גוגל מאיימת על אמזון, וולמארט ובעיקר שופיפי בכניסה לתחום המשלוחים
אחת ההצלחות הגדולות של ג'ף בזוס וחברת אמזון AMAZON הוא פיתוח תחום המשלוחים המהירים לבתי הלקוחות. אי אז, כשהתחלנו לקנות דברים דרך האינטרנט בשנות ה-90 ידענו שמדובר בהמתנה ארוכה שיכלה לארוך גם כמה חודשים, וזאת עוד במדינתנו הקטנטונת. אמזון שינתה זאת. תחילה הציעה משלוחים תוך 3 עד 5 ימים, שהפכו למשלוח תוך יומיים, ובהמשך זה התקדם ליום אחד. היום מוצרים רבים זמינים במשלוח תוך יומי. ההתקדמות הזו היא חלק ממה שהפך את אמזון לאחת החברות הגדולות בעולם וסייע לה לשלוט במשך שנים ארוכות בשוק האי-קומרס.
המתחרות הבינו שהן צריכות לתת מענה, והקמעונאית הגדולה בעולם, וולמארט WALMART , שעולה על אמזון מבחינת מכירות אך משתרכת מאחוריה בכל הנוגע למסחר אונליין נכנס למירוץ עם השקעה של מיליארדים רבים, כולל רכישה ב-3.3 מיליארד דולר של Jet.com, והשיקה שרות משלוחים מהר משלה, אותו היא מקווה להפוך לאחד ממנועי הצמיחה העתידיים שלה.
אל התחום הלוהט נכנסה גם החברה הצעירה שופיפי SHOPIFY INC . החברה הקנדית איננה מוכרת בעצמה מוצרים אונליין, אלא היא משווקת פלטפורמה שמאפשרת הפעלת חנויות מקוונות. כחלק מחבילת השירות שהיא מציעה ללקוחותיה, אחד הפיצ'רים שסייעו מאד להתרחבות החברה והגדילו את קהל לקוחותיה, ובעיקר את התלות שלהם בה, הוא האפשרות לתמיכה בלוגיסטיקה של המשלוחים, אחד מאבני הנגף המרכזיים שעודמים בפני עסקים קטנים שמנסים למכור אונליין.
כעת נכנסת מתחרה בעלת שיעור קומה, חברת אלפאבית GOOGLE (החברה האם של גוגל), שמנסה לנצל את עוצמתה וגודלה כדי לנכס לעצמה נתח שוק בתחום הלוהט, צעד שעלול לפגוע בעיקר בשופיפי, שכן השירות החדש שהיא מציעה מתחרה ישירות בהתמחות של שופיפי - העסקים הקטנים שמוכרים אונליין.
- אין לנו מתחרים- הדרך להתחרות זה אם הלקוחות יתחילו לפתח את המוצר בעצמם
- אטסי נופלת ב-15% - בדרך לשפל של 4 שנים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גוגל לא בנתה את התשתיות הנחוצות להקמת מערך משולחים אלטרנטיבי לענקיות המסחר, אך מה שהיא עושה עשוי לכוון ישירות לפתרון הבעיה איתן הן מתמודדות - הלוגיסטיקה המסובכת הנצרכת כדי לאפשר משלוחים מהירים ואמינים ללקוחות.
גוגל השיקה שירות הנקרא "פתרונות צי המייל האחרון" (Last Mile Fleet Solution). באתר החברה התפרסמה "מפת הדרכים" של המוצר שכתב מנהל המוצר שאלין מאנטרי: "הלקוחות סומכים כעת על משלוחים יותר מאי פעם, והם מצפים שהמשלוחים יהיו מהירים, אמינים ובמחיר נמוך. למעשה מסחר מקוון (איקומרס) בדרכו להכפיל את עצמו עד שנת 2026, ו-90% מהלקוחות בארצות הברית מצפים למשלוח חינם בטווח זמן של יומיים שלושה. המשמעות היא שמפעילי הציים של המשלוח של ה"מייל האחרון" (כלומר, לבית הלקוח), חייבים לשפר את דרכי פעילותם".
הפתרון של גוגל לא מבצע משלוחים, אלא מסייע לחברות שיש להם כבר ציי רכבים לעשות עבודה טובה יותר. הפלטפורמה מסייעת בשיפור כל שלב מעבודת המשלוח: דיוק בכתובות, תכנון נתיבי נסיעה, סיוע בניווט של הנהגים, מעקב אחר התקדמות המשלוח וניתוח ביצוע ציי הרכבים. או במילים פשוטות גוגל מציעה תוכנה שתאפשר לנהל את המשלוחים ואת חווית הלקוח בצורה הטובה ביותר. זה אולי לא נשמע כמו דבר גדול, אבל אחת החוזקות של אמזון ושל שופיפי בנויה בדיוק על הדבר הזה, וכעת גוגל תאפשר לכל חברה קטנה להגיע לאותה רמת יעילות של חברות הענק.
- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
אמזון וולמארט ככל הנראה פחות יפגעו שכן המשלוח הוא רק סגמנט משלים למכירות שלהן עצמן. מי שעומדת בחזית, או שמא נאמר, מי שגוגל "הולכת לה על הראש", זאת שופיפי שרגישה הרבה יותר לתחרות מן הסוג הזה, כיון שהיא פונה בדיוק לסגמנט של העסקים הקטנים ומעניקה להם כלים לשיפור העסק, בין השאר בתחום המסובך של הלוגיסטיקה של המשלוחים.
מניית חברת שופיפי עוברת רכבת הרים לא טריוויאלית בתקופה האחרונה. החברה פרחה בתקופת הסגרים וההגבלות של מגפת הקורונה, כאשר הרבה עסקים עברו למכירות אונליין ונהנהו מחבילת הפתרונות של החברה. כך יכלה שופיפי להציג קצבי צמיחה של מעל 100% ברבעונים מסוימים במהלך המגיפה, ובאחרים קרוב לכך. אך יחד עם פתיחת השוק מחדש עם סיום הסגרים צנחו גם שיעורי הצמיחה, כשברבעון הרביעי של שנת 2021 הגיעו ל-41% כשהציפיות לשנת 2022 הן לצמיחה של 31% בלבד לעומת 57% בשנת 2021.
המניה לא אחרה להגיב לשנוי האוירה בשוק. משיא של 1762 דולר למניה בסוף שנת 2021 צנחו מכירות החברה ל-510 דולר בלבד בתחילת מרץ. בשבוע שעבר השתנה המומנטום שוב כשיחד עם הזינוקים המפתיעים בנאסד"ק קפץ מחיר החברה ב-50%. אולם היום חוזרת המניה לרדת בשיעור ניכר של מעל 10% - כל זה ללא הודעה מיוחדת מצד החברה. ייתכן שההסבר לירידה הנוכחית היא ההצהרה של גוגל על השירות החדש שנכנס לסגמנט שלה. ההצהרה יצאה אומנם ביום חמישי כבר, וביום שישי המניה המשיכה לעלות, אולם ייתכן שלמשקיעים לקח זמן להבין את משמעות ההודעה, והסיכון שהיא מהווה לעסק של שופיפי.
- 2.זו כתבה מיועדת לארץ? (ל"ת)לוקו 22/03/2022 07:51הגב לתגובה זו
- 1.נחמן 22/03/2022 01:24הגב לתגובה זואני רואה מכפיל 33 על הכנסות 3 ושווי 99; תוכל להסביר.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%
הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.
המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.
אינפלציה נמוכה מהצפוי
הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.
נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים
מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.
