מהפכת טאקו בל נגד מקדונלדס: הפרסומת טובה, אבל על החדשנות השיווקית עוד אפשר להתווכח
טאקו בל הוציאו לאחרונה פרסומת חדשה וארוכה (לזקנים מבינינו, מזכירה הפרסומת הזו את הפרסומת של אפל, בה השיקו את המחשב האישי). הסרט של טאקו בל מציג את רפובליקת השיגרה: עולם בו ארוחת הבוקר עגולה, ומשטר חמור סבר שומר על הסדר הציבורי בו "עגול הוא טוב", "אושר הוא ארוחת בוקר זהה" וכל דבר אחר הוא רע. כן, ויש גם ליצן מפחיד ששומר על הסדר.
האלגוריה הלא מורכבת הזו מתייחסת לארוחת הבוקר הנפוצה של מקדונלדס. מקדונלדס מוכרים את הMcMuffin - מעל 40 שנה: כריך ארוחת בוקר המכיל בעיקר חלבוני ביצה וקציצה. צורתו של הכריך - עגולה ועל הטעם - אין באמת מה להרחיב. מה שהתחיל כיוזמה עצמאית של אחד הסניפים, צמח במהירות ל25% ממכירות מקדונלדס, מעריכים ש-800 אלף כריכים כאלו נמכרים מידי יום.
טאקו בל קוראים תיגר על ארוחת הבוקר של מקדונלדס, הם מיוצגים באמצעות שני צעירים, המחליטים לפרוץ את משטר השגרה ויוצאים אל עבר ארץ אחרת, בה השמש זורחת, וארוחת הבוקר - מתומנת. ועטופה. לא בדקתי את הטעם, אבל לא הייתי בונה על זה.
שוק ארוחת הבוקר המהירות בארצות הברית הוא שוק ענקי וטאקו בל עושה בשכל בהחלטה שלה להיכנס אליו. אבל השוק הזה, הוא חלק משוק המזון המהיר, שבשנים האחרונות עובר שינויים, שגורמים לענקית מקדולנדס לשנות את דרכיה, ולא רק באמצעות צביעת הסניפים שלה בירוק ידידותי.
שוק המזון המהיר נשחק על ידי שוק המזון הביתי המהיר. בעוד רשת דוגמת צ'יפוטלה, מתרחבת במהירות וסטארבקס ייצבה את מעמדה, מקדונלדס עצרה את מדיניות ההתרחבות שלה, ואף סוגרת סניפים, כמעט לראשונה בתולדותיה. המגמה ברורה: האמריקאים מתחילים לנדוד מן המזון המעובד אל המזון הטרי.
המהפיכה הזו ניכרת לא רק ברשתות המזון המהיר, אלא גם בסופר האמריקאי. קמפבל נדחקת מהמדפים לטובת מוצרים השמים דגש על טריות והיעדר חומרים משמרים. השינוי הזה של הצרכן האמריקאי מקבל אותות ראשונים וברורים בכל מקום, ואימפריות המזון המעובד מרגישות את האותות האלו היטב.
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- מאסטר שף בראש כל רצועות השידור
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
על רקע זה, הצעד של טאקו בל מעט תמוה. נכון, טאקו בל בהחלט יכולה לקחת חלק מנתח השוק של מקדונלדס בארוחות הבוקר, אבל למה לבחור בשוק שהולך וקטן? למה לבחור להציע מוצר עטוף ומעובד? כשכל החיצים מפנים אל עבר המזון הביתי המהיר, מדוע טאקו בל משתקעת במזון המעובד?
הפרסומת של טאקו בל טובה, אפילו טובה מאוד. היא מעוררת, היא עשויה וערוכה לעילא. לו רק הייתה טאקו בל מביאה חדשנות אמיתית, בוודאי הייתה יוצאת נשכרת מהמהלך לטווח הארוך. בינתיים, יסתפקו האמריקאים בעוד ארוחת בוקר מעובדת ועטופה.. עד שיחליטו אחרת.
כישראלים, קשה לנו להבין מה אטרקטיבי ב-McMuffin, והמקסימום שנקנה במקדונלדס לפני הצהריים הוא כוס קפה. אבני היסוד שלנו הם הפלאפל והשווארמה - מקורות השראה עבור האמריקאים בתחום של מזון ביתי מהיר. אבל גם לדוכן הפלאפל השכונתי כדאי לחשוב על המהפיכה האמריקאית. המהפיכה דוחפת אל מזון טרי יותר, מקומי יותר ופחות מעובד, והצרכן הישראלי קשוב מאוד למסרים אלו. פיתה מחיטה מלאה? בקרוב בדוכן הקרוב אליכם.
- 3.שרי סימן טוב 12/05/2015 08:14הגב לתגובה זוקודם כל אתה רואה? הגעת במייל והגבתי, כבר המרה טובה... הפרסומת עצמה אכן מרשימה הפקתית ומעובדת רעיונית.. גם פפסי יצאו בדומה נגד קוקה קולה, אבל הכי חשוב כפרה עליך, שהיית יכול להעניק להם יעוץ שיווקי כנראה מדויק יותר :) אולי יום אחד...
- 2.אנ 30/04/2015 14:48הגב לתגובה זובקשר לתמיהה שלכם למה הם נכנסים לשוק "נחלש" אני לא מבין אותה, אתה היית מתנגד להרוויח כמה מליארדים משוק בירידה? גם אם עוד 10 שנים השוק יעלם? לא ברור
- 1.אייל 27/04/2015 17:23הגב לתגובה זוסרט יפה, אסטרטגיה שחוקה ומוצרים מזעזעים
"נוטוק" של רועי עידן בקשת. קרדיט: אתר מאקוהאם תוכן מקורי ואיכותי יכול לכבוש את הפריים טיים?
בערב שיגרתי יחסית, כמות הצופים הכללית במהדורות המרכזיות ירדה, אך מגמת התחרות בין 12 ל-14 הולכת ומתחזקת, למעט ירידה כלשהי במהדורה המרכזית; לעומת זאת, ערוץ 13 הולך ויורד בכמויות הצופים
במדינה תזזיתית כמו זו שאנחנו חיים בה, המהדורות המרכזיות של החדשות הם תמיד עיקר העניין, ובכל זאת, ישנם ימים שבהם החדשות משתלטות על הכל וישנה שיגרה, שבה המספרים מתיישרים ואחוזי הצפייה פחות או יותר יציבים. זה גם מה שקרה אתמול, כלומר, שיגרה יחסית, והן כמות הצופים במהדורות עמדה 725 אלף צופים, כבימים "רגילים", והן המגמה של התחזקות ערוץ 14 התמתנה והיחסים בין כמות הצופים חזרו להיות כפי שהיו מספר שבועות אחורה.
מבחינת הנתונים עצמם, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 13.3% רייטינג ו-334 אלף צופים, ואילו
חדשות 14 היו אחריה עם 6.9% רייטינג ו-177 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שהצליחה שוב לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 5.6% רייטינג ו-123 אלף צופים, ובסוף הרשימה היתה המהדורה של כאן1, עם נתונים טובים יחסית לחוסר הפופולריות שלה, עם 91 אלף צופים ו-4% רייטינג.
פריים טיים ועוד
ללא ריאליטי חזק ברצועת הפריים טיים, הדרמה המקורית של רועי עידן, "נוטוק" השתלטה על הרצועה ועמדה על 11.9% רייטינג ו-299 אלף צופים. "הפטריוטים" ממשיכה להתחזק ועמדה על 9.1% רייטינג ו-280 אלף צופים, ואילו אחריה היתה "ווארט" של ערוץ 13, שגם הוא עמד על נתונים לא רעים, עם 8.6% רייטינג ו-192 אלף צופים. כאן11 בחרו לפצל את הרצועה, והחלק הראשון, "בואו לאכול איתי" עמד על 5.9% רייטינג ו-122 אלף צופים, בעוד שאחריו, "זהו זה" הורידה את כמות הצופים ועמדה על 4.3% רייטינג בלבד עם 86 אלף צופים.
מבחינת שאר הרצועות, רצועת הבוקר הולכת ותופסת תאוצה, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה את הרצועה, עם 3.6% ו-108 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שצמצמה פערים, עם 2.7% רייטינג ו-62 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה
רשת עם העולם הבוקר עם 1.8% רייטינג ו-41 אלף צופים בלבד.
- מאסטר שף בראש כל רצועות השידור
- המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המספרים ירדו מעט, אך ערוץ 14 מתחיל להוביל באופן קבוע, עם "על הבוקר" עם נוי בר, שהיה בראש עם 2.4% רייטינג ו-54 אלף צופים. אחריו היה משדר הבוקר של קשת, עם עדי זריפי, שעמד על
רייטינג של 2.2% ו-44 אלף צופים בלבד, ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.5% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד.
