שערוריה בסין: GSK מואשמת בתשלומי שוחד וטובות הנאה מיניות

ענקית התרופות הבריטית מואשמת בפשעים כלכליים בהיקף של 489 מיליון דולר. אנליסט שוויצרי: "מדובר בפגיעה קשה במוניטין של GSK"
חן דרסינובר | (1)

מכירותיה של ענקית התרופות הבינלאומית גלאקסו-סמית'-קליין (סימול: GSK) בשוק הסיני קפצו ב-20% לרמה של מיליארד ליש"ט בשנה שעברה, כמעט פי 4 מקצב הצמיחה בשאר השווקים המתעוררים. אולם, לא הכל ורוד, ולטענת המשטרה הסינית פרשיות שוחד וטובות הנאה מיניות הם אלה שדחפו לעלייה החדה בהיקף ההכנסות של יצרנית התרופות.

יצרנית התרופות הבריטית עומדת בפני האשמות חמורות של פשעים כלכליים המוערכים בכ-3 מיליארד יואן (489 מיליון דולר). המשרד לביטחון פנים הסיני טען אתמול כי גלאקסו-סמית'-קליין דיווחה על הוצאות מופרכות של נסיעות וישיבות, בשילוב סחר בטובות הנאה מיניות. גלאקסו, מצידה, טוענת כי הטענות הן "מבישות" ומהוות הפרה בוטה של ערכי החברה.

לפי אותן טענות, גלאקסו העבירה שלמונים לבתי חולים, רופאים ופקידים במערכי הבריאות במטרה להגביר את היקפי המכירות של ענקית התרופות בסין: "כדי לנפח את המחירים והיקפי מכירות בתרופות בסין, גלאקסו-סמית'-קליין נקטה בפעולות בלתי חוקיות מסוימות", אמר אתמול גאו פנג, ראש היחידה לחקירת פשעים כלכליים לכתבים בבייג'ינג אתמול, "אסטרטגיית השיווק של גלאקסו כללה גורמים שאיפשרו ואף עודדו את פעילויות השוחד. תשלומי השוחד הינם הסיבה העיקרית לכך שמחירי התרופות בסין גבוהים ממה שהם צריכים להיות בפועל".

גלאקסו הודיעה כי היא תשתף פעולה באופן מלא עם הרשויות הסיניות בחקירתה, תנקוט בכל הפעולות הדרושות, ואף ציינה כי "ההאשמות הן מבישות ואנו מצרים על כך שהן בכלל הועלו".

ארבעה מנהלים בכירים נעצרו לחקירה בסין

בינתיים ארבעה מנהלים בכירים בגלאקסו, כולם אזרחים סינים, נעצרו כחלק מהחקירה הכוללת. מארק ריילי, ראש היחידה הסינית של גלאקסו, עזב את המדינה בחודש שעבר לאחר שעמיתיו נעצרו על ידי המשטרה, אמר פנג במסגרת מסיבת העיתונאים.

"אם גלאקסו תימצא אשמה, גלאקסו עשויה לשלם קנס השווה לחלק קטן בלבד ממכירותיה בסין, שהינו שוק הפרמצבטיקה בעל שיעור הצמיחה הגבוה בעולם", כך אמר לבלומברג פביאן וולף, אנליסט בריאות בקפלר שוקי הון שבציריך.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    הסינים עובדים רק בשוחד, זה הנוהל הרגיל ... (ל"ת)
    רון 17/07/2013 13:15
    הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.