שתי לוזריות – טאבולה ואאוטבריין צריכות להפוך לווינרית אחת; האם סינגולדה וגלאי יחזרו לדבר?
טאבולה ו אאוטבריין הישראליות מתחרות ראש בראש על עוגת הפרסום הגלובלית באינטרנט. הן פסיק קטן מעוגת הפרסום, אבל הן היו הראשונות שיצאו עם מוצר נגיש למפרסמים ולפאבלישרים שמספק "המלצות תוכן". מדובר במוצר שמשלב תוכן אורגני לצד תוכן שיווקי כשהמטרה היא לייצר יותר חשיפות והקלקות לתוכן המומלץ-ממומן. מדובר בפרסום פרוגרמטי להבדיל מפרסום ישיר מגופי פרסום והמפרסמים עצמם, ולכן האתרים (גם ביזפורטל - ראו גילוי נאות למטה) אוהבים אותו. ההתעסקות בו מעטה יחסית, אין בעצם צורך בתהליך מכירה ושיווק והוא מדיד לרוב על פי היקף התנועה באתר.
ההכנסות האלו הן בפועל תחליף להכנסות ממנויים. במקום שהגולשים ישלמו על מנוי לקריאת התוכן, הם צופים ונחשפים להמלצות תוכן. זה רעיון טוב, אבל אין רעיון שיכול לענקיות הפרסום – גוגל ופייסבוק ששולטות בזירה הענקית של הפרסום באינטרנט. כל מה שטאבולה ואאוטבריין יעשו הוא בגדר השוליים של עולם הפרסום הדיגיטלי. אומנם אלו שוליים רחבים, יש כסף, יש עסק, אבל אפצ'י אחד של גוגל והעסק נחלש דרמטית. המזל הגדול של החברות האלו הוא שגוגל רוצה להראות שהיא לא לבד. גם ככה כל הרגולטורים עליה, אז יש לה סיבות טובות להראות שיש לכאורה תחרות.
העסק של טאבולה ואאוטבריין הוא תיווך פרסומי – קופון על כל עסקת חשיפה/ הקלקה. החברות האלו הן "משרד הפרסום החדש" שמקשר בין מפרסמים לאתרים, רק שהכל נעשה אוטומטית, דיגיטלית, חכם. אז יש כאן ביזנס, אבל בגלל התחרות שתלויה בענקיות הטכנולוגיה ובכלל בהינתן תחום הפרסום התנודתי, העסק הזה די מסוכן ורואים את זה באזהרות הרווח של שתי החברות. אחרי שבשנה שעברה היו על גג העולם וגייסו לפי שוויים של 3 מיליארד דולר לטאבולה וקרוב ל-2 מיליארד דולר לאאוטבריין, הן נסחרות ב-70% מתחת למחיר ההנפקה. הירידות במחיר המניה החלו מיד אחרי ההנפקה כשבזמן האחרון על רקע הנפילות בנאסד"ק הן התעצמו. במקביל שתי החברות פרסמו בימים האחרונים אזהרת הכנסות ורווחים להמשך השנה.
טאבולה – צמיחה שלילית ברווח
הנה המספרים של טאבולה הגדולה מבין השתיים. מצמיחה של כ-17%-18%, הצמיחה השנה תרד ל-9%-12%. ההכנסות יסתכמו על פי ממוצע טווח התחזית ב-1.52 מיליארד דולר. . האשם המידי - הדולר העולה. דולר חזק משפיע על ההכנסות והרווחים נטו, אבל הוא לא הסיבה היחידה. ההשפעה שלו לא יכולה להסביר את כל הנפילה בתחזית. היא מסבירה בשוליים.
- מה קורה במניות האד טק הישראליות והאם הן מעניינות?
- אאוטבריין פספסה את הצפי בדוחות; המניה נופלת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תראו את השורה התחתונה: רווח צפוי של 87 מיליון, לעומת צפי ל-120 מיליון ולעומת כ-110 מיליון בשנה שעברה. ירידה ברווח וזה עוד הרווח הלא חשבונאי Non GAAP שמנטרל הוצאות שונות וגדולות שמוגדרות-נחשבות חד פעמיות. בפועל, הרווח החשבונאי יהיה חלש יותר. בשנת 2021 החשבונאות הצביעה על הפסד של כ-25 מיליון דולר, אז יש סיכוי טוב שזה גם יקרה השנה.
אאוטבריין – ירידה ב-EBITDA
המצב באאוטבריין דומה - תחזית חלשה להמשך השנה. אאוטבריין למשל צופה כעת EBITDA שנתי של 50 עד 60 מיליון דולר, לעומת תחזית קודמת של קרוב ל-100 מיליון דולר, וקרוב ל-90 מיליון בשנה שעברה ותחזית קודמת של קרוב ל-100 מיליון דולר
- סינופסיס צונחת ב-36% לאחר הפספוס בדוחות
- הילד היתום והעני שהפך לאיש העשיר בעולם - סיפור חייו של לארי אליסון
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המניה הזאת מזנקת היום ב-2,900% - מה הסיבה?
הנה התחזית המעודכנת:
והנה התחזית שניתנה במקביל לפרסום הדוחות השנתיים:
למה החברות לא התמזגו והאם הסיכוי כעת עלה?
ירון גלאי, מהמייסדים ומנכ"ל משותף באאוטבריין, ואדם סינגולדה, מייסד ומנכ"ל טאבולה, ישבו כבר על מיזוג בין שתי החברות. הם יודעים טוב מאוד לעשות חשבון של מיזוגים והחשבון הזה אומר – חיסכון בהוצאות, גידול ברווח. אבל החשבון הזה הוא מספרים, ואילו הם מייסדים של חברה גדולה, מצליחה, הם לא רוצים לזוז הצידה. אגו משחק תפקיד גדול במיזוגים. במיזוגים לא הכל זה כסף. לפני שלוש שנים המיזוג בין החברות כבר היה כמעט סגור ואז התגלעו חילוקי דעות ונוצרה איבה מחודשת בין הבעלים והגופים. התחרות עלתה מדרגה ולעזאזל הרווחים. העיקר להיות גדולים. העיקר להצליח להביא את החברה להנפקה.
אז הם הצליחו. בדרך הם גרמו להרבה אנשים להפסיד הרבה כסף, בדרך האופציות לעובדים נמחקו, בדרך גם ירד האגו. מי שכל הזמן רגיל לליטופים ולמחמאות והצלחות, לא פלא שהוא חושב שהוא "חצי אלוהים". עכשיו שניהם נכשלו, בגדול. הפסד של 70% בשנה זה לא סתם כישלון, זו תבוסה, זה בעיני רבים "עבודה בעיניים". האגו שלהם צריך להיות ברצפה. הם צריכים להבין שהפכו מווינרים ללוזרים, ובמצב כזה, יותר קל להתמזג, להניח בצד את האגו וליצור חברה גדולה יותר.
זו עדיין תהיה חברה מסוכנת עם תחרות עצומה, אבל לפחות ההוצאות שלה ייחתכו והרווחים שלה יזנקו. למה לפתח שני מוצרים זהים משני מרכזים בתל אביב, אם אפשר לפתח במקום אחד בתל אביב ולחסוך חצי מההוצאות?
כמה ייחסך? ההכנסות המצרפיות של שתי החברות צפויות להסתכם ב-2.5 מיליארד דולר. במיזוג יש גם סינרגיה בהכנסות - אנשי מכירות מספקים את השירותים של שתי החברות. מעבר לכך, התחרות יורדת, המחירים עולים. זו התיאוריה, בפרקטיקה, לא תמיד זה כך. טבעי יותר לחסוך בהוצאות מאשר להגדיל הכנסות בזכות מיזוגים.
ההוצאות של שתי החברות ביחד הן בסדר גודל של 2.3-2.4 מיליארד דולר. רוב ההוצאות הן הוצאות קבועות או משתנות פר הכנסה (תשלומים לפאבלישרים/ לאתרים). אותן לא ניתן לחסוך. מה שצפוי להיחסך אלו ההוצאות מטה, הנהלה, שכירות ועובדים. שתי החברות עמוסות בעובדים - קרוב ל-3,000 עובדים, וגם צמצום כפילויות לא עמוק מדי עשוי להתבטא (יחד עם הצמצומים במטה וכו') ב-100-150 מיליון דולר. ובפועל, אפשר לחסוך יותר. 100 מיליון דולר שיתגלגל לשורה התחתונה מתבטא בשווי של 1-1.5 מיליארד דולר. שתי החברות ביחד שוות היום 1.45 מיליארד דולר, ותוספת ערך בזכות המיזוג תהיה דרמטית.
מיזוג בין החברות כמעט ונסגר פעמיים. גם ב-2017 היה סבב שיחות וגם ב-2019. עכשיו גלאי וסינגולדה שרוצים לחזור מלוזרים לווינרים צריכים לחשוב בעיקר על בעלי המניות. מיזוג כאמור מצוין לבעלי המניות.
- 19.אאוטברין 16/05/2022 23:06הגב לתגובה זואאוטברין משגשגת העובדים מרוצים מאוד !!! טאבולה לעומתה יורדת לתהום
- 18.בני 16/05/2022 15:22הגב לתגובה זוחברה שמזהמת אתרים בספאם וחברו הונאה
- 17.שימי 16/05/2022 03:46הגב לתגובה זולא כיף ?? מי שאשם בכישלון המיזוג (ותודה לו) זה סינגולדה שקיבל רגליים קרות והחליט להנפיק לבד.
- 16.טאבולה קנתה חברה שווי שוק שלה היום. מצחיק (ל"ת)יורם ל 16/05/2022 00:24הגב לתגובה זו
- 15.יוגב 15/05/2022 23:23הגב לתגובה זועם אאוטבריין, הוא פשוט בא אליהם והחליט להפר את ההסכם, ולהציע להם פחות כסף עבור החברה. העיקר בסוף הוציא 800 מליון דולר על חברת איקומרס מיושנת שלא שווה רבע מזה...
- 14.חייבות להתמזג 15/05/2022 23:03הגב לתגובה זוחייבות להתמזג
- 13.יוגב 15/05/2022 22:57הגב לתגובה זועם אאוטבריין, הוא פשוט בא אליהם והחליט להפר את ההסכם, ולהציע להם פחות כסף עבור החברה. העיקר בסוף הוציא 800 מליון דולר על חברת איקומרס מיושנת שלא שווה רבע מזה...
- 12.רמי 15/05/2022 19:16הגב לתגובה זוהרגולוציה באירופה וישראל לא בהכרח תאשר את המיזוג בתחום ההמלצות והקמת מונפול בתחום
- אאוטבריין1 15/05/2022 23:05הגב לתגובה זוזה ייפגע בעובדים אין הרבה ברירות. המחיזוג יאושר כי שתי החברות קטנות ביחס לגוגל ומזוג לא ישפיע על התחרות
- 11.גידי 15/05/2022 13:47הגב לתגובה זושווי הזוי. מורווחים ונהנים.
- 10.תחרות 15/05/2022 13:25הגב לתגובה זויש מלא חברות שעושות את אותו הדבר וזה טוב שיש תחרות. הן לא יכולות להתמזג בגלל עניין התחרות ויצירת מונופול כך שהרבה מקומות לא יאשרו זאת. אולי כדאי לכותב לעשות מחקר ולבדוק למה המיזוג שלהן נכשל מלכתחילה לפני שמציע רעיונות
- 9.חן 15/05/2022 13:25הגב לתגובה זוולכן הכתבה הזאת היא פאסה... תקרא מה כתבו בטק 12
- 8.אבי 15/05/2022 11:17הגב לתגובה זואז הגיוני עסקית להתמזג כי אפשר לחסוך תקורות. הבעיה היא שיש בשתיהן כח אדם טוב, שכתוצאה ממיזוג יאלצו למצוא מעסיק חדש. אולי זה מה שמפריע להם?
- 7.אלון 15/05/2022 09:12הגב לתגובה זותתמזגו כבר! - גרמתם מספיק הספדים למשקיעים שלכם!
- 6.התחילו לפטר שמעתי (ל"ת)אסף67232 15/05/2022 09:03הגב לתגובה זו
- רב סרן בועתי 15/05/2022 15:50הגב לתגובה זובאיזה אחת מהחברות?
- 5.גידי 15/05/2022 08:40הגב לתגובה זומשקיעים לוזרים
- 4.קורא מתמיד 15/05/2022 08:35הגב לתגובה זואבישי, אולי אתה יכול? ??
- 3.אחד שיודע. 15/05/2022 08:33הגב לתגובה זומצב השוק לא משהו.
- 2.יוחחנןף 15/05/2022 08:23הגב לתגובה זולצד הכשל העצום בניהול ההנפקה - ולא, אי אפשר להאשים את השוק. זו אחריות של ההנהלה בשתי החברות הנכשלות האלו!, יש גם את האגו טריפ ההזוי של טאבולה לביצוע הרכישה ההזוייה בתולדות ישראל. ״הכי גדול״, ״הכי ענק״ היו הכותרות. מה לגבי הכי פזיז? הכי לא שקול, הכי לא אחראי. שלא לומר אפילו מרושל. ניקוי אורוות זה מה שצריך שם.
- שום כשל - קיבלו הרבה כסף והמשקיעים הפסידו. (ל"ת)דן 15/05/2022 08:40הגב לתגובה זו
- 1.מיסטר אגו 15/05/2022 08:21הגב לתגובה זומעניין לעקוב ולראות איך יושפעו החברות במידה והרבה עובדים יעזבו כי המניות / אופציות שלהם שוות קדחת מצד אחד אבל התחיבויות לרכישת דירות / בתים של עובדים אלו היא עובדה קיימת מצד שני....ברדק.
- אופציה למזגן 15/05/2022 15:28הגב לתגובה זונוגע במחיר האופציות שניתנו לעובדים, כל מי שעזב ולא מכר בהפסד. מי שקנה גם דירה... אוי ואבוי מסכן

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון
אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה; מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים; 1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג
ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.
המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.
וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים.
המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות
הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.
- תבעו את סוכנות הנסיעות וזכו - "הסוכנות טעתה בתכנון הטיול"
- בריטניה מזהירה מפני הגעה לישראל ומשגרת מטוסי קרב למזרח התיכון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

הילד היתום והעני שהפך לאיש העשיר בעולם - סיפור חייו של לארי אליסון
התחנות בדרך, הכישלונות, התובנות - "יש לי את כל החסרונות הדרושים להצלחה; הרגשתי שאני צריך להוכיח את עצמי כל יום. זה יצר בי רעב שלא
נרגע לעולם"; החבר סטיב ג'ובס, המנכ"לית צפרא כץ והדרך ל-400 מיליארד דולר
זה היום של לארי אליסון. הוא הרוויח היום 100 מיליארד דולר במקביל לנסיקה המדהימה במניית אורקל והפך לאיש העשיר בעולם. ההתחלה היתה קשה מאוד. הסיפור שלו השראה לאנשים שמתחילים מלמטה. השראה ליזמים. הרעב שלו להצלחה מעורר קנאה, היכולות שלו פנומנליות. הביצועים שלו מרשימים ומוכיחים שהכישלונות הם השיעורים הטובים ביותר להצלחה. קבלו את הדרך של אליסון מילד יתום ועני לאיש העשיר בעולם.
לארי ג'וזף אליסון נולד ב-17 באוגוסט 1944 בברונקס, ניו יורק, לעולם שלא רצה אותו. אמו, ססיל, הייתה נערה בת 19 שלא יכלה לגדל אותו. אביו הביולוגי היה טייס קרב של חיל האוויר האמריקני, אך נעלם עוד לפני הלידה. כבר ברגעיו הראשונים היה לארי ילד "דחוי".
בגיל תשעה חודשים בלבד חלה בדלקת ריאות קשה. אמו הצעירה, נואשת וחסרת תמיכה, החליטה למסור אותו לאחותה לואיז ולבעלה לואיס אליסון - זוג יהודים משיקגו. הם אימצו אותו כאילו היה בנם. אבל תחושת היתמות ליוותה אותו לאורך ילדותו והעצימה כשאימו החורגת נפטרה.
שיקגו של שנות ה-40-50 הייתה אז עיר תעשייתית קשה, כשהשכונות היו מחולקות אתנית - איטלקים, אירים, יהודים. משפחת אליסון חיה בדרום העיר, בסביבה יהודית מסורתית. מצד אחד, ערכים של חריצות והשכלה; מצד שני, קשיחות.
- זינוק של 71 מיליארד דולר ביום: לארי אליסון סוגר פערים עם אילון מאסק
- האנליסטים - "וואוו; אירוע נדיר" מה אמר לארי אליסון שהזניק את אורקל ב-27%? קריאת חובה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לארי גדל בידיעה עמומה שהוא לא בדיוק "שייך". אביו המאמץ, לואיס, היה מהנדס חשמל מתוסכל שלא הצליח להגשים את חלומותיו. הוא דרש מצוינות אך לא האמין בבנו המאומץ. "אתה הטעות הגדולה של חיינו", נהג לומר. שנים מאוחר יותר סיפר לארי: "כשהאדם שאמור להאמין בך הכי הרבה אומר לך שאתה טעות - אתה מפתח עקשנות להוכיח לו שהוא טועה".