הבעת אמון בחברת נתג"ז: מידרוג העניקה דירוג 1Aa לאג"ח בהיקף של 1.4 מיליארד שקל
חברת נתג"ז קיבלה היום דירוג Aa1 לאיגרות החוב שנפיקה כדי לממן את המערכת הארצית להולכת גז טבעי. מדובר בדרגה אחת מתחת לדירוג המירבי המוענק לחברות ודרגה אחת מעל רמת הדירוג שניתנה על ידי סוכנות הדירוג מעלות S&P.
סך ההיקף הכולל של האג"ח המדורג על ידי נתג"ז מסתכם ב-1.4 מיליארד שקל. כיום מתפעלת החברה מערכת הולכת גז בהיקף של כ-400 ק"מ המחולק לארבעה מקטעים: ימי, מרכזי, דרומי ומרכזי. החברה נמצאת במהלכה של תוכנית פיתוח בהתאם לדרישת רשות הגז. בין הפרוייקטים המרכזיים של החברה נציין את הקמת המצוף הימי מול חדרה, הקמת מערכת הולכה לי-ם והקמת הקו מנשר לנתב"ג.
לפני שלושה שבועות השלימה נתג"ז בהצלחה גיוס חוב באמצעות הנפקת אג"ח פרטית למשקיעים מוסדיים בסך 500 מיליון שקל, בריבית של 4.8% (צמוד למדד) ובביקוש של 651 מיליון שקל. מטרת ההנפקה הייתה לגייס את המימון הדרוש להמשך הקמת מערכת הולכת הגז הטבעי של ישראל, לרבות הקמת המצוף הימי לקליטת גז נוזלי מול חופי חדרה וקו הגז לירושלים.
יו"ר נתג"ז רון חיימובסקי: "העובדה כי נתג"ז מדורגת על ידי שני גופים שונים הנה ייחודית ומטרתה להמשיך ולהגביר את השקיפות אל מול שוק ההון והמשקיעים, הממשיכים להביע את אמונם בנתג"ז, גם בזמנים מורכבים בשוק ההון".
- 1.יקרה כשל בדרך, אז 19/01/2012 15:51הגב לתגובה זוברור שאנחנו לא אשמים ועוד יותר ברור שאנחנו גם לא נשלם..... קאפיש?

ישראל וקפריסין מקדמות את שיתוף הפעולה האנרגטי: הכבל החשמלי התת ימי מתקדם
אלי כהן נפגש עם מקבילו הקפריסאי, ג'ורג' פאפאנסטסיו, והשניים דנו בפרויקטים מרכזיים, לרבות הכבל החשמלי התת ימי והסכם מאגר הגז המשותף. בפגישה, שנערכה על רקע התקדמות אזורית משמעותית, הדגישו השרים את החשיבות האסטרטגית של שיתוף הפעולה, במיוחד לאור האתגרים הגיאופוליטיים באגן הים התיכון
ביקור עבודה של שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן, בקפריסין חיזק את הקשרים האנרגטיים בין המדינות. כהן נפגש עם מקבילו הקפריסאי, ג'ורג' פאפאנסטסיו, והשניים דנו בפרויקטים מרכזיים, לרבות הכבל החשמלי התת ימי והסכם מאגר הגז המשותף. בפגישה, שנערכה על רקע התקדמות אזורית משמעותית, הדגישו השרים את החשיבות האסטרטגית של שיתוף הפעולה, במיוחד לאור האתגרים הגיאופוליטיים באגן הים התיכון.
גשר חשמלי בין ישראל לאירופה: פרויקט בהיקף אזורי
פרויקט הכבל החשמלי התת ימי, The Great Sea Interconnector, נמצא כעת בשלב תכנון מתקדם וצפוי לחבר את ישראל לרשתות החשמל של קפריסין ויוון, ובהמשך לאירופה כולה. הפרויקט, בהיקף השקעה מוערך של כ-2 מיליארד אירו, יאפשר חיבור ראשון מסוגו של רשת החשמל הישראלית לרשת האירופית, תוך שיפור הביטחון האנרגטי האזורי. מדובר במהלך אסטרטגי שמשדרג את מעמדה של ישראל כמרכיב חיוני במפת האנרגיה, ומאפשר גם פוטנציאל לייצוא חשמל ירוק.
החיבור לרשת החשמל האירופית יעניק לישראל גיבוי בעתות חירום, ובמקביל יאפשר ייצוא עודפי חשמל, לרבות חשמל מתחדש, לשווקים באירופה. מנקודת המבט האירופית, מדובר במהלך שמסייע לגיוון מקורות האנרגיה ולחיזוק העצמאות האנרגטית - עניין קריטי בעידן של חוסר ודאות באספקת הגז מרוסיה. קפריסין כבר אישרה את חלקה בפרויקט בספטמבר 2024, והשרים סיכמו לקדם חתימה על חוזה להנחת הכבל במהלך 2025.
מאגר "אפרודיטה-ישי": מהסכם למינוף אנרגטי משותף
נושא מרכזי נוסף בפגישה היה ההסכם סביב מאגר הגז "אפרודיטה-ישי", שנמצא בשטח הכלכלי הימי של ישראל וקפריסין ומוערך בכ-5 טריליון רגל מעוקבת של גז טבעי. ההסכם, שנחתם לאחר מגעים ממושכים ומחלוקות גבוליות, מהווה דוגמה לשיתוף פעולה נדיר באזור רווי מתחים. בפברואר 2025 קפריסין וקונסורציום בראשות שברון הגיעו להבנות על תוכנית פיתוח מעודכנת, אך תחילת ההפקה נדחתה ל-2031 בשל אתגרים טכניים ומשפטיים.
- שר האנרגיה: "בזן תשוב לפעול תוך פחות מ־30 יום"
- שר האנרגיה: "האוצר הפגין חוסר אחריות עם שברון"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פיתוח המאגר צפוי להניב הכנסות משמעותיות לשתי המדינות, לצד הרחבת היצוא האנרגטי של ישראל. במקביל, הוא מהווה נדבך נוסף במיצוב ישראל כמעצמה אנרגטית מתפתחת במזרח הים התיכון.