גוגל במובייל GOOGLE
צילום: אלכסנדר כץ

גוגל מאיימת על אמזון, וולמארט ובעיקר שופיפי בכניסה לתחום המשלוחים

גוגל משיקה שירות שמייעל את מערך הלוגיסטיקה של המשלוחים של חברות קטנות לבתי הלקוחות ובכך היא נכנסת לתחום שהיווה את אחת החוזקות של ענקיות המסחר האלקטרוני הנוכחיות; במיוחד עלולה להיפגע חברת שופיפי שפועלת בדיוק בפלח השוק אליו פונה גוגל
גיא טל | (2)

אחת ההצלחות הגדולות של ג'ף בזוס וחברת אמזון AMAZON הוא פיתוח תחום המשלוחים המהירים לבתי הלקוחות. אי אז, כשהתחלנו לקנות דברים דרך האינטרנט בשנות ה-90 ידענו שמדובר בהמתנה ארוכה שיכלה לארוך גם כמה חודשים, וזאת עוד במדינתנו הקטנטונת. אמזון שינתה זאת. תחילה הציעה משלוחים תוך 3 עד 5 ימים, שהפכו למשלוח תוך יומיים, ובהמשך זה התקדם ליום אחד. היום מוצרים רבים זמינים במשלוח תוך יומי. ההתקדמות הזו היא חלק ממה שהפך את אמזון לאחת החברות הגדולות בעולם וסייע לה לשלוט במשך שנים ארוכות בשוק האי-קומרס. 

המתחרות הבינו שהן צריכות לתת מענה, והקמעונאית הגדולה בעולם, וולמארט WALMART , שעולה על אמזון מבחינת מכירות אך משתרכת מאחוריה בכל הנוגע למסחר אונליין נכנס למירוץ עם השקעה של מיליארדים רבים, כולל רכישה ב-3.3 מיליארד דולר של Jet.com, והשיקה שרות משלוחים מהר משלה, אותו היא מקווה להפוך לאחד ממנועי הצמיחה העתידיים שלה. 

אל התחום הלוהט נכנסה גם החברה הצעירה שופיפי SHOPIFY INC . החברה הקנדית איננה מוכרת בעצמה מוצרים אונליין, אלא היא משווקת פלטפורמה שמאפשרת הפעלת חנויות מקוונות. כחלק מחבילת השירות שהיא מציעה ללקוחותיה, אחד הפיצ'רים שסייעו מאד להתרחבות החברה והגדילו את קהל לקוחותיה, ובעיקר את התלות שלהם בה, הוא האפשרות לתמיכה בלוגיסטיקה של המשלוחים, אחד מאבני הנגף המרכזיים שעודמים בפני עסקים קטנים שמנסים למכור אונליין. 

כעת נכנסת מתחרה בעלת שיעור קומה, חברת אלפאבית GOOGLE (החברה האם של גוגל), שמנסה לנצל את עוצמתה וגודלה כדי לנכס לעצמה נתח שוק בתחום הלוהט, צעד שעלול לפגוע בעיקר בשופיפי, שכן השירות החדש שהיא מציעה מתחרה ישירות בהתמחות של שופיפי - העסקים הקטנים שמוכרים אונליין. 

גוגל לא בנתה את התשתיות הנחוצות להקמת מערך משולחים אלטרנטיבי לענקיות המסחר, אך מה שהיא עושה עשוי לכוון ישירות לפתרון הבעיה איתן הן מתמודדות - הלוגיסטיקה המסובכת הנצרכת כדי לאפשר משלוחים מהירים ואמינים ללקוחות.

גוגל השיקה שירות הנקרא "פתרונות צי המייל האחרון" (Last Mile Fleet Solution). באתר החברה התפרסמה "מפת הדרכים" של המוצר שכתב מנהל המוצר שאלין מאנטרי: "הלקוחות סומכים כעת על משלוחים יותר מאי פעם, והם מצפים שהמשלוחים יהיו מהירים, אמינים ובמחיר נמוך. למעשה מסחר מקוון (איקומרס) בדרכו להכפיל את עצמו עד שנת 2026, ו-90% מהלקוחות בארצות הברית מצפים למשלוח חינם בטווח זמן של יומיים שלושה. המשמעות היא שמפעילי הציים של המשלוח של ה"מייל האחרון" (כלומר, לבית הלקוח), חייבים לשפר את דרכי פעילותם". 

הפתרון של גוגל לא מבצע משלוחים, אלא מסייע לחברות שיש להם כבר ציי רכבים לעשות עבודה טובה יותר. הפלטפורמה מסייעת בשיפור כל שלב מעבודת המשלוח: דיוק בכתובות, תכנון נתיבי נסיעה, סיוע בניווט של הנהגים, מעקב אחר התקדמות המשלוח וניתוח ביצוע ציי הרכבים. או במילים פשוטות גוגל מציעה תוכנה שתאפשר לנהל את המשלוחים ואת חווית הלקוח בצורה הטובה ביותר. זה אולי לא נשמע כמו דבר גדול, אבל אחת החוזקות של אמזון ושל שופיפי בנויה בדיוק על הדבר הזה, וכעת גוגל תאפשר לכל חברה קטנה להגיע לאותה רמת יעילות של חברות הענק. 

קיראו עוד ב"גלובל"

אמזון וולמארט ככל הנראה פחות יפגעו שכן המשלוח הוא רק סגמנט משלים למכירות שלהן עצמן. מי שעומדת בחזית, או שמא נאמר, מי שגוגל "הולכת לה על הראש", זאת שופיפי שרגישה הרבה יותר לתחרות מן הסוג הזה, כיון שהיא פונה בדיוק לסגמנט של העסקים הקטנים ומעניקה להם כלים לשיפור העסק, בין השאר בתחום המסובך של הלוגיסטיקה של המשלוחים. 

מניית חברת שופיפי עוברת רכבת הרים לא טריוויאלית בתקופה האחרונה. החברה פרחה בתקופת הסגרים וההגבלות של מגפת הקורונה, כאשר הרבה עסקים עברו למכירות אונליין ונהנהו מחבילת הפתרונות של החברה. כך יכלה שופיפי להציג קצבי צמיחה של מעל 100% ברבעונים מסוימים במהלך המגיפה, ובאחרים קרוב לכך. אך יחד עם פתיחת השוק מחדש עם סיום הסגרים צנחו גם שיעורי הצמיחה, כשברבעון הרביעי של שנת 2021 הגיעו ל-41% כשהציפיות לשנת 2022 הן לצמיחה של 31% בלבד לעומת 57% בשנת 2021. 

המניה לא אחרה להגיב לשנוי האוירה בשוק. משיא של 1762 דולר למניה בסוף שנת 2021 צנחו מכירות החברה ל-510 דולר בלבד בתחילת מרץ. בשבוע שעבר השתנה המומנטום שוב כשיחד עם הזינוקים המפתיעים בנאסד"ק קפץ מחיר החברה ב-50%. אולם היום חוזרת המניה לרדת בשיעור ניכר של מעל 10% - כל זה ללא הודעה מיוחדת מצד החברה. ייתכן שההסבר לירידה הנוכחית היא ההצהרה של גוגל על השירות החדש שנכנס לסגמנט שלה. ההצהרה יצאה אומנם ביום חמישי כבר, וביום שישי המניה המשיכה לעלות, אולם ייתכן שלמשקיעים לקח זמן להבין את משמעות ההודעה, והסיכון שהיא מהווה לעסק של שופיפי. 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    זו כתבה מיועדת לארץ? (ל"ת)
    לוקו 22/03/2022 07:51
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    נחמן 22/03/2022 01:24
    הגב לתגובה זו
    אני רואה מכפיל 33 על הכנסות 3 ושווי 99; תוכל להסביר.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.