"זחוחית" ו"כזבזר": למה קמפיין איקאה עם אבשלום קור טוב
כשענקית הריהוט השוודית איקאה נחתה בישראל ב-2001, השתנה משהו בחברה הישראלית. ראינו את עצמנו עומדים בתורים גדולים עבור מוצרים זולים עם ניחוח בינ"ל, בדומה לתורים בפתיחה של דקטלון בשבוע שעבר. איקאה שינתה את שוק הריהוט הישראלי, אבל במידה רבה שינתה גם משהו בתרבות הישראלית. היא הפכה לסמל של סטייל אחיד. היא אפשרה לכל אחד מאתנו להרגיש קצת שוודי, אם לא בחנות אז בשולחן של פינת האוכל. הזמר שלומי שבן אפילו חיבר שיר בשם 'איקאה' בו הוא מתאר את הרשת כסמל של הבורגנות הישראלית העכשווית.
ואיקאה שינתה עוד משהו: היא החדירה מילים חדשות לשפה שלנו. קודם כל את המילים "איקאה סייל" וגם "הרכבה עצמית", אבל לא פחות מכך מילים שוברות שיניים כמו כורסת
זאת נקודה חשובה מאוד: שמות הרהיטים של איקאה הם חלק בלתי נפרד מהמותג שלה. אבל מותג עוצמתי נבחן בדיוק במקומות האלה, של היכולת שלו לשחק דווקא עם הרכיבים המרכזיים והבלתי נפרדים ממנו.
לפני מספר חודשים איקאה השיקה קמפיין בינ"ל בו היא החליפה את שמות הרהיטים במילות חיפוש נפוצות בגוגל כמו "כיצד לנהל מערכת יחסים מאושרת" כשם מיטה, או "בן הזוג שלי נוחר" כשם חדש לכרית. זה היה מהלך מבריק ונועז. הוא הפך את הרהיטים של איקאה מפתרונות ריהוט לפתרונות לחיים.
והנה, בקמפיין חדש מבית מקאן תל אביב, איקאה משתעשעת גם כאן עם שמות המותגים שלה והיא עושה את זה עם לא פחות מאחד מאבני היסוד של התרבות והשפה הישראלית - ד"ר אבשלום קור.
אחרי שבמשך מספר שנים המשיכו באיקאה להכיר לנו את השמות המוצרים שלהם, ואף ניסו "למכור" לנו בצורה משעשעת שהמשמעות שלהם בשוודית הן הקללות שמעצבי הרהיטים פולטים כשהם מגלים את המחיר שבו הרהיט נמכר. הם יצאו עכשיו בבשורה חדשה לגמרי שמגיירת את איקאה והופכת אותה רשמית לחלק מהתרבות הישראלית - שמות עבריים ציוניים לכל מוצר ורהיט.
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- מאסטר שף בראש כל רצועות השידור
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
זוהי דוגמא יפה של אסטרטגיית "think global, act local". איקאה כבר לא צריכה להוכיח לנו שהיא מותג שוודי בינ"ל ענק. היא צריכה להמשיך ולבסס את מקומה כמשהו שהוא "משלנו". בדיוק כמו שאנו מתמוגגים בכל פעם שזמר ישראלי מגיע להופיע בארץ ואומר בהופעה כמה מילים בעברית שהוא למד בעל פה, כך זה משעשע אותנו ומחמיא לנו שאיקאה נותנת לאבשלום קור "שלנו" להעניק לרהיטים שלה שמות חדשים.
אפשר להתווכח עד כמה אבשלום קור הוא פרזנטור עכשווי שמותגים רוצים ליצור עמו זיהוי. סביר להניח שלא רבים מאתנו רוצים להגיד שאנו "מעצבים את הבית כמו אבשלום קור". אבל כנראה שבדיוק על זה הקמפיין עובד. אנחנו יודעים שהשמות של המוצרים הם לא באמת בעברית. אנחנו לא רוצים רהיטים ממילון אבן שושן, אלא את הרהיטים של הדור הבא, אלה שאת השמות שלהם בוחרים אי שם בסקנדינביה. המתח שבין ד"ר קור שלא חוסך בדיחות על חשבון עצמו (והחיוך המוכר שלו) לבין הפריטים בקטלוג הוא משעשע, מקורי ומפתיע.
ועוד נקודה אחרונה: השמות בעברית מאפשרים לאיקאה להגיד משהו על המוצרים. כורסת שקעבי היא כורסא שאתה רוצה לשבת עליה ולשקוע בה. "זחוחית" היא כוס משקה מזכוכית לאנשים שרוצים לעשות שואו וכן הלאה. זאת אמירה שמזכירה במידה רבה את הקמפיין הבינ"ל שחיבר בין שמות המוצרים למילות החיפוש בגוגל. בעברית, השמות הופכים את פתרונות הריהוט - לחלק קצת יותר משמעותי, בתרבות הישראלית.
אבי זיתן הוא מומחה לשיווק ואסטרטגיה
- 6.פנינה 14/09/2017 20:46הגב לתגובה זוזחוחית? אנחנו נשלם את זה בעוד 15 שנים כשכל הזעטוטים של היום לא ידעו מהי זכוכית. בחירה גרועה מאוד!!
- 5.אבי זיתן לא מבין שיווק בשיט - הוא נכשל בעברו בכל תפקיד שהיה בו (ל"ת)שלום 11/09/2017 21:33הגב לתגובה זו
- 4.מסכים עם אבי (ל"ת)אלירן 11/09/2017 14:46הגב לתגובה זו
- 3.Meh (ל"ת)אפילו הכתבה מיותרת 11/09/2017 14:43הגב לתגובה זו
- 2.יחצ יחצ תרדוף (ל"ת)יחצו 11/09/2017 13:31הגב לתגובה זו
- יוני 11/09/2017 14:13הגב לתגובה זוכל משרד רודף אחרי יחצ , תסתכלו אפילו על אלה שלא מהעשירה הראשונה , כל ידיעה באייס עושים ממנה באם בום !!!!! אז ברור שגם פה רוצים יחצ זה רק נורמלי
- לא במסווה של דעה ''אובייקטיבית'' (ל"ת)יחצו 11/09/2017 18:39
- 1.אילן 11/09/2017 13:28הגב לתגובה זוכי יש כתבה על מקאן והוא לא מכפיש. שמישהו יבדוק שהכל בסדר. תודה.
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- מאסטר שף בראש כל רצועות השידור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
