רובין הוד
צילום: לוגו החברה

רובינהוד רוצה להנפיק ב-2021, אבל יש לה בעיה גדולה באופק

תלונה שהוגשה אתמול במסצ'וסטס קובעת כי החברה משווקת באגרסיביות ובכוונה מאפשרת למערכות שלה לקרוס ברגעים קריטיים: אם התביעה תתקבל, החברה יכולה לאבד עד 80% מהכנסותיה
ארז ליבנה | (1)

לא מעט דברים נכתבו על אפליקציית המסחר רובינהוד ודומותיה, שמאפשרות למשקיעים חסרי ניסיון להשקיע בבורסה ללא עמלות בתמורה לחלק מהרווחים של המשקיעים. בין היתר, משקיעים ותיקים ואנליסטים טוענים כי הסוחרים הצעירים אחראיים על זינוקה של חברת הרץ בחצי הראשון של השנה, לאחר שזו הודיעה על פשיטת רגל.

 

באופן כללי, בחברה שהוקמה ב-2013, מעוניינים לרכוב על שוק ההנפקות הרותח. לפי הדיווחים בארצות הברית, החברה שכרה את שירותי בנק ההשקעות גולדמן זאקס, שיוביל את ההנפקה לפי שווי של למעלה 20 מיליארד דולר. החברה מקליפורניה גייסה עד עכשיו כבר כ-2 מיליארד דולר מקרנות הון סיכון, שבהם השתתפו 74 משקיעים גדולים. בשנה האחרונה לבדה גייסה החברה 1.25 מיליארד דולר.

 

עם זאת, רובינהוד נתונה ללא מעט ביקורת, לאחר שהיא דוחפת משקיעים לא מנוסים – הגיל החציוני לשימוש באפליקציה הוא 31 – לבצע מסחר באופציות. הלחץ הזה, הוביל להתאבדותו של צעיר בן 20 שחשב שהוא נכנס לחובות – מה שלא באמת קרה. בעקבות המקרה, החברה שינתה חלק מהנהלים שלה במסחר באופציות. כמו כן, רשות לני"ע בארה"ב, ה-SEC, חוקר את החברה בחשד להתנהלות פסולה מול המשקיעים.

 

אז כדי לשפוך מים צוננים על אחת מההנפקות המעניינות שצפויות להיות בשנה הבאה, ויליאם גלווין, שר הרווחה של מדינת מסצ'וסטס, הגיש אתמול תלונה נגד החברה, בטענה כי היא מפעילה לחץ על משקיעים חסרי ניסיון. עוד הוא טוען שברובינהוד מאפשרים לפלטפורמה שלהם לקרוס ברגעים קריטיים למסחר. הבסיס לתלונה של גלווין הוא חוק חדש במדינה שמחייב ברוקרים לפעול לטובת הלקוחות שלהם.

 

התלונה מאיימת על המודל העסקי של החברה, כשגלווין טוען שהחברה איננה מסננת כראוי את לקוחותיה ולוחצת עליהן לבצע החלטות השקעה מסוכנות. "יש 340 לקוחות, ללא שום ניסיון במסחר, שלא ביצעו אף עסקה על אופציות, לפני שרובינהוד אישרה להם לעשות כן", נכתב בתלונה.

"התביעה מאיימת על 80% מהכנסות החברה"

החברה כמובן טוענת כי הטענות אינן נכונות והיא נכונה להילחם בהם. "ביצענו שיפורים משמעותיים בהצעות ללקוחות בנושאי האופציות, הוספנו חסמי בטיחות וחומרים לימודיים למשקיעים", אמרו בחברה. "מיליונים של אמריקאים ביצעו את ההשקעות הראשונות שלהם באמצעות האפליקציה של רובינהוד ואנחנו נותרים ממוקדים במתן שירות עבורם", הוסיפו.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

פולין בל, אנליסטית מחברת CFRA, אומרת כי התביעה לא תמנע את ההנפקה, אבל התביעה מכוונת למקור ההכנסות הגדול של רובינהוד, שמהווה 80% מסך כל ההכנסות. ועדיין על פי גורמים רבים בשוק ההון האמריקאי הסיכוי שהחברה תנפיק בשנה הבאה גבוה מאוד, בשל העליות בנאסד"ק. עם זאת,  אי אפשר להקל ראש בתביעה הזו, מאחר והיא מאיימת על 80% מהכנסותיה של החברה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    משה 18/12/2020 17:09
    הגב לתגובה זו
    למה עדיין לא קם ברוקר קמעונאי בישראל בסגנון רובין הוד בשוק ההון הישראלי? מה החסמים לכניסה...רגולציה? מיעוט נפח?
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה. 

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

דיימון, שמנהל גוף עם יותר מ-300 אלף עובדים ברחבי העולם, מאמין שדווקא היכולת להתנתק מהטלפון היא סמל למנהיגות ולשליטה. "אנשים חושבים שתגובה מיידית לכל הודעה היא סממן של יעילות", אמר באחד הנאומים שלו בעבר, "אבל בפועל הם רק מוסחים יותר. היכולת להתרכז, לשמוע, להבין  - היא זו שבונה מנהלים טובים".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

מתקפה על דור הזום: ככה לא בונים חברה

באותו קו ביקורתי, דיימון ממשיך להביע ספקנות עמוקה כלפי תרבות העבודה מהבית ואל מול דור ה-Z, שלדבריו "שכח מה זה לעבוד באמת יחד". בראיון פנימי שהודלף מוקדם יותר השנה נשמע דיימון כשהוא מאבד סבלנות כלפי עובדים שמסרבים לחזור למשרד. "אל תספרו לי שעבודה מהבית ביום שישי זה משהו שבאמת עובד,” הטיח בעובדיו. "אני מתקשר להרבה אנשים בימי שישי, ואי אפשר להשיג נפש חיה. נמאס לי מהשטויות האלה".