ראיון

יאהו תחזיק ב-25% מהמניות של טאבולה הישראלית - טאבולה מזנקת ב-11% בטרום; מנכ"ל טאבולה לביזפורטל: "הכפלה פי 5 של התזרים. ניצחון לכל מי שעובד איתנו"

מדובר על שת"פ ל-30 שנה, החברות צופות הכנסות של לפחות מיליארד דולר בשנה שאותו יחלקו ביניהן, כאשר טאבולה תקבל בלעדיות על פרסום המודעות
נתנאל אריאל | (6)

חברת יאהו (YAHOO) רוכשת מניות בחברת התאמת התוכן באינטרנט טאבולה טאבולה  (Taboola) הישראלית של אדם סינגולדה. יאהו תחזיק ב-25% ממניות החברה, כלומר טאבולה תקצה לה את היקף המניות הזה (או בלשון החברה "יאהו תקבל קצת פחות מ-25% מהון הפרופורמה של טאבולה". מניית טאבולה מגיבה בזינוק של 11% בטרום בוול סטריט. עדכון ל-14:08: טאבולה מזנקת ב-50% בטרום.

ביאהו וטאבולה מעריכים שהעסקה תניב הכנסות של לפחות מיליארד דולר בשנה, כאשר על פי הסכם השותפות ל-30 שנה טאבולה תקבל בלעדיות למכור מודעות מקוריות באתרי יאהו. החברות יחלקו את הכנסות ממכירת המודעות, אך לא חשפו את חלוקת ההכנסות ביניהן. טאבולה מקווה לראות מכך תרומה לרווחים שלה החל מהמחצית השניה של שנת 2023.

יאהו הופכת ברכישה לבעלת המניות הגדולה ביותר של טאבולה, והיא גם תקבל מושב בדירקטוריון החברה. בנוסף, המפרסמים של יאהו יוכלו למכור את המודעות שלהם באתרים בהם טאבולה פועלת.

אדם סינגולדה, מנכ"ל טאבולה, אומר בראיון לביזפורטל לאחר פרסום ההסכם: "תמיד היה לי ולטאבולה חלום לעבוד עם יאהו. גדלנו על יאהו. זו חברה שהיא אייקון וזו עסקה מאוד מרגשת מבחינתנו. זו עסקה שטובה לכולם - למפרסמים, לאתרי התוכן, ללקוחות. העסקה הזו מאוד קריטית לבעלי המניות שלנו. היא מעלה את ההכנסות למניה, ה-EBITDA, תזרים המזומנים - זו הכפלה פי 5. לבעלי עסקים ומפרסמים שעובדים איתנו זה בכלל ניצחון אדיד, כי יהיה להם יותר 'סקייל'. יהיה להם בעצם סיגנל (איתות) משמעותי על הצרכנים.

"אתרי התוכן גם מרוויחים מההסכם כי אם אתה עובד עם טאבולה היום אז בצד השני כל המפרסמים של יאהו קונים גם טאבולה - כלומר מעכשיו יש לך יותר מפרסמים. אנחנו גם נוכל להשקיע יותר בייצור מוצר. אני חושב שבעלי המניות מרוויחים בגדול ואני משתדל להיות צנוע".

זה בעצם מגיע בגלל אחרי המגבלות של אפל על הפרטיות. איך אתה רואה את עתיד התחום?

סינגולדה: "חשוב להבין, אחרי מה שאפל עשתה בתחום הפרייבסי (פרטיות. נ"א) העתיד של האינטרנט יהיה בעיקרו מבוסס על הקשר – לא יטרגטו אותך כאדם אלא את מה שאתה קורא. יתאימו לך תוכן בהתאם לתכנים שאתה קורא.

"גם מבחינת אתרי התוכן - צריך שיהיה מידע אמין באינטרנט. אני לא רוצה שאנשים יקראו חדשות בטיקטוק או פייסבוק אלא באתרי החדשות".

ומה לגבי המיזוג מול אאוטבריין שכבר דובר עליו? 

סינגולדה: "לא מתעסקים עם זה כרגע זה לא על השולחן".

על האילוץ לוותר על הקוקיז סיפרנו לכם לפני חודשיים, בראיון עם מנכ"ל פריון. הנה הראיון:

קיראו עוד ב"גלובל"

ובחזרה לטאבולה - במצגת שפרסמה, טאבולה מציגה את הכנסות החברה, ה-AEBITDA ותזרים המזומנים החופשי (FCF) 'אילו ההסכם עם יאהו היה קיים ב-2022' לעומת מה שהשיגה החברה בפועל במהלך 2022. מדובר על זינוק של 75% בהכנסות, הכפלה של ה-AEBITDA ותזרים מזומנים גבוה פי 5.

יאהו שהפכה לפרטית לפני שנה וחצי כאשר נמכרה ע"י ורייזון לקרן ההשקעות הפרטית אפולו תמורת 5 מיליארד דולר אומרת כי יש לה 900 מיליון משתמשים חודשיים בעולם, וכי מבחינתה מדובר במהלך אסטרטגי.

ג'ים לנזון, מנכ"ל יאהו אמר: "אנחנו חושבים חמש, עשר, שלושים שנים קדימה. לפרסום הדיגיטלי יש רוח גבית עצומה בטווח הארוך. יש לנו מאות מיליוני אנשים שצורכים חדשות, ספורט ופיננסים באתרים שלנו, ואלה מניבים לנו רווחים רבים באמצעות פרסום - וכך זה גם יימשך". המטרה היא למקסם את ההגעה לצרכנים ואת ביצועי הקמפיינים עבור מפרסמים, נשפר את הזדמנויות המונטיזציה לבעלי אתרים, ונביא למשתמשים חוויות משופרות לקידום הפרטיות".

אדם סינגולדה, מנכ"ל טאבולה אמר בהודעה: "יאהו היא חלוצה באינטרנט, היא אחד המפרסמים הגדולים, המהימנים והמתוחכמים ביותר בעולם. אני רואה הזדמנות לצמיחה מטאורית עבור שנינו בכל התחומים: אורגני, אי-קומרס, וידאו, הצעת כותרות ועוד. השותפות תאיץ באופן משמעותי את התנופה שלנו, ותרחיב את טווח ההגעה שלנו ליותר משתמשים באינטרנט. נוכל להשקיע אפילו יותר בהנעת הכנסות, מעורבות וצמיחת הקהל קדימה, העצמת ביצועים, פרסום מותגים, עם הגעה עצומה למשתמשים"

מאז מיזוג הספאק בשנה שעברה לפי שווי של 2.6 מיליארד דולר, מניית טאבולה מחקה 82% מערכה והיא נסחרת כעת  במחיר של 1.84 דולר למניה ושווי שוק של 455 מיליון דולר בלבד. 

בדוחותיה לרבעון השלישי של 2022 טאבולה דיווחה על הכנסות של 332.5 מיליון דולר - מעל צפי האנליסטים להכנסות של 322.1 מיליון דולר. החברה רשמה EBITDA חיובי מתואם של 24.2 מיליון דולר ורשמה רווח נקי (על בסיס NON-GAAP) של 10.2 מיליון דולר. הרווח למניה עמד על 4 סנט, בעוד האנליסטים צפו הפסד.

טאבולה היא מתחרה של אאוטבריין. שתי הישראליות נכנסו בשנה שעברה לוול סטריט ומאז השווי שלהן בצלילה. טאבולה כעת מקבלת אמון גדול אבל השאלה היא האם לא נכון לשתי החברות הללו לפעול יחד ולהתמזג.

שתי החברות נפגעות כאשר הפרסום בעולם יורד, כך, לפני חצי שנה שתי החברות נאלצו לחתוך תחזיות ושילמו בהתרסקות נוספת של המניות שלהן. טאבולה החליטה לאחרונה לפטר כ-100 עובדים כדי לחסוך עלויות. 

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    מעניין מי יפול ברשת? (ל"ת)
    lol 28/11/2022 17:43
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    דרור 28/11/2022 16:10
    הגב לתגובה זו
    איך זה ייגמר?
  • 2.
    אליהו 28/11/2022 14:37
    הגב לתגובה זו
    מה הקשר בין מה שטוה היום למה שיהיה מחר. ( אה, כן, החברות דינאמיות וישתנו בהתאם)
  • מלא אנשים שלוקחים משכנתא! (ל"ת)
    אלי 28/11/2022 15:19
    הגב לתגובה זו
  • חחח נכון (ל"ת)
    רמי 28/11/2022 20:24
  • 1.
    מיתר 28/11/2022 14:36
    הגב לתגובה זו
    טאבולה זינקה ב- 60 אחוז... תכלס היא צריכה לזנק ב- 200 אחוז אחרי עסקה כזו. מיליארד דולר בהכנסות רק מיאהו בשנה, ושותפה בבעלות מאחת חברות התוכן הצומחות ביותר בעולם. מנייה מוזרה טאבולה, ממש אבל. לא ברור איך היא הגיע למחיר של מתחת ל- 2 דולר מלכתחילה
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

וול סטריט השוק האמריקאיוול סטריט השוק האמריקאי
וול סטריט

הנאסד״ק מחק את העליות; Arm מזנקת ב-8%, רדיט עם 7%

מערכת ביזפורטל |

אורקל הפתיעה את וול סטריט עם תחזית צמיחה חסרת תקדים, בנוסף לזינוק דרמטי בצבר ההזמנות וצמיחה דו־ספרתית בענן. המניה מזנקת כעת ב-42% – העלייה היומית החדה ביותר שלה זה יותר מ־25 שנה – והוסיפה לשווי החברה יותר מ-200 מיליארד דולר. צפרא כץ הציגה חוזים חדשים עם השחקנים הגדולים בעולם ה־AI, בהם OpenAI, xAI, מטא, אנבידיה ו־AMD, והבהירה כי אורקל הפכה לכתובת מועדפת לעומסי עבודה בתחום. 


לארי אליסון, מייסד החברה שמחזיק עדיין ב-40% ממניותיוה, הדגיש כי הבינה המלאכותית משנה כבר היום את החברה ואת כל תעשיית המחשוב , כשהיתרון של אורקל הוא בהקמת מרכזי נתונים בהיקפי ענק ובחיבור ישיר של בסיסי נתונים עסקיים למודלי שפה מתקדמים. לדבריו, השוק של הסקת מסקנות יהיה גדול אף יותר משוק אימון המודלים, ואורקל ערוכה להוביל גם בו. על רקע זה, ההון האישי של אליסון זינק תוך לילה אחד בכ־100 מיליארד דולר, והפך אותו נכון לכרגע לאיש העשיר בעולם .


הונו של אליסון מוערך כעת ב-393 מיליארד דולר, כשלא רחוק ממנו נמצא אילון מאסק עם 385 מיליארד. במקום ה-3 נמצא מארק צוקרברג, עם 269 מיליארד.


יום המסחר בוול סטריט נפתח באווירה חיובית, לאחר שפרסום מדד המחירים ליצרן (PPI) הצביע על ירידה לא צפויה של 0.1% באוגוסט – הפעם הראשונה זה ארבעה חודשים. הנתונים הפחיתו את החששות מהתפרצות אינפלציונית מחודשת והגבירו את ההערכות כי הפדרל ריזרב יפחית את הריבית כבר בהחלטה הקרובה בספטמבר. תשואות האג"ח ירדו, הדולר נחלש ומדדי המניות טיפסו לשיאים חדשים.


מדד S&P 500 רשם שיא כל הזמנים, כאשר סקטור הטכנולוגיה היה המנוע המרכזי. עם זאת, לאחר הפתיחה החיובית, המדדים החזירו את העליות והנאסד״ק סביב ה-0, הדאו יורד ב-0.4% וה-S&P עולה ב-0.3%. מניית אורקל כאמור היא הסיפור של היום ומתקרבת להיכנס לעשירייה הראשונה של החברות בעלות השווי הגבוה ביותר במדד. לצד אורקל בלטו גם מניות כמו Synopsys ו-Chewy. ההקלה סביב נתוני האינפלציה והציפייה למדיניות מוניטרית מרחיבה עודדו את המשקיעים להזרים כספים למניות הצמיחה.