טאקו בל
צילום: יח"צ
טור

מהפכת טאקו בל נגד מקדונלדס: הפרסומת טובה, אבל על החדשנות השיווקית עוד אפשר להתווכח

טאקו בל בהחלט יכולה לקחת חלק מנתח השוק של מקדונלדס בארוחות הבוקר, אבל למה לבחור בשוק שהולך וקטן?
אבי זיתן | (3)
נושאים בכתבה אבי זיתן טאקו בל

טאקו בל הוציאו לאחרונה פרסומת חדשה וארוכה (לזקנים מבינינו, מזכירה הפרסומת הזו את הפרסומת של אפל, בה השיקו את המחשב האישי). הסרט של טאקו בל מציג את רפובליקת השיגרה: עולם בו ארוחת הבוקר עגולה, ומשטר חמור סבר שומר על הסדר הציבורי בו "עגול הוא טוב", "אושר הוא ארוחת בוקר זהה" וכל דבר אחר הוא רע. כן, ויש גם ליצן מפחיד ששומר על הסדר.

האלגוריה הלא מורכבת הזו מתייחסת לארוחת הבוקר הנפוצה של מקדונלדס. מקדונלדס מוכרים את הMcMuffin - מעל 40 שנה: כריך ארוחת בוקר המכיל בעיקר חלבוני ביצה וקציצה. צורתו של הכריך - עגולה ועל הטעם - אין באמת מה להרחיב. מה שהתחיל כיוזמה עצמאית של אחד הסניפים, צמח במהירות ל25% ממכירות מקדונלדס, מעריכים ש-800 אלף כריכים כאלו נמכרים מידי יום.

טאקו בל קוראים תיגר על ארוחת הבוקר של מקדונלדס, הם מיוצגים באמצעות שני צעירים, המחליטים לפרוץ את משטר השגרה ויוצאים אל עבר ארץ אחרת, בה השמש זורחת, וארוחת הבוקר - מתומנת. ועטופה. לא בדקתי את הטעם, אבל לא הייתי בונה על זה.

שוק ארוחת הבוקר המהירות בארצות הברית הוא שוק ענקי וטאקו בל עושה בשכל בהחלטה שלה להיכנס אליו. אבל השוק הזה, הוא חלק משוק המזון המהיר, שבשנים האחרונות עובר שינויים, שגורמים לענקית מקדולנדס לשנות את דרכיה, ולא רק באמצעות צביעת הסניפים שלה בירוק ידידותי.

 

שוק המזון המהיר נשחק על ידי שוק המזון הביתי המהיר. בעוד רשת דוגמת צ'יפוטלה, מתרחבת במהירות וסטארבקס ייצבה את מעמדה, מקדונלדס עצרה את מדיניות ההתרחבות שלה, ואף סוגרת סניפים, כמעט לראשונה בתולדותיה. המגמה ברורה: האמריקאים מתחילים לנדוד מן המזון המעובד אל המזון הטרי.

המהפיכה הזו ניכרת לא רק ברשתות המזון המהיר, אלא גם בסופר האמריקאי. קמפבל נדחקת מהמדפים לטובת מוצרים השמים דגש על טריות והיעדר חומרים משמרים. השינוי הזה של הצרכן האמריקאי מקבל אותות ראשונים וברורים בכל מקום, ואימפריות המזון המעובד מרגישות את האותות האלו היטב.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

על רקע זה, הצעד של טאקו בל מעט תמוה. נכון, טאקו בל בהחלט יכולה לקחת חלק מנתח השוק של מקדונלדס בארוחות הבוקר, אבל למה לבחור בשוק שהולך וקטן? למה לבחור להציע מוצר עטוף ומעובד? כשכל החיצים מפנים אל עבר המזון הביתי המהיר, מדוע טאקו בל משתקעת במזון המעובד?

הפרסומת של טאקו בל טובה, אפילו טובה מאוד. היא מעוררת, היא עשויה וערוכה לעילא. לו רק הייתה טאקו בל מביאה חדשנות אמיתית, בוודאי הייתה יוצאת נשכרת מהמהלך לטווח הארוך. בינתיים, יסתפקו האמריקאים בעוד ארוחת בוקר מעובדת ועטופה.. עד שיחליטו אחרת.

כישראלים, קשה לנו להבין מה אטרקטיבי ב-McMuffin, והמקסימום שנקנה במקדונלדס לפני הצהריים הוא כוס קפה. אבני היסוד שלנו הם הפלאפל והשווארמה - מקורות השראה עבור האמריקאים בתחום של מזון ביתי מהיר. אבל גם לדוכן הפלאפל השכונתי כדאי לחשוב על המהפיכה האמריקאית. המהפיכה דוחפת אל מזון טרי יותר, מקומי יותר ופחות מעובד, והצרכן הישראלי קשוב מאוד למסרים אלו. פיתה מחיטה מלאה? בקרוב בדוכן הקרוב אליכם. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    שרי סימן טוב 12/05/2015 08:14
    הגב לתגובה זו
    קודם כל אתה רואה? הגעת במייל והגבתי, כבר המרה טובה... הפרסומת עצמה אכן מרשימה הפקתית ומעובדת רעיונית.. גם פפסי יצאו בדומה נגד קוקה קולה, אבל הכי חשוב כפרה עליך, שהיית יכול להעניק להם יעוץ שיווקי כנראה מדויק יותר :) אולי יום אחד...
  • 2.
    אנ 30/04/2015 14:48
    הגב לתגובה זו
    בקשר לתמיהה שלכם למה הם נכנסים לשוק "נחלש" אני לא מבין אותה, אתה היית מתנגד להרוויח כמה מליארדים משוק בירידה? גם אם עוד 10 שנים השוק יעלם? לא ברור
  • 1.
    אייל 27/04/2015 17:23
    הגב לתגובה זו
    סרט יפה, אסטרטגיה שחוקה ומוצרים מזעזעים
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.


  


אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.