מטוס קרב
צילום: unsplash

מלחמת הסחר חוזרת: סין בסנקציות על לוקהיד, בואינג ורתיאון

השלטונות בסין לא אמרו אילו סנקציות יושתו על חברות הנשק, אבל הסיבה ידועה: מכירת נשק לטיוואן בהיקף של 1.8 מיליארד דולר. בואינג ורת'יאון יורדות בטרום ב-2% ו-3.2% בהתאמה
ארז ליבנה | (4)

בשבוע שעבר משרד החוץ האמריקאי הודיע על הסכם למכירת נשק לטיוואן בהיקף של 1.8 מיליארד דולר. טיוואן, האי השוכן לחופי דרום מזרח סין – שאותו סין רואה כמחוז היסטורי של סין הגדולה – תקבל משגרי רקטות, סנסורים וארטילריה. בסין לא אהבו את העסקה, בלשון המעטה.

 

השלטונות שם הודיעו הבוקר כי יושתו סנקציות על שלושת החברות המרכזיות בהסכם, לוקהיד מרטין (LMT), בואינג (BA) ורתיאון טכנולוגיות (RTX). העסקה האחרונה לא סתם הקפיצה את הסינים. רק לפני חודשיים האמריקאים מכרו לטיוואנים 70 מטוסי F-16 מתוצרת לוקהיד והמתיחות בין המדינות גוברת לקראת הבחירות לנשיאות שייערכו בעוד שבוע בדיוק.

 

בתחילה העסקה בישרה טובות לבואינג, כשהמניה עלתה בחודש האחרון. אבל נראה שמניית בואינג צפויה לסבול במיוחד מההחלטה לאור קשריה ההדוקים עם הממשל הסיני. המניה כבר איבדה חצי משוויה השנה, כשירדה מ-337 דולר למניה בתחילת השנה, לכ-167 דולר למניה, בעיקר בגלל תקלות במנועים והקורונה. שווי השוק שלה נושק "רק" ל-94.5 מיליארד דולר, כשנכון לכתיבת שורות אלה, המניה יורדת ב-2% בטרום מסחר בשל ההודעה הסינית. רתיאון שאיבדה שליש משוויה ב-2020, יורדת ב-3.2%.

 

הסיבות המרכזיות הן פארסת השבתת הצי העולמי של מטוסי ה-737MAX – שצפוי לחזור בהדרגה לשימוש עד סוף השנה בהתאם להחלטות הרגולטור האמריקאי – אבל גם בשל הפגיעה העמוקה בסקטור התעופה העולמי בשל משבר הקורונה, מה שלא רק פגע ברכש של מטוסים חדשים, אלא גם בשוק החלפים הרווחי.

 

כעיקרון, סין כבר הודיעה מספר פעמים כי תטיל סנקציות והגבלות נוספות נגד חברות אמריקאיות, כתגובה לפעילות הממשל האמריקאי נגד חברות סיניות, בהן Huawei וטיקטוק של בייטדאנס. עד עכשיו, סין טרם מימשה את איומיה.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אני 26/10/2020 16:05
    הגב לתגובה זו
    וזה הולך להיות העולם שלנו בעשור הקרוב.גוש סיני וגוש אמריקאי זה יתחיל סביב הסחר ואנחנו לא לגמרי יודעים איפה ומתי זה יגמר
  • 2.
    והנה זה התחיל חחח כותרות וכותרות .... ועוד לחץ (ל"ת)
    לאתר 26/10/2020 14:52
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ==================== 26/10/2020 14:40
    הגב לתגובה זו
    לסינים לקנות מתכות יש גם בקנדה במחיר לא גבוה משמעותית
  • לחברות האלו יש צד אזרחי (ל"ת)
    ישראל 27/10/2020 10:24
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.