עיתון מעריב
צילום: צילום: אלכסנדר כץ

המשבר במעריב: 450 עובדי ההפצה יפוטרו, רשת המקומונים צפויה להיסגר

אחרי שהפיילוט עם עובדי 'גל מעתון' הופסק, הוחלט לסגור את החברה ועובדיה טרם קיבלו את שכר אפריל. המקומונים שמעסיקים 65 עובדים, לא יופצו השבוע
אלכסנדר כץ | (6)

'גל מעתון', חברת ההפצה של 'מעריב' צפויה להיסגר השבוע ולפטר את 450 עובדיה, שטרם קיבלו את משכורות חודש אפריל. כמו כן, בסוף השבוע לא יודפסו ויופצו מקומוני 'זמן מעריב', ועל פי הערכות, יהיה זה סוף דרכה של הרשת.

לפני כמעט שבועיים הוסכם אחרי משא ומתן בין אנשיו מו"ל מעריב שלמה בן צבי לבין לחברת ההפצה שנמצאת כעת בשליטת נאמנים, על פיילוט שבו יפיצו את העיתון למשך 3 חודשים. אחרי 48 שעות עובדי החברה חזרו בהם מההסכם, כפי שמאשר להם ההסכם.

יש לציין כי במסגרת ההסכם לרכישת 'מעריב', בן צבי התחייב לעבוד עם עובדי ההפצה, שיתאגדו הצמאית, על מנת להפיץ את העיתון, אולם רק בתנאי שיציעו הצעה אטרקטיבית. לאחר חודשים של מגעים, בהנהלת 'מעריב' טענו כי מחיר ההפצה היה גבוה מדי ומבחינת העיתון, עדיף היה כבר לפני 4.5 חודשים להוציא החוצה את ההפצה, במחיר נמוך יותר.

כעת עשוי 'מעריב' שלא להיות מופץ מהשבוע, אם בית המשפט לא יאשר לבן צבי לעבוד עם חברת 'בר הפצה' שבבעלות עידן ברגמן ו'ידיעות אחרונות'. לעסקה זו מתנגדים עובדי 'גל מעתון' ועיתון 'הארץ', שחושש מקרטל בהפצה של חברה שתפיץ גם את 'ידיעות', גם את 'מעריב', וגם את 'גלובס'.

ובמקביל לפיטוריהם, עובדי ההפצה טרם קיבלו את משכורות חודש אפריל, אותן הם אמורים לקבל מנאמני העיתון, עורכי הדין ד"ר שלמה נס וירון ארבל. מאידך, עובדי 'מעריב' קיבלו את כל משכורתם, לאחר שזו חולקה ל-2 פעימות, מה שהוביל לזעם רב ברחוב קרליבך.

נגמר הזמן

ולאחר כמעט שנה של שמועות, וביתר שאת מאז רכש בן צבי את 'מעריב', מסתמן סופה של רשת מקומוני 'מעריב'. ביום חמישי האחרון קיבלו אנשי המקומונים הודעה כי העיתונים לא יופצו השבוע, בגלל רף נמוך מדי של פרסום בשבוע של חג שבועות. גורם המכיר את הפרטים, טוען כי קשה לומר אם המקומונים יחזרו להיות מופצים בשבוע הבא, ולמעשה, זוהי גסיסתם הסופית

ברשת 'זמן מעריב' עובדים כ-65 עובדים קבועים, ועוד עשרות פרילנסרים. היא מפעילה את 'זמן תל אביב', 'זמן ירושלים', 'זמן דרום', זמן חיפה' ואת 'זמן השרון'. על פי ההסכם עם בן צבי, שאושר על ידי בית המשפט, יכול המו"ל החדש לפטר 10% מעובדי התוכן של 'מעריב' החל מחודש מאי - שהם כ-30-35 עובדים בסך הכל. במצב הזה הוא יוכל לפטר רק חלק מעובדי המקומונים.

ממעריב נמסר כי "הנהלת העיתון ניהלה לפנים משורת הדין מו"מ במשך 4.5 חודשים עם 'גל מעתון' שבשליטת הנאמנים וזאת למרות שעל פי החוזה יכלה להעביר כבר ב-23 בדצמבר 2012 את הפצת העיתון לחברת אחרת במחירים נמוכים משמעותית. הנזק הישיר שנגרם למעריב כתוצאה מהמשך ההפצה בידי 'גל מעתון' הוא 10.7 מיליון שקל, שאותם ספגה החברה במלואם". עוד נמסר כי "לאחר מו"מ ארוך הגיע מעריב להסכם עם נציגי 'גל מעתון' על פיילוט למשך 3 חודשים, שגם בהם עלות ההפצה היא יקרה משמעותית מהחברות המתחרות, ובעצם כוללת סבסוד לחברת ההפצה על ידי מעריב. לאחר 48 שעות של תחילת הפיילוט חזרו בהם נציגי חברת ההפצה והודיעו שאינם מסוגלים לעמוד בסיכום".

לגבי רשת המקומונים 'זמן מעריב', בעיתון סירבו להגיב.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    ערן גפני 13/05/2013 10:58
    הגב לתגובה זו
    חבל ש-450 עובדים יאבדו את מקום עבודתם ואת פרנסתם בגלל הבדל של כמה אחוזים בצעות מחיר בין חברות הפצה. עוד יותר חבל, שזוהי יריה ברגל של מו"ל "מעריב", שלמה בן צבי, שבמקום לעסוק בהשבחת העיתון ע"י איחודו עם "מקור ראשון" באופן מוחלט והעברת הכתבים של הרשת המקומית למערכת החדשות של העיתון (והוספת עמודי חדשות מקומיות לעמודי החדשות מדי יום), עדיין עסוק בצימצומים וע"י כך משרה רוח נכאים על מערכת העיתון. עדיין אני מאלה שמאמינים שלמעריב יכול להיות עתיד מזהיר אם מר בן צבי יתחיל לחשוב עיתונאות במקום חשבונאות.
  • 4.
    יאללה בית"ר 12/05/2013 22:18
    הגב לתגובה זו
    מעניין מה עמד מאחורי העסקה, למה הנאמן כל כך התעקש דווקא על בן צבי ומה היה חלקו של ועד העובדים בפיאסקו.
  • 3.
    הכתובת הייתה על הקיר (ל"ת)
    12/05/2013 18:21
    הגב לתגובה זו
  • בהחלט (ל"ת)
    שלמה 12/05/2013 18:47
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אלי 12/05/2013 17:01
    הגב לתגובה זו
    מאד עצוב מה שקורה שם
  • 1.
    מעריב זה מותג מת. מתתתת (ל"ת)
    גלעד 12/05/2013 16:01
    הגב לתגובה זו
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.