אלן גרינספן, יו"ר הפד לשעבר: "בועות לא יכולות להעצר ללא קריסה"

בריאיון שערך עם האתר הכלכלי 'MarketWatch', הכלכלן הותיק מודאג מסיום תוכנית ההרחבה הכמותית
מתן בן ברוך | (8)

גרינספן, היום בן 88, היה יו"ר הבנק המרכזי הפדרלי יותר מ-18 שנה. משנת 1987 עד 2006 הצליח לנווט את הכלכלה כשבדרך משברים רבים. הכלים העיקריים בהם נהג להשתמש היו קיצוץ הריבית ואופטימיות תמידית. שנתיים לאחר שעזב את תפקידו כיו"ר הפד הגיעה הנפילה הגדולה ב-2008. גרינספן שבימים אלה מכהן כנשיא חברת ייעוץ כלכלי הקרויה על שמו התראיין לאתר MarketWatch הפופולרי. בין הנושאים: מדיניות הפד, הכלכלה האמריקנית ובועת הנכסים.

בשורה התחתונה גרינספן סבור שבטווח הקרוב שוק ההון האמריקני חזק אך סייג ואומר כי טלטלה אפשרית בשווקים תיתכן בעתיד הנראה לעין.עיקרי הריאיון מובאים לפניכם:

מראיין: מהו האתגר הגדול ביותר העומד בפני הפד?

גרינספן: התמודדות עם הגידול העצום של מאזן הבנק המרכזי תוך כדי השפעה מינימלית על הכלכלה. זה לא הולך להיות קל וגם לא כ"כ ברור כיצד זה יעשה.

מראיין: כאשר הפד מחפש נקודת יציאה מתוכנית ההרחבה הכמותית, אתה רואה דרך לעבור את זה מבלי שהכלכלה תיפגע?

גרינספן: אני בהחלט מקווה שכן, אני חושב שהם יצליחו להתמודד עם זה אבל זה הולך להיות קשה.

מראיין: אתה צופה תגובה חריפה של השוק להעלאת הריבית הראשונה?

גרינספן: בוודאי. השווקים תמיד מתנהגים ברגישות יתרה. תסתכל מה קורה כאשר היו רק סימנים או רמזים ראשוניים להעלאת ריבית.

מראיין: האם התקשורת של הפד כלפי השווקים היא נקודת מפתח?

גרינספן: אני לא בטוח. תחום אחד שתמיד הייתי ספקן לגבי תקופת כהונתי הוא עד כמה אנחנו יכולים לתקשר ביעילות עם השווקים. המשקיעים תמיד מנסים לנחש את המהלכים של הפד וזה סוג של מאבק שלא ברור תמיד מי מנצח בו.

מראיין: הפד דיבר לאחרונה על הערכת שווי שוק המניות. האם אתה חושב שזהו צעד חכם?

גרינספן: אתה לא יכול להתעלם מהעובדה שלהערכת נכסים השפעה משמעותית על הפעילות הכלכלית. אין בנק מרכזי שיכול להיות אדיש למה שקורה. לא רק בשוק האשראי שהוא כמובן תחת האחריות הבלעדית של הפד. הפד צריך לעקוב גם אחר שוקי המניות ושוק הנדל"ן שכן הכלכלה מורכבת גם מהם. זהו עניין לגיטימי אך כמובן אין צורך לפקח על השווקים שכן זוהי טעות חמורה.

מראיין: כמה כלכלנים טוענים שהכלכלה היא רק בועה אחר בועה ושאנחנו נידונים לחזור על המעגל הזה.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    מה זה "תקופה ממושכת של פעילות כלכלית"? (ל"ת)
    אחד 29/07/2014 12:41
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אין שום בועה במערכת..... (ל"ת)
    יופיטר שוקי הון 26/07/2014 19:30
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    יופיטר שוקי הון 26/07/2014 19:29
    הגב לתגובה זו
    הריבית תישאר נמוכה עוד הרבה זמן...... עד צמיחה אמיתית ואיתנה מעל 5% ואבטלה האמיתית!!!(לא המצאות) קרובה לאפס
  • 5.
    המהדי האימם ה12-ישו 26/07/2014 19:25
    הגב לתגובה זו
    כל הבלאגן בגלל מדיניות שהנהיג העלה הוריד ריבית כמו משוגע
  • 4.
    וואצ'ר 26/07/2014 13:56
    הגב לתגובה זו
    הוא ייצר במו ידויו את הגדולות בתקופתו. ידיו מגואלות בבועות.
  • 3.
    א 26/07/2014 08:03
    הגב לתגובה זו
    קניתי 20% מהתיק תעודות סל בחסר של המדדים
  • 2.
    מעניין אם מחירי הדירות בישראל יקרסו (ל"ת)
    הוא סניליי בן 88 25/07/2014 21:27
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    נראה שגרינספאן מסכים עם הדעות של מבקרו הגדול- פיטר שיף (ל"ת)
    קלקלן 25/07/2014 19:42
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: