בפוקוס

בתוך העצבנות: זו השאלה הכי בוערת מבחינת שוקי המניות בימים האחרונים

בשבוע האחרון נרשמו תנודות מסחר תוך יומיות חריפות. Bizportal קיבל תובנות מגורמים בכירים
מערכת Bizportal | (5)
נושאים בכתבה וול סטריט

מדדי המניות מסביב לעולם מפגינים רגישות גדולה מאוד לתנודות מטה במחיר הנפט. בכל פעם שמחיר הנפט חוטף מכה מטה - גם מדדי המניות בוול סטריט צוללים. אתמול זה היה ברור מתמיד כאשר מחיר הנפט ביצע סיבוב פרסה תוך יומי ועבר לנפילות - גם החוזים בוול סטריט שנסחרו בירוק - עברו מיד לירידות של סביב 1%. כביכול מדובר במתאם שמנוגד היגיון שכן ירידה במחירי האנרגיה אמורה להוריד הוצאות ולהגדיל את הרווחיות החברות, כמו גם להשאיר כסף פנוי נוסף לצרכנים שיוציאו פחות על דלק לרכב. 

הסיבה המרכזית לרגישות של מדדי המניות לנפילות במחיר הנפט קשורה למניות האנרגיה הגדולות שחוטפות חזק בשל הירידה במחיר הנפט ולוחצות מטה את המדדים. כך לדוגמה, מניית ענקית הנפט אקסון מובייל צללה אתמול 2.8% והשלימה נפילה של 5.3% ביומיים. מניית 'שברון' שנפלה אתמול 1%, השלימה נפילה של 3.6% ביומיים. שתי המניות הללו נסחרות במדד הדאו ג'ונס וללא ספק מעיבות ואולי זו הסיבה שהדאו ג'ונס צלל אתמול מעל 0.9% בזמן שהנאסד"ק הסתפק בירידה מזערית. ונציין שמחוץ לדאו יש מניות בשווי שוק בינוני שחוטפות חזק בהרבה, דוגמת נובל אנרג'י (סימול: NBL) שצללה מעל 12% ב-5 ימים או דוון אנרג'י (סימול: DVN) שאתמול צללה 8% והשלימה נפילה של 13% ביומיים. 

בתך כך, הנפילה במחיר הנפט כבר מכניסה חברות נפט לא קטנות לדיפולט וקריסה של ממש. לפי כלכלני ג'יפי מורגן 26% מפשיטות הרגל של חברות אמריקניות השנה אלו חברות אנרגיה. כך לדוגמה, מניית Swift Energy (סימול: SFY) התרסקה 52% בימים האחרונים  לאחר שלא עמדה בתשלום חוב לבעלי האג"ח שלה.  

אז ירידת מחיר הנפט - זה טוב או רע לבורסות והכלכלה האמריקנית?

אלכס ז'בז'ינסקי, כלכלן ראשי במיטב-דש: "בחשבון הכולל ירידת מחיר הנפט זה דבר טוב לכלכלה ולצרכן האמריקני, אבל בטווח הקצר הנפילה הזו במחיר הנפט מייצרת סיכון פיננסי שעלול להיות סיכון פיננסי מערכתי במידה והלחץ יימשך. צריך להבין שחברות האנרגיה הן מגייסות החוב הגדולות ביותר בארה"ב וזה אומר שהן ממונפות ובמצב הנוכחי הן בסיכון גבוה והסיכון הזה זולג לשוק באופן כללי. אני לא חושב שנמשיך לראות את הנפט ממשיך ליפול אבל במידה וזה יקרה - שוקי המניות צפויים להמשיך להגיב בירידות".   

אורי גרינפלד, כלכלן ואסטרטג ראשי בפסגות: "בשורה התחתונה, הירידה במחירי הנפט היא ללא ספק חדשות טובות מבחינת הכלכלה האמריקאית. בניגוד לישראל, בארה"ב ירידת מחירי הנפט מגולגלת כמעט במלואה למחירי הדלק בתחנות, מה שמוביל הלכה למעשה לעליה בהכנסה הפנויה של משק הבית האמריקאי הממוצע. גידול זה בהכנסה דוחף את הצרכן האמריקאי לעשות את מה שהוא יודע לעשות הכי טוב בעולם – ללכת לקניון ולבזבז כסף. אמנם, ירידת מחירי הנפט פוגעת באופן טבעי בסקטור האנרגיה האמריקאי שהתפתח מאוד בשנים האחרונות אך סקטור זה, על כל שלוחותיו (מחברות הכרייה עצמן, דרך חברות שינוע הנפט ועד לדיינר שפתחו מול אתר הקידוח) מהווה פחות מ-5% מהתוצר". 

רונן מנחם, כלכלן ראשי בממזרחי טפחות: "מעבר למניות האנרגיה שנופלות ומשפיעות על הסנטימנט, הירידה החדה במחיר הנפט מושכת מטה את ציפיות האינפלציה וזה פתאום מעורר שאלות לגבי העלאת הריבית הצפויה החודש. ובשוק דווקא רואים כעת בהעלאת הריבית כסימן לכך שהכלכלה האמריקנית נמצאת במצב טוב ("חזקה מספיק"). כלומר אי העלאה של הריבית או שינוי בתוואי הצפוי של העלאות הריבית עשוי במצב הנוכחי לשגר מסר שלילי לשווקים - ומכאן העצבנות גם בשוקי המניות".  

מדד ה-S&P 500 0.13% מתחילת השנה

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    SFY שווי 8 מיליון לא 8 מיליארד (ל"ת)
    תלמדו לכתוב 09/12/2015 13:28
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    תברחו או שתפסידו תתחתונים (ל"ת)
    ניר 09/12/2015 11:39
    הגב לתגובה זו
  • לניר 09/12/2015 13:25
    הגב לתגובה זו
    הפוך גוטה זה הזמן לשורט של החיים על כל המדדים!!!! בהצלחה לכולם!!!
  • לאיפה יגיע ה SP500 (ל"ת)
    זו השאלה 11/12/2015 15:27
  • 1.
    מודרניסטי 09/12/2015 11:32
    הגב לתגובה זו
    היגיון ובורסה הם שני דברים רחוקים זה מזה כרחוק מזרח ממערב.......
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: