירי הדירות ועל מדד תשומות הבנייה. הן הקבלנים והן התאגידים , ביצעו את המוטל עליהם על פי ההסכמים והנהלים בענף והזרימו לקופת המדינה מאות מיליוני שקלים, ומאז תחילת הרפורמה הם מוצאים עצמם ניצבים בפני שוקת שבורה, ללא כל פתרון למחסור החמור בעובדים המאיים על קיומו של הענף ".
יצויין כי בתחילת השבוע הודיעה התאחדות הקבלנים כי לאחר עבודת מטה ממושכת אל מול משרד הביטחון ומתאם פעולות הממשלה בשטחים סוכם כי עובדים פלסטינים מאיו"ש יוכלו לעבוד בישראל בשלוש משמרות, ובנוסף, מכסת העובדים הפלסטינים בענף הבנייה הוגדלה מ- 13,500 פועלים ל- 14,250 פועלים. המדובר בפועלים המתגוררים באיו"ש.
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףהממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף
הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.
בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.
הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים
עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.
התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.
- שיא- 361,255 נוסעים ברכבת ביום חמישי האחרון
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.
עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקהאבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה
הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות
בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.
כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.
הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.
הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.
- המנהלים שלכם כבר לא צריכים אתכם - "כולם ניתנים להחלפה": השינוי הגדול בשוק העבודה
- מספר המשרות הפנויות בארה״ב נותר גבוה - אך שוק העבודה מאותת על האטה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת:
