וול סטריט
צילום: iStock

סגירה בוול סטריט: אנבידיה עלתה ב-1.4%, טבע איבדה 1.6%

המדדים ממשיכים להיסחר ברמות שיא כל הזמנים ברקע לפעולות הפד'. התשואות בשוק האג"ח הקונצרני בשפל מאז 2014. בואינג סגרה ללא שינוי לאחר יום מסחר תנודתי, דויטשה בנק עלתה בעוד 1.5%
עמית נעם טל | (15)

יום המסחר בוול סטריט נסגר ביציבות, כאשר המדדים המובילים נסחרים ברמות שיא כל הזמנים. ברקע למסחר, פעולות הפד' ממשיכות להעניק רוח גבית משמעותית לשווקים. 

מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%                                       
דאו ג'ונס 0.16%                                        
נאסד"ק -0.21%                                   

הפד' עבר בהצלחה את תאריך תשלומי המס בארה"ב? כך זה נראה. ברקע לחששות בשבועות האחרונים מזינוק של הריביות בשוק המימון חזרה על האירועים בספטמבר האחרון, הפד' הציף את השווקים בנזילות בתקופה האחרונה, ונראה כי הוא הצליח למנוע אירועים משמעותיים. הריבית בשוק הריפו ליום אחד עומדת כעת על 1.6% בלבד לאחר שקפצה אמש ל-1.7%. עם זאת, הריבית לסוף שנה עומדת היום על 3.7%, דבר שמאותת כי עדיין יש חשש בשוק לקראת סוף השנה. ביום חמישי האחרון הפתיע הפד' את השווקים עם הודעה כי הוא צפוי להזריק לשוקי הריפו עוד כ-500 מיליארד דולר עד לסוף השנה, דבר שיביא את מאזנו לשיא חדש בתחילת ינואר הקרוב (לכתבה המלאה).

הכסף הזול שזורם בשוק גורם לתשואות האג"חים בשוק הקונצרני לרדת בחדות, דבר שמעניק רוח גבית לשוקי המניות. כך לדוגמא, התשואות על אגרות החוב בדירוג "זבל", ירדו בימים האחרונים לרמה של 5.2% בלבד – שפל מאז 2014. לשם השוואה, בדצמבר שעבר קפצה התשואות על אגרות חוב אלו לרמה של 8%. 

התשואות אגרות החוב בדירוגים הנמוכים: הכסף הזול מוריד את התשואות, דבר שתומך בשוקי המניות

במקביל, תשואות האג"חים של ארה"ב יורדות כעת: התשואה לתקופה של 10 שנים עומדת על 1.85% והתשואה לתקופה של שנתיים נסחרת סביב רמה של 1.82%. 

במרכז

מניית ענקית התעופה האמריקנית בואינג (סימול:BA) נסגרה ביציבות לאחר שירדה אמש ב-4.3% והמשיכה לעמוד במוקד העניינים ברקע להודעת החברה אמש על השבתה זמנית של מטוסי ה-737 מקס. נציית כי מניית החברה מהווה יותר מ-8% ממדד הדאו ג'ונס.

המשבר בבואינג צפוי להשפיע על חברות רבות נוספות כמו גנ'רל אלקטריק (סימול:GE), יונייטד טכנולוג'יס (סימול:UTX) והאניוול (סימול:HON) שתלויות בביקושים מבואינג. מניות התעופה הגדולות צפויות להיות מושפעות גם הן מהבעיות של בואינג, כאשר הוא רואות את צי המטוסים שלהם מושבת. בהקשר זה נציין את אמריקן אירלירנס (סימול:AAL) וסאות'ווסט איירליינס (סימול:LUV). 

מניית פלורסיטם (סימול:PSTI) קפצה הערב ב-13.4% לאחר שזינקה אמש ב-9.3% ברקע להמלצת קנייה של Dawson James, עם אפסייד של לא פחות מ-251%. 

קיראו עוד ב"גלובל"

מניית אנבידיה (סימול:NVDA) עלתה ב-1.4% מקבלת להמלצת קנייה מ-Jefferies, עם מחיר יעד של 250 דולר למניה - אפסייד של 10% ביחס למחיר הנוכחי של המניה. 

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    באפט 18/12/2019 11:48
    הגב לתגובה זו
    תשווה לאחרות בענף ותראו !!! לא ממליץ אבל מחזיק :)
  • 5.
    שורטיסט על 17/12/2019 18:24
    הגב לתגובה זו
    וזה שפתח שורט באפל כמה מסכנים יש פה נמחקו הסטלנים
  • 4.
    שורטיסטים 17/12/2019 18:20
    הגב לתגובה זו
    בגלל שחיכו לאיזה 2 או 4 אקספנסיב שמסתובב למהלך לאוקטובר - איך המרגש ציקמוקים שכמוכם? נו איפה הרק למעלה שלכם ---- נגמרה החגיגה ---35% למטה ----השוק בועה ----וכל מיני אמיית ???
  • 3.
    שורטיסט על 17/12/2019 17:47
    הגב לתגובה זו
    גם במצב שהשוק ימשיך מעלה היום שהוא בתיקון .יותר נכון תיקונציק .שום כוח לא יעצור אותנו מלהגיע ליעד של 3500 -3750 .
  • 2.
    שורטיסט על 17/12/2019 17:43
    הגב לתגובה זו
    אני מזהיר את מי שמכין שורטים בהמשך הדרך מעלה לאחר סיום התיקונציק היום .כל מי שיפתח בפוזיציות שורט רחבות על מנת להוריד כמה שיותר את השוק יזומבר .אתם יכולים לשכוח מתיקון 2 רחב .זה לא יהיה .השוק יעוף מעלה ל3500 ול3750 .
  • אין שכל אין דאגות- תהנה (ל"ת)
    יוסי 17/12/2019 19:46
    הגב לתגובה זו
  • דבר נשמע אותך ברור .מה לא נכון ? (ל"ת)
    שורטיסט על 17/12/2019 21:34
  • יא קוואק..מי אח שלך יא דחליל? (ל"ת)
    היי גולם 17/12/2019 18:12
    הגב לתגובה זו
  • שורטיסט על 17/12/2019 21:34
    מאיפה אתה אוסף 3197 ?
  • שורטיסט על 17/12/2019 21:32
    בוא ראש בראש מפה .
  • 1.
    פרופ' אבירם(איצ100) 17/12/2019 16:22
    הגב לתגובה זו
    הודענו מזה זמן רב באזור השיא על שאילת סחורה ענקית ממונפת ואנו ממשיכים בעניין גם בימים אלו...זה מזכיר בדיוק את ריצתנו לשאילתה סחורה ממונפת ב D.B מאזור השיא וכל הדרך וגם בימים אלו...ויש עוד הרבה "טובות" כאלו שאנו תרים ומתמלאים....
  • ד"ר ניר( איצ100) 17/12/2019 18:18
    הגב לתגובה זו
    הנגיד מצטמרר+ הפד לכוד במלכודת שהוא עצמו יצר..מעבר לנפילות הקרובה של D.B שתהיה גדולה עשרות מונים מהבנק בעשור הקודם..והF.R חושב להצילו....אז מי יציל את הפד....שהרי ברור שהוא בדרך לשום מקום גורלו נחרץ.
  • שורטיסט על 17/12/2019 18:15
    הגב לתגובה זו
    וזה ניתוח של פרופסור ושמע טוב חבוב - כל מי שהוריד עליה פיבו מ275 ל 160 יחטוף בלטות על הראש כי היא תעצור ב300.
  • שורטיסט על 17/12/2019 17:55
    הגב לתגובה זו
    גם את ה1672 גם את ה1700 וגם את ה1750 .S&P 500 ל 3500 -3750 ומעוף ל2000.
  • הכל לאפססססס (ל"ת)
    לצ'מאק שמוק 17/12/2019 21:28
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.