הצעת חוק שירות עבודה בשעת חירום

ביום 18.7.2007 פורסמה ברשומות הצעת חוק שירות עבודה בשעת חירום (תיקון מס' 7), התשס"ז - 2007
עו"ד לילך דניאל |

ביום 18.7.2007 פורסמה ברשומות הצעת חוק שירות עבודה בשעת חירום (תיקון מס' 7), התשס"ז - 2007 (להלן: "הצעת החוק"). חוק שירות עבודה בשעת חירום, התשכ"ז-1967 (להלן: "חוק שירות עבודה") מסדיר את העסקתם של עובדים במפעל חיוני או במפעל למתן שירותים קיומיים. מפעל חיוני מוגדר כ"כל מפעל או חלק ממנו הפועל או שאפשר להפעילו לצורכי הגנת המדינה או בטחון הציבור או לקיום הספקה או שירותים חיוניים… וכן כל מפעל… שאפשר להפעילו לצרכי קיום המשק…". מפעל למתן שירותים קיומיים מוגדר כ"כל מפעל או חלק ממנו, ששר העבודה והרווחה אישר אותו בצו, בזמן מיוחד בעורף". בהתאם להצעת החוק, מוצע לקבוע, כי שר התעשייה, המסחר והתעסוקה (התמ"ת) (להלן: "השר") יוכל לאשר מפעל כמפעל למתן שירותים קיומיים גם בטרם הוכרז מצב מיוחד בעורף. על פי חוק שירות עבודה, אם הוכרז מצב מיוחד בעורף, והאפשרות למתן שירותים קיומיים לאוכלוסיה המצויה בשטח שעליו חלה ההכרזה עלולה להיפגע, רשאי השר, לקרוא בצו את כל העובדים במפעל חיוני או במפעל למתן שירותים קיומיים. כמו כן, באפשרותו לקרוא בצו לשירות עבודה כל אדם או סוגי בני אדם, אשר אינם עובדים במפעל לשירות עבודה כ"מגוייסי חוץ". כמו כן, במסגרת הצעת החוק מוצע לתקן את הגדרת "מפעל למתן שירותים קיומיים" ו"שירותים קיומיים". על פי דברי ההסבר להצעת החוק, מטרת תיקון זה להבהיר, כי גם מפעלים אשר השבתתם עלולה לפגוע לא רק באוכלוסיה המצויה בשטח הכרזה (בגין מצב מיוחד בעורף או אירוע אסון המוני) אלא גם במשק כולו, כגון נמלי הים, ייחשבו למפעלים למתן שירותים קיומיים. מוצע לקבוע, כי סמכות השר להוציא צו כאמור, תחול הן על מפעלים המצויים באזורים מחוץ לשטח ההכרזה והן לגבי עובדים גם אם אינם מועסקים או גרים בשטח האמור. בנוסף, במסגרת הצעת החוק הוכנסו תיקונים טכניים, שככל הנראה הושמטו בתיקונים קודמים. יצוין, כי בהתאם לדברי ההסבר להצעת החוק, תיקונים אלו מוצעים בעקבות אירועי מלחמת לבנון השנייה והאיום שהוטל בעקבותיה על תושבי הצפון. (*) המידע באדיבות "כל עובד" - מרכז המידע בדיני עבודה של "חשבים-HPS"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה