"זחוחית" ו"כזבזר": למה קמפיין איקאה עם אבשלום קור טוב
כשענקית הריהוט השוודית איקאה נחתה בישראל ב-2001, השתנה משהו בחברה הישראלית. ראינו את עצמנו עומדים בתורים גדולים עבור מוצרים זולים עם ניחוח בינ"ל, בדומה לתורים בפתיחה של דקטלון בשבוע שעבר. איקאה שינתה את שוק הריהוט הישראלי, אבל במידה רבה שינתה גם משהו בתרבות הישראלית. היא הפכה לסמל של סטייל אחיד. היא אפשרה לכל אחד מאתנו להרגיש קצת שוודי, אם לא בחנות אז בשולחן של פינת האוכל. הזמר שלומי שבן אפילו חיבר שיר בשם 'איקאה' בו הוא מתאר את הרשת כסמל של הבורגנות הישראלית העכשווית.
ואיקאה שינתה עוד משהו: היא החדירה מילים חדשות לשפה שלנו. קודם כל את המילים "איקאה סייל" וגם "הרכבה עצמית", אבל לא פחות מכך מילים שוברות שיניים כמו כורסת
זאת נקודה חשובה מאוד: שמות הרהיטים של איקאה הם חלק בלתי נפרד מהמותג שלה. אבל מותג עוצמתי נבחן בדיוק במקומות האלה, של היכולת שלו לשחק דווקא עם הרכיבים המרכזיים והבלתי נפרדים ממנו.
לפני מספר חודשים איקאה השיקה קמפיין בינ"ל בו היא החליפה את שמות הרהיטים במילות חיפוש נפוצות בגוגל כמו "כיצד לנהל מערכת יחסים מאושרת" כשם מיטה, או "בן הזוג שלי נוחר" כשם חדש לכרית. זה היה מהלך מבריק ונועז. הוא הפך את הרהיטים של איקאה מפתרונות ריהוט לפתרונות לחיים.
והנה, בקמפיין חדש מבית מקאן תל אביב, איקאה משתעשעת גם כאן עם שמות המותגים שלה והיא עושה את זה עם לא פחות מאחד מאבני היסוד של התרבות והשפה הישראלית - ד"ר אבשלום קור.
אחרי שבמשך מספר שנים המשיכו באיקאה להכיר לנו את השמות המוצרים שלהם, ואף ניסו "למכור" לנו בצורה משעשעת שהמשמעות שלהם בשוודית הן הקללות שמעצבי הרהיטים פולטים כשהם מגלים את המחיר שבו הרהיט נמכר. הם יצאו עכשיו בבשורה חדשה לגמרי שמגיירת את איקאה והופכת אותה רשמית לחלק מהתרבות הישראלית - שמות עבריים ציוניים לכל מוצר ורהיט.
- האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
- בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
זוהי דוגמא יפה של אסטרטגיית "think global, act local". איקאה כבר לא צריכה להוכיח לנו שהיא מותג שוודי בינ"ל ענק. היא צריכה להמשיך ולבסס את מקומה כמשהו שהוא "משלנו". בדיוק כמו שאנו מתמוגגים בכל פעם שזמר ישראלי מגיע להופיע בארץ ואומר בהופעה כמה מילים בעברית שהוא למד בעל פה, כך זה משעשע אותנו ומחמיא לנו שאיקאה נותנת לאבשלום קור "שלנו" להעניק לרהיטים שלה שמות חדשים.
אפשר להתווכח עד כמה אבשלום קור הוא פרזנטור עכשווי שמותגים רוצים ליצור עמו זיהוי. סביר להניח שלא רבים מאתנו רוצים להגיד שאנו "מעצבים את הבית כמו אבשלום קור". אבל כנראה שבדיוק על זה הקמפיין עובד. אנחנו יודעים שהשמות של המוצרים הם לא באמת בעברית. אנחנו לא רוצים רהיטים ממילון אבן שושן, אלא את הרהיטים של הדור הבא, אלה שאת השמות שלהם בוחרים אי שם בסקנדינביה. המתח שבין ד"ר קור שלא חוסך בדיחות על חשבון עצמו (והחיוך המוכר שלו) לבין הפריטים בקטלוג הוא משעשע, מקורי ומפתיע.
ועוד נקודה אחרונה: השמות בעברית מאפשרים לאיקאה להגיד משהו על המוצרים. כורסת שקעבי היא כורסא שאתה רוצה לשבת עליה ולשקוע בה. "זחוחית" היא כוס משקה מזכוכית לאנשים שרוצים לעשות שואו וכן הלאה. זאת אמירה שמזכירה במידה רבה את הקמפיין הבינ"ל שחיבר בין שמות המוצרים למילות החיפוש בגוגל. בעברית, השמות הופכים את פתרונות הריהוט - לחלק קצת יותר משמעותי, בתרבות הישראלית.
אבי זיתן הוא מומחה לשיווק ואסטרטגיה
- 6.פנינה 14/09/2017 20:46הגב לתגובה זוזחוחית? אנחנו נשלם את זה בעוד 15 שנים כשכל הזעטוטים של היום לא ידעו מהי זכוכית. בחירה גרועה מאוד!!
- 5.אבי זיתן לא מבין שיווק בשיט - הוא נכשל בעברו בכל תפקיד שהיה בו (ל"ת)שלום 11/09/2017 21:33הגב לתגובה זו
- 4.מסכים עם אבי (ל"ת)אלירן 11/09/2017 14:46הגב לתגובה זו
- 3.Meh (ל"ת)אפילו הכתבה מיותרת 11/09/2017 14:43הגב לתגובה זו
- 2.יחצ יחצ תרדוף (ל"ת)יחצו 11/09/2017 13:31הגב לתגובה זו
- יוני 11/09/2017 14:13הגב לתגובה זוכל משרד רודף אחרי יחצ , תסתכלו אפילו על אלה שלא מהעשירה הראשונה , כל ידיעה באייס עושים ממנה באם בום !!!!! אז ברור שגם פה רוצים יחצ זה רק נורמלי
- לא במסווה של דעה ''אובייקטיבית'' (ל"ת)יחצו 11/09/2017 18:39
- 1.אילן 11/09/2017 13:28הגב לתגובה זוכי יש כתבה על מקאן והוא לא מכפיש. שמישהו יבדוק שהכל בסדר. תודה.
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריהאם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.
יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור.
התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות
לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי.
ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.
- הסכם עבודה חדש בסלקום: פיילוט עבודה מהבית ותוכנית פרישה מרצון בתנאים משופרים
- סלקום מציעה חצי מיליארד שקל על הפעילות הקווית של הוט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריהאם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.
יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור.
התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות
לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי.
ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.
- הסכם עבודה חדש בסלקום: פיילוט עבודה מהבית ותוכנית פרישה מרצון בתנאים משופרים
- סלקום מציעה חצי מיליארד שקל על הפעילות הקווית של הוט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.
